Spotplaatsen België.

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Piussi
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mei 2017, 18:00
Locatie: Geel

Re: Spotplaatsen België.

Bericht door Piussi »

overweg13 schreef: 08 apr 2019, 10:34 Tja, dan moet je deze vraag misschien eens stellen aan Febiac of Touring...
Ik vermoed dat ik niet de enige spotter ben die per auto naar een spotplaats rijdt.. :wink:
Timo15

Re: Spotplaatsen België.

Bericht door Timo15 »

Ik ben Beginnend Treinspotter en Zou Graag In en Rond Gent spotten Heeft er Iemand Locaties om te spotten?
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Spotplaatsen België.

Bericht door HVHTB »

Timo15 schreef: 29 apr 2020, 15:19 Ik ben Beginnend Treinspotter en Zou Graag In en Rond Gent spotten Heeft er Iemand Locaties om te spotten?
Leuk dat je graag zou gaan treinspotten! :-) Ik ben zelf van de Kempen, dus van regio Gent ken ik niet zo veel plaatsen. Ik weet niet of je je kan verplaatsen met de auto? Ik ga meestal met de auto fotograferen, maar in principe kan zonder auto ook. Ik zou je aanraden om niet te veel stationsfoto's te maken. Veel hangt natuurlijk af van smaak, maar stationsfoto's zijn bijzonder moeilijk om mooi te krijgen. Als je langs de baan gaat staan, maak je vaak betere foto's. Ik heb wat tussen de foto's op Flickr gekeken, en ik heb hieronder wat plaatsen gezet. Dit zijn allemaal plaatsen waarvan ik vrijwel zeker weet dat ze goed zijn. Op het kaartje kan je de exacte locatie zien.

Scheldewindeke (redelijk makkelijk met de trein): https://www.flickr.com/photos/treinfoto ... 082123454/

Wetteren (redelijk makkelijk met de trein): https://www.flickr.com/photos/trainbelge/24907178013/ en https://www.flickr.com/photos/trainbelge/49142240276/

Destelbergen (moeilijk per trein): https://www.flickr.com/photos/oliviervl ... 895347675/

Maria-Aalter (heel erg makkelijk met de trein): https://www.flickr.com/photos/trainbelge/16271087438/

Drongen (al wat lastiger per trein): https://www.flickr.com/photos/trainbelge/39898836284/
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spotplaatsen België.

Bericht door groentje »

Misschien de bruggen over de Vaart? Zowel richting Kortrijk als richting Brugge moet daar toch wel iets van te maken zijn, nee? En ze liggen dicht genoeg bij het station dat er wellicht wel een buslijn in de buurt komt, of je er met de fiets heen kan.
BCh
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 aug 2020, 15:03

Re: Spotplaatsen België.

Bericht door BCh »

Ik zou wel eens na een goede zeven jaar weer eens bij de boog van Ekeren willen gaan staan. Is deze locatie nog altijd zo vrij als voorheen?
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Spotplaatsen België.

Bericht door HVHTB »

BCh schreef: 30 aug 2020, 15:09Ik zou wel eens na een goede zeven jaar weer eens bij de boog van Ekeren willen gaan staan. Is deze locatie nog altijd zo vrij als voorheen?
Ik ben er een aantal weken geleden nog geweest, en toen lag er een muur van dwarsliggers tussen het weggetje en het spoor. Fotograferen was daardoor bijna onmogelijk. Trouwens, de bocht van Ekeren is zo goed als uitgestorven sinds de Antigoontunnel er ligt.

Als ik je een tip mag geven, je kan beter lijn 34 doen (bijvoorbeeld Hoeselt). Dan heb je het meeste cargo van heel België. Volgende week is wat speciaal, want lijn 21A is dicht en Lineas rijdt alles met diesel tussen Genk en Tongeren via 21C.
Tijdens de hittegolf van 3 weken geleden ben ik er geweest, en op 1 voormiddag passeerden de kalkslurry van Railtraxx naar Virton, een lege autotrein van DB, de GTS van Crossrail, de 186 421 van RTB en de 186 293 van Lineas. Meer cargo's kan je nergens anders in België vinden! ;-)
BCh
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 aug 2020, 15:03

Re: Spotplaatsen België.

Bericht door BCh »

Bedankt voor je reactie. Hoeselt zit er helaas niet on volgende week. Hou het forum in de gaten en wellicht komt er meer langs om eens uit te zoeken of het wat is.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Spotplaatsen België.

Bericht door jan_olieslagers »

Meer cargo's kan je nergens anders in België vinden!
Als vijf treinen op een voormiddag het maximum is, op de drukste plaats van het land, dan zie ik nog heel wat groei mogelijk bij het goederenvervoer over het spoor. Wat trouwens ook meer dan welkom is, op zijn allerminst gezegd. Maar als ik dan zie hoeveel reizigerstreinen er op een voormiddag passeren - en stoppen! - in zelfs de kleinste haltes, dan vind ik toch bedroevend.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Spotplaatsen België.

Bericht door HVHTB »

jan_olieslagers schreef: 31 aug 2020, 20:07
Meer cargo's kan je nergens anders in België vinden!
Als vijf treinen op een voormiddag het maximum is, op de drukste plaats van het land, dan zie ik nog heel wat groei mogelijk bij het goederenvervoer over het spoor. Wat trouwens ook meer dan welkom is, op zijn allerminst gezegd. Maar als ik dan zie hoeveel reizigerstreinen er op een voormiddag passeren - en stoppen! - in zelfs de kleinste haltes, dan vind ik toch bedroevend.
Ik had me misschien anders moeten verwoorden. ;-) Die vijf treinen die ik aanhaalde zijn de vijf bijzonderste die we zagen. Er reed uiteraard ook nog Lineas en DB Cargo, maar dat waren treinen die je elke dag ziet op de Montzenroute en die reden ook met saaie locs. Bovendien kwamen die treinen van de verkeerde kant om te fotograferen (wegens zonnestand), dus ik vond ze niet vermeldenswaardig. Maar er reed wel degelijk meer die voormiddag.

De opmerking die je zegt dat er nog heel wat cargo zou bij kunnen, vind ik helemaal terecht. In Duitsland zijn er lijnen (gewoon standaard geëlektrificieerd dubbelspoor, net zoals de Montzenroute) waar 6 cargo's per uur per richting niet vreemd zijn. Een voorbeeld is het beroemde Maintal tussen Gemünden am Main en Würzburg. Er zijn echter verschillende redenen waarom het in België gewoon niet lukt om op een degelijke manier met goederentreinen te rijden...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spotplaatsen België.

Bericht door Shrek »

Vandaag reden er tussen 13u00 en 14u00 7 goederentreinen van Y.Schijn richting Luchtbal, dit is dan ook nog steeds de belangrijkste goederenlijn van het land waar je de meeste goederentreinen kan zien.
Ook op andere lijnen halen we in België de 6 cargo's per uur. Deze nacht zullen er tussen Haacht en Leuven tussen 2u30 en 3u30 bijvoorbeeld ook 6 goederentreinen passeren richting Leuven.
Stoomloc
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:36
Locatie: Aarschot

Re: Spotplaatsen België.

Bericht door Stoomloc »

Zou graag een klassiekje gaan spotten ergens op lijn 37 tussen Welkenraedt en Aachen. Ofwel dat mooi lijntje vanuit Spa.

Tips voor leuke plekjes?
Plaats reactie