Pagina 19 van 22

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Geplaatst: 17 jun 2012, 21:01
door BVG1988
Is er iemand al eens geweeest naar het station van Ottignies om daar de treinen te gaan spooten?

Ik ben zaterdag geweest om er andere voor de ICT's te gaan kijken, maar een treinbestuurder heeft mij een waarschuwing gegeven dat men best een attest bijheeft om er te staan (om bijvoorbeeld geen onenigheden te krijgen met agenten Securail bijvoorbeeld). Ik stond op stond ruim binnen de lijnen en zoek altijd de breedste perrons als het kan. Maar ik begrijp wel de reactie van de machinist.
Ik heb mij dan op de parking gezet naast een afsluiting van een werf. Vandaar dat ik ook wel voorstander ben van een pas of klein examen bijvoorbeeld. Het zou mij alvast toch een betere zekerheid geven.

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Geplaatst: 26 jul 2012, 22:15
door Bordensteker
Op de vorige bladzijden ging het o.a. over mensen die door onoplettendheid of erger te dicht bij het spoor staan, maar het valt mij de laatste tijd op dat sommige filmende hobbyisten expliciet staan te gebaren dat de TB verzocht wordt "onnodig" te claxonneren. (Hetzelfde gebaar als wat rangeerders bij de goederen onofficieel gebruiken om "kloppen" te bevelen.)
Even vond ik die interactie wel aardig (en dat liet ik ook horen), maar ... van fotograferen en filmen moet niemand hinder ondervinden.
Wij niet van fotografen die te dicht bij het spoor staan.
Maar zeker omwonenden van favoriete spotplekken niet van bij mooi weer elke keer de langskomende treinen te horen claxonneren zuiver voor de pret van de filmer.
Wij moeten ons beter niet als een variant op de Hell’s Angels gaan gedragen ...
Dus in de meeste situaties: Nee, daar doe ik niet aan mee!

_________________
Om te vermijden dat de buitenstaander terecht denkt: “Zijn jullie nou helemaal betoeterd?”

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Geplaatst: 28 jul 2012, 16:22
door loic1811
dat heb ik ook al vaak gezien maar wat ik als klein kind deed was naar de lijn gaan en dan begon ik te zwaaien en zo een claxonneke deed dan wel mijn dag goed.als ik me niet vergis mogen tb's in turnhout niet meer claxonneren naar het schijnt zijn daar veel klachten van de buurt bewoners ...

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Geplaatst: 30 jul 2012, 15:35
door kika
Bordensteker schreef:Maar zeker omwonenden van favoriete spotplekken niet van bij mooi weer elke keer de langskomende treinen te horen claxonneren zuiver voor de pret van de filmer.
Dus in de meeste situaties: Nee, daar doe ik niet aan mee!

_________________
Om te vermijden dat de buitenstaander terecht denkt: “Zijn jullie nou helemaal betoeterd?”
Er zijn een heleboel spotplekken waar treinbestuurders verplicht zijn te claxonneren, niets mis met spottersuitstapjes naar die oorden 8)

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Geplaatst: 30 jul 2012, 20:44
door Dieselfreak
kika schreef:Er zijn een heleboel spotplekken waar treinbestuurders verplicht zijn te claxonneren, niets mis met spottersuitstapjes naar die oorden 8)
Je bedoelt zeker elke treintunnel? Daar moeten ze claxonneren hé?

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Geplaatst: 30 jul 2012, 21:01
door kika
O.a., maar ook bijvoorbeeld bij spoorwegovergangen in de V.S. En er zijn vast nog een heleboel andere plaatsen, zoals bij een Belgische spoorwegovergang in nood (toch?). Ik ben er van overtuigd dat andere forumbezoekers me hier gemakkelijk kunnen aanvullen.

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Geplaatst: 23 aug 2012, 13:34
door profke

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Geplaatst: 09 sep 2012, 09:08
door gysev
Gisteren was het weer van dat: naar aanleiding van de pendelritten tussen Brussel-Zuid en Vorst-Oost vond een halve gare er niet beter op dan in Brussel-Zuid in het wisselrooster te gaan staan :x Dat soort dommeklxxxxxxn heeft in deze hobby echt niets te zoeken.

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Geplaatst: 09 sep 2012, 10:47
door overweg13
gysev schreef:Gisteren was het weer van dat: naar aanleiding van de pendelritten tussen Brussel-Zuid en Vorst-Oost vond een halve gare er niet beter op dan in Brussel-Zuid in het wisselrooster te gaan staan :x Dat soort dommeklxxxxxxn heeft in deze hobby echt niets te zoeken.
Dat is natuurlijk een extreem geval en op geen enkele manier goed te keuren, maar we meten toch wel met 2 maten en gewichten. We vinden het doodnormaal dat we langs drukke wegen stappen zonder enige bescherming die naam waard met auto's die tegen 90 km/u (vaak meer) voorbijrazen en die op elk ogenblik van hun weg kunnen afwijken met chauffeurs van wie de overgrote meerderheid te weinig vaardigheid en discipline heeft om zijn voertuig correct te besturen, als hij al niet bezopen is. Maar langs een spoorweg, ho maar! Niet dat ik ervoor pleit om nu maar meteen fiets- en voetwegen langs onze spoorlijnen aan te leggen, maar nu wordt er wel wat overdreven. Gelukkig zijn er nu cursussen die ouders moeten leren hoe zij hun kinderen buiten moeten leren spelen. Hopelijk zit daar ook in dat ze niet op auto- en andere wegen, en tussen de rails mogen spelen...

