Aandacht: wantoestanden langs en op het spoor.

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
260689
Berichten: 3321
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door 260689 »

Trainspotterke schreef:
Steviewonder schreef:We verwittigen je gewoon dat we er aan komen zo dat je dubbel verzichtig bent. Trouwens het staat in onze HLT vermeld dat we dienen te klaxonneren er als er zich personen bevinden op het perron dat we voorbij rijden. :wink:
Uitzondering op de regel: Brussel-Centraal en -Congres! 8)
en ook Antwerpen Centraal alhoewel de Bergland dit al eens gedaan heeft tijdens zijn doorrit op spoor 22 aan 90km/h zat juist voor de Benelux en perron stond vol met reizigers
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Steven »

antwerpen centraal is geen uitzondering, hierover bestaat nog geen afzonderlijk hoofdstuk in onze boeken.
phantom27

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door phantom27 »

Nu toch wel lichtelijk later dan de laatste post in dit topic ,rijzen er bij mij wat vragen aangaande de discussie over veiligheid en L24 in mijn geval.
Ik ben vorig jaar zelf lichtelijk verzopen en verkleumd tijdens mijn tour langs L24 opzoek naar fotopunten ook op een plek geweest van een oud station.
Dit station althans wat er van over was,was vrij toegankelijk en lag mooi in een boog vlak voor het moresnet viaduct.
Gelukkig was het weer enigzins opgeklaard toen ik een 55er met goederen aanzag komen die onderweg was naar het moresnet viaduct,zoals ik altijd doe heb ik mijn camera gepakt en gewoon op het perron gezeten om hiervan een mooie foto tenemen.
(Spoor lopen en dergelijke daar begeef ik me niet aan al stond ik verbaasd hoe algemeen normaal men het daar in die buurt blijkbaar vond om dit wel te doen)
Afijn de trein komt eraan,alvorens ik de foto maak maak ik me alsnog even bekend door m'n hand op te steken(weet ik zeker dat men me niet verkeerd beoordeelt op mijn intentie) en vervolgens volgt er (na het nu blijkbaar normale claxon signaal) de foto.
Voldaan trok ik m'n tas terhand en stopte mijn camera weg om vervolgens terug te gaan naar straat niveau,alwaar ik het idee had om naar een plek te zoeken bij het moresnet viaduct.
Kom ik echter beneden staat daar zowaar een agent die me toespreekt met de woorden wat was u daar aan het doen,u mag daar helemaal niet komen :|
Toch wel vrij nuchter als ik ben,antwoord ik gewoon door te zeggen ik kan er gewoon heen lopen,dat is wat ik er heb ik gedaan en als me nergens verteld wordt dat het daar verboden is of er een hek voorstaat wat verwacht u dan.
Kortom mag je nu op voormalige stations komen voor spoorfoto doeleinden of is dat zelfs zonder herkenbare zaken zoals hekken en dergelijke ronduit verboden zelfs als je gewoon een plek in neemt op het oude perron ?
Ik ben zeer benieuwd wat hierop een antwoord is,zeker gezien het feit dat ik proberen wil nog dit jaar een terug te keren naar die buurt voor een hopelijk beter foto avontuur :)
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Nils »

phantom27 schreef: Kortom mag je nu op voormalige stations komen voor spoorfoto doeleinden of is dat zelfs zonder herkenbare zaken zoals hekken en dergelijke ronduit verboden zelfs als je gewoon een plek in neemt op het oude perron ?
Ik ben zeer benieuwd wat hierop een antwoord is,zeker gezien het feit dat ik proberen wil nog dit jaar een terug te keren naar die buurt voor een hopelijk beter foto avontuur :)
Eigenlijk is het antwoord vrij simpel. Nee, je mag je daar niet bevinden.
Waarom? Mijn inziens is het zo, dat van het moment je de openbare weg verlaat, je je op prive terrein bevind.
Om je op prive terrein te bevinden heb je uiteraard toestemming nodig van de eigenaar.
Het is bvb ook niet zo, dat omdat ik geen hek rond mijn woning bouw, jij zomaar in mijn tuin mag komen zitten.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Robin »

mag men door de tunnel van Antwerpen centraal tegen 90? :shock: , langsheen het perron :shock: :shock:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Nils »

Robin schreef:mag men door de tunnel van Antwerpen centraal tegen 90? :shock: , langsheen het perron :shock: :shock:
Waarom niet?
In leuven raast men wel aan 160 voorbij het station...
En het aantal treinen dat niet in Antwerpen-Centraal stopt, kan je denk ik op jaarbasis op uw tien vingers tellen.
260689
Berichten: 3321
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door 260689 »

Nils schreef:
Robin schreef:mag men door de tunnel van Antwerpen centraal tegen 90? :shock: , langsheen het perron :shock: :shock:
Waarom niet?
In leuven raast men wel aan 160 voorbij het station...
En het aantal treinen dat niet in Antwerpen-Centraal stopt, kan je denk ik op jaarbasis op uw tien vingers tellen.
Zo heeft de Bergland expres een paar keer door de noordzuidverbinding gereden van Antwerpen centraal met een 25.5 aan 90km/h voorbij het perron zoefen.
OMC

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door OMC »

@ phantom27: zo'n verhaal kan ik alleen maar bevestigen, de laatste keer dat ik op die bewuste plaats (het station, ik veronderstel dat je die trap zo'n 300 meter voor de Gemmenicher tunnel bedoelt?) geweest ben stonden daar ook mensen vlak naast het spoor richting Montzen aan de relingterwijl een trein voorbij denderde, zelfs een vader met kinderen.

