LEUVEN museumbewaarplaats 2010

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
STOOMLOK

LEUVEN museumbewaarplaats 2010

Bericht door STOOMLOK »

ondanks slechte lichtomstandigheden,opeenstapeling van materiaal,veel bezoekers,intimidatietechniek en DDRoost-blokmentaliteit van sommige railguards

:lol:

http://hexjumper.be/trains/leuvdpot/leuvdpot.htm
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: LEUVEN museumbewaarplaats 2010

Bericht door trainfreak »

Wow!
Wanneer ben je die hondekop gaan fotograferen?
Toen wij daar naar gingen werden we weggestuurd door de 'beveiliging'.

Toen je met die chef naar de draaischijf ging waren die van de beveiliging precies niet al te content...
STOOMLOK

Re: LEUVEN museumbewaarplaats 2010

Bericht door STOOMLOK »

HET PROBLEEM
in de vroege morgend waren kinderen op de sporen gelopen (onverantwoorde ouders die slecht toezicht op hun kroost hielden) en dus besloot de security niemand nog toe te laten buiten de eigenaars van personenwagens om hun voertuig op te halen.
HET VERZOEK
er was blijkbaar nadien een klein misverstand tussen HET PERSONEEL aldaar en de SPOORWEG SECURITY.ik onderhandelde met het personeel uiteraard vermits zij daar "de baas" zijn.
ondanks het akkoord van het personeel bleef de spoorweg security "pipo" dwarsligger spelen.
geen probleem voor mij want ik ging dan zelf "de chef" die het akkoord gaf er bij halen.
(indien de 4 leden van dit forum welke ik ontmoet heb even geduld hadden beoefent hadden ze kunnen mee gaan op de korte begeleide fototoer want toen ik terug kwam met de chef waren ze helaas al foetsie.)

het nederlandse treinstel verkeerde in niet al te beste toestand en het is mij een raadsel waarom het in dit gedeelte staat weg te rotten.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: LEUVEN museumbewaarplaats 2010

Bericht door trainfreak »

STOOMLOK schreef: (indien de 4 leden van dit forum welke ik ontmoet heb even geduld hadden beoefent hadden ze kunnen mee gaan op de korte begeleide fototoer want toen ik terug kwam met de chef waren ze helaas al foetsie.)
Het waren maar 3 forumleden, die ene was mijn vader :wink:
We zijn allemaal doorgegaan naar St-Ghislain, waar ook nog wat te beleven was :)
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: LEUVEN museumbewaarplaats 2010

Bericht door etoile du nord »

Ja , jammer dat we dit gemist hebben , maar ik had die vroeger al eens gefotografeerd ! De aanhouder wint , hé !
Maar ... toch bedankt voor je magnifieke foto's van alle materiaal ; het zijn echt prachtbeelden !!!
Afbeelding
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: LEUVEN museumbewaarplaats 2010

Bericht door Accelerat »

Mijjn god wat ziet dat er slecht uit daar in Leuven! :shock: :shock: :shock: Ze zouden die stellen beter aan verenigingen moeten schenken die er wel de kracht voor hebben om te te restaureren en te onderhouden. (Voor zover dat nog mogelijk is!)
STOOMLOK

Re: LEUVEN museumbewaarplaats 2010

Bericht door STOOMLOK »

INDERDAAD !
ik heb (terwijl het spoorwegpersoneel het goed kon horen!) verschillende malen de opmerking gemaakt:
geef al het materiaal voor een symbool Euro aan een of meerdere verenigingen van ECHTE spoorwegliefhebbers met de vermelding dat ze al het materiaal optimaal en zorgvuldig moeten koesteren,optimaal (en niet op een hoopke gesmeten zoals in Leuven !) ten toon stellen en indien mogelijk ook herstel en restauratie mogen doen door zelf op sponsorjacht te gaan.

:x
bedenk ook dat wat er nu nog te zien was in de museumbewaarplaats slechts nog een luttel
overschotje is van al het waardevol materiaal !

wat schiet er nog over van de heel oude stoomlokomotieven van de voorheen private spoorwegnetten zoals Mechelen-Terneuzen,Nord-Belge,Grand-Central,... ?
NIKS !

ontzettend jammer.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: LEUVEN museumbewaarplaats 2010

Bericht door stefanic »

Inderdaad er staat in Leuven wel een en ander dat het tonen niet meer waard is (en ik vrees het conserveren of restaureren ook niet meer). Ik weet pertinent dat de verantwoordelijken met de beperkte middelen die ze ter beschikking krijgen alles doen wat ze kunnen.
Ik lees hier nu van geef het aan verenigingen die er wel zorg voor dragen. Dan moet ik toch even slikken.
Ik ben zaterdag ook in St-Ghislain geweest en inderdaad, daar staan een paar pareltjes! Maar wat vond ik daar verborgen achter de loods: Onze Prototype reeks 40 dieseltreinstel (dat TSP van CFV3V overnam dacht ik). De toestand van dat stel is zeeeer beschamend, zeker als je weet dat dit nog niet zo lang geleden nog in veel betere staat was. Het staat daar met alle kopruiten kapot in weer en wind. Als TSP dan toch zo'n ECHTE passionele liefhebbers zijn, dan is op zijn minst een stukje zeildoek hier en daar zeker niet misplaatst!
En toestanden als bij TSP vind/vond je ook in As, Puurs,... Materiaal dat werd 'gered' van de sloper, maar na een tijdje verblijf bij de redder toch enkel nog sloopwaardig is.

Ik wil maar zeggen: Bij NMBS hebben een handjevol mensen met een handjevol middelen het beheer over een enorme collectie (tel even op wat in Leuven, Haine-st-Pierre en Treignes staat). Bij de diverse verenigingen is het eerder andersom, bv. voor TSP: een groot ledenaantal kan met een fraai budget (TSP wordt ook nog een mooi gesubsidieerd he, niet vergeten!) mooie dingen doen, maar in vergelijking met de middelen van NMBS moet ik dit toch ondermaats vinden, zelfs al is het 'maar' vrijwilligerswerk van mensen die ook nog een dagtaak hebben.

Pas op ik heb een grenzeloos respect voor die vrijwilligers (ikzelf ben ook maar een 'boekskeslid' van TSP, en draag dus enkel financieel bij aan de diverse restauratieprojecten), maar het is niet fair om dan de NMBS-mensen die het eigen patrimonium willen in stand houden alles maar 'af te pakken' en het te geven aan een vereniging die het niet perse beter kan doen.

Als je kijkt wat in Leuven BINNEN staat, mag je toch fier zijn denk ik! Enkele machtige stomers, fraaie rijtuigen, brossels, en veel is zeker qua presenteerbaarheid prima. Het staat opeengepakt, maar het is dan ook geen museum maar een bewaarplaats. Beeld je hetzelfde materieel nu eens in, opgepoetst, zonder gebroken ruitjes en in een fraai verlichte ruimte, met de nodige didactische paneeltjes. Vergelijk Leuven al eens met Haine-st-Pierre, waar een en ander wel meer uit elkaar staat. Dat geeft al een heel ander beeld (zelfs zonder het oppoetsen).

TSP en NMBS kunnen elkaar misschien aanvullen: laat TSP maar van elk materieel dat buiten dienst gaat een exemplaartje kopen dat in goede staat, is, en laat ze dat in goede staat houden. En laat NMBS het oude patrimonium dat er nog is zoveel mogelijk behouden. Ik heb begrepen dat nu zowel NMBS als TSP een T16 bewaren. Fijn, maar liever 1 goed exemplaar van zoveel mogelijk types, dan meerdere van type zus, en geen van type zo.
spoorwegrealist
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Re: LEUVEN museumbewaarplaats 2010

Bericht door tt44ta46 »

Kritieken kunnen altijd worden gegeven,

Vooreerst de kritiek dat er in Leuven niets werd buiten gezet.

Inderdaad, maar het event dat 8 mei plaatsvond was er één van deze die het Historisch Patrimonium van NMBS Holding mocht blijven organiseren omwille van een reeds afgesloten partnership. Dit partnership was ditmaal met de POST voor de verkoop van zegels in het station van Schaarbeek.

Omdat die verkoop alleen maar mager zou zijn geweest kregen we de toestemming om er toch iets bij te doen, op voorwaarde dat het niets kostte. Dat werden de stoomtreinritten (gecompenseerd door de ticketverkoop, op zeer goedkope tickets...) en de kosteloze opening van Leuven op vrijwillige basis.

Bijkomende attracties in Schaarbeek of het buitenplaatsen van materieel in Leuven met één van onze diesels uit Antwerpen was uit den boze wegens ... kosten.

