Aandacht: wantoestanden langs en op het spoor.

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Joris »

Hallo,
overweg13 schreef:Dat en de kunstmatigheid van fotostops, bovendien van al even kunstmatige treinen en samenstellingen, heeft me doen afzien van dit type excursies.
Daar ben ik het mee eens, maar het is nu eenmaal jammer genoeg de enige manier om nog op een betaalbare manier eens iets historisch te laten rijden. Niet iedereen heeft het geluk gehad om bvb de 51'ers nog te weten rijden... :wink:
Die kunstmatige samenstellingen en plaatsen, daar heb ik ook een hekel aan, en dat heeft me ook al bij vele ritten thuis gehouden...en daar valt vaak wél iets aan te doen.
En dat roepen en tieren is inderdaad niet zoals het hoort, al moet ik toegeven dat ik het ook al heb gedaan. :oops: Dat het TSP haar fotoritten nu blijkbaar limiteert op minder dan 300 personen maakt het wel al veel werkbaarder.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Hobbes »

Gisteren was het mooi weer, dus de spotters waren weer massaal op de been.

Ter hoogte van de brug van Duffel zag ik weer twee schoon exemplaren staan/zitten.
Twee jonge gasten zaten gewoon IN de sporen van L27 (ik reed op L25 met de Benelux). De ene zat op zijn dooie gemakske op een rail van één van de sporen, die had geen fototoestel vast. De andere zat gehurkt tussen de sporen en die maakte foto's van mijn trein.

Het spreekt voor zich dat ik direct Traffic Control op de hoogte heb gebracht van deze twee idioten.

Alhoewel ik niemand over dezelfde kam mag scheren, lijkt het mij dat er in het treinspotterwereldje eens DRINGEND iets moet gedaan worden aan een soort "zelfregulering", sommige spotters worden driester met de dag, en denken dat ze alles mogen. Tot de dag dat er een ernstig ongeval gebeurd?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door overweg13 »

Hobbes schreef:
Alhoewel ik niemand over dezelfde kam mag scheren, lijkt het mij dat er in het treinspotterwereldje eens DRINGEND iets moet gedaan worden aan een soort "zelfregulering", sommige spotters worden driester met de dag, en denken dat ze alles mogen. Tot de dag dat er een ernstig ongeval gebeurd?
Dat komt er zeker! Het ergste is dat de reiziger er vaak het slachtoffer van wordt, omdat TC vermoedelijk wel maatregelen neemt. Volgens mij zou veel opgelost zijn, mocht men spotters registreren en een pasje geven. Dat zou tot enige verantwoordelijkheidszin kunnen leiden, en de anderen afschrikken. Meteen zou ook die onwerkbare toestand met toestemmingen om in de stations te fotograferen verdwijnen. Wie zich niet aan de regels houdt, verliest de pas met alle gevolgen vandien.
Met vriendelijke groet

overweg13
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door doggys2 »

overweg13 schreef:
Hobbes schreef:
Alhoewel ik niemand over dezelfde kam mag scheren, lijkt het mij dat er in het treinspotterwereldje eens DRINGEND iets moet gedaan worden aan een soort "zelfregulering", sommige spotters worden driester met de dag, en denken dat ze alles mogen. Tot de dag dat er een ernstig ongeval gebeurd?
Dat komt er zeker! Het ergste is dat de reiziger er vaak het slachtoffer van wordt, omdat TC vermoedelijk wel maatregelen neemt. Volgens mij zou veel opgelost zijn, mocht men spotters registreren en een pasje geven. Dat zou tot enige verantwoordelijkheidszin kunnen leiden, en de anderen afschrikken. Meteen zou ook die onwerkbare toestand met toestemmingen om in de stations te fotograferen verdwijnen. Wie zich niet aan de regels houdt, verliest de pas met alle gevolgen vandien.
Dit zou inderdaad een oplossing zijn, ik ben zelfs bereid om hier iets voor te betalen en vind dat men dit zichtbaar zou moeten dragen maar de vraag is welke instantie dit zou registreren en pasjes leveren.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door kika »

Zat mensen zoals ik die vaak per trein onderweg zijn en af en toe een plaatje schieten. Of dat nu met hun telefoon of camera is maakt niet uit. Gewoon van iets wat hun net dan opvalt. Of een groepsfoto met de trein op de achtergrond. En die wil je echt niet allemaal opzadelen met een pasjesplicht + controle. Sowieso ben ik nogal overtuigd van het idee dat plaatjes schieten op openbaar terrein bijna altijd moet kunnen [1]. Ik heb geen idee wat de pakkans en straffen zijn op dergelijke mensen die zich onverantwoord gedragen, zoals Hobbes aanhaalt, dat lijkt me veel zinniger om naar te kijken, want of je daar nou met of zonder pasje in het spoor staat: zulke mensen moet je gewoon opruimen (hing er geen borstel onder het Belgische materieel?). Hoeveel mensen zijn dan bezig met pasjes uitdelen, administratie verwerken, controles daarop. Kan je dat niet beter inzetten aan het oppakken van de onverantwoordelijken?

[1] met de opmerking dat als je portretfoto's van mensen gaat maken, of bewakingscamera's op straat of gewoon met een hele filmcrew het perron blokkeren etc. niet zomaar kan. Bijna altijd is niet hetzelfde als altijd en overal.
AzzurroNL

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door AzzurroNL »

kika schreef:Sowieso ben ik nogal overtuigd van het idee dat plaatjes schieten op openbaar terrein bijna altijd moet kunnen.
Vergeet niet dat (in ieder geval in Nederland, maar in België lijkt mij ook) de grond waar de spoorlijn op loopt, inclusief taluds, greppels en dergelijke GEEN openbaar terrein is. Deze grond is (in Nederland) in het bezit van ProRail / NS Vastgoed, dit geldt ook voor de stations. Met andere woorden, men dient zich aan de regels van de eigenaar te houden, wat betekent dat je:
- Op stations mag komen als je in bezit bent van een geldig vervoersbewijs, op die gebieden waar het is toegestaan uiteraard
- Langs de baan en op emplacementen je alleen mag komen indien je daar 1) voor werk moet zijn, 2) toestemming hebt 3) de veiligheiscursussen met succes hebt gevolgd en 4) je de werkinstructies volgt. (o.a. hoe ver buiten het spoor men moet staan om eventueel foto's te mogen maken voor het werk. Dit is vaak verderweg van het spoor dan bijvoorbeeld het schouwpad langs het spoor)

Daarnaast snap ik sowieso niet wat men zo mooi vindt aan foto's waar bijna alleen maar loc+trein op staat. Op zijn tijd zijn het mooie foto's, maar maak die dan vanaf een veilige plek. Een foto van een trein in een kenmerkend landschap heeft voor mij veel meer waarde.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Steven »

Die regels zijn in België inderdaad quasi identiek, op wat punten en komma's na.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door The_Knitter »

Ik heb ooit van een hobbyist gehoord, die regelmatig in Engeland komt, dat je daar bij de infrabeheerder een test kan volgen voor 90 pond, en dan een bewijs krijgt waarmee je langs de sporen mag lopen, op veilige afstand, en je een jas krijgt met daarop in het groot een letter met nummer oid.
Houdt je je niet aan de regeltjes die je hebt met die pas langs de baan, wordt het zonder pardon ingetrokken.
Vanaf publiekelijk terrein mag het bijvoorbeeld weer wel zonder die pas.

Het exacte kan ik mij niet herinneren, maar het was zo ongeveer.

En ja, in België heb je er dus ook al veel last van. In Nederland ook.
Heb van de week nog even de Spoorwegpolitie gebeld omdat er "spotters"(mag je ze zo wel noemen!?!?) in de schouwpaden liepen om foto's te maken van treinen. Gevolg: Aanwijzing Rijden op Zicht, en gelijk de Spopo. Ze zijn gepakt, en hebben allemaal een pittige boete meegekregen+foto's moeten wissen :lol:
pronkie001
Berichten: 212
Lid geworden op: 06 mar 2012, 21:29
Locatie: Amersfoort (Nederland)
Contacteer:

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door pronkie001 »

The_Knitter schreef:IEn ja, in België heb je er dus ook al veel last van. In Nederland ook.
Ook in Duitsland.
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... ?4,5913074

http://h13.abload.de/img/img_9579u7i31.jpg
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Steve »

pronkie001 schreef:
The_Knitter schreef:IEn ja, in België heb je er dus ook al veel last van. In Nederland ook.
Ook in Duitsland.
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... ?4,5913074

http://h13.abload.de/img/img_9579u7i31.jpg
Met dat verschil dat het hier duidelijk niet om spotters gaat maar om "gewone" onverlaten die het leuk vinden om zomaar even het spoor over te steken... iets wat helaas nog veel vaker voorkomt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Steven »

Dat laatste is dagelijkse kost van 100-en pendelaars .
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door kika »

