Maandoverzicht Mei-deel I in de buurt van Halle (14 foto's)
Maandoverzicht Mei-deel I in de buurt van Halle (14 foto's)
Hallo iedereen
Begin mei was het warm en zonnig… maar wat heb je daaraan als je overdag moet werken? Nochtans wou ook ik van het goede weer profiteren, erop uit trekken na thuiskomst was de enige oplossing.
Daarbij heb ik een aantal fotopunten in de buurt van mijn geboortestad verkend. De volgende fotopunten liggen allemaal op maximaal een halfuur rijden van Halle vandaan!
Laten we beginnen aan de bruggen over het kanaal Brussel-Charleroi, waar zowel lijn 94, lijn 1 als lijn 96 over heen moeten op hun weg naar het zuiden.
Om 18u32 - dus slechts 7 minuten te laat - passeerde hier op lijn 96 HLE 1207 met de 43111.
Het was geen sinecure om de loc zo te plaatsen dat er geen onderdelen van de brug in de weg zitten. Met een stel gaat dat natuurlijk makkelijker .
Verderop op lijn 96 richting Mons – in Hennuyères meer bepaald – kon ik op dezelfde dag de 41872 op de gevoelige plaat vastleggen. Het was ondertussen bewolkt – hoge sluierbewolking – maar juist op het moment dat HLE 1212 uit de bocht kwam (19:47), brak het waterzonnetje weer door.
In Hennuyères is nog veel meer mogelijk qua standpunten. Met een tiental minuten vertraging passeert P 8894 mij op weg naar zijn eindbestemming. Hoe lang zullen foto’s met een reeks 22 op kop van een trein nog mogelijk zijn ?
En er is echt heel veel mogelijk !
Lijn 94 verbindt Halle met Edingen: het verkeer is er wel ééntoniger, geen cargo’s, vooral klassiekses, duikbrillen en M4’s maken hier de dienst uit. Maar landschappelijk niet te versmaden!
In Beert zijn er op een goede kilometer verschillende overwegen te vinden en het waren er ooit nog veel meer – vraag vraag maar aan “overweg13”.
Aan de overweg heb je volgend zicht op de treinen vanuit Halle. Knap zo met die buitenbocht, niet?
In Bierghes staat een kerkje op een hoogte langs de Edingsesteenweg. Reeds lang vroeg ik mij af of dit te combineren viel met een treinfoto. Het antwoord is ja, al heb ik wel geluk gehad: een signaalstoring zorgde ervoor dat de trein voor de in de buurt gelegen overweg tot stilstand kwam.
En je moest wel geduld hebben: wanneer je de trein voor het eerst spotte, duurde het nog een tiental minuten vooraleer de trein daadwerkelijk bij jou was. Voor sommige automobilisten ging het blijkbaar ook niet snel genoeg. Had ik niet gewezen op een aankomende IC vanuit Moeskroen, was er een slalom geweest langs de halve slagbomen .
En ook aan lijn 1 heb ik deze maand gestaan, meer bepaald in Edingen, waar ik de hogesnelheidslijn met een koolzaadveld wou verenigen.
Deel II (met foto's uit Lessen, Sint-Anna-Pede, Ekeren en een toemaatje uit Ottignies) volgt later.
Met vriendelijke groeten,
Steven DH
Begin mei was het warm en zonnig… maar wat heb je daaraan als je overdag moet werken? Nochtans wou ook ik van het goede weer profiteren, erop uit trekken na thuiskomst was de enige oplossing.
Daarbij heb ik een aantal fotopunten in de buurt van mijn geboortestad verkend. De volgende fotopunten liggen allemaal op maximaal een halfuur rijden van Halle vandaan!
Laten we beginnen aan de bruggen over het kanaal Brussel-Charleroi, waar zowel lijn 94, lijn 1 als lijn 96 over heen moeten op hun weg naar het zuiden.
Om 18u32 - dus slechts 7 minuten te laat - passeerde hier op lijn 96 HLE 1207 met de 43111.
Het was geen sinecure om de loc zo te plaatsen dat er geen onderdelen van de brug in de weg zitten. Met een stel gaat dat natuurlijk makkelijker .
Verderop op lijn 96 richting Mons – in Hennuyères meer bepaald – kon ik op dezelfde dag de 41872 op de gevoelige plaat vastleggen. Het was ondertussen bewolkt – hoge sluierbewolking – maar juist op het moment dat HLE 1212 uit de bocht kwam (19:47), brak het waterzonnetje weer door.
In Hennuyères is nog veel meer mogelijk qua standpunten. Met een tiental minuten vertraging passeert P 8894 mij op weg naar zijn eindbestemming. Hoe lang zullen foto’s met een reeks 22 op kop van een trein nog mogelijk zijn ?
En er is echt heel veel mogelijk !
Lijn 94 verbindt Halle met Edingen: het verkeer is er wel ééntoniger, geen cargo’s, vooral klassiekses, duikbrillen en M4’s maken hier de dienst uit. Maar landschappelijk niet te versmaden!
In Beert zijn er op een goede kilometer verschillende overwegen te vinden en het waren er ooit nog veel meer – vraag vraag maar aan “overweg13”.
Aan de overweg heb je volgend zicht op de treinen vanuit Halle. Knap zo met die buitenbocht, niet?
In Bierghes staat een kerkje op een hoogte langs de Edingsesteenweg. Reeds lang vroeg ik mij af of dit te combineren viel met een treinfoto. Het antwoord is ja, al heb ik wel geluk gehad: een signaalstoring zorgde ervoor dat de trein voor de in de buurt gelegen overweg tot stilstand kwam.
En je moest wel geduld hebben: wanneer je de trein voor het eerst spotte, duurde het nog een tiental minuten vooraleer de trein daadwerkelijk bij jou was. Voor sommige automobilisten ging het blijkbaar ook niet snel genoeg. Had ik niet gewezen op een aankomende IC vanuit Moeskroen, was er een slalom geweest langs de halve slagbomen .
En ook aan lijn 1 heb ik deze maand gestaan, meer bepaald in Edingen, waar ik de hogesnelheidslijn met een koolzaadveld wou verenigen.
Deel II (met foto's uit Lessen, Sint-Anna-Pede, Ekeren en een toemaatje uit Ottignies) volgt later.
Met vriendelijke groeten,
Steven DH
- trainfreak
- Berichten: 2626
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere