3 juni 2010 (Nassogne)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5284
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

3 juni 2010 (Nassogne)

Bericht door overweg13 »

Het was nog maar een goeie twee jaar geleden dat we laatst in Nassogne stapten, maar vandaag staat het mooie Ardense stadje (?) alweer op het programma. Wie aan langeafstandswandelen denkt, denkt natuurlijk meteen aan GR-paden, maar er lopen hier wel meer trajecten in lijn, zoals de Transardense Route, die bewegwijzerd is volgens de GR-principes, maar dan met geel-witte streepjes. In de laatste Nederlandstalige uitgave (Roularta Books, 2009) werden enkele luswandelingen op het traject van de Transardense toegevoegd, en zo stappen we vandaag voor de vierde keer in Nassogne. De wandeling is net geen 14 km lang, en behoorlijk bewegwijzerd met blauwe kruisjes. Over de kwaliteit van de wandeling kan men het oneens zijn: met een TWQ van amper 28 % is het toch duidelijk dat je erg veel asfalt moet volgen (en enkele korte stroken hoofdweg), maar je kunt ongetwijfeld opperen dat zo'n asfaltbaan met nauwelijks verkeer dwars door het bos ook tot de Trage wegen gerekend moet worden. Dan zou deze wandeling veel hoger scoren, maar asfalt en straatbreedte, dat is een verkeersweg, vind ik… Toch valt de wandeling wel mee: het grootste deel loopt door een aangenaam bos, met enkele klaterende beekjes als toemaat, en af en toe kun je even uitkijken op een schitterend panorama. De brem staat volop in bloei, en de vogels zorgen in deze eerste zomermaand nog altijd voor overtuigende concerten.

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3759 9:58 10:16 stipt (690)
Brussel-Zuid - Jemelle 2110 10:33 12:22 +8 (521)
Jemelle - Nassogne [420] 13:04 13:19 stipt (ab 5632-36, Mercedes Connecto, Penning)

Nassogne - Jemelle [420] 17:47 18:01 +2 (ab5631-60, Mercedes O.405, Penning)
Jemelle - Brussel-Noord 2140 18:36 20:18 stipt (523)
Brussel-Noord - Halle 3142 20:21 20:41 +9 (919)

De commentaar:

De aangewezen trein om onze aansluiting te halen met de 2110 is de IR van 10:09, maar we zijn nog op tijd voor de 3759, weliswaar een stoptrein. Van stel 690 is een buitendeur defect, en dat zorgt voor veel beweging in eerste klasse. Het stel ziet er proper uit, zonder graffiti, maar bij nader toezien zijn enkele ramen bewerkt met crassiti. Maar de rit verloopt probleemloos.

IC 2110 zal het lang trouwens ook goed doen - de maximumvertraging bedraagt 3 minuten (Ottignies) na een trage rit langs de werven voor de aanleg van het derde en het vierde spoor. In Ciney vertrekken we met nauwelijks 1 minuut vertraging, maar dan gebeurt het: in Haversin moeten we wachten op een trein uit de tegenrichting, want tot Marloie zal het over tegenspoor gaan. We staan wel 10 minuten stil: schuldige is IC 2133, die blijkbaar in Arlon technische problemen gehad heeft, en nu met zo'n 25 minuten vertraging rijdt. Probeer dit trouwens maar niet te checken op railtime, want daar kennen ze deze trein alleen maar onder zijn internationale nummer: 296. Tussen Haversin en Aye worden rotswanden gesaneerd, en dat is de reden voor de rit op tegenspoor. In Marloie komen we aan met volle 10 minuten vertraging; in Jemelle zijn het er al maar acht meer. Maar we hebben veel aansluitingstijd, en eigenlijk is er dus geen reden tot klagen.
Klagen kan ik wel over mijn medereizigers: iemand probeert zijn problemen van op afstand op te lossen, en dat resulteert in een 4-tal gsm-gesprekken, maar dat is nog het minst van al. In Ottignies stapt een jong koppel in, dat zich op het platform nestelt, en daarbij naar luidruchtige muziek luistert, die nog het meest wegheeft van een parkinsonpatiënt die zijn glas neerzet op een metalen tafel. Een TBG, laat ons hem MAN noemen, passeert tot 2 maal toe, maar stoort zich blijkbaar niet aan de drukte. In zowat elk station moet het duo ook zonodig een aantal trekjes aan een sigaret doen, kortom, dit is het soort halve gebakkenen dat zich tegenwoordig niet langer wegsteekt, maar juist luid en openlijk zijn plaats in de maatschappij opeist. Het duurt tot een tweede TBG, laat ons haar VROUW noemen, langskomt en met een "Is dat muziek?" rechtveert en het koppel tot de orde roept. Het lukt nog ook, maar ondertussen zijn we Namur al een eindje voorbij.
Daar is ook een Nederlands koppel senioren ingestapt; hij aarzelt nog even om in eerste te zitten, maar zij vindt dat dat geen kwaad kan. Zo zitten ze dichter bij hun fietsen. Dat is zonder TBG MAN gerekend: eerst worden ze naar tweede gestuurd, maar de echte koude douche moet nog komen. Ze hebben wel biljetten voor hun fietsen aangekocht, maar die zijn volgens de TBG alleen maar geldig voor treinen in het (Nederlandse) binnenverkeer. Reactie 1: de loketbediende in Maastricht heeft hen verzekerd dat er geen probleem is. Reactie 2: in de andere Belgische trein mocht het wel. Reactie 3: ik ga hier zeker een brief over schrijven. Tegenreactie van de TBG: dat moet u zeker doen. Geen zweem van ironie in zijn stem, hij zal het dus wel menen.
Ik ben niet zo op de hoogte van die Maastrichttoestanden, maar volgens art. 7.1.3.4. van de Algemene Voorwaarden lijkt de mogelijkheid om een fietskaart aan te kopen voor het Belgische net toch te bestaan. Ofwel heeft de loketbediende zich vergist, ofwel heeft onze TBG zich vergist. Maar de fietstocht wordt wel plots 10 EURO duurder.

Om in Nassogne te geraken hadden we in Marloie ook een variant van lijn 1 (Marche - Bastogne) kunnen nemen, maar eigenlijk hadden we de 40 minuten extra die we zo voor de wandeling kregen niet nodig, en dus wordt het lijn 420 in Jemelle. Die heeft als eindpunt Nassogne; de meeste bussen rijden na een lus via de watertoren in Nassogne meteen weer terug naar Jemelle (of Aye). Vandaag rijdt ab5632-36 van Penning. Het is altijd prettig dat er mensen zijn die tot op gevorderde leeftijd in Sinterklaas blijven geloven. Zo ook een meereizende dame die naar het station van Forrières moet, en die vraagt of ze een foldertje van deze lijn kan krijgen. Vermits in bussen van de TEC bijna nooit foldertjes beschikbaar zijn, hoef ik het antwoord van de chauffeur niet te geven.
Forrières Station is trouwens wel een raar geval: het is een uitbreiding van amper 300 m, die maar enkele keren per dag wordt uitgevoerd en die op zijn zachtst uitgedrukt redelijk zinloos is, gezien de korte afstand en het totaal gebrek aan aansluitingen trein/bus in de ondertussen al lang onbemande halte van Forrières. Tijd misschien om even door oude trein- en busboekjes te struinen, op zoek naar een verklaring. In 1935 (en al jaren vroeger) reed er een busdienst van de Post enkele keren per dag tussen Forrières en Nassogne. De kans is groot dat met Forrières het station bedoeld werd. Later werd de bediening van Nassogne in de spoorboekjes opgenomen onder de particuliere busdiensten, en dat tot zeker 1970. Daarna komt Nassogne terecht in tabel 420, in de lijst van de aanvullende busdiensten van de NMBS. Lijn 420 bestond toen al een hele tijd, maar krijgt nu 2 terminussen: Awenne en Nassogne. De rest van het verhaal is klassiek: overname door de NMVB in 1977, en sinds de regionalisering van het OV in 1990 in handen van de TEC. Lijn 420 is nu een lijn Nassogne - Aye geworden, waarvan een aantal ritten niet over de hele afstand wordt verzekerd. Op zondag wordt er helemaal niet gereden.
Onderweg hoor ik nog hoe de chauffeur zich tegenover een collega smalend uitlaat over het toeristische circuit langs het dorpje Ambly, dat in de ogen van beide chauffeurs compleet nutteloos is. Tja, die prachtige karikatuur van de chauffeur die in de bus opgehangen is (de karikatuur) is ook compleet nutteloos, maar toch vind ik ze best het bekijken waard.

De terugrit verloopt volledig analoog. Gelukkig zijn wij er, want deze terugrit van wat waarschijnlijk een schoolrit is geweest, heeft niet bijster veel succes. Deze bus rijdt niet langs het station van Forrières.

In Jemelle is het even wachten, dus, maar in het zonnetje op een rustig perron is het aangenaam toeven. De IC2116 komt met een 8-tal minuten aan: het is toch wel een indrukwekkende trein, deze 13 met een lang stel M6 erachter. In laatste positie hangt een rijtuig, met gele streep - het is in dienst gekomen als tijdelijk tweedeklasrijtuig: de 2 op de flank is nog net zo duidelijk als de 1 die er achteraf is overgekleefd. Om het echt onbegrijpelijk te maken is dit rijtuig ook nog gedeclasseerd met een gele sticker. Quo usque tandem abutere, NMBS, patientia nostra?
De reis aan boord van stel 523 (IC 2140) verloopt gelukkig wel zoals elke treinreis zou moeten verlopen: rustig, stipt, met aangename tot onopgemerkte medereizigers. We komen stipt in Brussel-Noord aan, zodat we nog rustig naar spoor 12 kunnen stappen om daar IR 3142 te nemen. De trein heeft 3 minuten vertraging, ook nog bij het buitenrijden van Brussel-Zuid. In Vorst-Zuid komen we net niet tot stilstand, en dat tot verbazing van enkele reizigers die daar op het perron staan te wachten, maar het wordt tot Halle een rit tegen sukkeltempo: 9 minuten vertraging zijn het resultaat. Ik kan niet meteen uitdokteren wie deze keer de schuldige is: IC 1741 of CR 1591, maar het valt toch opnieuw op hoe stroef alles tussen Brussel en Halle loopt, zelfs op dit ogenschijnlijk rustige uur…


Enkele foto's:

ms 524 met IC 2134 Luxemburg - Brussel-Zuid
hle 1342 met IC 2116 Brussel-Zuid - Luxemburg, beide in Jemelle
verwarring troef
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Met vriendelijke groet

overweg13
melle

Re: 3 juni 2010 (Nassogne)

Bericht door melle »

Ik vind die 13 + M6 wel een leuke combinatie. Was er een stuurstand bijgekoppeld?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5284
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 3 juni 2010 (Nassogne)

Bericht door overweg13 »

melle schreef:Ik vind die 13 + M6 wel een leuke combinatie. Was er een stuurstand bijgekoppeld?
Nee, deze treinen rijden (3115, 3116 en 3117) rijden voor zover ik weet altijd zonder stuurstand. Gezien de afgelegde afstand is dat ook niet meteen noodzakelijk. Uiteindelijk moet de loc maar 2 keer per dag van front wisselen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: 3 juni 2010 (Nassogne)

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Rijden die M6-stammen na hun ochtenddiensten (richting Brussel) nog steeds leeg door naar Châtelet voor onderhoud, om dan voor de avondspits weer leeg terug te keren naar Brussel?

Groeten,
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 3 juni 2010 (Nassogne)

Bericht door Shrek »

Op de fotos zie ik dat slechts een deel van de sporen in Jemelle blijkbaar voorzien worden voor 25kV, terwijl het plan toch is van de hele lijn om te schakelen.
Hoe zou dat komen ?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5284
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 3 juni 2010 (Nassogne)

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef:Op de fotos zie ik dat slechts een deel van de sporen in Jemelle blijkbaar voorzien worden voor 25kV, terwijl het plan toch is van de hele lijn om te schakelen.
Hoe zou dat komen ?
Geen idee. Maar ik denk dat de werken daar ver van afgelopen zijn, en dat men nu in eerste instantie die aangepakt heeft die een wijziging aan de dienstregeling nodig maakten.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: 3 juni 2010 (Nassogne)

Bericht door Joris »

Hallo,
Shrek schreef:Op de fotos zie ik dat slechts een deel van de sporen in Jemelle blijkbaar voorzien worden voor 25kV, terwijl het plan toch is van de hele lijn om te schakelen.
Hoe zou dat komen ?
Wat is het nut van heel die lijn onder 25kv te zetten? Dat kost toch handen vol geld? Heeft men dan geen nuttigere dingen om het aan te spenderen?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: 3 juni 2010 (Nassogne)

