Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
SvMp

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door SvMp »

stefke schreef:ey

weet er iemand of er mag gefotografeerd worden in de oostblak landen die aan Oostenrijk hangen
In Tsjechië geen enkel probleem. Afgelopen week stations gefotografeerd. Veel stations daar hebben een stationschef, net als in België, maar nog veel meer en soms ook nog met de hand de spoorbomen omhoog en omlaag doen. Toen ik de gebouwen stond te fotograferen kwamen ze wel eens naar buiten, groeten en gingen weer naar binnen. Binnenin de gebouwen heb ik het stiekumer gedaan, omdat ik geen woord Tsjechisch kan en ze daar absoluut geen Duits of Engels spreken. Treinen fotograferen zal dan al helemaal geen probleem zijn.

Ook leuk: Je mag daar zelfs over de sporen lopen. Of liever gezegd moet, want er zijn op veel stations geen overgangen en tunnels. Perrons zijn vaak laag of zelfs geheel afwezig. Ik heb het dan wel over de kleine dorpen, want grotere stations interesseren mijn niet. Ik was echter ook op een behoorlijk groot stations (Liberec), met tunnels en zelfs moderne liften, maar ook daar staken mensen het spoor over en het spoorpersoneel stond er bij en keek er na. Voor mijn trein 's avonds terug naar Duitsland moet ik ook over sporen lopen: De trein stond bij spoor 1, maar niet direct aan het perron maar één spoor verder. Dus perron afstappen, spoor oversteken en de trein in klimmen.
stefke

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door stefke »

Ook leuk: Je mag daar zelfs over de sporen lopen. Of liever gezegd moet, want er zijn op veel stations geen overgangen en tunnels. Perrons zijn vaak laag of zelfs geheel afwezig. Ik heb het dan wel over de kleine dorpen, want grotere stations interesseren mijn niet. Ik was echter ook op een behoorlijk groot stations (Liberec), met tunnels en zelfs moderne liften, maar ook daar staken mensen het spoor over en het spoorpersoneel stond er bij en keek er na. Voor mijn trein 's avonds terug naar Duitsland moet ik ook over sporen lopen: De trein stond bij spoor 1, maar niet direct aan het perron maar één spoor verder. Dus perron afstappen, spoor oversteken en de trein in klimmen.[/quote] moest ik kader staan das van de tekst die er boven staat omdat ik het eerste stuk weg gelaten heb

in Oostenrijk heb ik ook al gezien dat die perrons daar maar soms een opstapje is van 15 cm zelf langs de druk bereden Westbahn en waar met heel grote snelheid wordt gereden
Laatst gewijzigd door stefke op 01 aug 2009, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
wim70

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door wim70 »

Henk schreef:
wim70 schreef:slachtoffer van maffia-praktijken..clear=wegwezen (?)...5 euro in de zak... typisch oostblok
Zo ver zou ik het niet drijven, ik heb keurig een ontvangstbewijs met stempel gekregen (mooi souvenirtje).
dat veranderd de zaak.....blijkbaar zijn ze daar dan eindelijk ook " minder corrupt" geworden..mooie zaak, met mijn exuses voor de vroegtijdige conclusie

Gr. Wim
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door treinbruno »

in tsjechie en hongarije valt het nog mee
in roemenie en bulgarije lopen de mensen gewoon over of naast de sporen, er lopen zwerfhonden op de sporen, de treinen rijden met deuren wagewijd open en dat is allemaal perfect normaal :?
Afbeelding
Taurus

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Taurus »

Ben van plan om een reis naar Barcelona te boeken, maar helaas werkt de link voor Spanje niet meer. Kan iemand me vertellen of ik in Spanje ook op stations mag fotograferen net zoals bij ons?
Thieskes

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Thieskes »

toevallig de tekst opgeslagen gehad:
Aficionados a la Fotografía Ferroviaria

SUPRESION DE LA NECESIDAD DE CARNET PARA AFICIONADOS

Desde el 1 de abril, los particulares que deseen efectuar fotografías en las zonas privadas de uso público de las principales estaciones ferroviarias de Adif no tendrán necesidad de disponer de permiso previo.

De este modo desaparece el carnet de aficionado, cuya presentación era, hasta ahora, requisito imprescindible para la realización de fotografías o vídeos domésticos en los vestíbulos y zonas de ocio de las referidas estaciones.

Se mantienen, no obstante, las limitaciones para la realización de fotografías:

En las zonas privadas de uso restringido de las estaciones en las que es necesario la posesión del correspondiente título de transporte para su acceso a las mismas (salas de embarque, andenes, etc.)

