Pagina 22 van 22

Re: Aandacht: wantoestanden langs en op het spoor.

Geplaatst: 09 feb 2015, 13:44
door jens123
Steven schreef:Vrouw loopt in Opwijk over het spoor om haar trein naar Brussel te halen. De treinbegeleider stelt de inbreuk vast en ontzegt de vrouw de toegang tot de trein. Prima werk, ze kan nog tevreden zijn dat ze geen boete kreeg. Haar excuus "anders ben ik te laat op mijn werk", antwoord van de treinbegeleider " nu bent u ook te laat op uw werk. Besluit: over de sporen lopen gaat u geen winst opleveren en zo moet dat.
Vroeger deed ik dit ook altijd met mensen die dergelijke dingen deden tot op het moment dat ik hierdoor agressie heb gehad. Want
puur reglementair gezien hebben wij (TBG) het recht niet om mensen de toegang tot de trein te weigeren, laat staan te beboeten of al dan niet op vraag van de TB uit de trein zetten als zij de sporen of de overweg oversteken.

Re: Aandacht: wantoestanden langs en op het spoor.

Geplaatst: 09 feb 2015, 17:23
door Steven
Maar zover ik weet bestaat er wel een boete als je hinder op het spoor veroorzaakt. Ik heb ooit een tbg toch iets in die aard aan een reiziger zien uitdelen.

Re: Aandacht: wantoestanden langs en op het spoor.

Geplaatst: 19 feb 2015, 11:27
door kika
Vaak wordt er naar buitenlandse spoorbedrijven gewezen als voorbeeld voor het graffitibeleid, maar toch gaat ook daar af en toe iets grondig mis:
https://twitter.com/BVG_Kampagne/status ... 50/photo/1

BVG (Berlijn) die bewust een smerige stifttekening laat staan omdat er iets positiefs staat voor de Olympische Spelen. Ik ken niemand die die spelen wilt, m.u.v. politiekers en (semi-)openbare bedrijven :(

Re: Aandacht: wantoestanden langs en op het spoor.

Geplaatst: 30 mar 2015, 13:29
door miltrain
Ik begin net de treinwereld binnen te treden.
Er zijn zoom lenzen om foto's van wat verder te nemen... en zo niemand te storen !

Tot een paar jaren geleden in België waren bruggen, rangeerstations & gelinkte gebouwen (hetzelfde voor burgerlijke vliegvelden, ahves, etc...) als strategische plekken beschouwd... en dus verboden te fotograferen !
Is dit nog steeds in voege ?

Re: Aandacht: wantoestanden langs en op het spoor.

Geplaatst: 30 mar 2015, 19:49
door kika
De realiteit is er een waar, zolang je niemand hindert en het niet je broodwinning is dat veel kan en mag. Maar niet alles. Op dit forum kan je wat mag en niet mag, en vragen daaromtrent hier kwijt: http://hgbtf.net/viewtopic.php?f=13&t=4274

Re: Aandacht: wantoestanden langs en op het spoor.

Geplaatst: 14 apr 2015, 11:11
door HLE 2302

Re: Aandacht: wantoestanden langs en op het spoor.

Geplaatst: 14 apr 2015, 11:27
door dentheo
Zondag had men een voorbeeld kunnen stellen, maar ondertussen is de man met zijn kassei naar huis.........

Re: Aandacht: wantoestanden langs en op het spoor.

Geplaatst: 14 apr 2015, 19:32
door trainlovertje
HLE 2302 schreef:https://www.youtube.com/watch?v=qG8ExPQwFFc

Wielerterroristen ...
Die kerels kijken nog niet eens links of rechts. Hoe idioot kan je zijn? Die laatste had er gewoon onder gezeten als hij een paar seconden later was. En als dat het geval zou zijn, zou ik denken: ocharme, die treinbestuurder. (Sorry voor sadistische opmerking, maar het lijkt erop dat het hen niet kan schelen of ze door een trein worden doodgereden of niet.)

Re: Aandacht: wantoestanden langs en op het spoor.

Geplaatst: 14 apr 2015, 19:44
door Steven
Het zijn zotten. Geen compassie.

Re: Aandacht: wantoestanden langs en op het spoor.

Geplaatst: 14 apr 2015, 19:46
door overweg13
Alsof hun even ervan afhangt....

Re: Aandacht: wantoestanden langs en op het spoor.

