9 augustus 2008

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

9 augustus 2008

Bericht door overweg13 »

Dag

Voor vandaag staat er wat steviger werk op het programma langs GR 15, en wel tussen Monschau en Eupen. Vroeger was dit de GR AE (Ardennen - Eifel) maar sinds de grondige hertekening van het GR-net in Wallonië heet deze GR15. Stevig is alvast het opstijgen uit Monschau naar de Hoge Venen, maar vanaf de Belgische grens (de echte, niet die van de Vennbahn) is het eigenlijk een lange afdaling naar de vallei van de Vesder. Het is een ongelooflijk knap stukje GR, dat een must is voor elke rechtgeaarde GR-wandelaar. Monschau is schattig - je houdt ervan of niet - en de trapjes en enkele mooie voetwegen langs de Kleiner Laufenbach, die de Rur voedt met heerlijk veenwater, zijn een mooie aanloop naar een schitterend traject aan de rand van de Venen, door het Ost-Hertogenwald, en voor een groot stuk langs de Getzbach. De Getzbach: ze lijkt zo uit de boeken van Bessy uit de verre kinderjaren te komen. Zelfs de bomen lijken op die van Willy Vandersteen. Het is een beek die het moet hebben van plotse versnellingen, over grillige rotsen, door een wondermooi bos. Helemaal op het einde loopt ze zich te pletter op de afdamming van de Weser (Vesder) in Eupen, waar het kunstmatige meer voor adembenemende vergezichten zorgt. Zelfs het deel tot Eupen is nog van hoge kwaliteit. De TWQ bedraagt 62 %, maar misschien vinden sommigen dat een lange geasfalteerde bosweg ook als trage weg beschouwd moet worden. Dan komt het cijfer nog wat hoger te liggen.

De bus 385 rijdt van Eupen naar Monschau (en Kalterherberg) en dat alleen op zaterdag en zondag. Vroeger zouden we ongetwijfeld voor de Vennbahn geopteerd hebben, maar nu moeten we het stellen met een busverbinding, die vier keer per dag rijdt, om de twee uur, en dat is frequent naar TEC-normen. Toch zal ook vandaag een en ander mislopen, maar deze keer is het niet de TEC die de miserie veroorzaakt.
Halle (7:26) - Brussel-Zuid (7:37) verloopt probleemloos, in rijtuig 51034 met loc 2148 achteraan. Maar in Brussel-Zuid ziet het er minder fraai uit: er staat één trein op het bord met vertraging, de 506, en die zou ons naar Eupen moeten brengen. Nu is 15 minuten niet meteen een ramp, omdat tussen Brussel en Leuven en tussen Leuven en Liège heel wat vertraging kan ingelopen worden, maar ik vermoed dat er alweer iets mis is met de 13 (de Trees) die onze trein naar Eupen moet duwen. Dat wordt ook aangekondigd, en de trein wordt inderdaad niet geduwd door een 13, maar getrokken door een 21. (2119 - rijtuig 11813). Dan weet je wel hoe laat het is: 140 km/u i.p.v. 200 km/u: de vertraging zal niet slinken, eerder toenemen.
In onze afdeling zit een wandelaar die zich blijkbaar al eerder ongerust gemaakt heeft, want de TBG komt nog even langs om hem op de hoogte te stellen van de nieuwe situatie. De aansluitingen naar Maastricht en Luxemburg zullen wachten in Liège. Voor ons is er minder goed nieuws: de trein zal beperkt worden tot Verviers-Central. Daar is de vertraging inderdaad al opgelopen tot 32 minuten. Er is wel een aansluiting naar Welkenraedt en Aachen, maar Eupen? De onderstationschef stelt ons voor de IR naar Welkenraedt te nemen, maar dat is het kluitje in het riet, of te wachten op de volgende trein naar Eupen. Dat is de enige oplossing voor ons. Ons hele dagprogramma schuift meteen 2 uur op. Eigenlijk hebben we nog geluk dat de 385 om de 2 uur rijdt, en dat we 's avonds in Eupen een halfuurdienst van Bellmerin naar het Bushof kunnen nemen. De koffie wordt vervroegd van Monschau naar Eupen, en we kunnen bij een banketbakker tussen Bahn- en Bushof zelfs koffie krijgen voor € 1.00!
De bus van 12:00 vertrekt met 6 minuten vertraging: 12:00 - 12:25. In Monschau is er zelfs nog een minuutje bijgekomen. De rit door Eupen is dan ook veel te scherp opgesteld voor ab7561-19 van Satracom, een Mercedes O.405. De vorige keer reed hier een Duitse bus: zou er een beurtrol zijn voor de bediening van deze lijn?

's Avonds nemen we de 725 aan de halte Bellmerin, het eindpunt van een soort stadsdienst op de verlengde lijn 725 van Verviers naar Eupen. Het is ab5649 van stelplaats Eupen, een Renault-EmiR312 (18:47 - 18:55). Er is een omleiding voor een rommelmarkt, en de bus arriveert 3 minuten later dan voorzien aan het Bushof. Wacht ons nog de klim naar het station.
IC 542 staat al klaar. Loc 1355 sleept o.a. 11803. Dit lijkt een erg rustige rit te worden. In Welkenraedt stappen 2 jongeren in, en die krijgen meteen van de kordate treinwachtster te horen dat ze met hun 2de-klasbiljet niet in 1ste mogen. Als ze bij ons langskomt blijkt ze toch Vlaamse te zijn. De aankondiging in Eupen was in meer dan behoorlijk Duits en Frans gebeurd, ik zou gewed hebben dat ze van Welkenraedt was; later zou blijken dat ook haar Nederlands erg behoorlijk klonk. In Liège stapt een familie met 2 kinderen op: in het Pajottenland noemt men dergelijke kinderen die met veel lawaai een heel rijtuig terroriseren "miskweekt". Nochtans behoren ze tot een cultuur die de hele wereld weer gehoorzaamheid wil leren. Het is wachten op de TBG. Blijkt dat ze toch internationale eersteklasbiljetten hebben. Nadat de enige andere reiziger ook nog naar 2de gestuurd wordt, beslissen wij om naar het volgende rijtuig te verhuizen: 11812. Zo hebben ze het rijtuig voor zich alleen - misschien is dat de truc. Voor de rest verloopt de reis zonder veel problemen.
Nog even IR 3942 naar Halle (21:08 - 21:28) met vierledig motorstel 844, dat ons een minuutje te vroeg in Halle brengt. Dat is precies 59 minuten later dan voorzien. Als je weet dat we op een bepaald moment 133 minuten achter zaten op ons schema, dan zul je moeten toegeven dat we stevig gestapt hebben, over een niet zo makkelijk parcours, dat eerst serieus steeg, en later door de vele stenen niet altijd moeilijk begaanbaar was.

Eigenlijk zou ik nu eens moeten proberen om bij de NMBS een schadeloosstelling te vragen voor de 2 uur vertraging die we door hun schuld hebben opgelopen. Want het is ten slotte hun vertraagde trein die ons 2 uur later in Monschau heeft doen arriveren. Maar omdat ik zeker ben dat ik bot zal vangen, bespaar ik me die moeite.

Even wat foto's: terwijl we in Verviers op trein 507 wachten, loopt ms 686 binnen als 5459 Spa-Géronstère - Welkenraedt. De 2119 staat te wachten om verder om te lopen en zich voor de IC naar Oostende op te stellen. Als toemaatje ook nog een stevige spoorwegbrug in Monschau van de lijn 48 zaliger.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 9 augustus 2008

Bericht door groentje »

In veel gevallen wordt de L-trein van Spa naar Welkenraedt wel verlengd tot Eupen in geval van gedeeltelijke afschaffing van de IC-A, tenzij de L-trein natuurlijk ook met vertraging moet vertrekken na op aansluiting te moeten wachten, Vic. Dus misschien was je er wel mee in Eupen geraakt. Of de bus dan ook nog eens het geduld zou hebben gehad te wachten...

Woensdag kan ik eventueel eens nagaan wat er precies is gebeurd (als ik het niet vergeet, natuurlijk).
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: 9 augustus 2008

Bericht door Beesty »

Kheb den indruk dat er de laatste rijd wel vaker problemen opduiken met de IC-A .. voornamelijk in duwformatie dan, richting Eupen.
Deze week was't ookal van da.. Vertrek in Oostende met 10 minuten vertraging en in Brugge was het helemaal gedaan. Rit werd afgeschaft. :|
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 9 augustus 2008

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:In veel gevallen wordt de L-trein van Spa naar Welkenraedt wel verlengd tot Eupen in geval van gedeeltelijke afschaffing van de IC-A, tenzij de L-trein natuurlijk ook met vertraging moet vertrekken na op aansluiting te moeten wachten, Vic. Dus misschien was je er wel mee in Eupen geraakt. Of de bus dan ook nog eens het geduld zou hebben gehad te wachten...

Woensdag kan ik eventueel eens nagaan wat er precies is gebeurd (als ik het niet vergeet, natuurlijk).
Volgens de onderstationschef was de L-trein vertrokken omdat de vertraging te groot was. De bus zou trouwens toch vertrokken zijn. Reizigers voor Welkenraedt werden verwezen naar de 5009 naar Aachen. Eventuele reizigers voor Dolhain-Gileppe moesten de onderstationschef contacteren: waarschijnlijk voor een extra stilstand.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 9 augustus 2008

Bericht door groentje »

Dat kan ook, ja. Dan is het inderdaad wachten op de volgende trein...
Plaats reactie