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Geplaatst: 09 sep 2012, 13:04
door doggys2
overweg13 schreef:Gelukkig zijn er nu cursussen die ouders moeten leren hoe zij hun kinderen buiten moeten leren spelen. Hopelijk zit daar ook in dat ze niet op auto- en andere wegen, en tussen de rails mogen spelen...
Lang geleden dat ik zo iets idioots heb gehoord, dit doet mij veronderstellen dat ouders van nu niet meer in staat om hun kinderen de nodige discipline en voorzichtigheid bij te brengen. Als ouders nu al op cursus moeten daar voor..... Ik weet dat dit een beetje offtopic is maar moest dit even kwijt en is toch in het verlengde van hierboven.

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Geplaatst: 09 sep 2012, 13:35
door gysev
overweg13 schreef:Dat is natuurlijk een extreem geval en op geen enkele manier goed te keuren, maar we meten toch wel met 2 maten en gewichten.
Nee, dat doen we niet. Een straat is openbare weg, een spoorlijn niet.

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Geplaatst: 09 sep 2012, 14:07
door overweg13
gysev schreef:
overweg13 schreef:Dat is natuurlijk een extreem geval en op geen enkele manier goed te keuren, maar we meten toch wel met 2 maten en gewichten.
Nee, dat doen we niet. Een straat is openbare weg, een spoorlijn niet.
Het ging me niet om het wettelijke statuut van straat of spoorlijn, het ging me om het gevaar dat je als mens met enig gezond verstand loopt langs een spoorweg of een straat.
Maar ik zal wel historisch beladen zijn: als 12-jarigen trokken we dagelijks - zoals zovele pendelaars - naast de spoorweg - over het goed onderhouden dienstpad - van OW 13 naar het station van Beert-Bellingen. Geen haan die daar naar kraaide, allerminst de machinisten van de types 1, 12, 29 en 64 die ons tegemoet kwamen. Maar ze hadden ons wel opgelegd om op het dienstpad te blijven en we waren toen op dat vlak waarschijnlijk veel verstandiger dan de meeste volwassenen nu. En de sporen staken we alleen over aan overweg 14, waar dat kon onder de bescherming van de signalisatie: een klok die toen nog klepte, i.p.v. een bel die rinkelde. Maar dat laatste is een onbelangrijk detail, een flard herinnering waar je je als oudere af en toe nog eens kunt aan optrekken...

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Geplaatst: 10 sep 2012, 09:06
door gysev
overweg13 schreef:Het ging me niet om het wettelijke statuut van straat of spoorlijn, het ging me om het gevaar dat je als mens met enig gezond verstand loopt langs een spoorweg of een straat.
Gezond verstand is nu net iets wat niet meer schijnt te bestaan als je sommigen bezig ziet. Als je tegenwoordig al in een handleiding van een microgolf moet zetten dat je er geen huisdieren in mag drogen...
overweg13 schreef:Maar ik zal wel historisch beladen zijn: als 12-jarigen trokken we dagelijks - zoals zovele pendelaars - naast de spoorweg - over het goed onderhouden dienstpad - van OW 13 naar het station van Beert-Bellingen. Geen haan die daar naar kraaide, allerminst de machinisten van de types 1, 12, 29 en 64 die ons tegemoet kwamen. Maar ze hadden ons wel opgelegd om op het dienstpad te blijven en we waren toen op dat vlak waarschijnlijk veel verstandiger dan de meeste volwassenen nu. En de sporen staken we alleen over aan overweg 14, waar dat kon onder de bescherming van de signalisatie: een klok die toen nog klepte, i.p.v. een bel die rinkelde. Maar dat laatste is een onbelangrijk detail, een flard herinnering waar je je als oudere af en toe nog eens kunt aan optrekken...
Tsja, stoom- en dieselloks op korte railstaven hoor je nu eenmaal veel beter aankomen dan modern elektrisch materieel op langgelaste sporen, zeker bij mist of regen. En de snelheid ligt nu meestal ook wat hoger.

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Geplaatst: 10 sep 2012, 09:12
door overweg13
gysev schreef:
Tsja, stoom- en dieselloks op korte railstaven hoor je nu eenmaal veel beter aankomen dan modern elektrisch materieel op langgelaste sporen, zeker bij mist of regen. En de snelheid ligt nu meestal ook wat hoger.
Dat is natuurlijk zo, maar eigenlijk zou dat met jongeren uit de jaren 1950-1960 niet eens veel verschil maken. We wisten gewoon dat je zelfs uit de buurt van het ballast moest blijven. Maar daar schort het tegenwoordig: de meesten beseffen niet meer hoe snel een trein kan naderen.

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Geplaatst: 10 sep 2012, 20:21
door kika
Er is een stuk wat meer dan enkel opvoeding. Waar en wanneer komt een gemiddeld kind nog in aanraking met treinen? Genoeg 12-jarigen die nog nooit op een treinstation zijn geweest, veel (buurt-)spoorwegen zijn afgeschaft en ze groeien op in een auto. Zelfde met fietsen: een kind wat nooit (mee-)fietst plots naar het middelbaar alleen de straat opsturen is onverantwoord. Moest je je spreekwoordelijke kleine zus niet vaak bij de hand grijpen of streng toespreken? Oefenen en er vaak op gewezen worden. Het andere uiterste is de veel te zelfverzekerd spotter, ex-NMBS'er..