Geplaatst: 15 apr 2015, 03:10
door Bordensteker
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er bij deze sport nog wel meer regels en normen met voeten getreden worden. Men rijdt dicht achter elkaar, zodat niet voldaan wordt aan de normaal geldende regel dat men moet kunnen stoppen binnen de afstand waarover de weg overzien kan worden en vrij is van ander verkeer en obstakels. Men houdt in de regel ook niet rechts, ook niet bij een rondpunt.

Maar je kunt ook als uitgangspunt nemen dat het parkoers afgezet is en dat dat onder andere gedaan is juist omwille van de omstandigheid dat de renners zich nu eenmaal niet aan de normale verkeersregels kunnen houden.
Bij die juiste constatering zou de organisatie zich moeten realiseren dat de renners in feite niet goed in de gelegenheid zijn om zonder brokken te maken even voor een onverwachte hindernis te stoppen. Normale valpartijen worden daarom maar geaccepteerd als “risico van het vak”, maar de treinbestuurder en zijn reizigers zijn geen vrijwillige deelnemers aan het spel van die dag.
Hier moet men nog verder doordenken en hetzij een verplaatsbare wegblokkade gereed houden pakweg 50 meter opwaarts van de overweg, die onder begeleiding van een goed herkenbaar geluidssignaal resoluut over de weg wordt geplaatst zodra de overwegsignalisatie begint te werken, hetzij iets met de spoorwegen afspreken dat de overweg door de treinen alleen met trage snelheid (de 5 km/u van de ‘SF05’ regel) genaderd zal worden (alsof de overweg in ‘groot alarm’ staat), waarbij dan baancommissarissen indien toevallig juist een peloton nadert de trein even kunnen ophouden (in de trant van de werkwijze bij werken met indringing in het profiel van vrije ruimte van het spoor), dan wel kleinere groepen renners kunnen tegenhouden om de trein door te laten.

Gewoon een tour organiseren en u (blijkbaar) niet voldoende rekenschap geven van wat er kan gebeuren op de overwegen in het parkoers lijkt mij een verwijtbare handelwijze. Insiders hadden beter moeten weten; je kunt hier niet een vroom gezicht trekken en de schuld helemaal bij de renners leggen, lijkt mij. Er was wel een agent of zo die gebaarde dat men moest stoppen, maar het was ook te zien dat dat minder effect had dan aanvaardbaar te achten is.

Ik heb overigens meer verstand van treinen rijden dan van wielrennen. Maar als niemand iets doet zullen er op een kwade dag nog juristen aan te pas moeten komen, en dan is het leed al geleden en alleen de schade nog door dezen te verdelen.

EDIT:
De laatste zin is in dit geval zelf "verongelukt" ...
Ik bedoelde uit te drukken: “Maar als niemand iets doet zullen er op een kwade dag nog juristen aan te pas moeten komen, en dan is het kwaad al geschied en alleen de schade nog door dezen te verdelen.”

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Geplaatst: 30 jul 2015, 07:35
door Asterix
overweg13 schreef:Ik vind persoonlijk niet dat NMBS-personeel de trappen en onderdoorgangen moet gebruiken. Op de meeste plaatsen zijn er zelfs trapjes aan de perrons om personeel toe te laten via de sporen naar de overkant te gaan. Je moet toch onderscheid maken tussen vakmensen die zich echt wel bewust zijn van mogelijk gevaar en de eerste de beste domkop die denkt slim te zijn.
Om hier nog even op terug te komen: een NMBS'er of Infrabel'er is een werknemer van zijn werkgever en hij heeft dan ook de plicht om al het nodige te doen om de kans op een arbeidsongeval zo klein mogelijk te maken (hier dus: de onderdoorgangen onder het station gebruiken tenzij echt niet anders mogelijk). In dat kader moet hij zijn gezond gebruiken en optimaal de beschermingsmiddelen aanwenden die zijn werkgever hem ter beschikking stelt. Een onderdoorgang die hij kan gebruiken, heeft dan ook voorrang op het oversteken over het spoor. Of iemand dan een veiligheidshesje draagt of niet, doet dan eigenlijk al niet meer ter zake.

Re: Aandacht: wantoestanden langs en op het spoor.

Geplaatst: 30 jul 2015, 09:46
door Steven
Inderdaad de veiligheidsregels gelden ook voor het personeel, onderdoorgangen gebruiken heeft een hogere prioriteit dan die trapjes.