En aquellas zonas en las que se pudiera producir afectación a los servicios y el normal desarrollo de la actividad (centros de trabajo, oficinas de venta de billetes, etc.); así como aquellas otras de acceso exclusivo que determina la Ley del Sector Ferroviario por estar vinculadas a la seguridad en la explotación ferroviaria (vías, túneles, puestos de mando, etc.)
vrije vertaling komt het erop neer dat je langs de lijn (natuurlijk op veilige afstand) geen toestemming nodig hebt. Officieel moet je op stations in bezit zijn van een geldig vervoersbewijs. In Belgie en Nederland is dit trouwens ook verplicht
Taurus

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Taurus »

Bedankt! Vergelijkbaar met Nederland en België dus. Wou het gewoon ff zeker weten omdat men bijvoorbeeld in Italië nogal moeilijk schijnt te doen.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door gysev »

Let toch maar op in Spanje want die versoepelde regeling is nog geen jaar van kracht en veel (privé-)veiligheidsdiensten schijnen het nog niet te weten.
Taurus

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Taurus »

Ik ben net terug van Spanje en heb geen enkel probleem gehad. Heb op grote en kleine stations gestaan. Niemand die moeilijk deed over dat ik met een camera stond te fotograferen vanaf het perron. Wel viel me op dat grote bagage voor in de lange afstandstreinen allemaal nagekeken werd met een röntgenapparaat net alsop het vliegveld. Echter de man bij het apparaat keek ook totaal niet om naar mijn camera.

Wel is het zo dat rondom Barcelona de meeste stations allemaal zijn afgesloten met poortjes net als de metro. Gelukkig was mijn Barcelona Card ook geldig in de Renfe Rodalies treinen rondom Barcelona en had ik alsnog vrij toegang tot de perrons :D
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Hogersluys »

SvMp schreef: Nog een vraag over het binnen fotograferen: In België zijn veel kleine stations nog bemand. Graag wil ik de wachtruimtes ook binnen fotograferen.
In Neerpelt kon ik dat stiekum doen, omdat je vanuit de loketruimte grote delen van het interieur niet kunt overzien maar er zijn ook stations zoals Essen waar dat onmogelijk is. Toestemming vragen lijkt mij dan het meest logisch maar hoe zou het stationspersoneel daarop reageren?
Je voldoet wel aan de regels die NMBS stelt (publiekelijk toegankelijk, alleen een simpele camera zonder andere dingen, geen personeel op de foto) maar toch zou zo'n lokettist of stationschef het niet op prijs stellen als je zomaar in het rond gaat fotograferen in de stationshal.
Ik heb nog nooit problemen gehad toen ik een lokethal fotografeerde. De voorwaarde is natuurlijk dat deze open moet zijn: dus niet inbreken hé :wink: .

PS: Even uit nieuwsgierigheid omdat ik eigenlijk een beetje hetzelfde doe als jij: publiceer jij je foto's ergens online?
Fles

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Fles »

Hogersluys schreef:
SvMp schreef:maar toch zou zo'n lokettist of stationschef het niet op prijs stellen als je zomaar in het rond gaat fotograferen in de stationshal.
Ik heb nog nooit problemen gehad toen ik een lokethal fotografeerde.
In aanvulling hierop: Ik ga in zulke gevallen altijd eerst als een zeer geïnteresseerde architectuurstudent in het rond kijken en dan uitgebreid foto's maken. Als daar dan een probleem mee is moet men het maar zeggen. Ik doe het in ieder geval niet stiekem he ;)
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Dieselfreak »

Thieskes schreef:Officieel moet je op stations in bezit zijn van een geldig vervoersbewijs. In Belgie en Nederland is dit trouwens ook verplicht
:shock: Dit wist ik niet eens! Is dat niet al lang afgeschaft? In ieder geval heb ik nog nooit kaartjescontrole gehad búiten de trein!
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door AlexNL »

Ik heb 's avonds op de stations hier in Nederland wel eens ingangscontrole. Dan moet ik een vervoerbewijs laten zien voor ik de perrons op mag. Als de winkels gesloten zijn, staat die controle zelfs al bij de ingang (de kaartautomaten staan buiten dus dat kan prima).
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door treinbruno »

In Hongarije moet er sinds kort betaald worden om treinen te fotograferen op MÀV-START gebied :!:
Afbeelding
Fles

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Fles »

sncf-sncb schreef: RENFE: De fotografie regels voor het Spaanse RENFE zijn HIER te vinden.

Engeland: De fotoregels voor Engeland in het algemeen zijn HIER te vinden.
Deze twee links zijn dood.

Is er trouwens ergens een bron te vinden waar echt STAAT dat je in Italië geen foto's mag maken op stations? Er wordt wel van alles geroepen en zo... :idea:
Plaats reactie