Liège Guillemins is klaar: een paar impressies

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Fles

Liège Guillemins is klaar: een paar impressies

Bericht door Fles »

Gisteren kwam ik op mijn rondje o.a. ook langs het nieuwe station van Liège Guillemins, het prestigeproject van architect Santiago Calatrava, wat eindelijk min of meer klaar is. In elk geval is het in gebruik genomen. Voor de mensen met claustrofobie is de onderdoorgang bepaald geen aanrader:
Afbeelding Vreemd toch, als je ziet hoe megalomaan het station verder is opgezet. Dit is de voorkant van het gebouw.
Afbeelding De glazen vensters boven de ingangsdeuren worden gebruikt om actuele vertrekinformatie te tonen. Overigens kan daar nog wel wat verbeterd worden: De klokken lopen niet gelijk. Eenmaal binnen blijkt dat dit geheel niet wordt aangestuurd door ultra-hippe en ultra-dunne displays, maar door een zootje beamers aan het plafond :)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Aan de achterkant van het gebouw bevindt zich een parkeergarage, bereikbaar met een serie roltrappen, die uiteindelijk bij de achteringang uitkomt. Deze roltrappen dus.
Afbeelding Het overstekende deel van de overkapping wat uitsteekt boven de achteringang:
Afbeelding Iets verder naar "binnen" is een soort panoramadek voorzien, waar je een goed beeld krijgt van de enorme omvang van het gebouw. Je zou bijna vergeten dat er helemaal in de diepte ook nog treinen stoppen :D
Afbeelding Best een mooi gebouw geworden, hoewel niet erg functioneel, en zeker niet berekend op het verstouwen van grote reizigersstromen.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Liège Guillemins is klaar: een paar impressies

Bericht door Hogersluys »

Ergens vrees ik dat dit station over 30 jaar een monsterlijk gedrocht zal zijn als de materialen wat versleten beginnen geraken (zeker beton ziet er al snel oud en grauw uit).
Fles

Re: Liège Guillemins is klaar: een paar impressies

Bericht door Fles »

Nou, dat zien we over 30 jaar wel weer dan he :lol:
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Liège Guillemins is klaar: een paar impressies

Bericht door Accelerat »

Wow.
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Liège Guillemins is klaar: een paar impressies

Bericht door Lukas »

Hoi,

Fles,

Eerst en vooral een dikke proficiat met je mooie foto's.Ik was zaterdag ook in Luik Guillemins en ik was daar tussen 12 en 14u50 want toen vertrok ik naar Charleroi Zuid via de Waalse As.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Liège Guillemins is klaar: een paar impressies

Bericht door HLE 2302 »

Ik moet er nog eens geraken precies, t'ziet er niet slecht uit ... :P
Hogersluys schreef:Ergens vrees ik dat dit station over 30 jaar een monsterlijk gedrocht zal zijn als de materialen wat versleten beginnen geraken (zeker beton ziet er al snel oud en grauw uit).
Zeker bij de NMBS :P
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
ronny
Berichten: 537
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Liège Guillemins is klaar: een paar impressies

Bericht door ronny »

Vorige maandag had ik een Thalys rit gereserveerd van Luik naar Aken en terug zodat ik in Luik, langer dan gepland, het station kon bekijken. Toen ik van de IC naar Eupen afstapte zag ik dat de roltrappen van het perron naar boven zijn afgesloten zodat ik met de trappen naar beneden moest. In de doorgang zag ik dat trein 9421 van 12u13 op hetzelfde perron zou toekomen dus dezelfde trap terug op. Ik was op het koude perron aan het wachten tot opeens de trein met 1u08 vertraging werd aangekondigd. Mijn eerste gedacht was dat dit een vergissing was maar het werd ook mondeling, enkel in het frans, bevestigd zodat ik noodgedwongen een eetgelegenheid moest opzoeken.
De lokettenzaal geraakte vol wachtende mensen want dit was de enigste plaats waar het niet koud was. Het aantal stoelen hier was heel beperkt.
Terug naar het perron waar de trein zou toekomen met nog meer vertraging. Opeens verscheen daar dan de melding dat de trein naar Maastricht er zou toekomen en zag ik gelukkig op het meldingsbord van perron 1 Aachen staan.
Voor de terugrit uit Aken werd het niet de 9456 maar de stoptrein omdat de Thalys ook hier met 30 à 40 minuten vertraging werd aangekondigd, enkel in het duits. Ook in Aken werd de vertraging slechts enkele minuten voor vertrek omgeroepen.
melle

Re: Liège Guillemins is klaar: een paar impressies

Bericht door melle »

ronny schreef:Vorige maandag had ik een Thalys rit gereserveerd van Luik naar Aken en terug zodat ik in Luik, langer dan gepland, het station kon bekijken. Toen ik van de IC naar Eupen afstapte zag ik dat de roltrappen van het perron naar boven zijn afgesloten zodat ik met de trappen naar beneden moest. In de doorgang zag ik dat trein 9421 van 12u13 op hetzelfde perron zou toekomen dus dezelfde trap terug op. Ik was op het koude perron aan het wachten tot opeens de trein met 1u08 vertraging werd aangekondigd. Mijn eerste gedacht was dat dit een vergissing was maar het werd ook mondeling, enkel in het frans, bevestigd zodat ik noodgedwongen een eetgelegenheid moest opzoeken.
De lokettenzaal geraakte vol wachtende mensen want dit was de enigste plaats waar het niet koud was. Het aantal stoelen hier was heel beperkt.
Terug naar het perron waar de trein zou toekomen met nog meer vertraging. Opeens verscheen daar dan de melding dat de trein naar Maastricht er zou toekomen en zag ik gelukkig op het meldingsbord van perron 1 Aachen staan.
Voor de terugrit uit Aken werd het niet de 9456 maar de stoptrein omdat de Thalys ook hier met 30 à 40 minuten vertraging werd aangekondigd, enkel in het duits. Ook in Aken werd de vertraging slechts enkele minuten voor vertrek omgeroepen.
Nuja, voor gewone treinen hoeft dit niet, maar voor internationale treinen vind ik het toch wel noodzakelijk dat ze dit afroepen in de 4 talen die ze anders ook gebruiken :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Liège Guillemins is klaar: een paar impressies

Bericht door Steven »

Fles schreef: Best een mooi gebouw geworden, hoewel niet erg functioneel, en zeker niet berekend op het verstouwen van grote reizigersstromen.
Best voldoende capaciteit volgens wat dat station te verwerken krijgt, hou in gedachte welke doorgangen en trappen er waren in het vorige station en je zal weten welke miserie er vroeger altijd was aan twee treinen aan hetzelfde perron toekwamen.
Nu (toch nadat de derde doorgang ook af zal zijn) zullen de mensen langs drie verschillende plaatsen, allemaal voorzien van roltrappen kunnen vertrekken en toekomen op een zelfde perron. Vroeger had je enkel een roltrap in 1 richting (stijfgen OF dalen).
De capaciteit van reizigers is zowat verdrievoudigd. Ook de onderdoorgang is meer dan het dubbele van vorige centrale doorgang.
Dit station is in mijn ogen zelfs functioneler en beter in staat mensen naar de juiste plaats te brengen dan Brussel Zuid waar toch nog steeds een pak meer mensen rondlopen. Luik is in capaciteit totaal geen groot station, het moet Namen en Ottignies laten voorgaan in Wallonie en op Belgisch vlak moet het nog veel meer stations laten voorgaan. Verschillende Brusselse stations, Gent, Antwerpen, Leuven, ...
Fles

Re: Liège Guillemins is klaar: een paar impressies

Bericht door Fles »

Zijn daar eigenlijk cijfers van? Van Nederland weet ik die wel ergens op te snorren, maar misschien eens interessant hoe Luik zich qua reizigersaantallen verhoudt tot bijvoorbeeld Utrecht Centraal. Maar als ik jou zo lees, Steven, dan is Maastricht al zowat groter?
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Liège Guillemins is klaar: een paar impressies

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Voor de Nederlandse cijfers zal je zelf moeten zorgen, maar hieronder alvast de 20 grootste Belgische station (qua opstappende reizigers op weekdagen) volgens de tellingen van 2007:

1. Brussel-Centraal 74640
2. Brussel-Zuid 49194
3. Gent-Sint-Pieters 44670
4. Brussel-Noord 40713
5. Leuven 26659
6. Antwerpen-Centraal 25225
7. Mechelen 20991
8. Ottignies 20825
9. Namur 17632
10. Brugge 17472
11. Liège-Guillemins 13463
12. Antwerpen-Berchem 12729
13. Denderleeuw 10991
14. Mons 10387
15. Kortrijk 10032
16. Charleroi-Sud 9736
17. Brussel-Shuman 8077
18. Sint-Niklaas 7879
19. Aalst 7763
20. Oostende 7392

Groeten,
Fles

Re: Liège Guillemins is klaar: een paar impressies

Bericht door Fles »

Oei dat valt best tegen eigenlijk :o Hier de cijfers van 2006 van de 1e 20 Nederlandse stations:

1. Amsterdam Centraal 156.452
2. Utrecht Centraal 151.228
3. Rotterdam Centraal 93.169
4. Den Haag Centraal 76.286
5. Leiden Centraal 59.710
6. Schiphol 56.665
7. Eindhoven 50.047
8. 's-Hertogenbosch 40.142
9. Arnhem 40.110
10. Amsterdam Sloterdijk 39.555
11. Den Haag HS 36.456
12. Nijmegen 35.574
13. Haarlem 35.546
14. Amersfoort 34.575
15. Groningen 32.570
16. Zwolle 31.322
17. Tilburg 27.066
18. Delft 25.908
19. Amsterdam Zuid 25.441
20. Breda 23.292
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Liège Guillemins is klaar: een paar impressies

Bericht door giuseppe »

^^ Volgens mij zit er wel een verschil in de manier van tellen, maar inderdaad als je die gegevens bekijkt (wat ik al eens eerder gedaan heb), heeft Maastricht meer reizigers dan Luik.

edit: hier staan alle gegevens http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/r ... _-_grootte

Een ding wat ik trouwens wel mis in Guillemins: Een fatsoenlijke verwarmde wachtruimte (maja dat is Spanje nooit nodig)
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Liège Guillemins is klaar: een paar impressies

Bericht door Molenbruch Y. »

^^ Volgens mij zit er wel een verschil in de manier van tellen, maar inderdaad als je die gegevens bekijkt (wat ik al eens eerder gedaan heb), heeft Maastricht meer reizigers dan Luik.
edit: hier staan alle gegevens http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/r ... _-_grootte
Inderdaad, in die Nederlandse bron worden (volgens het bovenschift) het aantal in- en uitstappers weergeven, terwijl men in België alleen de instappers telt. Hoewel dat dan weer zou betekenen dat bepaalde Nederlandse stations er maar belabberd uitkomen (zie bv. Maastricht met 17768, te delen door 2 voor het aantal instappers). Of zou men toch iedereen maar 1x tellen? Kent er iemand de details over de Nederlandse teltechniek?

Groeten,
Fles

Re: Liège Guillemins is klaar: een paar impressies

Bericht door Fles »

Nee, details ken ik niet, maar ik erken graag dat de verschillen dermate groot zijn dat het daar best eens in zou kunnen zitten. Hoewel de Nederlandse cijfers uitdrukkelijk overstappers uitsluiten. Het gaat alleen om in- en uitstappers. Maar zelfs als je de nederlandse cijfers door 2 zou delen, dan komt Tilburg ongeveer gelijk met Luik-Guillemins. Tilburg is nochtans bepaald geen aanleiding tot het bouwen van zoeen megalomaan station, waar bijvoorbeeld meer ICE's en Thalyssen stoppen dan op Amsterdam en Utrecht bij elkaar :?
Plaats reactie