Aandacht: wantoestanden langs en op het spoor.

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Aandacht: wantoestanden langs en op het spoor.

Bericht door msts.be »

De titel zegt alvast niet veel goeds, en inderdaad, blijkbaar moet ik weer het oud zageventje spelen :roll:

De laatste dagen zijn er meldingen geweest van verschillende personen die té dicht in het profiel stonden op L24, of zelfs midden in het spoor (tunnel van Remersdaal). Ook op de Athus-Meuse lijken dergelijke toestanden plaats te vinden.

Daarom zet ik dit in het groot en vet zodat niemand ernaast kan lezen:

Blijf uit het profiel wanneer je een trein fotografeert. Als je foto gelukt is, maar de trein ontspoort erna, of er gebeurt iets anders doordat jij de sporen net oversteekt of iets anders gevaarlijks uithaalt zit je met serieuze problemen. Zelfs voordien al: sommige TB's hebben niet geaarzeld de spoorwegpolitie te bellen. Sommigen zijn zelfs al geneigd de trein te stoppen en een foto van de fotograaf te nemen ! Voorlopig kwamen die personen er vanaf met een waarschuwing, maar binnenkort gaan er zware boetes op staan. Denk hier verdorie aan ! Je speelt met je eigen veiligheid, die van de treinen, én je verpest het ook voor de fotografen die wel aan de regels voldoen !

Tevens vraag ik aan Steven of een andere moderator om hier een sticky van te maken, dit moet duidelijk leesbaar zijn vermits het hier ons allemaal aangaat. Verder kunnen andere personen dit ook op andere forums melden (stopsein, ..), aangezien sommige van de betrokken personen misschien daar aangemeld zijn..
Laatst gewijzigd door msts.be op 11 aug 2008, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
jossparla
Berichten: 155
Lid geworden op: 20 feb 2008, 18:52

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door jossparla »

.
Laatst gewijzigd door jossparla op 13 aug 2008, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door msts.be »

Ja, van de vest begrijp ik wel dat dat omstreden is en dat er veel geen graten inzien. OK, dus die halen we even weg, want die zal altijd voor discussie vatbaar zijn..
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Steven »

Die vest verteld juist niets, als tb let ik altijd dubbel op als ik jongeren in het spoor zie. of ze nu geel vestje dragen of niet, als ik zie dat iemand IN HET SPOOR blijft staan dan bel ik gewoon. Het is gewoon geen spotplaats, die bevinden zich BUITEN HET VRIJRUIMTEPROFIEL van een lijn.

Iemand die een geel vestje draagt acht ik ook in staat om alle veiligheidsregels toe te passen aangaande spoorwegen, aangezien de meeste jongeren hier op het forum die echter niet van buiten kennen .... dus laat aub de zever van dat geel vestje weg en doe wat er geacht word van ieder normaal mens, plaats nemen BUITEN HET SPOOR voor uw foto. Zoniet zullen we ooit toch voor bepaalde mensen versneld een begrafenisondernemer moeten bellen (dit door hun eigen stomme fout).
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door nighttrain »

msts.be schreef:De titel zegt alvast niet veel goeds, en inderdaad, blijkbaar moet ik weer het oud zageventje spelen :roll:

De laatste dagen zijn er meldingen geweest van verschillende personen die té dicht in het profiel stonden op L24, of zelfs midden in het spoor (tunnel van Remersdaal). Ook op de Athus-Meuse lijken dergelijke toestanden plaats te vinden.

Daarom zet ik dit in het groot en vet zodat niemand ernaast kan lezen:

Blijf uit het profiel wanneer je een trein fotografeert. Als je foto gelukt is, maar de trein ontspoort erna, of er gebeurt iets anders doordat jij de sporen net oversteekt of iets anders gevaarlijks uithaalt zit je met serieuze problemen. Zelfs voordien al: sommige TB's hebben niet geaarzeld de spoorwegpolitie te bellen. Sommigen zijn zelfs al geneigd de trein te stoppen en een foto van de fotograaf te nemen ! Voorlopig kwamen die personen er vanaf met een waarschuwing, maar binnenkort gaan er zware boetes op staan. Denk hier verdorie aan ! Je speelt met je eigen veiligheid, die van de treinen, én je verpest het ook voor de fotografen die wel aan de regels voldoen !