Bericht door K V B »

overweg13 schreef: Ik ben niet zo op de hoogte van die Maastrichttoestanden, maar volgens art. 7.1.3.4. van de Algemene Voorwaarden lijkt de mogelijkheid om een fietskaart aan te kopen voor het Belgische net toch te bestaan. Ofwel heeft de loketbediende zich vergist, ofwel heeft onze TBG zich vergist. Maar de fietstocht wordt wel plots 10 EURO duurder.
Die mogelijkheid bestaat, maar niet aan het loket. Die fietskaart moet je als je in Maastricht instapt bij de conducteur kopen.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 3 juni 2010 (Nassogne)

Bericht door groentje »

Joris schreef:Hallo,
Shrek schreef:Op de fotos zie ik dat slechts een deel van de sporen in Jemelle blijkbaar voorzien worden voor 25kV, terwijl het plan toch is van de hele lijn om te schakelen.
Hoe zou dat komen ?
Wat is het nut van heel die lijn onder 25kv te zetten? Dat kost toch handen vol geld? Heeft men dan geen nuttigere dingen om het aan te spenderen?
Groeten,
Joris De Mol
Om de zoveel tijd moet de bovenleiding vervangen worden, wegens versleten. Ik weet niet of dat het geval is op lijn 162, maar het zou wel kunnen. En als je dan toch vervangt, kan je er net zo goed voor zorgen dat je nieuwe bovenleiding geschikt is voor 25 kV. 25 kV is een interessanter systeem, omdat ze hogere snelheden en/of lasten toelaat, minder onderstations nodig zijn, en in dit geval, omdat Frankrijk en Luxemburg ook 25 kV hebben, net als de Athus-Meuse. De Luxemburgers zijn trouwens van plan om hun stuk van de lijn te herelektrificeren, zodat ze geen stukje met 3 kV meer hebben, alle materieel naar Luxemburg zal dus sowieso geschikt moeten zijn voor 25 kV.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 3 juni 2010 (Nassogne)

Bericht door Steven »

Vermoedelijk zal alles wat ten zuiden van Samber en Maas ligt als eerste deel in België volledig op 25kV komen. Het Luxemburgse net voorziet tegen eind dit jaar dat het enige stuk 3kV dat ze hebben zal omgevormd worden naar 25kV (de werken daarvoor zijn trouwens ver afgerond). De werken in Jemelle zijn ver van klaar. Het is te zeggen op gebied van bovenleiding. Op spoor vlak zijn de meeste wisselstraten al aangepakt en compleet nieuw. Kant Arlon hebben ze recentelijke weer nieuwe palen klaar gezet om weer aanpassingen te kunnen doen aan de bovenleiding aldaar.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 3 juni 2010 (Nassogne)

Bericht door Steven »

overweg13 schreef:Nee, deze treinen rijden (3115, 3116 en 3117) voor zover ik weet altijd zonder stuurstand. Gezien de afgelegde afstand is dat ook niet meteen noodzakelijk. Uiteindelijk moet de loc maar 2 keer per dag van front wisselen.
je wil allicht 2115/2116/2117 zeggen :wink:
Deze rijden inderdaad altijd zonder stuurrijtuig. Ze hebben normaal altijd de mogelijk opgesplitst te worden in twee delen (2 keer 5 rijtuigen). 2135 is zo een trein die met 5 rijtuigen te zien is en in Vorst dan zijn tweede helft aan de haak krijgt om zo dan 2117 te worden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 3 juni 2010 (Nassogne)

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Kant Arlon hebben ze recentelijke weer nieuwe palen klaar gezet om weer aanpassingen te kunnen doen aan de bovenleiding aldaar.
Ah dus de nieuwe palen op de foto zijn dan tijdelijke constructies :) Dat maakt het duidelijk.
Joris schreef: Wat is het nut van heel die lijn onder 25kv te zetten? Dat kost toch handen vol geld? Heeft men dan geen nuttigere dingen om het aan te spenderen?
Neen integendeel, de bovenleiding en de onderstations op de hele ardennenlijn dateren uit 1950. Ze zijn dus tot op de draad versleten. Omdat er dus toch hele nieuwe infrastructuur moet komen is het goedkoper om 25 kV te plaatsen (dunnere kabels, maar 1 onderstation) dan alle oude onderstations (stuk of 10) te renoveren.
In het hoogspanningsstation van Achene (in de buurt van Ciney) staat trouwens al een 50kV transformator voor de Athus-Meuse. Deze is bijlange niet verzadigd en kan de belasting van de hele lijn 162 er bij nemen. (50kV transformatoren worden gebruikt voor 25kV bovenleidingen).
Daarom dus besliste infrabel de lijn op termijn helemaal naar 25kV om te bouwen :wink:
Plaats reactie