fotosafari lijn 21 (19 april 2010)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

fotosafari lijn 21 (19 april 2010)

Bericht door overweg13 »

Dag

Het is iets waar ik al jaren zat op te broeden, maar gisteren, 19 april is het er eindelijk van gekomen: fototrip naar lijn 21 in volle bloesemtijd. Hoewel, toen ik met de bus uit Landen reed, leek het nog net iets te vroeg: vele boomgaarden mochten er dan wel schitterend bij staan, andere waren blijkbaar bezig aan een moeizame inhaalbeweging na een normale winter. Oordeel zelf…

Mijn verplaatsing:
Buizingen - Halle bus 155 12:46 13:01 stipt (ab 3934 - Ukkel)
Halle - Brussel-Zuid 3912 13:09 13:19 +2 (763)
Brussel-Zuid - Landen 1712 13:31 14:21 stipt (451)
Landen - Halmaal (Maasrodestraat) bus 21a 15:07 15:27 +3 (ab5134)

Veel valt er niet over te vertellen. Ik kon ook later, maar uiteraard neem ik de eerst mogelijke verbinding na aankomst met de bus in Halle. IR 3912 rijdt al enkele maanden met een klassiek stel extra, en dat is vooral nodig voor de terugrit. IC 1712 is ook alweer enkele maanden samengesteld uit ms 96. Of mijn biljet op mijn eID te vinden is, zal ik pas vanavond weten. Een vol uur treinen, en toch geen controle…
Het stationsbuffet van Landen heeft nieuwe uitbaters, is rookvrij, en ziet er bepaald frisser uit. Hopelijk blijft dat zo.

Halmaal (Maasrodestraat) - Sint-Truiden bus 21a 19:21 19:28 stipt (ab5135)
Sint-Truiden - Brussel-Noord 2241 19:47 20:43 +2 (2715 - 61069)
Brussel-Noord - Halle 3742 20:53 21:13 stipt (2735 - 61023)

IC 2241 staat aangekondigd met 7 minuten vertraging. Zonder oponthoud net voor Brussel-Noord zou hij daar ongetwijfeld stipt aangekomen zijn. De vertraging is het gevolg van opgelopen vertraging bij de heenrit: zie verder. Deze keer krijg ik wel controle: die verloopt moeiteloos. Mijn tweede biljet (Sint-Truiden - Halle) wordt moeiteloos tevoorschijn getoverd.
Ook in IR3742 komt controle. Deze TBG slaagt er alleen in om mijn 1ste biljet (Halle - Landen) terug te vinden, maar hij gelooft me op mijn woord. De schuld wordt op de machine gestoken. De rit verloopt snel, de TB met strooien hoed is al in zomerstemming.

En dan de foto's:

Na een wandeling van een goede 20 minuten - omdat ik weiger gebruik te maken van een afgeschafte overweg, en dus een flinke omweg maak, kom ik aan bij "De zeer goede plek", om het met oude wildebeest Jef Geeraerts te zeggen.

1. 2702 met IC 2237 Genk - Gent (+2).
Afbeelding 2. 2709 met IC 2214 Gent - Genk (stipt).
Afbeelding 3. 314 met 8336 Genk - Landen (+1) - de resten van graffiti zijn nog overduidelijk aanwezig, maar het neusje is proper, dus plaats ik hem toch maar - het is niet zo meteen te zien, maar de trein bestaat uit 2 breaks.
Afbeelding 4. 2731 met IC 2238 Genk - Gent (stipt)
Afbeelding 5. 2701 met IC 2215 Gent - Genk (stipt)
Afbeelding 6. 2332 met P 8312 Brussel-Zuid - Hasselt (+24: volgens Railtime te wijten aan een stroomonderbreking - ik dacht eerlijk gezegd al dat de trein afgeschaft was) - echt ideaal staat de zon niet meer…
Afbeelding Dan komt P8300 Brussel-Zuid - Genk, 4 minuten na de 8312, en dus zelf nog met 9 minuten vertraging. Het is niet de trein die me verrast, maar wel mijn fototoestel dat dienst weigert. Vermoedelijk raakt het in de knoei bij het scherpstellen in tegenlicht. Het is loc 2134 met een lange sliert M4. We zullen het zonder foto
moeten doen…

Tussendoor red ik ook nog Floere het fluwijn (met een knipoog naar Ernest Claes deze keer) uit de klauwen van een buizerd. Niet dat ik zo heldhaftig tussenbeide kom, maar de buizerd lost verschrikt de prooi als hij mij in het vizier krijgt; het fluwijn huppelt geschrokken verder tussen de vele laagstammen.

7. 2709 met IC 2239 (Genk - Gent) +7, wat logisch is: de trein heeft is in Sint-Truiden opgehouden door de Brusselse P-treinen in vertraging.
Afbeelding 8. 2715 met IC 2216 (Gent - Genk) +20 - volgens Railtime is deze trein opgehouden tussen Gent en Aalst wegens hulp aan een reiziger - ik weet nu al dat mijn terugreis ook met vertraging zal verlopen, maar als die reiziger er goed uitgekomen is, is dat niet zo erg.
Afbeelding 9. 2159 met P 8302 (Brussel-Zuid - Genk) stipt.
Afbeelding 10. 423 met IC 2240 (Genk - Gent) - stipt. Ik heb zelf voor wat graffiti gezorgd - met al die bloesems is dat geen probleem. En de "echte" graffiti zijn meteen verdoezeld.
Afbeelding
Met vriendelijke groet

overweg13
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: fotosafari lijn 21 (19 april 2010)

Bericht door Accelerat »

Echt zo'n door-je-achtertuin-lijntje op die foto's, geweldig! :D
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: fotosafari lijn 21 (19 april 2010)

Bericht door Marianne »

Erg mooie foto's. Schitterend dat die treinen zo tussen de bloesem (appel en perenbomen zeker) rijden.
En dan nog een wezel die gepakt wordt door een buizerd, ook speciaal. Mijn ouders hebben nog het bewuste boek over Floere het Fluwijn trouwens :wink:

Groeten,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: fotosafari lijn 21 (19 april 2010)

Bericht door Paul »

Marianne schreef:Erg mooie foto's. Schitterend dat die treinen zo tussen de bloesem (appel en perenbomen zeker) rijden.
Peren en kersen, Marianne. De bloei van de appelbomen begint nog maar pas...
@Vic: wat een goed idee om in dit seizoen naar mijn geboortestreek te trekken! Ik heb er vandaag een fietstocht gemaakt. En je hebt inderdaad een schitterende fotoplek gevonden in Halmaal. Dankjewel voor je foto's.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: fotosafari lijn 21 (19 april 2010)

Bericht door overweg13 »

Paul schreef: @Vic: wat een goed idee om in dit seizoen naar mijn geboortestreek te trekken! Ik heb er vandaag een fietstocht gemaakt. En je hebt inderdaad een schitterende fotoplek gevonden in Halmaal. Dankjewel voor je foto's.

Paul
Het voorbereidende werk gebeurt met de stafkaart. En bij het passeren per trein. Maar dan moet je nog veel geluk hebben als je ter plaatse komt. Ik ben er bijvoorbeeld van overtuigd dat je daar in de zomer nauwelijks iets kunt gaan doen: de netels in het spoorwegberm stonden nu allemaal 2 à 3 cm hoog, maar als die 50 à 60 cm hoog staan, blijft er van de fotoplek nog nauwelijks iets bruikbaars over.
Ik heb ooit al meegemaakt dat ik ter plaatse kom en het liefst van al direct zou vertrekken. Maar gisteren had ik inderdaad geluk. Ook al omdat ik een plank vond die ik kon gebruiken om op te zitten, en omdat ik altijd lectuur mee heb om de tijd te doden. Zalig ontspannende namiddagen zijn het.
Met vriendelijke groet

overweg13
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: fotosafari lijn 21 (19 april 2010)

Bericht door Stef »

Mooie foto's, maar veel afwisseling is daar precies wel niet...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: fotosafari lijn 21 (19 april 2010)

Bericht door Paul »

overweg13 schreef:6. 2332 met P 8312 Brussel-Zuid - Hasselt (+24: volgens Railtime te wijten aan een stroomonderbreking - ik dacht eerlijk gezegd al dat de trein afgeschaft was).
Dan komt P8300 Brussel-Zuid - Genk, 4 minuten na de 8312, en dus zelf nog met 9 minuten vertraging.
In zo'n situatie is het dus toch nuttig dat men op de enkelsporige lijn Landen - Alken permissieve blokseinen heeft geplaatst. Daardoor kan men twee treinen kort na elkaar in dezelfde richting over een enkelsporig baanvak sturen. Vroeger (toen er geen seinen stonden tussen Alken en Sint-Truiden en tussen Sint-Truiden en Landen) zou de P8300 in Landen minstens 10 minuten moeten hebben wachten, tot de P8312 in Sint-Truiden aangekomen was. Of meer dan waarschijnlijk zelfs 20 minuten, want de in St.-Truiden kruisende IC zou voorrang gekregen hebben.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: fotosafari lijn 21 (19 april 2010)