Tevens vraag ik aan Steven of een andere moderator om hier een sticky van te maken, dit moet duidelijk leesbaar zijn vermits het hier ons allemaal aangaat. Verder kunnen andere personen dit ook op andere forums melden (stopsein, ..), aangezien sommige van de betrokken personen misschien daar aangemeld zijn..
Uw reeds weggelaten commentaar over de gele vesten is een Reductio ad absurdum.
Of U nu een gele vest draagt of niet op de spoorberm (tussen rails en openbare weg) U bent op verboden terrein. Dus het dragen of niet zal niets terzake doen bij eventuele verbalisering op uw overtreding.
.En een treinbestuurder zal altijd gezond wantrouwig zijn als hij iemand langs het spoor ziet staan die niet op een reglmentaire manier de nadering van een trein aangeeft.
Mischien moet je eens praten met iemand die al "bijna"ongevallen heeft gehad.De veiligste plaats is nog altijd de openbare weg weg van het spoorwegdomein.
Gerard

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Gerard »

Het is inderdaad zeker waar dat men op een hele veilige afstand van het spoor foto's moet nemen, en al helemaal niet op het andere spoor moet gaan staan of zelfs op het betreffende spoor waar de trein op rijdt staan te fotograferen.

Maar als men hier nu beweert dat een geel vestje "eigenlijk niet nodig is",, daar ben ik het totaal niet mee eens. Als treinbestuurder denk ik dat je jezelf sowieso een stuk veiliger voelt als je iemand bij het spoor ziet staan (op veilige afstand) met een geel hesje,, je weet dan vrijwel zeker dat die geen kwade bedoelingen heeft (tenzij die dus ontzettend dicht op het spoor staat,, maar zoals jullie al konden lezen ben ik het daar helemaal niet mee eens,, het moet veilig blijven).
Met een geel hesje geef je echt wel een teken af dat je geen kwade bedoelingen hebt,, ik ben het dus met Jos eens.

GrtZ Gerard
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door TrainzDr3ver »

Geldt dit ook voor op het perron te fotograferen??
Of is dit alleen voor langs het spoor op bermen en dergelijke?
Sander14

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Sander14 »

Ik denk dat dit ook voor foto´s maken op het perron is, er zijn namelijk vaak zat mensen die te dicht op de perronrand staan en niet in de gaten hebben dat er een trein uit je rug kan komen. Als ze die zien is het meestal al te laat.

Over dat vest, in Nederland is het zo dat alleen mensen die voor het spoor werken (storingmonteurs, veiligheidsmensen, etc.) een vest mogen dragen. Als je een treinspotter ziet met een vest aan, dan weet je eigenlijk al zeker dat die persoon van plan is een foto te maken binnen het profiel. DOE DAT VOORAL NIET! In Nederland hoor ik her en der dat er mensen als treinspotter geregistreed staan bij de politie. Dit is voor de veiligheid van de treinspotters en zodat er geen misverstanden ontstaan over wie er nu wel een treinspotter is en wie er geen is.

Dus als je foto's gaat maken: Denk goed na tijdens het fotograferen en doe vooral geen gekke dingen.
Een foto binnen het profiel willen maken is het niet waard als je daarna opgepakt wordt en een boete krijgt.
Dietrich

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Dietrich »

Perron of geen perron, gewoon buiten het vrijeruimteprofiel blijven, wie zeker wilt zijn blijft buiten de bovenleidingsportieken (al is er dan nog steeds wat speling -- maar beter speling dan te dicht). Die vestjes doen niet veel uit aangezien er zo velen met vestje ook toeren uithalen, in tegenstelling tot zoals het zou moeten zijn dat enkel spoorwegpersoneel dit draagt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Steven »

Het is vrij eenvoudig, die gele hesjes zijn bedoeld voor mensen die zich BINNEN het profiel MOETEN begeven om dienstredenen. Een spotter MAG NIET binnen dat profiel komen (trouwens de meeste foto's zijn mooier als je buiten dat profiel staat) en hoeft dus geen vestje te dragen, het enige waar het goed voor is om op te vallen en eventueel de bestuurder wat in de war te brengen want eerste indruk en gedachte is voor mij altijd een spoorwegwerknemer aan de kant (waar hij hoort te staan bij doorrit van een trein).
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Tim »

