Moresnet

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
jumper

Bericht door jumper »

hoe lang zou die spanningsluis zijn? (in meter)

voor alle duidelijkheid, das toch een stuk bovenleiding met NIKS op hé?

of heb ik het mis?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

jumper schreef:hoe lang zou die spanningsluis zijn? (in meter)

voor alle duidelijkheid, das toch een stuk bovenleiding met NIKS op hé?

of heb ik het mis?
je hebt de nederlandse versie en dan is er effectief een gat in de bovenleiding of je hebt de versie zoals op L2 waar er een stuk draad is waar niets van spanning op aanwezig is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

over de lengte van die spanningssluis heb ik ook een vraagske :P op L2 merkt ge duidelijk da den trein geen tractie geeft en begint te vertragen, ma op lijn 42 lijkt het precies alsof dieen trein daar gewoon doorrijdt. Is de sluis op L2 dan langer?
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

De spanninssluis aan de kant van Leuven ligt op een helling, dus als een trein geen tractie op die helling kan geven, verliest die serieus wat snelheid he.
En aangezien die nog niet veel snelheid heeft omdat die zojuist in het station van Leuven vertrokken is, gaat die daar wel extra traag.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Elgar schreef:De spanninssluis aan de kant van Leuven ligt op een helling, dus als een trein geen tractie op die helling kan geven, verliest die serieus wat snelheid he.
En aangezien die nog niet veel snelheid heeft omdat die zojuist in het station van Leuven vertrokken is, gaat die daar wel extra traag.
heel juist opgemerkt, de andere kant, in ans dus, gebeurd de omschakeling aan 140 km/ u op een stuk da zo goed als vlak tot licht dalend is en bijgevolg zal je aan die kant bij het oprijden van L 2 dat effect veel minder tot niet hebben
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

ja ok, maar toch lijkt zon sluis van 400m of meer zoals op L2 mij wa lang voor op een lijn met profiel zoals L42 :roll:
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

hallo,
Ik dacht dat zo een sluis even lang moet zijn als de trein zelf (bij die zonder draad mag je dacht ik ook de panto maar tegen de draad zetten als de volledige trein voorbij de sluis is), dus aangezien er lange tijd nog HKM's gereden hebben op L42 was dit niet overbodig. Allé, ik denk toch dat ik dat ooit gelezen heb, het kan zijn dat ik me het verkeerd herriner en hier zever...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Bastiaan

Bericht door Bastiaan »

Elgar schreef:Op de brug zelf zou in het midden een spanningssluis komen, dus wordt het 3000 V= aan de kant van Montzen en 15 kV~ aan de kant van Aken.
Logisch bedacht hoor... Nu ben je dus verplicht om meerspanningslocs te gebruiken, terwijl er nog genoeg éénspanningslocs beschikbaar zijn.
Waarom niet het hele stuk tussen Montzen en de grens onder de 15 kV~ met een paar omschakelbare sporen in Montzen? Meerspanningslocs kunnen dan even goed doorrijden, maar dan kunnen er ook éénspanningslocs rijden en gewisseld worden in Montzen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Joris schreef:hallo,
Ik dacht dat zo een sluis even lang moet zijn als de trein zelf (
bij gekoppelde stellen als thalys of ICE heeft zoiets zin, maar een HKM met maar 1 locomotief toch niet :roll: in quevy is er ook zon spanningssluis op de 2 hoofdsporen en die is ook geen 200 m :wink:
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Omschakelbare bovenleiding kost ongelooflijk veel geld in aanleg en onderhoud. Steeds meer, worden ze dan ook vervangen door gewone bovenleiding. In Aachen is er bijvoorbeeld al jaren sprake van (was overigens een van de excuses indertijd om de IC A niet meet tot in Keulen door te trekken, dacht ik), ook in Luxemburg willen ze een sas...
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

hallo,
Een sas midden in het station kan idd, zoals in Domodossola, en daar duwd men dan de loc dan gewoon terug, ik denk wel dat het station daar een beetje afdaald naar de italiaanse kant toe.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

groentje schreef:ook in Luxemburg willen ze een sas...
klopt cfl zou graag 25 kv steken op die lijn, bijgevolg zal het dan gedaan zijn (eens het zover is) om een 20 of 27 of ms96 reeks 500 nog in luxemburg te zien
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

vroeg of laat moeten ze toch die 25kv transfo in de MS96 steken. De IC Brussel-Luxemburg is al met 3000en dusja, waarom geen 25kv tot vlak voor arlon :roll:
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

:P

Volgens Wallorail is er sinds de dienstregelingenwissel van 28 mei een bijkomende trein ingelegd, die een rechtstreekse heen- en terugrit doet tussen Arlon en Luxembourg verzekerd door ... één klassiekske! :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Trainspotterke schreef::P

Volgens Wallorail is er sinds de dienstregelingenwissel van 28 mei een bijkomende trein ingelegd, die een rechtstreekse heen- en terugrit doet tussen Arlon en Luxembourg verzekerd door ... één klassiekske! :D
depot arlon kent van materieel, ms96, klassiekjes, hle 20, hle 13/3000 en hle 21/27 ivm passagiersverkeer, de mensen die daar goederen doen kennen de 23/26 ook nog
Plaats reactie