Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Antoine

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Antoine »

Sander14 schreef:Ik ga deze zomer zeer waarschijnlijk naar Bulgarije op vakantie en daar wil ik natuurlijk wat foto's maken. Zijn er hier mensen die weten hoe het zit met de regels daar?
In Bulgarije nooit problemen gehad met het fotograferen van treinen in 'grote' stations als die van Sofia en Plovdiv. ;)
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door K V B »

Antoine schreef:
Sander14 schreef:Ik ga deze zomer zeer waarschijnlijk naar Bulgarije op vakantie en daar wil ik natuurlijk wat foto's maken. Zijn er hier mensen die weten hoe het zit met de regels daar?
In Bulgarije nooit problemen gehad met het fotograferen van treinen in 'grote' stations als die van Sofia en Plovdiv. ;)
Ik kom net terug uit Kroatië, en ook daar geen enkel probleem. Meer nog, toen de machinist van de trein van Split naar Zagreb mij met mijn camera zag nodigde hij mij prompt in de stuurkabine uit. Want daar kon je immers veel beter foto's trekken...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Bibke »

K V B schreef:
Antoine schreef:
Sander14 schreef:Ik ga deze zomer zeer waarschijnlijk naar Bulgarije op vakantie en daar wil ik natuurlijk wat foto's maken. Zijn er hier mensen die weten hoe het zit met de regels daar?
In Bulgarije nooit problemen gehad met het fotograferen van treinen in 'grote' stations als die van Sofia en Plovdiv. ;)
Ik kom net terug uit Kroatië, en ook daar geen enkel probleem. Meer nog, toen de machinist van de trein van Split naar Zagreb mij met mijn camera zag nodigde hij mij prompt in de stuurkabine uit. Want daar kon je immers veel beter foto's trekken...
En waar zijn de foto's :wink: ?
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door K V B »

Bibke schreef:
Ik kom net terug uit Kroatië, en ook daar geen enkel probleem. Meer nog, toen de machinist van de trein van Split naar Zagreb mij met mijn camera zag nodigde hij mij prompt in de stuurkabine uit. Want daar kon je immers veel beter foto's trekken...
En waar zijn de foto's :wink: ?
Die komen nog. Als het goed is krijg ik vandaag mijn nieuw macbookje, en dan kan ik de achterstand in het sorteren en katalogeren van mijn foto's wegwerken terwijl ik op de trein zit. :-)
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door sammarco1 »

Hey Bibke, zou je die foto s willen posten op Trenomania International :?: Daar staan al wat foto s van de Kroatische spoorwegen.... Zou ik wel tof vinden... Je mag ze daar in een groot formaat posten. plak je in HGBTF de links er naar toe.... :wink: :)

Alvast bedankt
Afbeelding
**********************************************************************************************************
SvMp

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door SvMp »

Vraag: Hoe zijn de regels als het om stationsgebouwen gaat?
Ik lees vooral veel over treinspotters. Ik vind de treinen niet interessant, maar de stationsgebouwen. Hoe kijkt men daar tegenaan?
Treinen kun je nog wel spotten op een rustig gedeelte van het perron, maar gebouwen fotograferen doe je niet vanaf de uiteinden van de perrons maar op de plekken waar je volop in het zicht bent.

Nog een vraag over het binnen fotograferen: In België zijn veel kleine stations nog bemand. Graag wil ik de wachtruimtes ook binnen fotograferen.
In Neerpelt kon ik dat stiekum doen, omdat je vanuit de loketruimte grote delen van het interieur niet kunt overzien maar er zijn ook stations zoals Essen waar dat onmogelijk is. Toestemming vragen lijkt mij dan het meest logisch maar hoe zou het stationspersoneel daarop reageren?
Je voldoet wel aan de regels die NMBS stelt (publiekelijk toegankelijk, alleen een simpele camera zonder andere dingen, geen personeel op de foto) maar toch zou zo'n lokettist of stationschef het niet op prijs stellen als je zomaar in het rond gaat fotograferen in de stationshal.
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Nicholas »

Ben ik ook wel benieuwd naar, loketzalen zijn zeer verschillend en er hangt vaak een specifieke sfeer.
Trammist

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Trammist »

Waar je zéker niet mag fotograferen, is in de Brusselse MIVB-metro. Ik ken zelf iemand die daar eens uitgescheten is door een gardien*.


