rondrit 3 (12 augustus 2009)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

rondrit 3 (12 augustus 2009)

Bericht door overweg13 »

Dag

Vandaag staat alles ten zuiden van de Maas op het programma. Ik dacht eerst te schrijven ten zuiden van Samber en Maas , maar dacht er net op tijd aan dat dit ook lijn 132 zou betekenen, en die is voor later. Eergisteren leek het niet echt vlot te gaan met onze treinen, maar vandaag gaat het prima. Al heb ik wel even geluk gehad.

Het overzicht:

Halle - Brussel-Zuid 7512 6:55 7:05 +1 (2758 - 51003)
Brussel-Zuid - Libramont 90 7:33 9:43 stipt (2002 - 6185 1090 268)
Libramont - Arlon 5959 9:51 11:29 stipt (4161)
Arlon - Libramont 5882 12:06 12:40 stipt (240)
Libramont - Dinant 6084 12:51 14:09 +4 (4110)
Dinant - Namur 2535 14:14 14:42 +3 (389)
Namur - Marloie 2114 15:41 16:14 +5 (512)
Marloie - Liège-Guillemins 5587 16:30 17:38 +1 (175)
Liège-Guillemins - Brussel-Noord 488 17:41 18:27 stipt (1341 - 11802)
Brussel-Noord - Halle 3939 18:32 18:51 +2 (842)

1. Ik neem dezelfde start als 2 dagen geleden, zelfde rijtuig, andere loc. Bij het binnenrijden kan ik een massa glanzend nieuwe graffiti bespeuren op bruggen en pijlers; tussendoor heeft men ook een break ondergeklierd. Ik lees net in de krant dat 2 spuiters gevat zijn, en dat het reinigen van een trein al gauw 7000 euro kost. Ik ben blij dat voor iets minder dan de helft van de belastingen die ik dit jaar betaal al meteen een bestemming gevonden werd. Stel je voor dat men dat geld had uitgegeven aan ontwikkelingshulp of aan de ziekteverzekering, of, o gruwel, aan de verbetering van het wegennet.

2. De Vauban is ongeveer de laatste van de Mohikanen, als je er de Benelux even niet bij neemt. Het is me vandaag dan ook enigszins om deze trein te doen. Het wordt een zalige rit, helemaal in het laatste (Zwitserse) rijtuig. Waarom vertikt de NMBS het in zijn recent materieel om ten minste de indruk te wekken dat eerste klasse wat extra's biedt? Hier is het aangenaam toeven, al vraag ik me af hoeveel reizigers uit Brussel naar het buitenland vertrekken met een trein die er tot aan de grens een eindeloze reeks stops op nahoudt.
Vanaf Genval vertraagt de trein: het is bijna de regel. Toch bedraagt de vertraging in Ottignies maar 2 minuten. Ik zie voor het eerst de koepel (?) van het nieuwe station van Gembloux boven het seinhuis uitsteken: hier is de laatste jaren druk gewerkt: vernieuwde sporen, nieuw station, nieuwe parking, nieuw busstation.
Door het struikgewas en de bomen heen kan ik in Salzinnes de nieuwe 1814 zien staan. Benieuwd welke kinderziekten deze locs allemaal zullen doormaken, voor ze betrouwbaar worden. Of ben ik in dit geval te pessimistisch?
In Jemelle zie ik een nieuwe onderdoorgang naar de parking, zo ongeveer waar vroeger geëxperimenteerd werd met het doodgeboren kind GLT.
En in Libramont maken wat verslaafden gebruik van 2 minuten stilstand om gauw een aantal trekken te doen aan hun surrogaat moederborst. Ik vraag me af hoeveel half opgerookte sigaretten zo dagelijks op perrons gegooid worden.

3. En dan komen er 100 km in een mw 41 aan. Ik sta daar niet echt voor te springen, maar het is alleszins beter dan de vroegere 44 en 45, die al museumstuk waren voor ze uit dienst gingen. Tot voor enkele jaren moest ik 2 uur doorbrengen in Virton (of, als dat zo uitkwam, de bus naar Arlon nemen), maar nu kan het dus al een tijdje rechtstreeks naar Arlon. In Florenville liggen er nu ook hoge perrons, en er hangt zowaar ook een ketting die het oversteken van de sporen verbiedt zonder toezicht van een stationsbediende. LIjkt me helemaal verantwoord, en stelt de job van alvast deze spoorwegmens voor enkele jaren veilig.
Tussen Virton en Halanzy is een spoor buiten dienst wegens werken, maar we blijven op tijd. Dan volgt de korte excursie naar Rodange. We blijven wat staan bij de Y. Autelbas: eerst moet de 1334 met IC 2108 door. Lijn 162 is hier eigenlijk enkelsporig op dit ogenblik, en de bovenleiding boven een van beide sporen is volledig gedemonteerd. Het oponthoud is blijkbaar ingecalculeerd, want we komen stipt in Arlon aan.

4. Hier zou ik voor de IC kunnen opteren, maar ik probeer het maar eens met de L-trein naar Libramont. In Neufchâteau wordt een onderbrugging aangelegd om de overweg af te schaffen. Die ligt wat verder richting Libramont, maar voor voetgangers en fietsers wordt een tunneltje gegraven ter hoogte van de overweg. We rijden onder de brug van lijn 163 door, en hoop ooit nog eens de heropening tot Bastogne te mogen meemaken, maar voorlopig wijst niets daarop. Spijtig, want Bastogne zou een handig knooppunt van trein en bus kunne worden, dat de hele hoge Ardennen bestrijkt.

5. Dan gaat het naar Dinant. In Libramont heeft men gele affiches in de onderdoorgang opgehangen die alleen maar door reuzen gelezen kunnen worden. Ik behoor niet tot die categorie, maar zoals altijd worden de aansluitingen in Libramont keurig omgeroepen. In Bertrix zie ik mw 4161 van daarstraks terug.
Van Vonêche tot Beauraing gaan we over tegenspoor. Over een vrij grote afstand wordt er gewerkt in de bermen van deze spoorlijn. In Beauraing hebben we dan ook 4 minuten vertraging. In Gendron-Celles is dat nog een minuut, maar in Dinant is de 4 minuten vertraging er opnieuw. Gelukkig is er aansluiting op hetzelfde perron: de IC naar Brussel vertrekt dan ook met amper 1 minuut vertraging.

6. Break 389 ziet er afschuwelijk uit: weggehaalde graffiti laten niet meer dan wat grondverf achter op het karkas, en waar ik zit zijn vier ramen bewerkt met krassiti. Daar gaat de andere helft van mijn belastingen. Ik voel me opnieuw verheugd dat ik een jaar gewerkt heb om deze knapen hun pleziertje te gunnen.
Het is vrij druk in alle tussenstations, en in Namur hebben we 3 minuten vertraging. IC 2113 rijdt met een kwartier vertraging (railtime zegt: obstakel in de sporen, zal wel weer een spotter geweest zijn...), maar mijn planning voorziet de 2114, en die is wel mooi op tijd.

7. In Namur zijn sporen 9 en 10 over een beperkte afstand opgebroken. Ik vermoed dat dit kadert in een aanpassing van het sporenplan, en mogelijk ook in een verlenging van de perrons. Er komt zowaar een controleploeg rond; ik had me net voordien de bedenking gemaakt dat dit lang geleden was.
Een hele tijd hebben deze ms 96 altijd gereden met de eersteklasseafdelingen kant Vorst, maar daar blijft spijtig genoeg niets meer van over. In deze trein rijden zelfs beide stellen anders.
We vertragen tussen Courrière en Assesse. Het resultaat is 6 minuten vertraging in Ciney. In Marloie blijven er daar nog 5 van over. Stel 240 staat ondertussen als L-trein in Ciney: ik verdenk deze trein ervan dat hij ons voor de voeten gereden heeft.

8. De L-trein naar Herstal moet even wachten tot zijn tegenligger (5565) binnen is. Ik heb in Liège 3 minuten aansluitingstijd met de 488, en dat begint dus slecht: het is weliswaar maar één minuutje, maar dat kan beslissend zijn.
Tussen Marche en Melreux worden 2 bruggen over de lijn 43 gebouwd; nog 2 overwegen (47 en 46) minder: mooi zo!
In Melreux merk ik dat het nieuwe busstation ook erg handig is als kiss-and-ride; de zone die daarvoor echt voorzien is ligt gewoon aan de andere zijde van de vluchtheuvel, maar achter het stuur van personenwagens vind je de grootste idioten en egoïsten.
Een groep van 17 die in Barvaux had moeten instappen komt niet opdagen. Alweer een nutteloze reservering. De TBG stond nochtans klaar om alles in de beste orde te laten verlopen. Ze is van het dappere type, dat niet stilzit.
Op deze lijn kun je ook enkele keren genieten van rotswandversterkingen, of van metalen netten die het neerkomen van rotsen moeten verhinderen. Als je ziet welke ravage dat kan veroorzaken, is dat geen overbodige luxe, maar vooral de kunstmatige betonpartijen zijn niet bepaald een streling voor het oog. In Tilff is door de verplaasting van de sporen (om dezelfde reden) een oud gebouwtje verdwenen, dat duidelijk maakte dat Tilff de stad van de prei was. Ik geloof dat het in de carnavalstoet is dat mannen zich verkleden als prei; nog een geluk dat ze zich niet moeten verkleden in asperge of wortel.
Ondertussen is de vertraging al een tijdje 4 minuten groot (in Hamoir). Maar het treinpersoneel doet zijn best, en in Liège blijft daar maar één minuut meer van over. Als de 488 nu wat vertraging heeft komt alles in orde.
Ik zal thuis op railtime lezen dat ik veel, veel geluk heb gehad: amper een klein uur na mijn passage zal een auto onder de trein terechtkomen tussen Tilff en Angleur, met een volledige afsluiting van lijn 43 tot gevolg... De inzittende had minder geluk, tenzij het zijn eigen keuze was, uiteraard...

9. IC 488 zal inderdaad met 4 minuten vertraging vertrekken. Dit wordt vanaf Brussel-Noord een P-trein naar Oostende. De rit verloopt voorspoedig, zodat we stipt Brussel-Noord binnenrijden.

10. Ik had er eigenlijk niet echt op gerekend (vooral door de 3 minuten aansluitingstijd in Liège), maar ik haal nu ook nog de voorzien 3939. Die moet alleen nog even afremmen vlak voor Halle. Ik vermoed dat het de 1739 met wat vertraging is die via de Y. Noord Halle van lijn 96N op lijn 96 komt die ons parten speelt. Uiteindelijk komen we met 2 minuten vertraging in Halle aan, maar dat is ongetwijfeld een succes, gezien enkele krappe aansluitingen. Ik heb er 661 kilometer op zitten; mijn zoon zou zeggen: pfff, dat doe ik elke dag, maar die is dan ook TM van Eurostar...

Enkele foto's - de rest is te vinden op: http://s62.photobucket.com/albums/h98/o ... ug%202009/

eerst een mij onbekende P-trein op het spoor waar ook EC 90 kwam - rond 7:15. Mocht iemand kunnen helpen: graag!
Afbeelding Afbeelding vanuit het laatste rijtuig - raad maar eens waar het is.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding En daarna had ik meestal te weinig tijd tussen de treinen die ik nam door...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: rondrit 3 (12 augustus 2009)

Bericht door Joris »

overweg13 schreef: vanuit het laatste rijtuig - raad maar eens waar het is. Afbeelding
Forrières.
Afbeelding
Verder is het een mooi verslag, met mooie foto's!
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: rondrit 3 (12 augustus 2009)

Bericht door overweg13 »

Proficiat, Joris! Het is inderdaad Forrières, een van de redelijk goed bewaarde stationsgebouwen langs lijn 162.
Met vriendelijke groet

overweg13
Knipex
Berichten: 335
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: rondrit 3 (12 augustus 2009)

Bericht door Knipex »

Lijn 162 is hier eigenlijk enkelsporig op dit ogenblik, en de bovenleiding boven een van beide sporen is volledig gedemonteerd
Heeft er iemand meer informatie?: presieze sectie (Autelbas - grens of Autelbas - Aarlon)
aard van de werken
duur
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: rondrit 3 (12 augustus 2009)

Bericht door Shrek »

Knipex schreef: Heeft er iemand meer informatie?: presieze sectie (Autelbas - grens of Autelbas - Aarlon)
aard van de werken
duur
Het hele stuk Arlon-Luxemburg wordt vervangen. De oude bovenleiding wordt afgebroken en vervangen door een nieuw systeem (draaibare armen, 25kV). Voorlopig gaat men op de nieuwe bovenleiding nog 3 kV zetten, maar als het hele stuk af is wordt het 25 kV :wink:
Knipex
Berichten: 335
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: rondrit 3 (12 augustus 2009)

Bericht door Knipex »

Weet je waar de 'nieuwe' spanningssluis komt? Kan je ter hoogte van Autelbas zijn?
Knipex
Berichten: 335
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: rondrit 3 (12 augustus 2009)

Bericht door Knipex »

Weet je waar de 'nieuwe' spanningssluis komt? Kan het ter hoogte van Autelbas zijn?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: rondrit 3 (12 augustus 2009)

Bericht door Shrek »

Knipex schreef:Weet je waar de 'nieuwe' spanningssluis komt? Kan het ter hoogte van Autelbas zijn?
De details ken ik niet, maar de lijn naar athus is helemaal voorzien voor 25kV, dus kan het evengoed aan de uitrit van Arlon worden :wink:
melle

Re: rondrit 3 (12 augustus 2009)

Bericht door melle »

Wat zijn draaibare armen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: rondrit 3 (12 augustus 2009)

Bericht door Shrek »

Afbeelding Op deze foto van de werken zie je de oude bovenleidingsportalen, die hebben een vaste constructie. Op het linkse spoor kan je de nieuwe bovenleiding zien. Enkel de palen zijn hierbij vast, de "armen" (driehoekige constructie) kunnen draaien tov de paal :wink:
Plaats reactie