Problemen heb ik daar nog nooit gehad, boeren van de naastliggende velden staan wel eens te kijken maar ochot, die mensen zijn dat allang gewoon.

Wat dat over privé-terreinen betreft, het klopt dat spoorbermen NMBS-terrein is en je in principe daar niet mag zijn maar het reglement ivm treinspotten is daar ook wel duidelijk in het onderscheid dat er gemaakt wordt denk ik. Zo spreekt men van plaatsen die openbaar en dus vrij bereikbaar zijn en plaatsen die afgesloten en dus niet toegangelijk zijn zonder iets van afbakeningen of dergelijke te verbreken. Die trap aan L24 is bij mijn weten niet afgesloten en zo dus vrij toegangelijk voor iedereen wat natuurlijk betwist kan worden. Het is aan de spotter zelf om zijn gezond verstand te gebruiken om afstand te houden wetende dat treinen richting Montzen aan grotere snelheden kunnen voorbijkomen omdat de helling daar naar beneden toe gaat. Als die logica niet gerespecteerd word krijg je last en niet alleen op deze plaats maar ook elders wordt hier vaak tegen gezondigd met de nodige commotie achteraf. En op lange termijn creeren gevaarlijke spotters een zero tolerance-beleid tegenover spotters gehanteerd word.

Ale zo denk ik erover he mensen :lol:
Andreas

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Andreas »

Hallo iedereen,

ik zou ook graag nog effe commentaar willen geven vanuit mijn zicht.

Er zijn te veel mensen met gele vestjes die denken: ik heb nu een geel vestje aan en mag nu alles wat zonder vestje niet mag.
Ik draag nooit een vestje, maar ja, ik sta ook meestal ver van het spoor. Ik hou niet zo van die fotos kort bij het spoor. Ik heb liever een mooie cadrage.

Maar waarom hebben sommige nog vestjes aan terwijl ze meer dan 100 meter van het spoor staan?
Is dat om te laten zien, kijk ik heb een vestje, of, kijk mij eens.
Ik weet het niet.

Ik denk dat ooit in de toekomst voorbij is met spotten en fotograferen als het zo door gaat.

Groetjes Andreas
Tommyken

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Tommyken »

Inderdaad.. en nu zeker er draad ligt en de snelheid stukker hoger gaat zijn. Is iedereen dik en dubbel gewaarschuwd bij
deze. Want wij hebben nu geen schrik om noodremming te geven en gans de lijn plat te leggen wanneer er iemand te
dicht bij het spoor komt. Het zal een fikse rekening worden voor wie nog domme dingen doet langs L24.

Het is niet omdat de lijn L24 noemt dat je alles mag. Dus, jullie zijn gewaarschuwd. :wink:
13'erke

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door 13'erke »

Tommyken schreef:Inderdaad.. en nu zeker er draad ligt en de snelheid stukker hoger gaat zijn. Is iedereen dik en dubbel gewaarschuwd bij
deze. Want wij hebben nu geen schrik om noodremming te geven en gans de lijn plat te leggen wanneer er iemand te
dicht bij het spoor komt. Het zal een fikse rekening worden voor wie nog domme dingen doet langs L24.

Het is niet omdat de lijn L24 noemt dat je alles mag. Dus, jullie zijn gewaarschuwd. :wink:
Voila, er zijn nu genoeg mooie plekjes om veraf van het spoor te staan nu men alle bermen ontbost heeft. Maak daar gebruik van, het levert veel mooiere foto's op!
Bert

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Bert »

Tommyken schreef:Inderdaad.. en nu zeker er draad ligt en de snelheid stukker hoger gaat zijn.
Hoe hoog wordt de nieuwe snelheid?
Tommyken

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Tommyken »

De lijnsnelheid lag altijd op 90 tussen Montzen en grens .. en vanaf Grens tot KAW is het 80. Maar met de diesel
kon je aan 20km/h naar boven kruipen, maar nu met elektische tractie gaat dat hoger liggen omdat je
ook al een aanloop hebt van daarvoor.
Bert

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Bert »

Ah vandaar! Bedankt :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Shrek »

en die stoere 28ers zijn gewoon veel sterker dan de 55jes, dus ze trekken veel sneller op :P
Plaats reactie