We herinneren ons allemaal dat Infrabel en de NMBS na Buizingen de stekker uit alle events trokken (ik neem hier geen stelling in!) en dat alleen de Holding probeert nog een beetje de meubels te redden (wenken we ook maar aan de site www.175jaarspoorwegen.be en de brochure ten gunste van de verenigingen).

En langs de andere kant... Heel veel jonge snaken hebben de bewaarplaats nu gezien zoals ze authentiek is, zonder franjes, in de sfeer sedert 1960, de schatkamer pur sang zonder Vlaamse kermis (zoals het ook was aangekondigd). Daarmee kunnen ze alvast uitpakken later! Fotograferen zal nog genoeg kunnen eens de verhuis er is.

En het zou toch eens de moeite lonen ook een paar positieve berichten te beluisteren, zoals de berichten dat er wel degelijk een museum komt in Schaarbeek en een bijhuis in Oostende. Of wordt een gewoon graag een potje geklaagd, dat is immers des mensen... Ik vraag me dan af wat de sores weer gaan zijn eens de musea er staan.

Uiteraard zal niet alle materieel plaats vinden in de musea, maar schenken aan de verenigingen? Waarde vrienden, we ZIJN in contact met allevijf de VZW's om een stuk van het patrimonium af te staan. Vergeef ons dat we niet altijd de tijd vinden om dit voorafgaande te communiceren aan de fotografen, spotters enzovoort want het zijn niet zij die ons zullen helpen met restaureren of financieren (integendeel, ook al denken zij al te vaak dat zij de wereld redden, totdat ze toegang gaan moeten betalen in het museum, 't zal wel weer een schande zijn). Vanuit allevijf de VZW's komt trouwens hetzelfde verhaal: niet teveel want geen onderdak of ze zitten reeds aan de limiet van hun kunnen. Stefanic vertelde het ook in zijn betoog; ELKE VZW heeft ook verkommerd materieel...

Greetz
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: LEUVEN museumbewaarplaats 2010

Bericht door Joris »

Hallo,
Ivm de commentaar van sommiogen dat Leuven een schande is: vergeet niet: er ligt misschien wel een laag stof op de locs, maar die is er zonder moeite weer af. Leuven is zoals het woord het zegt een museumBEWAARPLAATS. De stoomlocs en rijtuigen staan daar droog, en gaan dus niet verder achteruit. Dat er wat stof op ligt, is uiteindelijk toch niet zo erg? Misschien wel voor een foto, ahja, zoals gezegd, nu heb je nog nog een foto van het authentieke gebouw, en geef toe, dat is toch zeer zeker de moeite waard! Jammer dat het nieuwe museum in een nieuw gebouw komt, en niet in een oude ruimte die op die manier mee bewaard wordt (zie Oostende: werkplaats CIWLT!!!!)

Dat het materieel daar staat is zeker niet slecht, het daarom wegschenken? Nee, liever niet... Bij veel musea staat veel materieel nog steeds buiten, en dan gaat het pas snel... En voor de diesels die in Leuven staan, ahja, een dieselmotor heeft inderdaad wél last van stilstand, maar zit er daar nog iets rijvaardigs tussen... dus daar moet je ook niet zo mee inzitten. Trouwens, al wat in het spoorwegmuseum komt te staan zal nooit meer rijden...
tt44ta46 schreef:Uiteraard zal niet alle materieel plaats vinden in de musea, maar schenken aan de verenigingen? Waarde vrienden, we ZIJN in contact met allevijf de VZW's om een stuk van het patrimonium af te staan. Vergeef ons dat we niet altijd de tijd vinden om dit voorafgaande te communiceren aan de fotografen, spotters enzovoort want het zijn niet zij die ons zullen helpen met restaureren of financieren (integendeel, ook al denken zij al te vaak dat zij de wereld redden, totdat ze toegang gaan moeten betalen in het museum, 't zal wel weer een schande zijn). Vanuit allevijf de VZW's komt trouwens hetzelfde verhaal: niet teveel want geen onderdak of ze zitten reeds aan de limiet van hun kunnen. Stefanic vertelde het ook in zijn betoog; ELKE VZW heeft ook verkommerd materieel...
Veel verenigingen in dit land smeken om leden... Als je heel de stelplaats van Leuven zou verdelen, betekent dat niet dat er daarom meer locs buitenkomen hoor...
Ook bij het TSP zijn er veel locs in slechte staat: 4001-5204-6003-... ook die zullen-desondanks het stuk voor stuk speciale locs zijn!- vroeg of laat bij de sloper belanden... Tenslotte zijn er nog de 'bewaarde locs' die even later toch verkocht worden: 6019-5128-...
Ik haal er nu één voorbeeldje uit, bij de andere musea zal dit ook wel zo zijn, maar het is niet mijn bedoeling om hier een zwarte lijst aan te leggen, en nog minder om het TSP af te kraken.
En de kritiek op de spotters, die hoor ik ook vaak, veel spotters geven veel commentaar, maar waar zijn ze als er te helpen valt, nu wil ik niet iedereen aanvuren, en ok, niet iedereen kan elke week bij een museum gaan helpen, maar meer helpende handen zouden steeds welkom zijn...
En als er meer spotters komen helpen heeft dat als resultaat dat er misschien ook meer interessante dingen om te fotograferen zullen verschijnen!
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: LEUVEN museumbewaarplaats 2010

Bericht door vasonline »

Hoi tt44ta46

Ik vond de bewaarplaats in Leuven zeker de moeite om te bezoeken ;)
Zeker nu we weten hoe het e.e.a achter de schermen verliep!
En idd een laagje stof is er zo af.

Groetjes,

S.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
PM_36
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 jul 2007, 14:23

Re: LEUVEN museumbewaarplaats 2010

Bericht door PM_36 »

stefanic schreef: bv. voor TSP: een groot ledenaantal kan met een fraai budget (TSP wordt ook nog een mooi gesubsidieerd he, niet vergeten!) mooie dingen doen, maar in vergelijking met de middelen van NMBS moet ik dit toch ondermaats vinden, zelfs al is het 'maar' vrijwilligerswerk van mensen die ook nog een dagtaak hebben.

Pas op ik heb een grenzeloos respect voor die vrijwilligers (ikzelf ben ook maar een 'boekskeslid' van TSP, en draag dus enkel financieel bij aan de diverse restauratieprojecten), maar het is niet fair om dan de NMBS-mensen die het eigen patrimonium willen in stand houden alles maar 'af te pakken' en het te geven aan een vereniging die het niet perse beter kan doen.
O ja, worden wij gesubsidieerd ? Kan je me dan even vertellen welke subsidies, daar ik nog geen enkele gesubsidieerde euro geteld heb in onze kas ? :?
Je bent trouwens hartelijk welkom, om nu zaterdag het broodnodige zeil over de 4001 te spannen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: LEUVEN museumbewaarplaats 2010

Bericht door dekooiker »

Sommige mensen dienen dringend te beseffen dat niet 'hun' of eender welke andere vereniging (H-PA inbegrepen) de redder des vaderlands is.
Er wordt in ELKE vereniging moeite gedaan om te bewaren wat kan en da's positief.
Het besef dat niet àlles bewaard kan worden ontbreekt bij een paar.
Vol is vol en in plaats van dan afgunstig te worden, vinden dat die anderen het niet zo goed doen zou er beter gewerkt worden aan het conserveren van wat er nog is.
Laat verenigingen vereniging blijven en geen schroothandelaars!

Ik heb wél genoten van Leuven en de rit met de trein.
In St Ghislain was ik al eens geweest en daar staan dingen die de moeite zijn, maar Leuven is een totaal ander karakter en concept.
Of het rijden zal boeit me niet maar wat ik kan fotograferen voor later zal me lang bijblijven...
De trein.
Alleen voor durvers.
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: LEUVEN museumbewaarplaats 2010

Bericht door dentheo »

PM_36 schreef: O ja, worden wij gesubsidieerd ? Kan je me dan even vertellen welke subsidies, daar ik nog geen enkele gesubsidieerde euro geteld heb in onze kas ? :?

Zijn schenkingen aan jullie niet meer aftrekbaar van de belastingen of was dat enkel voor een restauratie project ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: LEUVEN museumbewaarplaats 2010

Bericht door Paul »

dentheo schreef:Zijn schenkingen aan jullie niet meer aftrekbaar van de belastingen of was dat enkel voor een restauratie project ???
Ja, Theo, maar dan zijn het de 'schenkers' die gesubsidieerd worden! En niet de ontvangende vereniging!

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie