Touren door de BeNeLux met Sander

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Sander14

Touren door de BeNeLux met Sander

Bericht door Sander14 »

in 3 weken tijd 5 keer een rondje Nederland, België en Luxemburg. 9-07-08 was de eerste van de 5 reisjes. Route: Breda-Roosendaal-Brussel Noord-Liège Guillemins-Luxemburg-Noertzange-Luxemburg-Brussel Zuid-Roosendaal-Breda. Om half zeven liep mijn wekker af. Spullen ingepakt en naar het station gefietst. 7.52 vertrok mijn trein, maar eerst moest ik op mijn reispartner wachten. Toen die ook was gearriveerd wachten we de IC naar Roosendaal af. Keurig op tijd vertrokken we, in een ICRm, richting Roosendaal. Daar aangekomen moesten we de gevreesde 30 minuten wachten op de Benelux. In Roosendaal nog een grappige foto gemaakt: Afbeelding Een DD-AR als stoptrein naar Antwerpen :roll:
Dat was niet het geval, de treindienstleiding was een beetje aan het slapen. Maar goed, wij vertrokken op tijd richting Brussel Noord. Daar aangekomen hadden we een half uurtje overstaptijd. Mooi wat plaatjes kunnen schieten: Afbeelding Een gemoderniseerde M4 stuurstand komt aan in Brussel Noord Afbeelding NMBS 2723 met M6 te Brussel Noord
Toen kwam onze trein: Afbeelding I11 stuurstand als IC naar Liège Guillemins en Eupen.
Op tijd vertrokken we richting Liège. Na een stop in Leuven ging de trein de L2 op, een HSL. Onze trein ging dus 200 km/h rijden :D En dat voor een gewone IC trein. En dan vlieg je letterlijk en figuurlijk richting Luik. In Luik hadden we ongeveer een kwartiertje overstaptijd. We liepen alvast richting het perron waar onze trein zou vertrekken. Ik maakte nog een foto: Afbeelding Klassiekje 782 als L-trein naar Verviers Central
Toen kwam onze trein: Afbeelding CFL 3015 met I6 als IR naar Luxemburg.
We namen plaats in een coupétje. Zonder dat wij het wisten reed er ook een gedeclasseerd 1e klas rijtuig mee. Toen we deze ontdekten gingen we daar zitten, want daar is meer ruimte en de stoelen zitten beter. Maar toen kwamen we voor een rood sein te staan. En omdat de overstap in Luxemburg maar 5 minuten was, vreesden we al dat we de overstap niet gingen halen. Toen we Luxemburg naderden ging het er om spannen. Aangekomen in Luxemburg moesten we flink rennen, maar gelukkig haalden we de trein nog. Na een kwartiertje kwamen we aan in Noertzange. In Noertzange gingen we even spotten. Hier de foto's: Afbeelding CFL 2016 als RB naar Rumelange te Noertzange Afbeelding Een verrassing: CFL 4006 met een goederentrein naar Rumelange. Normaal rijden deze locs alleen maar passagierstreinen Afbeelding CFL 4016 met Dosto's richting Athus Afbeelding NMBS 1313+1317 met een goederentrein
Toen gingen we naar Volmerange. Eerst moesten we naar Bettembourg, waar we 5 minuten overstaptijd hadden. Ruim voldoende zou je zeggen. MAAR DANK KEN JE DE LUXEMBURGSE SPOORWEGEN NOG NIET!!! Die presteren het om op een stukje van 15 minuten met +7 te rijden. Aansluiting naar Volmerange naar de sodemieter, DACHTEN WIJ. Maar dan ken je de Luxemburgse spoorwegen nog niet. In Bettembourg aangekomen stond de trein naar Volmerange er nog. Die wachte netjes op de overstappers van onze trein. In Volmerange zouden we wat gaan eten, is de frietterie dicht! (maar goed dat ik extra brood mee had genomen) Tja, dan maar weer terug naar Luxemburg. Eerst nog een foto: Afbeelding CFL 2006 als RE naar Luxemburg te Volmerange.
Terug in Luxemburg stapten we over op de INT 'Vauban' naar Brussel Zuid. Comfortabele stoelen brachten ons in iets meer dan 2 uur naar Brussel Zuid. In Brussel Zuid stapten we weer over op de Benelux. Maar eerst weer foto tijd: Afbeelding De NMBS 2005 trok onze trein vanaf Luxemburg tot Brussel Zuid.
Ik mocht van de machinist nog een foto van de cabine maken :D : Afbeelding De cabine van de NMBS 2005
Toen liepen we naar het spoor van de beneluxtrein. Maar het zag er niet best uit. Gele hesjes waren aan de loc aan het knutselen en we dachten dat de benelux niet ging rijden. Maar het was ons goed gegunt en de benelux reed. We vroegen aan de machinist of we in de cabine mee mochten kijken. Dat mocht eerst van Brussel Zuid tot Brussel Noord, toen tot Mechelen, toen tot Antwerpen en uiteindelijk mochten we helemaal tot Roosendaal in de cabine mee rijden :D In Roosendaal bedankten we de aller aardigste man voor de cabinerit. Toen stapten we op de IC naar Breda en was de reis weer voorbij. 11-07 ga ik naar Lille, dat verslag plaats ik hier ook.
Groetjes en © Sander van Gool
Laatst gewijzigd door Sander14 op 22 jun 2010, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
BR143

Re: Touren door de BeNeLux met Sander

Bericht door BR143 »

Heel mooie fotoreportage, Dank Je voor die foto's van de 4000 van de CFL en de Roco modell 4006 :D :D :D
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Touren door de BeNeLux met Sander

Bericht door treinbruno »

en zo zat ik weeral eens in luxemburg :)

je bent nog vergeten dat we ook op de ICa gebruiker simpy tegenkwamen :lol:
hij ging torpedowagens gaan spotten in luik
Afbeelding
Sander14

Re: Touren door de BeNeLux met Sander

Bericht door Sander14 »

Owja, vergeten dat die ons gezelschap heeft gehouden van Leuven tot Liège Guillemins. Was wel gezellig
Eric B

Re: Touren door de BeNeLux met Sander

Bericht door Eric B »

Dat de reeks 4000 alleen met passagierstreinen rijden is niet korrekt. Ik weet niet of de CFL Cargo haar eigene locomotiefen hebt, en of ze vandaag voor de CFL, en morgen voor CFL Cargo rijden, maar 4000er met een goederentrein is al een gewoon bild op onze net.

Klein proef ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=d6DqSQjLi6Q
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Touren door de BeNeLux met Sander

Bericht door Accelerat »

Tja dat was dan deel III van mijn Benelux tourrail. :lol: :P Niets aan de hand hoor Sander. :wink:
wattman
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Touren door de BeNeLux met Sander

Bericht door wattman »

Even een vraagje, ik begrijp dat je met gebruik hebt gemaakt van de Benelux Tourrail Kaart. Binnen hoeveel dagen moeten die 5 reisdagen worden opgemaakt? Op de site van de nmbs vind ik het antwoord niet direct.
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Touren door de BeNeLux met Sander

Bericht door treinbruno »

binnen de maand.

is iedereen plots zo geïnteresseert in benelux tourrail omdat ik er in april eens eentje heb gekocht :mrgreen:
Afbeelding
swfjvh

Re: Touren door de BeNeLux met Sander

Bericht door swfjvh »

treinbruno schreef:binnen de maand.

is iedereen plots zo geïnteresseert in benelux tourrail omdat ik er in april eens eentje heb gekocht :mrgreen:
das commerce, ge moet een er een procent voor vragen e :D
wattman
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Touren door de BeNeLux met Sander

Bericht door wattman »

Veel dank!
treinbruno schreef:
is iedereen plots zo geïnteresseert in benelux tourrail omdat ik er in april eens eentje heb gekocht :mrgreen:
Ik heb die kaart zo tussen 1979 en 1995 veel gebruikt; maar men heeft een paar keer de voorwaarden aangepast. Dus vandaar dat ik erg geinteresseerd was om te weten hoe het nu is. Ik denk er sterk aan om weer eens op die manier op stap te gaan. Dus, indirect is het antwoord "Ja"

:D
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
Trainspotterke

Re: Touren door de BeNeLux met Sander

Bericht door Trainspotterke »

De locomotieven van de CFL-reeks 4000 rijden ook veel goederentreinen tussen het Groot-Hertogdom Luxemburg en Trier in Duitsland!
Sander14

Re: Touren door de BeNeLux met Sander

Bericht door Sander14 »

Vandaag (14-07-08) ging ik mijn derde deel van mijn Benelux Tourrail opmaken. We hebben het volgende rondje gedaan: Breda – Roosendaal - Antwerpen Centraal – Gent Sint-Pieters – Brugge – Kortrijk – Moeskroen – Doornik - Liège Guillemins – Brussel Zuid/Midi – Dordrecht – Breda. Vertrokken om 7.52 uit Breda, overgestapt op de Beneluxtrein naar Antwerpen. Helaas kreeg deze onderweg vertraging. We zouden in Antwerpen overstappen op de rechtstreekse IC naar Brugge, maar deze aansluiting werd om zeep geholpen door de vertraging. Dus toen maar de IC naar Gent Sint-Pieters gestapt. De eindbestemming van deze trein was Oostende en vanwege het lekkere weer van vandaag zat deze stampvol met strandgangers. En als je trein zo vol zit, dan is Antwerpen-Gent toch een eindje. Maar we hebben het overleefd en in Gent zijn we overgestapt op een andere trein, een Extra Trein. De trein werd gereden met loc 2118 met M6 rijtuigen. In Brugge heb ik een foto gemaakt van deze trein: Afbeelding Ook maakte ik nog een foto van de ICa van Oostende naar Eupen: Afbeelding Toen gingen we met de L-trein naar Kortrijk, gereden met Klassiekje 212: Afbeelding Aangekomen in Kortrijk eerst wat eten gehaald bij een goed frietkot, vlakbij het station. Dit hebben we in de trein van Kortrijk naar Moeskroen opgegeten. In Moeskroen zijn we weer overgestapt op de trein naar Doornik. Dit werd gereden met M4: Afbeelding In Doornik zijn we weer overgestapt, ditmaal weer op een AM96 naar Liège Guillemins. Tijdens de rit passeerde we Charleroi. En dat is op z’n zachtst gezegd geen prettige stad. Maar Charleroi waren we alweer snel voorbij. In Liège heb ik even wat foto’s gemaakt, terwijl we aan het wachten waren op de IC naar Brussel Zuid: Afbeelding 2 Klassiekjes Afbeelding De Thalys naar Köln
Uiteindelijk kwam onze IC naar Brussel Zuid. Dit was een HLE 13 met I11 rijtuigen. Na Liège gaat de trein de L2 op, waar we 200 km/h gingen rijden. En dan schiet de rit lekker op en zo waren we weer in Brussel Zuid. Daar even gespot, tijdens het spitsuur. Tja, houdt dan je camera maar gereed, elke 45 seconden een trein, dat is moeilijk bij te houden. Maar goed, hier een selectie van de plaatjes die enigszins gelukt zijn: Afbeelding 2 keer AM 75 ‘Varkensneuzen’ Afbeelding NMBS 2701 met M4-rijtuigen Afbeelding NMBS 2152 met M5 Afbeelding NMBS 2734 met M4 Afbeelding Zo ziet de Noord-Zuid verbinding in Brussel eruit in de spits Afbeelding 3 AM 80 Breaks Afbeelding 2 Klassiekjes
Na een half uurtje spotten, dan heb je zowat al het Belgische materieel daar wel gezien, stapten we op de Beneluxtrein naar Nederland. Ik ben door gereisd naar Dordrecht om daar nog wat te spotten. Hier een plaatje van een dubbele DD-AR als sneltrein naar Amsterdam Centraal: Afbeelding Toen was het ook voor mijn tijd om naar huis te gaan. Ik heb de sneltrein naar Breda gepakt die mij om 20.10 netjes in Breda af had gezet. Zo was ook dag 3 van de Benelux Tourrail voorbij. Nu ga ik vrijdag eerst een weekje op vakantie en daarna ga ik nog 2 dagen lekker touren.
Groetjes en © Sander van Gool
Laatst gewijzigd door Sander14 op 22 jun 2010, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Bartjedj

Re: Touren door de BeNeLux met Sander

Bericht door Bartjedj »

Enkele combinaties die je minder en minder ziet:
21+M6: Door de Bx'en vereisen die steeds meer en meer 27.
27+M4: En als je 27 dan voor M6 hangen, kan dat niet voor M4.

Knappe foto's :!:

BDJ
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Touren door de BeNeLux met Sander

Bericht door treinbruno »

in luik zagen we wel nog een 27 (dacht 2705) met M4 vertrekken.
er zat trouwens superveel rijtuigen in; 1 stam met stuurstandrijtuig, en daar nog een stam tegengehangen, en achteraan nog een opdrukloc.

in leuven passeerden we met de ICo dezelfde trein, en in brussel zagen we hem nog eens :mrgreen: :mrgreen:

we waren trouwens ook de eerste die over L2 konden denk ik, want we zijn geen tegenverkeer tegengekomen onderweg....
Afbeelding
Sander14

Re: Touren door de BeNeLux met Sander

Bericht door Sander14 »

Op de L2 wel hoor, de ICa naar Eupen heb ik voorbij zien schieten, jij was te druk met je MSTS spelen, dat het je niet eens op is gevallen :lol:
Plaats reactie