Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
5307
Berichten: 1078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:52

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door 5307 »

Toen ik nog geen 18 was, zo veel mogelijk stations trachten te vermijden.
Zo had ik altijd mijn GO-pass en ging ik altijd te voet verder of met de bus..

Nu met de wagen is het inderdaad veel makkelijker, maar moeilijk ging ook :)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
5307 schreef:Wie neemt er nu foto's in een station?? :roll:

Langs de lijn is het eens zo tof! :)
Dan moet je al vervoer hebben he, zeker op een vakantie in het buitenland is het niet altijd even gemakkelijk om een auto of fiets te vinden...
En dan nog: "langs de lijn" ben je vaak ook op privé-terrein op een of andere manier. In het "beste" geval van een lokale boer, in het slechtste geval van de spoorwegmaatschappij. In minder tolerante landen en plaatsen kun je daar dus ook last krijgen, als is de kans daartoe uiteraard minder groot dan op een druk station.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door AlexNL »

Wat is er mis met fotograferen op een station? Juist op een station leg je een deel van de ervaring eromheen vast. Reizigers, bankjes, bagage, al dan niet imposante stationsgebouwen of volle sporen. Dat lukt je langs de lijn dan weer niet :)
5307
Berichten: 1078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:52

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door 5307 »

AlexNL schreef:Wat is er mis met fotograferen op een station? Juist op een station leg je een deel van de ervaring eromheen vast. Reizigers, bankjes, bagage, al dan niet imposante stationsgebouwen of volle sporen. Dat lukt je langs de lijn dan weer niet :)

Nu en dan een sfeerfoto kan mij wel smaken. Maar sommigen blijven in de stations plakken, waardoor ik snel uitgekeken ben en snel het X'je rechtsboven de pagina induw...

Wat je aan de volle lijn hebt, ten opzichte van een station, is dat je geen rommel zoals bankjes, bagage, bordjes, muren, ... alsook reizigers hebt die precies er om toen om voor je foto te komen poseren.

Lang de volle lijn heb je de natuur die je kunt integreren in je cadrage. Anderzijds kun je het over een totaal andere boeg gooien en industrielandschappen erin verwerken.

Veel meer mogelijkheden buiten stations EN je raakt er niet snel op uitgekeken vanwege de vele locaties. Natuurlijk moet je dan wel niet blijven kleven in de bocht van Ekeren of zoals vroeger aan het brugje van Gemmenich. Er is zoveel meer dan enkel dat! En dát maakt het voor mij zo tof om foto's te nemen!
MIVB-reiziger schreef:En dan nog: "langs de lijn" ben je vaak ook op privé-terrein op een of andere manier. In het "beste" geval van een lokale boer, in het slechtste geval van de spoorwegmaatschappij. In minder tolerante landen en plaatsen kun je daar dus ook last krijgen, als is de kans daartoe uiteraard minder groot dan op een druk station.
Er bestaat gelukkig ook nog zoiets als de openbare weg... Zorg gewoon dat ze je niet kunnen pakken op illegale toestanden. Blijf op voldoende afstand van de sporen af. Het heeft toch geen zin om te blijven plakken aan die buitenste rail (zoals je aangeeft met spoorwegterrein). Voor de rest vraag je best zo veel mogelijk toestemming aan de eigenaar van het terein. En blijf altijd vriendelijk, ookal wordt je aanvraag geweigerd.
Sinds ik met mijn spiegelreflex'en, en dus ook buiten stations fotografeer, ben ik slechts 1 keer weggestuurd geweest. Dit is dus 1x in 6 jaar. Hoeveel keer zenden ze personen weg in stations?? Ik ben altijd beleefd gebleven. Het was toen nog in Frankrijk, toen er snoeiwerken aan de gang waren in onderneming van RFF, wat in Frankrijk de netbeheerder is. De arbeiders die de snoeiwerken deden, wilden niet op foto gezet worden, dus ben ik mij maar gaan verplaatsen. Voor de rest geen enkel probleem gehad met niemand! (En ik stond op de openbare weg)
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door Robin »

pagina van SNCF is blijkbaar out of date?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door Accelerat »

Bedankt voor het opmerken! Ik kan de huidige link niet vinden, dus ik heb de tekst die op die pagina stond er nu maar neer gezet.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door Robin »

Accelerat schreef:Bedankt voor het opmerken! Ik kan de huidige link niet vinden, dus ik heb de tekst die op die pagina stond er nu maar neer gezet.
Dank u voor de tekst :)
Voor zover ik er aan uit kan met de google vertaler mag men gewoon vrij foto's maken sinds 1989?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Fles

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door Fles »

Link voor British Rail doet het niet meer. Dit is de juiste:

http://www.nationalrail.co.uk/passenger ... iasts.html
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door Accelerat »

Bedankt!

Servië is inmiddels ook aangepast, naar aanleiding van ervaringen (van mij & anderen) van de afgelopen 12 maanden.
Ben

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door Ben »

beste medeleden
Op de website van Het station staat er te lezen dat fotografie verboden is zonder toestemming.
http://www.scotty.be/nl/sites/het-stati ... oelatingen
Dus ben ik vandaag is gaan horen in Antwerpen-Centraal .
Daar wisten me te vertellen dat dit zelf voor de hobbyist geld en securail er streng tegen optreed.
nu heb ik enkele vraagjes.
Moeten toeristen dat ook doen? Het lijkt me vrij onmogelijk om eventjes zo iets aantevraagen.
Heeft iemand hier een idee waarom je toelating nodig hebt ?
En ben je hier ooit op aangesproken door een agent omtrent dit en wat zijn de "straffen" als je geen toelating hebt ?

met vriendelijke groeten Ben
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door Steven »

zolang je gewoon foto's uit de hand maakt (dus zonder statief) zie ik weinig problemen opduiken.
Ben

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door Ben »

kan ik inderdaad is proberen. Alhoewel dat het niet echt duidelijk beschreven staat.
Foto's nemen als er agenten staan doe ik ook nooit. Mensen staan al raar te kijken als me er zien staan :oops:
Bedankt voor de hulp trouwens.
mvg Ben
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door Steven »

Je kan dat probleem gewoon ontlopen door niet in grote stations te staan, vooral ten velde ergens langs een spoorlijn sta je op openbare weg en mag je foto's nemen zoals je wil, zeker als er geen duidelijk waarneembare mensen op staan.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door gysev »

Ben schreef:beste medeleden
Op de website van Het station staat er te lezen dat fotografie verboden is zonder toestemming.
http://www.scotty.be/nl/sites/het-stati ... oelatingen
Dus ben ik vandaag is gaan horen in Antwerpen-Centraal .
Daar wisten me te vertellen dat dit zelf voor de hobbyist geld en securail er streng tegen optreed.
nu heb ik enkele vraagjes.
Moeten toeristen dat ook doen? Het lijkt me vrij onmogelijk om eventjes zo iets aantevraagen.
Heeft iemand hier een idee waarom je toelating nodig hebt ?
En ben je hier ooit op aangesproken door een agent omtrent dit en wat zijn de "straffen" als je geen toelating hebt ?

met vriendelijke groeten Ben
"Het station" is bevoegd voor de commerciële ruimtes, wachtzalen ed. De perrons zelf zijn van Infrabel en tot nader bericht mag je daar hobbyfoto's maken als je een aantal zaken respecteert:

- geen statief gebruiken
- geen flitslicht
- reizigers en personeel niet hinderen of laten poseren.

Indien je de foto's wil publiceren (uitgenomen hobbytijdschriften) heb je wel toelating nodig omdat het dan om commerciële opnamen gaat.

Jammer genoeg zijn er bij securail een aantal mensen die denken dat we in Noord-Korea wonen en dat alles verboden is. Als ze moeilijk doen verwijs je gewoon vriendelijk (!) naar de geldende reglementering en vraag je hen te bellen naar de persdienst van Infrabel. Wedden dat ze direct weggaan? Zelf heb ik in Antwerpen nooit problemen gehad en gezien het aantal daar gemaakte foto's op internet zal het nog wel meevallen.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door The_Knitter »

Ik was enkele weekenden terug in Luxemburg, en daar werd mij op strenge toon medegedeeld (wat ik er van begreep...) dat fotograferen op de stations verboden was. Althans, dat zei de beveiliging (met hond ...). Gezien de taalbarriëre (hun spraken enkel Frans op hun manier en daar ben ik reteslecht in) konden wij het niet wijs worden. Werd naar het CFL-kantoor gestuurd.
Eerst begrepen zij er ook de ballen van (kon mij goed in het Duits redden, werd in Lëtzeburgs toegesproken) heb ik het maar voor gezien gehouden de rest van de dag. Op het kantoor beweerden ze dat er wel iets was maar hoe&wat was onduidelijk, zeker omdat het niet voor commerciële doeleinden bedoeld was....
De zaterdagochtend de DB-IC geplaat met stationschef binnen enkele meters van ons, die zei er niks over.

Wie weet hoe het precies zit daar?
Plaats reactie