Aandacht: wantoestanden langs en op het spoor.

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Steven »

effe een klein voorbeeldje van een aantal jaar terug, een spotter op de L161 stond op het perron van Terhulpen (La Hulpe), op het moment hij de MS96 op foto wil zetten staat hij echter zo dicht tegen de rand van het perron dat zijn hand (met daarin het fototoestel een tik krijgt van de trein. Hand en fototoestel is men gaan zoeken in de spoorwegberm, afgerukt. Vele spotters doen gewoon gevaarlijke bewegingen. Er zijn er vele die denken dat ze zich zelfs meer kunnen permiteren net omdat ze een geel hesje dragen. het zorgt bij vele dus voor een vals gevoel van veiligheid. Als TB maak ik geen enkel onderscheid tussen een spotter of een werkman naast het spoor of een passagier op het perron. Ze moeten aan de kant, ik zal ettelijke malen de klakson hiervoor gebruiken. Dit tot de persoon staat waar ik hem hebben wil. Sommige denken dat ik die klakson voor de kick gebruik, mensen die me beter kennen (en dus weten dat ik al een aanrijding gehad heb) weten wat ik echter in mijn achterhoofd heb, de veiligheid van de persoon kort bij het spoor en mijn eigen trein.

Want kwaadaardig of niet, sommige mensen beseffen gewoon niet dat ze een verkeerde beweging maken. zo gewoon op het dienstpadje gaan staan naast het spoor voor een foto te maken is dus veel te kort. het beste is van minimum 2m van de berm te staan en als het kan wat verder nog. In de buurt van vele spoorlijnen liggen knappe wandelwegen of velden, ga daar ergens staan, prachtige natuur met een trein er door. Het grootste verschil dat je hebt door dat hesje te dragen is dat je iets sneller in het oog van de tb zal vallen. Verder kan ik u nog meedelen dat de meeste TB's die enkel hun job doen en die het voor de rest niet veel kan schelen zelden bezig zijn met te denken aan eventuele spotters. In tegendeel er zijn er een hoop collega's die amper het bestaan van spotters kennen. ook al zien ze soms is iemand met een fototoestel.
Steviewonder

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Steviewonder »

Hierin moet ik Steven gewoon groot gelijk geven. Denk aan je eigen veiligheid zelfs met geel vestje.
Gerard

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Gerard »

Steven heeft ook groot gelijk,
Maar ik heb ook nadrukkelijk gezegd dat ik het totaal niet tolereer dat mensen dicht op het spoor staan. Ik probeer alleen aan te geven dat ik het een veiliger idee vind dat iemand met een hesje staat te spotten (ver genoeg van de trein af!) dan iemand zonder.

GrtZ
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Steven »

ja ok, maar als je gewoon ergens op een veldweg staat, een wandelpad of wat dan ook zie ik geen nut tov de trein om dat hesje te dragen aangezien je u op dat moment niet in de gevarenzone staat. Het hesje is bij de spoorweg in gebruik genomen om de mensen te doen opvallen die IN de gevarenzone moeten komen om dienstreden, ben je er buiten dan verliest het zijn nut. Om de indruk te geven dat je niets gaat uitsteken helpt dat niet, er bestaat nu eenmaal geen specifiek profiel van hoe 'een zelfmoordenaar' er zou moeten uitzien. In al die jaren dat ik ga spotten heb ik zelden een hestje bij, als ik het bij heb is dat eerder toeval dan opzet (omdat ik al eens van rugzak wissel waar wel een hesje in zit en in de rest niet).
Thieskes

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Thieskes »

vrijdag wil ik gaan spotten aan de L24
ik blijf altijd minstens 2,5 meter uit het spoor
draag nooit een geel/oranje of wat voor vestje dan ook

zou ik toch nog ergens problemen over kunnen krijgen?

denk zelf van niet, maar wil het graag even navragen bij de spotters die er vaker komen


edit: reis uitgesteld
Laatst gewijzigd door Thieskes op 14 aug 2008, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door TrainzDr3ver »

Ik moet zeggen, spot nog niet lang maar ik heb ook nog nooit een vestje gedragen, ik sta wel op het perron maar alleen een klein aantal treinen claxoneren wel is.
Ik weet nu niet of het is omdat ik te kort sta..
Steviewonder

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Steviewonder »

We verwittigen je gewoon dat we er aan komen zo dat je dubbel verzichtig bent. Trouwens het staat in onze HLT vermeld dat we dienen te klaxonneren er als er zich personen bevinden op het perron dat we voorbij rijden. :wink:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Steve »

En in een enkel geval kan het ook een blijk van sympathie zijn... dus laten we dat vooral zo houden!
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door TrainzDr3ver »

MIVB-reiziger schreef:En in een enkel geval kan het ook een blijk van sympathie zijn... dus laten we dat vooral zo houden!
Ja als er een bestuurder claxoneert steek ik meestal mijn hand omhoog om een teken van dank te geven( dus ik dacht dat dit meestal voor het plezier was dat ze toeterden.)
Maar nu zal ik ook eens letten op de ruimte tussen de trein en mijzelf :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Steven »

de klaksontoon is puur reglementair voorzien.
als we een perron naderen waarop er mensen aanwezig zijn moeten we dit doen, ongeacht of we er stoppen of niet.
als er mensen in de buurt van het spoor staan is dit idem gewoon om de aandacht op het gevaar te vestigen dat ze kunnen lopen bij het maken van een verkeerde beweging. in bepaalde gevallen kan je mij dit ook nog horen doen als ik iemand zie die ik ken langs of boven (op een brug) het spoor.
Trainspotterke

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Trainspotterke »

Steviewonder schreef:We verwittigen je gewoon dat we er aan komen zo dat je dubbel verzichtig bent. Trouwens het staat in onze HLT vermeld dat we dienen te klaxonneren er als er zich personen bevinden op het perron dat we voorbij rijden. :wink:
Uitzondering op de regel: Brussel-Centraal en -Congres! 8)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Steven »

centraal en congres mag da wel, als het om waarschuwen gaat zijn er geen uitzonderingen. heb deze week nog een lichte klaksontoon gegeven in congres omdat er iemand echt op de rand liep als ik langskwam gereden.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door TrainzDr3ver »

Steven schreef:centraal en congres mag da wel, als het om waarschuwen gaat zijn er geen uitzonderingen. heb deze week nog een lichte klaksontoon gegeven in congres omdat er iemand echt op de rand liep als ik langskwam gereden.
Haha, die zal zich wel heel hard verschoten hebben :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Steven »

TrainzDr3ver schreef:
Steven schreef:centraal en congres mag da wel, als het om waarschuwen gaat zijn er geen uitzonderingen. heb deze week nog een lichte klaksontoon gegeven in congres omdat er iemand echt op de rand liep als ik langskwam gereden.
Haha, die zal zich wel heel hard verschoten hebben :P
met recht en rede, andere plaatsen genoeg om rond te lopen, de rand van een perron is nu niet bepaald de meest ideale plaats om te wandelen (tegenwoordig met die MP3 dingen letten ze nog veel minder op en is een deftige toon echt wel al is nodig).
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door TrainzDr3ver »

Steven schreef:
TrainzDr3ver schreef:
Steven schreef:centraal en congres mag da wel, als het om waarschuwen gaat zijn er geen uitzonderingen. heb deze week nog een lichte klaksontoon gegeven in congres omdat er iemand echt op de rand liep als ik langskwam gereden.
Haha, die zal zich wel heel hard verschoten hebben :P
met recht en rede, andere plaatsen genoeg om rond te lopen, de rand van een perron is nu niet bepaald de meest ideale plaats om te wandelen (tegenwoordig met die MP3 dingen letten ze nog veel minder op en is een deftige toon echt wel al is nodig).
Ja dat is wel waar, ze bessefen niet dat zo'n trein niet direct kan remmen als er bijvoorbeeld iets gebeurd..
Plaats reactie