Spotplaatsen België.

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
ryckaert
Berichten: 222
Lid geworden op: 02 aug 2008, 23:53
Locatie: De Haan
Contacteer:

Spotplaatsen België.

Bericht door ryckaert »

Plaats hier al je spotplaatsen uit België.
Plaats ook het nummer of de begin- en eindstation van de spoorlijn.
ryckaert
Berichten: 222
Lid geworden op: 02 aug 2008, 23:53
Locatie: De Haan
Contacteer:

Re: Spotplaatsen

Bericht door ryckaert »

België
Lijn 27A: Bocht van Ekeren.

Nederland
-Dordrecht-zuid
-Hulten
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Spotplaatsen België.

Bericht door Steven »

ik heb je rubriek een beetje aangepast, voor andere landen zijn er al afzonderlijke pagina's voorzien
http://www.hgbtf.net/viewforum.php?f=14
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Spotplaatsen België.

Bericht door b-loc »

België
Lijn 50: Schellebelle
Lijn 53: Wichelen
Lijn 59: Lokeren
Poldevrek

Re: Spotplaatsen België.

Bericht door Poldevrek »

Zou het misschien niet nuttiger zijn om de plaatsen iets nauwkeuriger te omschrijven (bvb. straatnaam, wegbeschrijving, coördinaten, ...)?
En om het geheel dan perfect te maken: aangeven wanneer de zon op die plek gunstig/ongunstig staat? (OK, ik weet dat ik veel vraag :P )

Paul
wim70

Re: Spotplaatsen België.

Bericht door wim70 »

de lijn 75 Gent-Kortrijk te Astene aan de begraafplaats,ook lijn 73 passeert daar(splitsing naar De Panne na station Deinze)
ook goederenvervoer... totale drukte..gemiddeld 14 treinen op anderhalf uur

Gr. Wim
Marschie

Re: Spotplaatsen België.

Bericht door Marschie »

Mss zou het ook handig zijn om er een foto bij te plaatsen?

Vertrekkende vanuit Gent Sint-Pieters station, locatie is aan de blaarmeersen op de oude skihelling Afbeelding Uitzicht dat je hebt... Afbeelding info: vanuit dit punt trek je wel het best met een telelens of toch minimum een 100mm
Brent

Re: Spotplaatsen België.

Bericht door Brent »

Mijn terrein :mrgreen:
:
Edit: langs lijn 69 in wevelgem ██ = plaatsen
Bijlagen
locatie spotplaats.jpg
locatie spotplaats.jpg (25.35 KiB) 39872 keer bekeken
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Spotplaatsen België.

Bericht door Steve »

Wat zijn eigenlijk de beste spotplaatsen in en rond Brussel? Wie heeft tips?

Ik ga niet zo vaak "te velde" spotten en heb er dus weinig ervaring mee. De enige echte plaats die ik goed ken is het punt waar de lijnen 25, 27 en 26/1 samenkomen: iets ten noorden van station Buda, bijna pal onder het viaduct van Vilvoorde en achter de oude Renault-fabriek.

Op de Noord-Zuidverbinding zelf vind ik Kapellekerk het interessantst - er is geen enkele andere bovengrondse plaats waar alles zo dicht bij elkaar komt. Doorgaande treinen op de sporen 1 en 2 (westelijke kant) kun je zeer goed fotograferen, voor treinen op de middelste en oostelijke sporen hangt het er een beetje van af.

Misschien kunnen we een kleine lijst in deze vorm bijhouden? Ik begin met mijn twee voorbeelden:

Buda

- Plaats: Vilvoorde/Machelen/Haren, net ten noorden van station Buda
- Lijnen: 25, 27, 26/1
- Bijzonderheden: goed zicht op lijn 25 dankzij verhoogje en rechte lijn; ook een goed zicht op lijn 27 en 26/1 (zelfde niveau) MAAR je zit aan de buitenkant van de bocht, dus niet ideaal bij langere samenstellingen.
- Kaart: http://maps.google.be/maps?q=50.911767, ... src=6&z=17
- Bereikbaarheid OV: station Buda; MIVB-bus 58 halte Diegemstraat; MIVB-bus 64 halte Raedemaekers of Witloof; De Lijn-bus 282 halte Raedemaekers of Café Sportman.
- Voorbeelden: Lijn 25, kijkend naar het zuiden; lijn 27+26/1, kijkend naar het noorden

Kapellekerk

- Plaats: Station Brussel-Kapellekerk, ongeveer midden tussen Centraal en Zuid
- Lijnen: 0 (noord-zuidverbinding)
- Bijzonderheden: uitstekend overzicht over al het treinverkeer van de NZV. Goede fotomogelijkheden voor de treinen op de buitenste sporen west; iets minder voor de andere sporen.
- Kaart: http://maps.google.be/maps?q=50.841239, ... 6&t=h&z=17
- Bereikbaarheid OV: station Brussel-Kapellekerk of Brussel-Centraal; heel veel mogelijkheden met lokaal OV, het dichtste in de buurt zijn de MIVB-bussen 27/48/95 (halte Kapel), trams 3 en 4 (halte Anneessens) en verschillende bussen van De Lijn die er hun eindpunt hebben.
- Voorbeelden: Spoor 1, kijkend naar het zuiden; Spoor 2, kijkend naar het noorden; Spoor 6, kijkend naar het noorden
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Spotplaatsen België.

Bericht door Steve »

Laat jullie overigens ook niet afschrikken door de uitgebreide beschrijvingen hierboven, een korte vermelding kan altijd uitgebreid worden. :wink:
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Spotplaatsen België.

Bericht door TrainzDr3ver »

Zijn 2 stations die toch al enige tijd op mijn verlanglijstje staan =P
Zeker kapellekerk ziet er mij de moeite uit tijdens de spitsuren :D
Bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Spotplaatsen België.

Bericht door Steve »

TrainzDr3ver schreef:Zijn 2 stations die toch al enige tijd op mijn verlanglijstje staan =P
Zeker kapellekerk ziet er mij de moeite uit tijdens de spitsuren :D
Bedankt voor de info!
Is zeker zo wat Kapellekerk betreft, de treinen vliegen je om de oren. Maar let toch op: je kunt echt niet van alle treinen goede foto's maken. Ofwel staan de perrons of andere zaken in de weg (zoals de hopen dwarsliggers en ander materiaal dat er onlangs lag), ofwel heb je de zon enigszins tegen (met name tijdens de avondspits, als je naar Brussel-Zuid kijkt). Tijdens de avondspits maak je de beste foto's van treinen richting Zuid op spoor 2, maar je hebt ook weer het nadeel dat je de hele samenstelling wellicht niet zult kunnen vastleggen (komt nog uit de tunnel + lichte bocht).
Mister1736

Re: Spotplaatsen België.

Bericht door Mister1736 »

Hallo,

Dit vind ik, als Hollander :), een mooie topic. Graag zou ik eens gaan fotgraferen buiten de bekende bocht van Ekeren. Zie ook eens dit topic: klik hier.

Maar wat zijn nu verder mooie spotplaatsen in België, waar veel goederen vervoer passeert ? Maakt mij verder niet uit naar welk land, of met welke tractie!

Marcel
eagleheart
Berichten: 304
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Spotplaatsen België.

Bericht door eagleheart »

Is het de moeite om op een zaterdag of zondag aan de bocht van Ekeren treinen te gaan spotten?
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Spotplaatsen België.

Bericht door Robin »

zaterdag in de voormiddag tot 14hr ongeveer in de namiddag, dan stopt het verkeer zowat.
Zondag is gewoon hopeloos :mrgreen:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie