Opgebroken spoorlijnen:lijn 30 Zichem-Scherpenheuvel

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
BLS_Re465

Opgebroken spoorlijnen:lijn 30 Zichem-Scherpenheuvel

Bericht door BLS_Re465 »

Een paar weken geleden stootte ik in de wikipedia op een oude kaart uit de jaren 30.
Hierop stonden een boel nu opgeheven lijnen. Ik besloot om in Google Earth eens te kijken of hiervan nog iets zichtbaar
van is. Tot mijn grote verbazing kan je van het grootste deel nog heel goed de vroegere trajecten volgen. Vele zijn namelijk nu fietspaden. Ook vroegere stations kan je nog terugvinden. Gewoon uit nieuwsgierigheid heb ik eens met de auto (later toch eens met de fiets) proberen lijn 22 Diest-Drieslinter-Tienen te volgen.
Nu ben ik niet alleen treinliefhebber maar ook paramotorpiloot. Ideaal dus om eens zo'n oude spoorlijn te volgen in het landschap. Daarom is hier de link naar mijn eerste project: Lijn 30 Zichem-Scherpenheuvel.
http://rides.webshots.com/album/570587942MsGElA
In de toekomst zou ik graag nog andere lijnen eens volgen. Lijn 29 Aarschot-Herentals en lijn 22 Diest-Drieslinter-Tienen lijken mij al goede kandidaten.
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Opgebroken spoorlijnen:lijn 30 Zichem-Scherpenheuvel

Bericht door jan_olieslagers »

Probeer maar eens lijn 61 "het leireken". Vooral tussen Aalst en Londerzeel perfect te volgen, voorbij Londerzeel wordt het iets moeilijker maar bv. hier in mijn dorp Ramsdonk is ze ook zeer duidelijk zichtbaar.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Opgebroken spoorlijnen:lijn 30 Zichem-Scherpenheuvel

Bericht door dekooiker »

Ook in de buurt: 17 Diest-Leopoldsburg
De trein.
Alleen voor durvers.
Dietrich

Re: Opgebroken spoorlijnen:lijn 30 Zichem-Scherpenheuvel

Bericht door Dietrich »

Heb zo de restanten van L82 en het stukje van L87 tussen Ellezelles en Ronse met mijn tweewieler gedaan. In Ellezelles kan je bvb nog het seinhuis met stationsbordje en overblijfselen (beton) van perrons zien. Dus het is zowel vanuit de lucht als op de gronden zelf zeer interessant.

Ik weet niet hoe het met L85 is maar nadat alles opgebroken is paar jaar terug stonden er nog steeds een aantal seinen.
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Re: Opgebroken spoorlijnen:lijn 30 Zichem-Scherpenheuvel

Bericht door tt44ta46 »

Paramotorpiloot?

Ik weet niet of het vliegveld van Amougies nog open is, maar daar werd de oude 83 (Kortrijk - Ronse) door sommige piloten gebruikt als markpoint voor de aanvliegroute naar de runway.

Het is daar trouwens een kluwen:

- 83 Kortrijk - Avelgem - Amougies - Ronse
- 85 Oudenaarde - Avelgem - Moeskroen
- 87 Amougies - Doornik

Greetz

Sven
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Opgebroken spoorlijnen:lijn 30 Zichem-Scherpenheuvel

Bericht door jan_olieslagers »

Hehe, da's een mooie tip! Ja, Amougies is nog open, weliswaar enkel nog voor ULM's (en vermoedelijk ook helicopters). En één dezer heb ik een navigatievlucht daarnaartoe op het progamma staan, en dat vliegveld heeft de slechte reputatie van moeilijk te vinden te zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie