Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door treinbruno »

DRINGEND, want ik vertrek over 30 min:

hoe zit het met de fotoregels in Denemarken, Zweden en noorwegen???

in Domodossola kom ik ook: is het daar erg om fotos te maken?
Afbeelding
Fles

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Fles »

Lekker op tijd Tinus :mrgreen:

Denemarken en Zweden heb ik nog nooit problemen gehad. Wel soms spot-tips van personeel in DK 8)

Domodossola mag in principe niet, maar in de praktijk heb ik er geen problemen gehad vorig jaar. Maar goed, dat was al eerder te lezen natuurlijk.
Steviewonder

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Steviewonder »

In Belgie bestaat er nog altijd een wet oud 18** en zoveel (zoals er hier nog veel wetten uit die periode stammen) dat zeg dat het verboden is om foto's te maken van alles dat met de spoorwegen te maken heeft. Ik ga er dadelijk wel bijzeggen dat men deze wet in de praktijk wel niet meer zal toepassen op een enkele uitzondering na natuurlijk. :wink:
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Joris »

Hallo,
Daar schrik ik van.
Raar, want, al in de jaren 1900 werden er massaal stations enzo geforografeerd... Dus of die regel ooit gevolgd is... Misschien was dat in die tijd om industriele spionnage tegen te gaan...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Fles

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Fles »

Ik denk dat HIER toch heel duidelijk gemaakt wordt dat *ons soort mensen* zich geen zorgen hoeft te maken. Deze link is gewoon terug te vinden in de openingspost van dit topic.

Overigens ben ik benieuwd naar een bronvermelding van die wet uit 18zoveel. Sowieso bestond zowel het Spoor, als België, als ook de fotografie, in elk geval nog maar kort. Het is in dat licht niet zo raar dat ook de wetgevers van die tijd wat onwennig en huiverig tegen dit soort dingen aan keken. Ik denk dat zo'n wet onder die omstandigheden ontstaan kan zijn. Maar zoals gezegd: tegenwoordig niks aan 't handje :)
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Joris »

Hallo,
Fles schreef:Ik denk dat HIER toch heel duidelijk gemaakt wordt dat *ons soort mensen* zich geen zorgen hoeft te maken. Deze link is gewoon terug te vinden in de openingspost van dit topic.
Natuurlijk moeten we ons geen zorgen maken, maar helaas staat de wet van het land theoretisch gezien boven de huisregels van de NMBS...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Fles

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Fles »

Zal best Joris, maar WELKE wet dan? :?: Ik ben wel nieuwsgierig eigenlijk :idea:
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Bibke »

Joris schreef:..., maar helaas staat de wet van het land theoretisch gezien boven de huisregels van de NMBS...
Groeten,
Joris De Mol
Joris, daar ben ik nog niet zo zeker van.

Mensen worden ook dikwijls beperkt in hun rechten van burger door de werkgever.
Dan staat in de reglementen van een bedrijf of in de arbeidsovereenkomst tussen werkgever en werknemer beperkingen van die rechten en zijn die laatste wettelijk geldig.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Thieskes

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Thieskes »

ik heb zojuist de regels voor fotografie in Groot-Brittanië.
deze zijn hier te vinden: http://www.btp.police.uk/railenthusiasts.html
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Nils »

Bibke schreef:Mensen worden ook dikwijls beperkt in hun rechten van burger door de werkgever.
Dan staat in de reglementen van een bedrijf of in de arbeidsovereenkomst tussen werkgever en werknemer beperkingen van die rechten en zijn die laatste wettelijk geldig.
De wet staat nog altijd boven alles, als de NMBS meer toe laat als wettelijk, is dat leuk meegenomen, maar als het er op aan komt is het nog altijd de wet de hierboven staat, en kan ingeroepen worden.

Een arbeidsreglement kan inderdaad strenger zijd dan de wet, maar alleen op voorwaarde dat dit mogelijk is binnen het wettelijk kader. Anders worden die passages in geval van een proces als nietig beschouwd, en kan de werkgever zich hier op beroepen.

Om het even aanschouwlijk voor te stellen:
Je vader leert je met de auto rijden, op de autostrade zegt hij het volgende.

"Hier mag je 140 rijden hoor".
--> Dan is het leuk dat je vader dat toelaat, maar wordt je geflitst, ben je niets met z'n uitspraark
"Rij hier maximaal 110"
--> Je vader legt hier een grens op, jij moet je hier naar schikken, en de wet heeft hier geen problemen mee.
"Ik ben hier niet graag, niet sneller dan 60 rijden, hé"
--> Je hebt het maximum niet overschreden, maar het wettelijk kader voorziet een ondergrens van 70, dus je bent in fout, je vader heeft je een te grote beperking opgelegd, waardoor jij je niet aan de wet kon houden. Toch bleef de wet gelden boven wat je vader zij.
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door sammarco1 »

Thieskes schreef:ik heb zojuist de regels voor fotografie in Groot-Brittanië.
deze zijn hier te vinden: http://www.btp.police.uk/railenthusiasts.html
`


Tof, dit regelement....


Ik was gisteren eventjes in London wat fototjes gaan maken van Virgin Trains in het station van Euston..