Trouwens spoorwegpersoneel dat zich geregeld op de sporen bevindt krijgt hiervoor een cursus veiligheid, en dan nog mogen we dit enkel om dienstredenen doen.
Spotters horen dus inderdaad niet thuis binnen het profiel, hoewel ik op L24 ook al enkele malen fotografen zag die vrolijk in het nevenliggend spoor stonden... :roll:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Steven »

al dat gedoe valt samen met nog wat andere zever, zoals net achter of voor uw trein oversteken, kruisen van sporen waar geen overweg is en langs beide kanten het zicht beperkt is op eventueel naderende treinen, .... er zijn enorm veel gevaarlijke bewegingen die je kan doen, maar elke normale spotter met het verstand op de juiste plaats neemt een foto van een klein beetje afstand, het geeft u trouwens wat speelruimte om een knappe foto te maken, niet enkel van de trein maar eventueel wat omgeving er bij. Wil je geen landschap? geen probleem zoek uw zoom eens op, dat kan ook al helpen :-) (de zoom nog niet gevonden, dringend tijd om de handleiding van uw toestel is vast te nemen zou ik zeggen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: :lol: )
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door nighttrain »

Ten andere binnen enkele jaren gaat de Europese regelgeving van kracht worden betreffende de kleuren.
Spoorwegbedienden allerhande zullen de nieuwe veiligheidsuitrusting moeten dragn t.t.z. met de oranje kleur en reflekterende zones.
En dit om te vermijden dat echte spoorwegbedienden gaan verward worden met de gele hesjes verplicht in allerlei landen voor op de fiets of in de auto van de man in de straat.De bedoeling is dt dit type van oranje enkel verkrijgbaar zal zijn voor genommeerde veiligheids bedrijfskledij..
Zelf bij Infrabel volgens bundel 63 moeten ze al gedragen worden op heden.
Het probleem van treinspotters kun je vergelijken met een bergrit in de tour de France! Waarom lopen de "supporters" nog op het laatste moment naar de andere kant van de weg? Zijzelf weten het niet.
Gerard

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Gerard »

Steven schreef:Het is vrij eenvoudig, die gele hesjes zijn bedoeld voor mensen die zich BINNEN het profiel MOETEN begeven om dienstredenen. Een spotter MAG NIET binnen dat profiel komen (trouwens de meeste foto's zijn mooier als je buiten dat profiel staat) en hoeft dus geen vestje te dragen, het enige waar het goed voor is om op te vallen en eventueel de bestuurder wat in de war te brengen want eerste indruk en gedachte is voor mij altijd een spoorwegwerknemer aan de kant (waar hij hoort te staan bij doorrit van een trein).
Volgens de regels heb je gelijk,, maar ik vind het wel negatief hoe je het allemaal bekijkt.
"het enige waar het goed voor is om op te vallen en eventueel de bestuurder wat in de war te brengen",,
De bestuurder krijgt zo wel een gevoel dat hij niet te maken heeft met kwaadaardige personen die van plan zijn een steen door een raam te gooien vanaf bijvoorbeeld een viaduct of voor een trein te springen.
Ik denk dat een treinbestuurder liever een veiliger gevoel heeft dan een persoon (dicht) langs het spoor te zien staan zonder hesje waarvan de bestuurder veel meer in de war en in paniek kan geraken aangezien deze misschien wel kwaadaardige bedoelingen heeft.

GrtZ Gerard
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door nighttrain »

Volgens de regels heb je gelijk,, maar ik vind het wel negatief hoe je het allemaal bekijkt.
"het enige waar het goed voor is om op te vallen en eventueel de bestuurder wat in de war te brengen",,
De bestuurder krijgt zo wel een gevoel dat hij niet te maken heeft met kwaadaardige personen die van plan zijn een steen door een raam te gooien vanaf bijvoorbeeld een viaduct of voor een trein te springen.
Ik denk dat een treinbestuurder liever een veiliger gevoel heeft dan een persoon (dicht) langs het spoor te zien staan zonder hesje waarvan de bestuurder veel meer in de war en in paniek kan geraken aangezien deze misschien wel kwaadaardige bedoelingen heeft.

GrtZ Gerard[/quote]
Dit is jammer genoeg het UW standpunt ,waarschijnlijk het standpunt van een spotter die nooit treinbestuurder is geweest. Want U weet niet wat door het hoofd gaat van een treinbestuurder gedurende de honderdn km van zijn dienst.
U maakt het helemal bont als U stelt "aarvan de bestuurder veel meer in de war en in paniek kan geraken" een gezond wantrouwen en aandacht van de treinbestuurders hebben niets te maken met dit beiden.Het zijn niet de treinspotters die de stukken menselijke resten moeten gaan afdekken a het ongeval!
Een vliegtuigspotter op een luchtshow blijft netjes achter de aangegeven veiligheidszone van de organisatoren,een vogelspotter respecteert het teritorium van de vogels!
Waarom kunnen de meeste treinspotters dat niet? U zegt het zelf Volgens de regels heeft hij gelijk, wel laat eenieder de regels respecteren...
Plaats reactie