2 september 2010 (La Roche - Sprimont GTA)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

2 september 2010 (La Roche - Sprimont GTA)

Bericht door overweg13 »

Het staat buiten kijf dat de GR-Paden de referentie zijn als het om langeafstandswandelen gaat (en dat niet alleen in België), maar er bestaan ook andere paden in lijn. Eén ervan is de Transardense Route (of La Transardennaise), die La Roche met Bouillon verbindt. Impliciet erkennen ze het meesterschap van de GR-paden, want ze gebruiken een analoog systeem van bewegwijzeren, zij het met geel-wit i.p.v. rood-wit, en vaak wordt ook de loop van een bestaand GR-Pad over langere afstand gevolgd. Vandaag stappen we van La Roche naar Sprimont, met een in 2009 bij Roularta verschenen Nederlandstalige gids, goed voor 22 km echt wandelplezier, door bossen en langs weiden, in een onvervalst Ardennenlandschap, en voor 66 % van de tijd over Trage Wegen. Spijtig genoeg staan in het boekje geen kaartjes, al zijn ze wel verkrijgbaar bij de plaatselijke S.I.


Het begint met een flinke klim uit La Roche (kan het anders?), en daarna volgen we een golvend tracé langs onooglijke dorpen als Hives, Cens en Wyompont, en het schitterende Roumont. Sprimont is zelf niet meer dan een straat groot, en we mogen van geluk spreken dat hier nog openbaar vervoer beschikbaar is, want zelfs de halte Centre staat voor niet meer dan enkele huizen aan een hoofdweg.



De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 7572 6:51 7:03 stipt (2102 - 51032)

Brussel-Zuid - Marloie 91 7:33 9:14 +7 (2003 - 61 85 1090 220)

Marloie - La Roche [15] 9:23 9:52 stipt (ab4172)

La Roche - La Roche [13] 9:55 9:57 +3 (ab4172)



Sprimont - Marloie [1] 16:46 17:35 +3 (ab4154)

Marloie - Brussel-Noord 2139 17:44 19:18 stipt (523)

Brussel-Noord - Halle 3141 19:20 19:41 +16 (403)



De commentaar:

We zijn eigenlijk voor de P-trein van 6:55 gekomen, maar gewoontegetrouw zijn we goed op tijd, en dus wordt het zijn voorganger uit Geraardsbergen. Die slaagt er zowaar in om een kleine 3 minuten vertraging weg te rijden, zodat we uiteindelijk nog stipt in Brussel-Zuid aankomen. Het blijven mijn favoriete treinen: P-treinen met M4, goed materieel, rustig publiek, meestal voldoende plaats…

In Brussel-Zuid nemen we IC2107, beter gekend als IC91 - de Vauban. Stilaan wordt het duidelijk dat de problemen na een kabeldiefstal in Schaarbeek erger worden. Voor ons zal het zaak worden om door de NZV te geraken zonder al te veel averij op te lopen. Al zie ik IR3906 al met 10 minuten vertraging Brussel-Zuid binnenrijden, en dat voorspelt weinig goeds. In Brussel-Centraal hebben we 4 minuten, ondanks een stipt vertrek in Brussel-Zuid, in Brussel-Noord kan ik al 6 minuten optekenen. En verder: Schuman + 9, Brussel-Luxemburg + 7. Het gaat vlot tot net voor La Hulpe, en vanaf daar rijden we als een soort omnibus, zonder dat we echt in de tussenstations stoppen: het zal inderdaad wel de 3906 zijn die ons voorafgaat. In Ottignies vertrekken we met 13 minuten vertraging, en dat is genoeg om de aansluiting met de bus in Marloie in het gedrang te brengen (al hebben we daar nog wel een alternatief via Melreux). Het is het klassieke verhaal van lijn 161 tijdens de ochtendspits. En je mag het klassiek noemen omdat het zich ook 40-50 jaar geleden al voordeed, al was er een langere periode tussenin dat het beter ging. Maar zelfs met dit lange gesleepte stel, en de frequente vertragingszones onderweg, slaagt de TB er met zijn 20'er in om de vertraging geleidelijk te doen inkrimpen: Gembloux +11, Namur +10, Ciney +7 en die 7 minuten hadden we ook nog in Marloie. Volle 2 minuten op overschot, de bushalte ligt een trap ver van het perron.

Toch wel tot mijn verbazing geeft Aribus geen wachttijd op. Wij halen dan wel met de vingers in onze neusgaten de aansluiting met de bus die krek op tijd komt aanrijden, maar wie de situatie weinig kent, vooraan in de trein zit en wat minder goed te been is, kan zijn aansluiting vast vergeten. Ik maak me trouwens ook de bedenking dat de bussen nog aansluiting geven op de treinen, maar dat er nog nauwelijks treinen zijn die op aansluiting wachten. Vreemd wereldje, dat openbaar vervoer…

De bus vertrekt dus op tijd en het wordt een stipte rit met lijn 15 tot La Roche. Daar wordt die 15 een 13, en die laatste brengt ons bij de halte Quai de l'Ourthe, vlak bij de Place du Bronze, waar de geel-witte bewegwijzering begint.



Voor de terugrit hebben we op schooldagen gelukkig een rit van Bastogne naar Marloie. Tijdens de vakantie hadden we alleen een verbinding via Bastogne. We krijgen te maken met een fenomeen dat voor ons redelijk nieuw is: ab4154 komt aangereden, en die bus zit behoorlijk vol. Alle zitjes zijn mooi ingenomen, en een 15-tal jongeren staat zelfs recht. Het is jaren geleden dat wij nog eens recht hebben moeten staan in deze regionen, en dat blijft zo tot Champlon. Wat me opvalt is dat vele scholieren (zo niet allemaal) de chauffeur bij het uitstappen groeten. Als er iets is dat je de tak Luxembourg van de TEC kunt verwijten, dan is het wel dat ze er zelden in slagen een realistische dienstregeling op te stellen. In Sprimont rijdt onze bus al met 6 minuten vertraging, en die groeit tot 13 minuten, dat alleen met uitstappende en snelle klanten! Groot is dan ook onze verbazing als die vertraging plots als sneeuw voor de zon begint weg te smelten: in Marloie bedraagt ze nog 3 minuten! Niet dat het vandaag zo erg geweest zou zijn als we onze aansluiting gemist hadden, want een klein half uur later was er al opnieuw een trein naar Brussel: IC 90 stopt namelijk tijdelijk in Jemelle en Marloie (zonder extra rittijd) om tijdens de werken in Jemelle het wegvallen van een L-trein op te vangen.

Alhoewel de tv's geen vertraging noteren voor de 2139 vertrekken we toch met 7 minuten. In Ottignies zijn het er nog altijd 6, maar Brussel-Noord halen we uiteindelijk stipt: de zegen van brede dienstregelingen, die zowel vanmorgen als vanavond hun nut bewezen hebben, en dat meer wel doen dan niet. Over de rit valt voor de rest weinig te zeggen: geen groepen meer - 't is weer voorbij, die mooie zomer - geen Walibi's, en dus een rustige rit zonder meer.

In Brussel-Noord is het weer van dattum: de IR 3141 rijdt met vertraging (is dit nog de nasleep van de kabeldiefstal?), en we vertrekken met 10 minuten vertraging. IR 3940 (die we normaal hadden moeten nemen) meldt zich trouwens al, maar ik ben er vrij gerust in dat de IR naar Kortrijk/Geraardsbergen voor zal gaan. Niet dus. In Brussel-Zuid kunnen we zien hoe de IR naar Binche stipt vertrekt, terwijl wij opgehouden worden. Eindscore in Halle: +16. Het verbaast me minder en minder dat zo veel treinen met grote vertraging rijden, want blijkbaar geeft men de voorkeur aan één stipte trein en één met veel vertraging, boven 2 treinen met kleinere vertragingen. De toekomst van de NMBS-criticasters ziet er met de dag rooskleuriger uit.


Veel foto's vind je op http://s62.photobucket.com/albums/h98/o ... ont%20GTA/
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie