Sneeuw

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Sneeuw

Bericht door Dieselfreak »

Nu we weer eens een periode met sneeuw (gehad) hebben, leek het me een goed idee een topic te openen waarin alle foto's van rollend materieel, spoorwegen, stations, enz. in de sneeuw komen. Ik zal beginnen met de foto's van mijn reis gisteren.

Marloie: Afbeelding Afbeelding Jemelle: Afbeelding Een goederentrein: Afbeelding Libramont: Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Bertrix: Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
hein
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 apr 2006, 21:08
Locatie: oostende

Re: Sneeuw

Bericht door hein »

Prachtige fotos.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Sneeuw

Bericht door Accelerat »

Wow daar ligt een flink pak! :shock:
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Sneeuw

Bericht door Dieselfreak »

Ja, terwijl er in Vlaanderen geen vlokje lag! Ik ben bijna drie jaar geleden ook eens naar Bertrix geweest met de trein, en toen begon het daar juist te sneeuwen, alles werd wit, ik nam de trein naar Dinant, en onderweg heb ik de sneeuw zien verdwijnen, in Dinant was er niets wits meer te bespeuren!

Sommig materieel komt in de sneeuw pas echt goed tot zijn recht, vind ik.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Sneeuw

Bericht door Lukas »

Hoi,

Dieselfreak,

Eerst en vooral bedankt voor de mooie foto's!!Ikzelf ben gisteren ook naar die regio geweest maar mijn bestemming was Arlon.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Sneeuw

Bericht door Dieselfreak »

& Lag er nog sneeuw?

Dit zijn enkele foto's uit Schiltach, een dorpje in het Zwarte Woud, genomen in maart. Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Sneeuw

Bericht door jotie »

Enkele dagen geleden gefotografeerd, bij minus 10°C:

Oberweimar, een halte langs de hier over enkel spoor lopende diesellijn tussen Weimar en Jena (KBS 565):
Afbeelding
Paulinzella, een halte 'op aanvraag' tussen Arnstadt en Saalfeld (Saale), een volledig enkelsporig en idyllisch diesellijntje (KBS 561). Ieder uur één trein in één richting :
Afbeelding (let op de merkwaardige kleurschakering - het lijkt wel alsof iemand restjes van verfpotten heeft uitgesmeed om die laatste likjes verf niet te hoeven weggooien :lol: )
Afbeelding Op beide lijnen verzekeren overigens Desiro-stellen de dienst. Soms een enkel, dan weer twee aan elkaar gekoppelde.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Sneeuw

Bericht door Dieselfreak »

jotie schreef:Paulinzella, een halte 'op aanvraag' tussen Arnstadt en Saalfeld (Saale)
Een halte op aanvraag? Hoe werkt dat?

Echt idyllische beelden. Ik vind het erg jammer dat in eigen land vrijwel alle dergelijke lijnen ofwel verdwenen zijn, ofwel van draad voorzien. :cry: De enige diesellijn die er vandaag nog ten zuiden van Samber en Maas is, is lijn 132.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Sneeuw

Bericht door kika »

Dieselfreak schreef:
jotie schreef:Paulinzella, een halte 'op aanvraag' tussen Arnstadt en Saalfeld (Saale)
Een halte op aanvraag? Hoe werkt dat?
Knopje zoals in een bus, display toont dat dan ook (normaal wordt er dan met stellen daar gereden waarbij dat mogelijk is). Voor diegenen die willen opstappen is het normaal zo dat de trein langzaam het station nadert en de TB visueel moet vaststellen dat er iemand wilt opstappen. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het eerste tot nog toe steeds goed is gegaan, maar dat het tweede heel erg vervelend is, waneer dat mis gaat.... Meestal worden dat soort lijnen niet heel frequent bediend.
groentje
Berichten: 7276
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Sneeuw

Bericht door groentje »

Er zijn ook systemen waar er op het perron een halteknop aanwezig is, ik heb er een mogen aanschouwen op het lijntje naar Hirtshals, in Lilleheden. Daardoor gaat een daartoe voorzien sein branden, die de bestuurder erop attent maakt dat hij moet stoppen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Sneeuw

Bericht door Dieselfreak »

kika schreef:
Dieselfreak schreef:Een halte op aanvraag? Hoe werkt dat?
Knopje zoals in een bus, display toont dat dan ook (normaal wordt er dan met stellen daar gereden waarbij dat mogelijk is). Voor diegenen die willen opstappen is het normaal zo dat de trein langzaam het station nadert en de TB visueel moet vaststellen dat er iemand wilt opstappen.
In feite is dit dus eerder een soort (snel)tram dan een trein.

Op 18 december ben ik weer naar Libramont geweest, toen lag er nog meer sneeuw dan tien dagen ervoor. Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
groentje
Berichten: 7276
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Sneeuw

Bericht door groentje »

Die trein was steviger dan onze MW41, hoor. Al is dat natuurlijk ook geen vergelijking :mrgreen:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Sneeuw

Bericht door kika »

Dieselfreak schreef:In feite is dit dus eerder een soort (snel)tram dan een trein.
Op het gevaar dat deze discussie verzeild in een 'lightrail/tram/trein/trolleybus/metro/...'-discussie wil ik daar even heel duidelijk nee op antwoorden. Of beter: niet per sé. Ik woon vlakbij een diesellijntje waar er in totaal 2 van dergelijke haltes zijn, tijdens de weekspits is er een frequentie van 4 treinen per uur per richting, tijdens de weekends een stuk minder. De ene 'Bedarfshaltepunkt' is een typische toeristenuitstapplek en wordt enkel in het weekend tijdens de zomer bedient, de andere ligt naast een suikerfabriek: daar stappen bijna alleen mensen op en af tijdens een shiftwissel. Voor de rest is het een 13 in een dozijnlijn: grotendeels enkelsporig, gekoppelde Talentstellen of op zondag of in de avond een enkel stel. Zit altijd volk op en geregeld ook regelrecht vol. Vind ik een prima voorbeeld van 2 compleet verschillende 'Bedarfshaltepunkten' met hun eigen goede bestaansredenen op een treinnet wat geëxploiteerd wordt met motorstellen.

Als ik dan kijk waar ik vandaag voorbij reed (Murgtalbahn) is de 'Bedarfshaltepunkt' Kirschbaumwasen ook gewoon voor de dagjestoeristen die willen gaan wandelen. En als je het materieel op deze lijn bekijkt, snap ik best dat je dat een tram noemt maar meestal wordt de Stadtbahn van Karlsruhe als een dubbelsysteem bekeken: trein+tram. Helaas geen fototoestel mee, maar kan wel vertellen dat er minder sneeuw ligt dan andere jaren, meer dan in Libramont maar slechts een halve meter of iets dergelijks.
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Sneeuw

Bericht door etoile du nord »

Bedankt voor de mooie winterfoto's ... laat ze maar komen
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Sneeuw

Bericht door Bibke »

etoile du nord schreef:Bedankt voor de mooie winterfoto's ... laat ze maar komen
Indeed.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie