Fotopunt Laar (di 05.10.2010)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Fotopunt Laar (di 05.10.2010)

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Ook de minder getalenteerde/gepassioneerde treinfotografen, waartoe ik mezelf reken, zijn wel eens aan te treffen nabij een typische spotplek. Eén van mijn favorieten ligt in Laar, een gehucht op grondgebied van de stad Landen, gelegen langs lijn 36, meer bepaald tussen de stopplaatsen van Ezemaal en Neerwinden. Vanop de brug in de Spoorwegstraat heb je een prachtig uitzicht over de spoorlijn (nabij kp 56) en de omringende velden. Zelfs met niet-professioneel materiaal kan dat interessante foto's opleveren. Een greep uit de oogst van vandaag:

IC F 1708 (Quiévrain 08:13 - Liège-Guillemins 10:51) bestaat uit 6 M4-rijtuigen, geduwd door HLE 2104. Afbeelding Goederentrein 52400 (Antwerpen-Noord 08:17 - Kinkempois 10:55) wordt in de regel gesleept door een HLE 20, maar vandaag is er een dubbeltractie van 23'ers (2326 en 2342) voorzien. De stiptheid van deze trein heeft vandaag - zoals zo vaak - te lijden onder de vertragingen van de voorafgaande 2208 en 3606. Afbeelding Een dik half uur later komt de bewolking al dreigend opzetten, maar dit beeld van IC O 460 (Brussel-Zuid 10:05 - Maastricht 11:50) kan er nog net bij. Achteraan duwt HLE 1358. Wie deze foto zelf nog wil maken, moet snel zijn, want vanaf december rijdt deze trein via HSL 2. De ritten 461 en 462 zullen vanaf dan via lijn 36 rijden, waarbij de laatste verzekerd zal worden door... 2 breaks! Afbeelding Groeten,
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Fotopunt Laar (di 05.10.2010)

Bericht door Accelerat »

Minder getalenteerde/gepassioneerde treinfotografen?
Dit zijn prachtfoto's joh! :D Op de een of andere manier anders als andere foto's, maar ik vind het erg mooi!
eagleheart
Berichten: 304
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Fotopunt Laar (di 05.10.2010)

Bericht door eagleheart »

het valt op dat het met gewoon een compactje is gedaan.
MAARRRR! Ik vind het idee zeer goed en die kleuren zijn werkelijk gewoon prachtig:-)
nmbsgek

Re: Fotopunt Laar (di 05.10.2010)

Bericht door nmbsgek »

Mooie foto's vanop een zeer mooi locatie :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fotopunt Laar (di 05.10.2010)

Bericht door Steven »

in alle opzichten leuke foto's vanop een leuke plaats.
ryckaert
Berichten: 222
Lid geworden op: 02 aug 2008, 23:53
Locatie: De Haan
Contacteer:

Re: Fotopunt Laar (di 05.10.2010)

Bericht door ryckaert »

Heel mooi, is dit ver van het station en passeert hier veel cargo?
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Fotopunt Laar (di 05.10.2010)

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,
Heel mooi, is dit ver van het station en passeert hier veel cargo?
Er passeren op weekdagen slechts 2 goederentreinen op een moment dat de zon goed staat: 52400 om 10u10 en 39711 om 11u41, beide in de regel gesleept door een 20'er. Opgelet: 39711 staat enkel ingepland op dinsdag en vrijdag.

De spotplek ligt via de openbare weg op 1,8 kilometer van de stopplaats Neerwinden, met dank aan Google Maps. Ik moet eerlijk toegeven dat ik er met de wagen was :oops:
Het is wel een erg aangename en rustige plek; je kan er makkelijk twee uur staan zonder dat er een levende ziel passeert. Behalve op dinsdag, want dan rijdt de vuilkar...
het valt op dat het met gewoon een compactje is gedaan. MAARRRR! Ik vind het idee zeer goed en die kleuren zijn werkelijk gewoon prachtig:-)
Alvast bedankt voor de appreciatie; het was gewoon een experimentje. Tja, vanzelfsprekend kan je van een compacttoestel geen superkwaliteit verwachten, maar eigenlijk was ik zelfs nog aangenaam verrast. Via onderstaande link zie je bv. de foto van de goederentrein op groot formaat in IE (dubbelklikken om te vergroten), en dan valt het al bij al nog wel mee...
http://lh6.ggpht.com/_zOWsSBk_qUM/TKsu5 ... %20FWI.JPG

Groeten,
ryckaert
Berichten: 222
Lid geworden op: 02 aug 2008, 23:53
Locatie: De Haan
Contacteer:

Re: Fotopunt Laar (di 05.10.2010)

Bericht door ryckaert »

Molenbruch Y. schreef:Dag,
Heel mooi, is dit ver van het station en passeert hier veel cargo?
Er passeren op weekdagen slechts 2 goederentreinen op een moment dat de zon goed staat: 52400 om 10u10 en 39711 om 11u41, beide in de regel gesleept door een 20'er. Opgelet: 39711 staat enkel ingepland op dinsdag en vrijdag.

De spotplek ligt via de openbare weg op 1,8 kilometer van de stopplaats Neerwinden, met dank aan Google Maps. Ik moet eerlijk toegeven dat ik er met de wagen was :oops:
Het is wel een erg aangename en rustige plek; je kan er makkelijk twee uur staan zonder dat er een levende ziel passeert. Behalve op dinsdag, want dan rijdt de vuilkar...
Heel erg bedankt voor de uitleg en de tijden van de goederentreinen, ik hoop dat het er ooit eens van komt om daar heen te gaan.

Groet!
melle

Re: Fotopunt Laar (di 05.10.2010)

Bericht door melle »

Mooi hoor!
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Fotopunt Milmort (wo 27.10.2010)

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Om niet telkens een nieuw topic te moeten starten, voeg ik hierbij nog een aantal foto's toe die ik vandaag maakte in Milmort. Qua infrastructuur trof ik er een situatie aan die je tegenwoordig in meerdere stopplaatsen ziet: één perron opgehoogd en betegeld, het andere zwaar onderkomen.

We beginnen met RE1737, een lege aanvoerrit tussen Liers en Liège-Guillemins. De trein bestaat uit 2 stammen van 6 M4-rijtuigen, geduwd door HLE 2138. Afbeelding In tegenstelling tot de andere ritten op de IC M-verbinding, wordt trein 2436 door een gesleepte stam verzekerd: HLE 2105 met 10 M4-rijtuigen. Vanaf Brussel rijdt deze trein dan onmiddellijk verder als P 8520. Afbeelding Elke dag rijdt een HLE 27 los van Hasselt naar Kinkempois voor onderhoud. Afbeelding AM B 323 verzekert IC M 2413, om na een korte kering in Liers meteen terug naar Brussel te rijden. Afbeelding De IR m-treinen zijn tegenwoordig integraal uit I10-rijtuigen samengesteld, zo ook rit 114. Let op het bord met de snelheidsbeperking, die waarschijnlijk verklaard wordt door werkzaamheden aan de tijdelijk afgesloten overweg. Afbeelding IR q 5016 richting Aachen-Hbf bestaat, zoals altijd, uit twee klassieke stellen. Afbeelding Groeten,
eagleheart
Berichten: 304
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Fotopunt Laar (di 05.10.2010)

Bericht door eagleheart »

Molenbruch Y. schreef:Dag,
Heel mooi, is dit ver van het station en passeert hier veel cargo?
Er passeren op weekdagen slechts 2 goederentreinen op een moment dat de zon goed staat: 52400 om 10u10 en 39711 om 11u41, beide in de regel gesleept door een 20'er. Opgelet: 39711 staat enkel ingepland op dinsdag en vrijdag.

De spotplek ligt via de openbare weg op 1,8 kilometer van de stopplaats Neerwinden, met dank aan Google Maps. Ik moet eerlijk toegeven dat ik er met de wagen was :oops:
Het is wel een erg aangename en rustige plek; je kan er makkelijk twee uur staan zonder dat er een levende ziel passeert. Behalve op dinsdag, want dan rijdt de vuilkar...
het valt op dat het met gewoon een compactje is gedaan. MAARRRR! Ik vind het idee zeer goed en die kleuren zijn werkelijk gewoon prachtig:-)
Alvast bedankt voor de appreciatie; het was gewoon een experimentje. Tja, vanzelfsprekend kan je van een compacttoestel geen superkwaliteit verwachten, maar eigenlijk was ik zelfs nog aangenaam verrast. Via onderstaande link zie je bv. de foto van de goederentrein op groot formaat in IE (dubbelklikken om te vergroten), en dan valt het al bij al nog wel mee...
http://lh6.ggpht.com/_zOWsSBk_qUM/TKsu5 ... %20FWI.JPG

Groeten,
Dat is waar, en ik vind dat de kwaliteit nog heel goed meevalt.
alleen is het jammere, en da gaat waarschijnlijk aan u compacte liggen, dat de focus meer gelegd op de planten en niet zo op de trein. daarom dat de trein minder scherp gaat zin.
maar zoals ik al zei denk ik dat die focus niet kan ingesteld worden in een compacte.
ikzelf ben spiegelreflexgebruiker, dus ik weet het niet met zekerheid^^
Plaats reactie