AzzurroNL schreef:
kika schreef:Sowieso ben ik nogal overtuigd van het idee dat plaatjes schieten op openbaar terrein bijna altijd moet kunnen.
Vergeet niet dat (in ieder geval in Nederland, maar in België lijkt mij ook) de grond waar de spoorlijn op loopt, inclusief taluds, greppels en dergelijke GEEN openbaar terrein is. Deze grond is (in Nederland) in het bezit van ProRail / NS Vastgoed, dit geldt ook voor de stations. Met andere woorden, men dient zich aan de regels van de eigenaar te houden,
Regels van de eigenaar gaan niet boven de wet en het ligt ook wat subtieler: eigenaars, huurders, erfpacht etc. Groot. Ingewikkeld. Kluwen. Ik wil trouwens nog de eerste zien met een gegronde boete omwille van het fotograferen op een perron, die wel alle veiligheidsdingen correct uitvoert (zonder statief, veilige afstand, omgaan met merkrecht en logo's, etc.). Volgens mij zijn in Nederland de transferruimtes en perrons nog steeds openbare ruimte?
wat betekent dat je:
- Op stations mag komen als je in bezit bent van een geldig vervoersbewijs, op die gebieden waar het is toegestaan uiteraard
- Langs de baan en op emplacementen je alleen mag komen indien je daar 1) voor werk moet zijn, 2) toestemming hebt 3) de veiligheiscursussen met succes hebt gevolgd en 4) je de werkinstructies volgt. (o.a. hoe ver buiten het spoor men moet staan om eventueel foto's te mogen maken voor het werk. Dit is vaak verderweg van het spoor dan bijvoorbeeld het schouwpad langs het spoor)
Je mag zelfs in delen van stations komen zonder geldig vervoersbewijs :wink: Ik denk dat je je een beetje vergaloppeerd aan die ene zinsnede binnen mijn gehele reactie. Het ging me om het idee van pasjes, bureaucratie en inperking van vrijheden in de publieke ruimte. Het was niet mijn bedoeling om op te rekken wat publiek toegankelijke ruimte is ofzo. Als je pleit voor pasjes e.d. die óók zouden gelden voor de pendelaar die een foto maakt van het display met +15 en die op facebook gooit ben je gewoon helemaal verkeerd bezig. Gepersonaliseerde fluovestjes die fotografen aandoen wanneer ze op ietwat ongewoonlijke maar vrij toegankelijke plaatsen bevinden lijkt me al een heel stuk acceptabeler: zo tref je niet de gelegenheidsfotograaf maar vooral de die-hard spotter die misschien soms wat té ver gaat.
Daarnaast snap ik sowieso niet wat men zo mooi vindt aan foto's waar bijna alleen maar loc+trein op staat. Op zijn tijd zijn het mooie foto's, maar maak die dan vanaf een veilige plek. Een foto van een trein in een kenmerkend landschap heeft voor mij veel meer waarde.
Persoonlijk vind ik landschap + trein of foto's op of rond een station ook meestal de boeiendste, en kan ik zelden of nooit wat zinnigs zeggen over hoe veilig een foto is gemaakt aan de hand van het beeld. Maar zeker het esthetische is denk ik een andere discussie.

En wat betreft treinreizigers die de sporen overlopen: serieus nadenken over uw infrastructuur en die deftig inrichten. Als dat ergens stelselmatig gebeurd, dan is er daar wat mis (Köln Süd is zo'n station, waar je bij het ene perron er aan 2 kanten uitkan, maar het andere perron is maar langs 1 kant bereikbaar. Uitnodiging tot ongelukken.)
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Asterix »

Is het niet gewoon simpeler dat die spotters gewoon op de openbare weg/openbare plaats blijven en gewoonweg helemaal niets te zoeken hebben in die verboden zones? Vestjes of niet?
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Hobbes »

Jeroen schreef:Is het niet gewoon simpeler dat die spotters gewoon op de openbare weg/openbare plaats blijven en gewoonweg helemaal niets te zoeken hebben in die verboden zones? Vestjes of niet?
Daar ben ik ook voorstander van, tegenwoordig heeft iedereen wel zo'n geel vestje, en als TB wordt het op den duur moeilijk om vast te stellen of een persoon iets te zoeken heeft op een bepaalde plaats of niet.

Er is in het spotterswereldje ook zo'n gepensioneerde TB actief, die ook denkt dat hij alles mag omdat hij TB is geweest.
Ze hebben hem zelfs eens uit de tunnel tussen Berchem en Antwerpen Centraal geplukt toen hij daar foto's stond te nemen.

Enige tijd geleden stond hij vlak naast de sporen op de nieuwe brug in Duffel toen die net in dienst was. Hij had een spoorwegjas aan (fluo) en een witte helm op.
Eén van zijn stokpaardjes is dat hij alle locs met de voorste stroomafnemer wil fotograferen. Ik had mijn achterste stroomafnemer opstaan (de voorste was stuk), en ik kreeg de nodige obscene gebaren en geroep en getier er bovenop.
Daar heb ik toen ook voor gebeld, gepensioneerde "collega" of niet.

Zo'n gekken maakt dat ik minder en minder op heb met treinspotters, terwijl ik goed genoeg weet dat er mensen zijn die het wel goed menen en zich aan de regels houden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Steven »

Er zijn mijn inziens inderdaad genoeg openbare plaatsen om foto's van treinen te maken, maar iedereen wil die "exclusieve plaatsjes" he, tegenwoordig is een "gewone foto" al niet voldoende meer. Jammer maar het blijft een hobby, op sporen gaan zitten, u begeven waar je niet mag en dergelijke zaken meer horen daar dus niet bij. Gele plastiek rond u lijf of niet (met of zonder B logo). Je bent er zichtbaarder door maar dat is ook alles, het is totaal geen vrijgeleide om te doen wat je wil in tegendeel.
Plaats reactie