Aandacht: wantoestanden langs en op het spoor.

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Bibke »

Joris schreef:Hallo,
Tommyken schreef: Alsook bij de inrit van Montzen, men weet dat Montzen toe is, maar wil niet zeggen dat je met een klein laddertje IN de sporen moet gaan staan van de uitritsporen van Montzen!!!! Dit is LEVENSGEVAARLIJK !!!!! de traxx maakt heel weinig lawaai en kan onverwachts achter jou komen !!
Onlangs zag ik een plaat van begin januari met 3 Traxxen op een rij in Montzen, op treinfoto 2000. Er paseren daar dus nog weldegelijk treinen in de bundel van Montzen, waarschijnlijk niet meer in de dieselbundels, maar toch...
Groeten,
Joris De Mol
Op 30/12/08 merkte ik dat er een trein (Traxx was de loc), stopte in Montzen op de sporen waar vroeger de treinen uit het binnenland toekwamen.
De TB bleef op zijn loc zitten. Ik ben niet blijven wachten tot hij vertrok. Dat was trouwens de enige trein in Montzen.

De treinen worden doen er dus enkel een dienststop.

Eigenlijk is het geld van de elektrificatie dus weggegooid.
De tijdswinst die men beoogde, door de wissel in Montzen te vermijden, te hebben, doet men nu teniet door deze nutteloze stops!
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Bartjedj

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Bartjedj »

Mogelijk moesten er bepaalde formaliteiten vervuld worden, of andere zaken gedaan worden.
Je zegt zelf dat je niet bent blijven wachten, er kan vanalles gebeurd zijn nadien (TB-aflos, overhandiging van documenten door seinhuis, ...)

De meeste treinen rijden wel degelijk rechtstreeks door, dus het is zeker geen weggesmeten geld.

BDJ
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Bibke »

Nee, ik weet van TB's dat er geen formaliteiten vervuld moeten worden. Het zijn gewoon stops omdat ze voor op het schema liggen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Shrek »

vroeg of laat zullen ze die bundels daar wel weghalen denk ik, maar het zou niet echt verstandig zijn dat meteen te doen. nu hebben ze nog wat reserve ingebouwd, dat is altijd handig als je een nieuw systeem ingebruik neemt. :wink:
rail s

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door rail s »

Antwerpen - Aachen freight corridor is fully electrified
09 Jan 2009 | Dr Harry Hondius
BELGIUM: The electrification of the cross-border link between Montzen and Aachen West was formally inaugurated on December 12. Dr Harry Hondius reports.

A veritable explosion of confetti bombs burst high in the air, showering the spectators as the inaugural train made its way eastwards over Montzen viaduct with an electric loco on the front. Celebrations on December 12 were held to mark the completion of electrification work on the final cross-border section of the main rail freight corridor linking Antwerpen and Zeebrugge with Germany via Tongeren and Visé, ready for the start of regular electric working with the European timetable change two days later.

The event was centred around the 1 100 m long viaduct, which takes the line over the Geul valley in eastern Belgium towards the border with Germany. It is one of the highlights of the 44·5 km Tongeren - Aachen West line built in 1915-17 under the supervision of the German army, and a masterpiece of railway infrastructure design. Today the route acts as Belgium’s main east-west freight corridor, parallelling the main line between Liège and Aachen used by international passenger services.

The Belgian end of the route was electrified at 3 kV DC in 1981 as far as the large Montzen marshalling yard. The 2·5%-graded 12 km climb on the German side from Aachen West to the Botzelaar tunnel had already been wired at 15 kV 16·7 Hz. In March 2006 Infrabel, DB Netz AG and DB Energie AG agreed to electrify the remaining 8 km at a total cost of €7·5m, of which 80% was for the Belgian section and 20% in Germany.

Another €3m was spent on modifications at Montzen yard. Further work is planned here, as the signalling control centre at Monzten will be moved to either Liège or Verviers under Infrabel’s strategy to reduce the number of signalboxes on its network from 269 to 31 by the end of 2012.

The missing link has been wired using both voltages; the changeover between the two systems takes place at a 160 m isolated section in the middle of the viaduct. Completion of the electrification is expected to cut typical transit times for freight trains by up to 1 h on the 174 km corridor between Antwerpen and Aachen. The 40 multi-system Traxx locos of Class 28, which B-Cargo has leased from Angel Trains International for 10 years, will be able to pull longer trains at higher speeds without any need for a locomotive change to reach many German destinations.

A busy corridor
The route is currently being used by 35 000 trains a year — around 110 per day. Of these, 40% are moving to or from the ports of Antwerpen and Zeebrugge and another 7% serve industries in the Antwerpen region. The border crossings at Montzen, Hamont and Visé (to the Netherlands and Germany) today account for 37% of international freight traffic using the Infrabel network, compared to 23% for the Luxembourg connections at Athus and Sterpenich, 27% for the routes to France through Quévy, Erquelinnes and Mouscron, or 13% to the Netherlands via Roosendaal and Zelzaete.

With rail’s share of Antwerpen container traffic forecast to grow from 9% today to 15% in 2030, and its share of Zeebrugge traffic rising from 37% to 48%, Infrabel is expecting the number of trains running via Montzen to double by 2030.

During 2007, Infrabel reports that 97 million net tonnes of freight used its tracks, of which B-Cargo alone accounted for 59·7 million tonnes. Open access operators are taking a growing share of the market, with Cross Rail, Rail4chem, TransporT, ERS Railways, SNCF Fret, ACTS and CFL Cargo now all certified to use the Belgian network. The first four of these already operate over the Montzen line, and the last two are expected to follow suit before long.

With DB’s yard at Aachen West already heavily overloaded, discussions have started between Infrabel and DB Netz to see whether Montzen could be used as a relief. At present only 25% of the traffic through Montzen goes north towards Rheydt; the remainder has to reverse at Aachen West to head east through Aachen Hbf to the heavily-loaded line to Düren. Several of the private operators have expressed interest in buying or leasing tracks at Montzen to stable or re-crew their trains, so that they can run through Aachen West without stopping.

However, the completion of electrification on the Montzen line raises further questions over the future of the controversial Iron Rhine corridor between Hamont, Weert, Roermond, Dalheim and Rheydt, which after a lengthy saga of proposals and counter-proposals could finally be reopened throughout in 2018. The latest conference between the Belgian, Dutch and German transport ministers on November 16 rejected a Dutch suggestion for a new line parallel to the A52 motorway and concluded that a new single-track tunnel should be built under the Meinweg nature reserve at Roermond. This would allow the line to carry up 72 trains a day. But the drawn-out drama over the Iron Rhine offers a clear warning to others: never stop using a railway line unless you are absolutely sure you will never need it again.

CAPTION: The confetti bombs explode as the opening train heads east to inaugurate the electrification. Seen passing under the isolated section at Montzen viaduct, the train is headed by a Traxx multi-system locomotive, but was actually pushed out of the yard by an SNCB Class 62 diesel, and the pantograph was only raised when it reached the 15 kV wires.
bron: http://www.railwaygazette.com/news_view ... ified.html
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door dentheo »

rail s schreef:[
A busy corridor
The route is currently being used by 35 000 trains a year — around 110 per day. Of these, 40% are moving to or from the ports of Antwerpen and Zeebrugge and another 7% serve industries in the Antwerpen region. The border crossings at Montzen, Hamont and Visé (to the Netherlands and Germany) today account for 37% of international freight traffic using the Infrabel network, compared to 23% for the Luxembourg connections at Athus and Sterpenich, 27% for the routes to France through Quévy, Erquelinnes and Mouscron, or 13% to the Netherlands via Roosendaal and Zelzaete.
Eigenaardige opsplitsing, alsof alle treinen via Visé naar Duitsland gaan , terwijl vele treinen via lijn 12 dan weer wel naar Duitsland gaan.
Alhoewel ik neem aan dat de traxxen nu naar Neuss en Duisburg gaan rijden via Montzen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Steven »

vandaag nog is naar het winterse Montzen / Gemmenich geweest. Toch raar dat ik daar zelf kon vaststellen dat mensen gewoon langs het spoor wandelen, ik kan collega's die politie bellen dan ook begrijpen. Langs het spoor wandelen, sporen oversteken op onoverzichtelijke plaatsen (beperkte zichtbaarheid of er al dan niet een trein komt aangereden).
AzzurroNL

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door AzzurroNL »

Vandaag ben ik bij mij in de buurt wat treinen op de foto gaan zetten, langs de lijn Den Haag - Leiden, een drukke, 4-sporige lijn. En regelmatig heb ik kluners de spoorbaan over zien steken en het duurde ook niet lang voordat alle treinen met maar 40 km/h langs kwamen rijden (terwijl de baanvaksnelheid daar op 140 / 160 ligt) Wat mij betreft kunnen ze die gasten niet snel genoeg straffen en hetzelfde geldt voor degene die veel te dicht op het spoor foto's gaan maken. Een van de mooie kanten aan Belgie vind ik dat er niet overal waar je dicht bij het spoor kan komen er hoge hekken staan zoals hier in Nederland steeds meer het geval is (met uitzondering van stukken waar ene sloot de spoorbaan afschermt, wat nu dus misbruikt wordt door schaatsers), maar met dit soort activiteiten verpesten een stel zotten het voor de rest.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door treinbruno »