Heb direct een autorisatie gevraagd, en met de glimlach gekregen.

Even inchecken op een blad, uur van aankomst, datum , handtekening , Visitorspasje gekregen dat je duidelijk zichtbaar moet ophangen, fototjes gammakt zoals beschreven in regelement, na bezoek uitchecken en visitorspasje terugbezorgen.

Die engelsen vallen best mee... Van dat fluo jasje wist ik niet, maar daar hadden ze niks van gezegd bij het aanvragen van de autorisatie

Ging dat in alle landen zoals daar, amai dan hadden we dolle pret..... Eigenlijk is dit sisteem wel corecter, want dan ga je zowiezo het eerst vragen of je mag fotograferen, en zodoende doen
we onze hobby voledig legaal, en het personeel is er van op de hoogte dat er een treinfreak rondloopt op het peron
Afbeelding
**********************************************************************************************************
phantom27

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door phantom27 »

Nog een notitie voor mensen die in NL op stations fotos willen maken,je mag dit ten alle tijden doen zelfs zonder vervoersbewijs.
Er zit echter 1 maar aan, in de avonduren dan stelt men toeganscontroles in en moet een ieder die het stationsgebied wil betreden( perrons dus) in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs.
In de praktijk kom je overdags gewoon op de perrons en zal je eigenlijk nooit worden aangesproken door NS personeel of politie/beveiliging,mochten ze dat echter wel doen dan kun je idd het regelement tonen.
Hoe dat dat regelement nu werkt ten aanzien van de avonduren ivm toegangs controles dat zou ik graag willen weten,al betwijfel ik of je in de avonduren veel zal zien op een foto behalve strepen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Joris »

Hallo,
phantom27 schreef:Nog een notitie voor mensen die in NL op stations fotos willen maken,je mag dit ten alle tijden doen zelfs zonder vervoersbewijs.
Er zit echter 1 maar aan, in de avonduren dan stelt men toeganscontroles in en moet een ieder die het stationsgebied wil betreden( perrons dus) in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs.
In de praktijk kom je overdags gewoon op de perrons en zal je eigenlijk nooit worden aangesproken door NS personeel of politie/beveiliging,mochten ze dat echter wel doen dan kun je idd het regelement tonen.
Hoe dat dat regelement nu werkt ten aanzien van de avonduren ivm toegangs controles dat zou ik graag willen weten,al betwijfel ik of je in de avonduren veel zal zien op een foto behalve strepen :mrgreen:
Simpel, in de spitsuren is het verboden foto's te maken.
Tijdens de ochtendspits (tussen 07.00 en 09.00 uur op werkdagen) en de avondspits (tussen
16.00 en 18.30 uur op werkdagen) mag er niet worden gefilmd/gefotografeerd.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door treinbruno »

phantom27 schreef:Nog een notitie voor mensen die in NL op stations fotos willen maken,je mag dit ten alle tijden doen zelfs zonder vervoersbewijs.
Er zit echter 1 maar aan, in de avonduren dan stelt men toeganscontroles in en moet een ieder die het stationsgebied wil betreden( perrons dus) in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs.
In de praktijk kom je overdags gewoon op de perrons en zal je eigenlijk nooit worden aangesproken door NS personeel of politie/beveiliging,mochten ze dat echter wel doen dan kun je idd het regelement tonen.
Hoe dat dat regelement nu werkt ten aanzien van de avonduren ivm toegangs controles dat zou ik graag willen weten,al betwijfel ik of je in de avonduren veel zal zien op een foto behalve strepen :mrgreen:
maar op bijna elk perron in nederland staat er (ook in afgelegen stationnetjes)
op dit perron moet u in het bezit zijn van een geldig vervoersbewijs :)

(en dan staat de kaartautomaat natuurlijk op perron :D )
Afbeelding
Sander14

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Sander14 »

phantom27 schreef:Nog een notitie voor mensen die in NL op stations fotos willen maken,je mag dit ten alle tijden doen zelfs zonder vervoersbewijs.
Er zit echter 1 maar aan, in de avonduren dan stelt men toeganscontroles in en moet een ieder die het stationsgebied wil betreden( perrons dus) in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs.
In de praktijk kom je overdags gewoon op de perrons en zal je eigenlijk nooit worden aangesproken door NS personeel of politie/beveiliging,mochten ze dat echter wel doen dan kun je idd het regelement tonen.
Hoe dat dat regelement nu werkt ten aanzien van de avonduren ivm toegangs controles dat zou ik graag willen weten,al betwijfel ik of je in de avonduren veel zal zien op een foto behalve strepen :mrgreen:
Dat klopt niet helemaal. Je kunt wel degelijk weg worden gestuurd omdat je geen vervoersbewijs hebt. Of je nu aan het spotten bent of niet. Er hangen niet voor niets bordjes dat je in het bezit moet zijn van een vervoersbewijs. Nu zijn de meesten (lees: spoorwegmedewerkers) wel gewent aan de treinspotters, maar er zijn er altijd die met het verkeerde been uit bed zijn gekomen en die komen klagen. Gelukkig zijn de meeste zo dat ze even een praatje met je aanslaan.
Plaats reactie