Bericht door overweg13 »

Paul schreef:
overweg13 schreef:6. 2332 met P 8312 Brussel-Zuid - Hasselt (+24: volgens Railtime te wijten aan een stroomonderbreking - ik dacht eerlijk gezegd al dat de trein afgeschaft was).
Dan komt P8300 Brussel-Zuid - Genk, 4 minuten na de 8312, en dus zelf nog met 9 minuten vertraging.
In zo'n situatie is het dus toch nuttig dat men op de enkelsporige lijn Landen - Alken permissieve blokseinen heeft geplaatst. Daardoor kan men twee treinen kort na elkaar in dezelfde richting over een enkelsporig baanvak sturen. Vroeger (toen er geen seinen stonden tussen Alken en Sint-Truiden en tussen Sint-Truiden en Landen) zou de P8300 in Landen minstens 10 minuten moeten hebben wachten, tot de P8312 in Sint-Truiden aangekomen was. Of meer dan waarschijnlijk zelfs 20 minuten, want de in St.-Truiden kruisende IC zou voorrang gekregen hebben.

Paul
Zonder enige twijfel gaat het veel beter op lijn 21 dan pakweg 20 jaar geleden, maar als je daar zo langs de lijn staat te mijmeren, zie je ook dat de ruimte om de lijn dubbelsporig te maken er overduidelijk is - ze is dat trouwens ooit ook geweest, als ik me niet vergis. Dit is dan ook een van de verbeteringen die zich op korte termijn opdringt.
Met vriendelijke groet

overweg13
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: fotosafari lijn 21 (19 april 2010)

Bericht door Paul »

overweg13 schreef:Zonder enige twijfel gaat het veel beter op lijn 21 dan pakweg 20 jaar geleden, maar als je daar zo langs de lijn staat te mijmeren, zie je ook dat de ruimte om de lijn dubbelsporig te maken er overduidelijk is - ze is dat trouwens ooit ook geweest, als ik me niet vergis. Dit is dan ook een van de verbeteringen die zich op korte termijn opdringt.
Voor zover ik weet is lijn 21 nooit dubbelsporig geweest. Er waren kruisingsstations in Velm, Sint-Truiden, Kortenbos en Alken. Op het einde van de jaren '50, in de aanloop naar de elektrificering van de lijn, werden de stations Velm en Kortenbos afgeschaft en werd het tweede spoor er uitgebroken. Nadien kon er alleen nog in Sint-Truiden en Alken gekruist worden. In 1982 werd het baanvak Alken - Hasselt op dubbelspoor gebracht. Dat was zinvol in het kader van de toenmalige dienstregeling, waarbij de treinen normaal kruisten in Hasselt: bij vertraging van de aankomende trein in Hasselt hoefde de vertrekkende trein dan niet meer te wachten. Maar dan kwam het IC-IR-plan in 1984, waarbij de treinen in Sint-Truiden kruisten - toen was die verdubbeling van het baanvak Alken - Hasselt eigenlijk niet meer zo zinvol! Ook niet bij de huidige dienstregeling, waarbij de IC-treinen in Landen kruisen. Bij nader inzien had men dus beter het baanvak Landen - Sint-Truiden verdubbeld, i.p.v. Alken - Hasselt... Maar dat is een oud zeer in het Belgische spoorwegbeleid: men plant eerst infrastructuurwerken, en pas daarna denkt men aan de dienstregeling. Men zou beter eerst een ideale dienstregeling opstellen, en in functie daarvan infrastructuurwerken uitvoeren.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
JanV

Re: fotosafari lijn 21 (19 april 2010)

Bericht door JanV »

Ik dacht dat het volledig dubbelsporig maken van lijn 21 voorzien was in het investeringsplan 2001-2012. Weet er iemand hoe ver men hiermee ondertussen staat?
Marschie

Re: fotosafari lijn 21 (19 april 2010)

Bericht door Marschie »

Knappe foto's! Top locatie :)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: fotosafari lijn 21 (19 april 2010)

Bericht door overweg13 »

Marschie schreef:Knappe foto's! Top locatie :)
Tja, als je zo een plek eenmaal gevonden hebt, en de zon ook nog wat mee wil, is het allemaal relatief gemakkelijk (geworden). Maar toch bedankt!
Met vriendelijke groet

overweg13
Thieskes

Re: fotosafari lijn 21 (19 april 2010)

Bericht door Thieskes »

heerlijke plaatjes
Plaats reactie