AzzurroNL schreef:Vandaag ben ik bij mij in de buurt wat treinen op de foto gaan zetten, langs de lijn Den Haag - Leiden, een drukke, 4-sporige lijn. En regelmatig heb ik kluners de spoorbaan over zien steken en het duurde ook niet lang voordat alle treinen met maar 40 km/h langs kwamen rijden (terwijl de baanvaksnelheid daar op 140 / 160 ligt) Wat mij betreft kunnen ze die gasten niet snel genoeg straffen en hetzelfde geldt voor degene die veel te dicht op het spoor foto's gaan maken. Een van de mooie kanten aan Belgie vind ik dat er niet overal waar je dicht bij het spoor kan komen er hoge hekken staan zoals hier in Nederland steeds meer het geval is (met uitzondering van stukken waar ene sloot de spoorbaan afschermt, wat nu dus misbruikt wordt door schaatsers), maar met dit soort activiteiten verpesten een stel zotten het voor de rest.
soms een benelux gezien in panne :mrgreen:

maar dat van die schaatsers is wel waar hoor :shock:
die lopen zowat gewoon naast het spoor :?
Afbeelding
Tommyken

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Tommyken »

Voila... vandaag was het weer prijs .. iemand stond op een redelijk afstand nog... maar toch
wou hij eens een stap dichter wagen en dan nog zonder geel vest.
Een goei claxontoon en rode lichten op de foto. Maar ik vermoed al wie het zou kunnen zijn.

Wie niet horen wil.. moet voelen.. :?
OMC

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door OMC »

Even off-topic, heb je op Antwerpen-Aachen gereden Tommy?

On-topic: laat het een les wezen voor iedereen die tegen het spoor plakt om toch maar die goeie foto te maken ... Trouwens is het niet net nu beter om zoveel mogelijk landschap op je foto te hebben daar?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Steven »

in dergelijk golvend landschap is het eens zo leuk als dat deel uitmaakt van de foto, zeker met de sneeuw er bij.
Tommyken

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Tommyken »

OMC schreef:Even off-topic, heb je op Antwerpen-Aachen gereden Tommy?

On-topic: laat het een les wezen voor iedereen die tegen het spoor plakt om toch maar die goeie foto te maken ... Trouwens is het niet net nu beter om zoveel mogelijk landschap op je foto te hebben daar?
Yep, ik heb de laatste tijd niet veel anders gedaan dan Antwerpen-Aken en retour. :wink:
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door dentheo »

Tommyken schreef: Yep, ik heb de laatste tijd niet veel anders gedaan dan Antwerpen-Aken en retour. :wink:
haha een vlijtige traxx rijder...die kan dat weten....zijn er ook traxxen bevroren of was dat roddel ?
Theo
Groeten vanop de Heide
13'erke

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door 13'erke »

Steven schreef:vandaag nog is naar het winterse Montzen / Gemmenich geweest. Toch raar dat ik daar zelf kon vaststellen dat mensen gewoon langs het spoor wandelen, ik kan collega's die politie bellen dan ook begrijpen. Langs het spoor wandelen, sporen oversteken op onoverzichtelijke plaatsen (beperkte zichtbaarheid of er al dan niet een trein komt aangereden).
Ik ben gisteren naar Gemmenich geweest en er liep ook een spotter de hele tijd over en langs de sporen. Onder het motto, ik draag een fluovestje met een B heb je toch zeker niet het recht om zomaar een wandeling te doen van Montzen tot aan Gemmenich of weet ik waar? Er zijn nu zoveel mooie plaatsen ontstaan door het vele snoeiwerk, dat is toch nog een reden te meer om niet met je lens tegen de voorkant van een trein te gaan plakken. Nu ja, ik heb hem gewaarschuwd en het heeft niet veel gescheeld of ik had zelf wel gebeld, maar een tb was me voor, met een noodremming en een fikse uitbrander als gevolg tegen de persoon in kwestie. Kijk, ge moet het zelf maar weten of je je leven in gevaar wilt brengen of niet, maar dat de spotters die wel alles volgens de ongeschreven regels doen zullen er de dupe van worden is mij er teveel aan! :evil:
Daarom zou ik ook een oproep willen doen aan vooral alle tb's van 't noord (en er zitte er hier wel een paar), alstublieft, ziet ge der enen lopen, aarzel niet en bel, maak een noodremming of wat dan ook zodat ze het toch afleren.
En aan de spotters, laat het niet zover komen dat elke tb die een spotter ziet spontaan gaat gaan bellen of wat dan ook, of erger, da er eens iemand onder sukkeld, want met die vele uitstekende bomen en putten is een ongeluk snel gebeurd... :!:
Plaats reactie