G.H. Luxemburg

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

G.H. Luxemburg

Bericht door Elgar »

Van de week was ik in Luxemburg, ik had een Eurodomino voor 5 dagen gekocht ( € 18 ). De bedoeling was om ginder Luxemburg-stad te bezoeken, een beetje rondtrekken in de Ardennen, maar mijn eigenlijke hoofdbedoeling was om het ganse Luxemburgse net af te reizen.
We verbleven de eerste twee nachten in de jeugdherberg (JH) van Wiltz en de laatste twee in die van Luxemburg-stad.
Voor de wandelingen in de Luxemburgse Ardennen, had ik het boekje "Rail et randonnee Luxembourg" (Frans-Duits-Engels) gekocht, uitgegeven door de CFL. Hierin staan 40 bewegwijzerde CFL-wandelingen beschreven van station naar station en er is ook telkens een kaart bijgevoegd. Dat boekje is verkrijgbaar in elk CFL-station en kost € 12, wat niet veel is vergeleken met de prijs van een stafkaart...


Op zondag 9 april spoorden we naar Brussel waar we de Eurocity Iris (Brussel-Zurich) naar Luxemburg namen.
Foto van 2009 die zojuist de EC Iris van Brussel naar Luxemburg gesleept heeft: Afbeelding (De wagon die je links ziet is een I10 van de IR-trein Luxemburg-Liers.)

Aan de andere kant van de trein was ondertussen SNCF-loc 15019 al aangekoppeld: Afbeelding Omdat we met de rechtstreekse trein toch te vroeg in Wiltz zouden aangekomen zijn (JH pas open om 17 uur), maakten we nog een ommetje naar Diekirch.
Treinstel 2010 in Diekirch: Afbeelding Terug in Ettelbruck, foto van stuurrijtuig 001, geduwd door de 4016, met de trein naar Wiltz: Afbeelding Echt wel overdreven om hier een dubbeldekstrein in te leggen..

In Wiltz stond dan de 4016 op kop met de trein terug naar Luxemburg: Afbeelding
Maandag 10 april maakten we een wandeling van Wiltz naar Kautenbach en in de namiddag een kort bezoek aan Clervaux.

Vertrek aan het station van Wiltz waar de 2014 staat: Afbeelding In Kautenbach vertrok motorstel 2010 naar Wiltz: Afbeelding Nu in het station van Kautenbach zelf waar de 3006 met zijn trein naar Liers aankwam, deze trein had 1 oranje 2de klas wagon en voor de rest 3 gemoderniseerde 1ste klas rijtuigen waarvan er 2 gedegradeerd waren tot 2de klas, jammer dat we maar tot Clervaux reden :) Afbeelding Ons bezoek aan Clervaux was maar van korte duur en dus we reden de mooie noordlijn naar Luxemburg nog eens af.
In Luxemburg stond DB-loc 181 219-7 klaar met zijn trein naar Dortmund: Afbeelding Ook nog een foto van motorstel 2201: Afbeelding De volgende dagen post ik later wel eens..
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

Op dinsdag 11 april reden we van Wiltz naar Luxemburg met een ommetje naar Audun-Le-Tiche, omdat we anders toch te vroeg in de JH waren. We reden van Wiltz naar Luxemburg en van Luxemburg naar Pétange via lijn 70 (beiden met een motorstel 2000). In Pétange kregen we dan een trek-duw-dubbeldekstel tot Esch-Sur-Alzette. Daar stapten we op de 2019 met bestemming Audun-Le-Tiche (Frankrijk, maar nu CFL-station).

Binnenkant motorstel 2000 van Wiltz naar Luxemburg: Afbeelding
Bijlagen
1812 in Esch:
1812 in Esch:
1812-(EschSurAlzette)-11042006.JPG (83.35 KiB) 7449 keer bekeken
In Pétange stond dieselloc 856:
In Pétange stond dieselloc 856:
856-(Pétange)-11042006.JPG (81.5 KiB) 7450 keer bekeken
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

De rit van Esch Sur Alzette naar Audun Le Tiche duurt maar 5 minuten. Dit lijntje passeert eerst in Luxemburg langs een oude leegstaande fabriek, je merkt meteen dat je in Frankrijk komt aan het afval gedumpt door sluikstorters.
In Audun Le Tiche is er geen verbinding meer tussen het spoor van de CFL en de paar resterterende sporen in de bundel, die al worden opgeruimd door een groepje van 3 arbeiders en een kraan...

In dat station heb je een mooi zicht op het fameuze spoorwegviaduct, waar de sporen van de bundel naar heen leiden. Een beetje verder stond er langs de weg ook nog een oud mijn-locomotiefje van ARBED.

Wat foto's:
Bijlagen
ARBED 13
ARBED 13
ARBED13-(AudunLeTiche)-11042006.JPG (80.08 KiB) 7439 keer bekeken
2019 in Audun Le Tiche, het spoorwegviaduct en de kraan met 3 arbeiders
2019 in Audun Le Tiche, het spoorwegviaduct en de kraan met 3 arbeiders
2019b-AudunLeTiche-EschSurAlzette-(AudunLeTiche)-11042006.JPG (66.85 KiB) 7441 keer bekeken
2019 in Audun Le Tiche en het spoorwegviaduct
2019 in Audun Le Tiche en het spoorwegviaduct
2019-AudunLeTiche-EschSurAlzette-(AudunLeTiche)-11042006.JPG (66.68 KiB) 7441 keer bekeken
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

De terugrit naar Luxemburg gebeurde met de 2019 tot Esch, daar een trek-duw-dubbeldeksstel naar Luxemburg (over Bettembourg dan).

In de namiddag zijn we vlug over en weer naar Wasserbillig gereden. In het oprijden weer een motorstel 2000 :roll: , maar in het terugkomen met een Duitse IC. De IC 434 Norddeich Mole - Emden - Luxemburg.

Foto van een andere Duitse IC, getrokken door een DB 181, op de brug over de Saar in Wasserbillig. Deze brug ligt niet enkel op de grens met Luxemburg en Duitsland, ook de spanningsgrens tussen de Luxemburgse 25000V en de Duitse 15000V bevindt zich op deze brug. Als je heel goed kijkt zie je dat de loc, de brug met gestreken panto's overrijdt. Afbeelding In Wasserbillig was ook nog de 185 532-8 te zien met een goederentrein. Deze loc reed vroeger voor de CFL, nu voor NEG denk ik (er stak toch een papiertje voor zijn ruit met 'NEG' op). Afbeelding Foto moest snel getrokken worden, want de batterijen waren zo goed als leeg, daarmee staat hij er niet volledig op.

De Duitse IC die ons tot in Luxemburg gebracht heeft, getrokken door de 181 215-5 ( rechts zie je nog de goederentrein van de 185 532-8 )
Bijlagen
DB 181 215-5 met IC 434 Norddeich Mole - Emden - Luxemburg
DB 181 215-5 met IC 434 Norddeich Mole - Emden - Luxemburg
181 215 5-NorddeichMole-Luxembourg-(Wasserbillig)-11042006.JPG (68.88 KiB) 7428 keer bekeken
Bert

Bericht door Bert »

Er zitten mooie foto's tussen. :wink:
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Elgar schreef: In Wasserbillig was ook nog de 185 532-8 te zien met een goederentrein. Deze loc reed vroeger voor de CFL, nu voor NEG denk ik (er stak toch een papiertje voor zijn ruit met 'NEG' op).
De NEG is eigendom van EuroLuxCargo , de goederentak van de CFL , dus kunnen we stellen dat de CFL eigenaar is van de NEG ..

Het is namelijk niet uitgesloten dat enkele CFL-locs naar de NEG zullen gaan na hun schrapping bij de CFL... :wink:
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Bericht door Mechanik »

msts.be schreef: Het is namelijk niet uitgesloten dat enkele CFL-locs naar de NEG zullen gaan na hun schrapping bij de CFL... :wink:
schrapping? einde huur/lease-contract bedoel je zekers ?
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

Bert schreef:Er zitten mooie foto's tussen. :wink:
Danku :) Ik weet dat ze niet allemaal zo geslaagd zijn, zeker niet als de zon er te fel op zit. Foto's zijn ook getrokken met de kodak van mijn zus, nog wat wennen aan het toestel zeker...
Mechanik schreef:
msts.be schreef: Het is namelijk niet uitgesloten dat enkele CFL-locs naar de NEG zullen gaan na hun schrapping bij de CFL... :wink:
schrapping? einde huur/lease-contract bedoel je zekers ?
Ik denk dat men hier vooral de serie 1800 bedoelt, als ze door de CFL afgedankt zullen worden.


Morgen post ik de volgende 2 dagen, niet veel foto's, want opnieuw platte batterijen :?
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

Woensdag 12 april stak het een beetje tegen: regen, batterijen plat, trein gemist, niet van trein geraakt...

De bedoeling was om met de trein naar Kleinbettingen te rijden en van daar te voet naar Athus. Van Athus dan met de trein naar Rumelange en daar te voet naar Volmerange les Mines (Frankrijk, nieuw CFL-station).

De trein naar Kleinbettingen hadden we juist verspeeld, stond op spoor 2 en dat ligt zowat buiten het station. Nieuw plan was om dan eerst de wandeling van Rumelange naar Volmerange les Mines te doen.

Eerst nog een foto genomen van de 2108 die stond te wachten om de EC Jean Monnet (Basel-Brussel) van Luxemburg naar Brussel te slepen. Afbeelding Een beetje later kwam dan een SNCF-loc 15000 in 'En voyage' schildering aan met de Jean Monnet vanuit Frankrijk. Maar toen begaven de batterijen het (van de kodak), blijkbaar waren ze niet goed opgeladen...

We zijn dan dus op zo'n trek-duw-dubbeldektrein gestapt met bestemming Athus. We moesten in Noertzange uit stappen om daar de trein naar Rumelange te nemen, maar we waren te laat. Had te laat gezien dat we al in dat station stonden, vanuit die dubbeldekkers kan je maar moeilijk de stationsnamen zien en de omroepinstallatie werkte niet.
Nog naar de deur gelopen, maar ze was al geblokkeerd.
Dan maar verder naar Athus, daar aangekomen waren wij de enigen die van de trein stapten, te weten dat die trein uit 5 dubbeldekwagonnen bestond. In Athus zijn we te voet (in de regen) naar Pétange gegaan en daar op de trein gesprongen. Deze keer lukte het wel om in Noertzange af te stappen. Hier namen we dan de trein naar Rumelange (motorstel 2000), ook op deze trein waren we de enige reizigers..

Vanuit Rumelange te voet naar Volmerange les Mines, deze wandeling viel wat langer uit omdat op het stuk weg op Frankrijk nog een ijzerertsmijn actief was en we niet door mochten. Al een geluk dat het weer wat opgeklaard was, want i.p.v. de geplande 4 km, waren het er een 11-tal geworden.
In Volmerange les Mines stond al een motorstel 2000 klaar om ons rechtstreeks naar Luxemburg te brengen.

Donderdag 13 april waren de batterijen opgeladen en heb ik nog wat foto's van de viaducten in Luxemburg-stad.
Bijlagen
1814
1814
1814b-(Luxembourg)-13042006.JPG (78.25 KiB) 7332 keer bekeken
1814
1814
1814-(Luxembourg)-13042006.JPG (74.04 KiB) 7331 keer bekeken
Trek-duw stel met 4000.<br />Beneden de jeugdherberg.
Trek-duw stel met 4000.
Beneden de jeugdherberg.
40XX-(Luxembourg)-13042006.JPG (74.32 KiB) 7331 keer bekeken
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

Deze dag gingen we ook naar huis, om 13:15 vertrok de trein naar Luik. We reden via Gouvy, zodat we op elk stukje spoor van het Luxemburgse spoornet gereden hebben, waar het Eurodomino-biljet geldig was.

Als laatste nog een foto van de EC Victor Hugo (Luxemburg-Parijs), deze trein gaat later met TGV's gereden worden over de LGV Est. Afbeelding
Bert

Bericht door Bert »

De 15028 heeft was in een vorig leven blijkbaar een smurf :lol:
MGRoverdriver

Bericht door MGRoverdriver »

Elgar schreef:Deze dag gingen we ook naar huis, om 13:15 vertrok de trein naar Luik. We reden via Gouvy, zodat we op elk stukje spoor van het Luxemburgse spoornet gereden hebben, waar het Eurodomino-biljet geldig was.

Als laatste nog een foto van de EC Victor Hugo (Luxemburg-Parijs), deze trein gaat later met TGV's gereden worden over de LGV Est. Afbeelding


Weer al een stukje historie minder. Die TGV's :evil:
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Bericht door Henk »

Je reportage roept herinneringen op. In 1992 en het jaar daarop ben ik telkens voor enkele dagen naar Luxemburg getrokken. Vroeger kon je het aantal dagen voor een EuroDomino nog niet vrij kiezen. Eerst was het altijd 5, daarna 3, 5 of 10 en nog later de vrije keuze. In 92 hadden we een kaart van 5 dagen, het jaar daarna zijn we voor 6 dagen geweest: we kochten ter plaatse een oeko-billjee bij voor de 6de dag. We deden ook zowat het hele CFL-net, hoewel dat niet expliciet onze bedoeling was. Eigenlijk maakten we gewoon een toeristische rondreis.
In Audun-le-Tiche zijn we niet geweest, en ik ben er sindsdien ook nog altijd niet geraakt. Uiteraard ook niet in Volmerange, want dat was er toen nog niet, althans niet de CFL-verbinding. In Athus zijn we wel geweest: het eerste jaar de laatste dag, toen hebben we daar gelift naar Virton om van daaruit terug naar huis te sporen. Behalve ons tweeën was er toen ook maar een medepassagier voor Athus (Vorig jaar ben ik er terug geweest op de TTB-dag en toen waren we ook maar met z'n tweeën: 2 reizigers die in Athus niets te zoeken hadden, maar gewoon naar daar gaan omdat de trein naar daar gaat. Wellicht is het er alleen enigszins druk op werkdagen in de spits).
In Rumelange-Ottange zijn we ook geweest. We hadden de mijnen van Rumelange bezocht en stonden te wachten op een trein naar Luxemburg-stad (er waren naast de pendeltreinen naar Noertzange ook enkele doorgaande treinen naar Luxemburg). Er kwam een trein aangereden en we stapten op. Het was eigenlijk de trein uit de tegenrichting die in vertraging was. Hij reed eerst naar Rumelange-Ottange om daar onmiddellijk te keren. Sinds enkele jaren rijden de treinen niet verder dan Rumelange.
Een leuk uitstapje was naar Trier. We namen een stoptrein naar Wasserbillig en staken dan met de veerpont de Moezel over naar Oberbillig (een ticketje voor de pont koste 80 pfennig, tegenwaarde nu 40 eurocent). In Oberbillig, een onbemande halte, namen we dan een ticketje uit de automaat voor de Duitse stoptrein naar Trier (herkomst Perl, er reed toen zelfs nog één stoptrein per dag die uit Frankrijk kwam). Ik was toen nog niet zo gewoon om in het buitenland met de trein te reizen, dus een automaat in een onbemande halte vond ik heel opmerkelijk...
De reeks 2000 was bij de CFL toen nog redelijk nieuw. Voor de rest is er sindsdien al veel veranderd, zo zie ik aan je foto's. Ik was al een tijdje van plan om nog eens een weekje naar Luxemburg te trekken en je reportage heeft me gesterkt in dat besluit. Het zal wel niet voor de eerste maanden zijn, misschien in 2007.
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

Henk schreef:Ik was al een tijdje van plan om nog eens een weekje naar Luxemburg te trekken en je reportage heeft me gesterkt in dat besluit.
Blij dit te lezen :D en de rest van je verhaal ook..


In Audun-le-Tiche valt er eigenlijk niet veel te zien, juist dat viaduct, dat mijnlocomotiefje en je kan zeggen dat je weer eens in Frankrijk geweest bent.

De halte Volmerange-les-Mines ligt helemaal buiten het dorp zelf, je kan daar wel meteen het bos intrekken richting Rumelange. Maar dat kan je ook even goed doen in een van de stations van Dudelange.

Die veerboot in Wasserbillig hebben we ook gezien, hier een fototje ervan:
Bijlagen
Pont
Pont
Kopie van DSCN320539.JPG (60.88 KiB) 7090 keer bekeken
Plaats reactie