"Gardien" is Frans voor "bewaker", nvdr
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Lukas »

Hoi,

Volgende week maandag ga ik met de ICE naar Frankfurt HBF en ik zou tijdens mijn verblijf graag foto's willen nemen in het station.

Nu is mijn vraag;Mag men fotograferen in de Duitse stations?

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Accelerat »

Lukas schreef:Hoi,

Volgende week maandag ga ik met de ICE naar Frankfurt HBF en ik zou tijdens mijn verblijf graag foto's willen nemen in het station.

Nu is mijn vraag;Mag men fotograferen in de Duitse stations?

Lukas
In Duitsland geen enkel probleem!
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door sammarco1 »

Maar niet over de sporen gaan, of je bekomt een "bonneke" van 30€ als ge pech hebt... ha,ha... T'zal mij overkomen... Wier da toch afgeroepen door de luidsprekers... "Die her hobbyfotograf wird gebeten von gleis ab zu gehen" :lol: heb ik direkt gedaan, en na een half uur daar nog wat op die perons rond te wandelen komen daar "zwei polizisten" naar mij af... :mrgreen: krijg ik nog een proces aan mijn broek gesmeerd !!! :evil: Waren dure foto's... :twisted: Mocht daarna zoveel foto's maken als ik wou, en met driepoot... als ik maar niet meer op het spoor ging... :oops: Nu dat op het spoor gaan was efkes voor ne lok gaan staan voor ne frontfoto..meer niet :roll: . Kwil maar zeggen... in die grote stations staan allemaal camera's. Dus Hobby-fotograf si sind gebeten von die Polizei, alvorens ge al zijt begonnen te fotograferen... :? Maar om het verhaal kort te maken, want tis al lang... Op de perons, en u gedragen, dan geen enlel probleem in duitsland :D :idea:
Afbeelding
**********************************************************************************************************
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door treinbruno »

in italie is het nog erger, daar moet je verstoppertje spelen met de polizia op de grote stations :(

mja, is eigelijk maar normaal als je in het station over de sporen loopt je een boete krijgt, in belgie wordt dit nog erger bestraft dacht ik
Afbeelding
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door sammarco1 »

In Italie ist helemaal een achterlijke ramp, in de grote stations... Die emme schrik da ge die vuil treinen en slecht onderhouden locomotieven vol met graffitti publiceert... Dat is een van de reden. Maar zij kunnen geen boete voor het fotograferen geven...tenzij je over het spoor loopt... Die smeerlappen met hun spuitbuskes die mogen wel alles volkladden, en wij mogen geen fotokes trekken... Onozelaars daar...
Aan de brennero heb ik er een gehad van 5 euro... Belachelijk... die stomme flik is achteraf met mij nog mee geweest om ne locomotief te gaan fotograferen. Voor de rest, mochten ze je daar tegenhouden in de stations... vrees niks, want dat is maar om u wat te kloten, u word geidentificeerd, en dat is het eigenlijk... zij mogen uw foto's niet doen verwijderen, of uw toestel in beslag nemen of wat dan ook... als't meezit zijde op 15 minuten buiten... ik ken een geval van een paar kameraden treinspotters die daar 3 uur binnen hebben gezeten... in Civitavecchia... U bent verwittigd. Maar om eerlijk te zijn op alle minder grote stations is het geen probleem om foto's te maken in Italie... Er mag zoveel niet in Italie...
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Dietrich

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Dietrich »

In een station in Italië hebben ze mij eens te stekken gehad terwijl ik mijn camera zelfs niet vasthad (wel enkele valiezen). Heb 15 min binnen gezeten aan het loket van de spoorwegpolitie, ze moesten mijn identiteitskaart plots controleren.
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door sammarco1 »

Dietrich schreef:In een station in Italië hebben ze mij eens te stekken gehad terwijl ik mijn camera zelfs niet vasthad (wel enkele valiezen). Heb 15 min binnen gezeten aan het loket van de spoorwegpolitie, ze moesten mijn identiteitskaart plots controleren.
Ja dat zeg ik , ambtshalve effe controleren... ne brave mens pesten, maar die asholes met hun spuitbuskes die lopen vrij rond...nee, die kunnen ze ni oppakken... :twisted:

Italie is helemaal geen vrij land, en zeker niet toerist vriendelijk... heb er 15 jaar gewoond... Achterlijke mensen daar... comunisten en fascisten... Hoe kan dat land ooit tegoei werken ?
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Plaats reactie