21 februari 2011 (Duisburg - Linkebeek GR 512)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

21 februari 2011 (Duisburg - Linkebeek GR 512)

Bericht door overweg13 »

Kijk, dit is nu eens een voorbeeld van een langetermijnvisie: je bouwt een autoweg of twee dwars door het uitgestrekte bosgebied ten ZO van Brussel, je merkt dat de bomen ziek en dus gevaarlijk worden door de vervuilende werking van het wegverkeer en je hakt ze om, om het tomeloze gebruik van de autowegen veilig te stellen. Niet dat er op onze tocht vandaag niet genoeg bomen meer overblijven, want het is een onvervalst bostraject langs GR 512 van Duisburg tot Holleken, een gehucht van Linkebeek. We stappen bijna 18 km en de TWQ bedraagt 89 %, enkele asfaltwegen in het bos meegerekend. Je kunt je afvragen waarom wegen midden in het bos geasfalteerd moeten worden, je kunt je nog meer de vraag stellen waarom de ontwerpers geen alternatieven zoeken in de uitgestrektheid van het Zoniënwoud. Maar misschien is een stukje asfalt soms wel nodig om andere mooie plekjes te bereiken.

We steken ook onder lijn 161 Brussel (eigenlijk Schaarbeek) - Namur door; de werken voor het GEN zijn hier volop bezig, maar de doortocht is gelukkig mogelijk. Ook hier is een brede strook bomen gesneuveld.

Veel variatie moesten we niet verwachten vandaag. Dat is dan ook het belangrijkste euvel van onze tocht: een lange wandeling door steeds weer identieke bosstroken, waarin de beuk nog altijd de plak zwaait, maar ook heraanplantingen die nog niet echt de charme hebben van een eeuwenoud bos. Maar wie een boswandeling wel ziet zitten, moet zeker eens op pad langs deze (of een andere) GR ten zuiden van onze hoofdstad.

De verplaatsing:

Buizingen - Halle [155] 8:39 8:54 stipt (ab3948)

Halle - Brussel-Zuid 3107 9:19 9:30 stipt (332)

Brussel-Zuid - Groenendaal 6559 9:43 10:18 stipt (237)

Groenendaal - Duisburg 830 10:41 11:05 +3 (ab3018-65)



Linkebeek - Buizingen [155] 15:34 16:07 +9 (ab3937)

De commentaar:

Het gebeurt maar sporadisch dat we zo dicht bij huis stappen, en omdat we bij de terugkeer "onze" buslijn kunnen gebruiken, rijden we ook ' s morgens met de bus naar het station. Dat De Lijn in en om Brussel, en meer bepaald ook in het Pajottenland en de Zennevallei enorme inspanningen heeft geleverd staat buiten kijf, maar de verbinding Halle en pakweg Hoeilaart, Overijse enz. blijft een zorgenkind. Dat komt ook tot uiting als je de planners van de NMBS, De Lijn en de TEC raadpleegt. Probeer het maar eens: Halle Station - Duisburg watertoren, en je krijgt een pak mogelijkheden waarvan geen enkele echt goed te noemen is. De meest voor de hand liggende is nog die via de Luchthaven en dan bus 830, maar ik betaal geen diabolotoeslag om van de trein op de bus over te stappen, en dus sluit ik die zelf uit.

De snelste komt nog van de TEC met een rit Halle - Delta, en dan via Overijse naar Duisburg (met de bus die wij ook uit Groenendaal nemen), maar we kiezen voor een ruimere oplossing.

De IR naar Antwerpen rijdt stipt, en zelfs op dit uur zijn de 2 breaks nog tamelijk goed gevuld. Meer dan een mooi voorbeeld van Vlaams - Waalse samenwerking valt er niet te melden. Een jongeman slentert naar het achterste van de trein, laat de deur naar het platform open, die ik dan maar sluit. Zoals verwacht komt hij even later teruggesloft, en weer blijft de deur open. Nu weerklinkt een krachtig: "La porte." Voorlopig besluit: Vlamingen zijn sterker in daden, Walen met woorden. Maar de deur is wel dicht…

In Brussel-Zuid staat de CR naar Louvain-la-Neuve al aan het perron: 3 klassieke stellen, die gezien de studentikoze volksverhuizingen van de maandagmorgen niet overbodig zijn, tot Etterbeek dan toch… Groenendaal staat er nog altijd belabberd bij - wie een babbeltje wil slaan met Block 4 wordt naar Block 3 verwezen, en eerlijk gezegd, ik denk niet dat elektriciteit en elektronica zich nog langer goed zouden voelen in dit wenende gebouw dat nog vergeefse pogingen onderneemt om een imposant verleden op te roepen.

Als overstappunt trein - bus is het een lachertje: een kil perron (zeker op deze koude, nevelige winterdag) en een minuscuul bushokje. Toch vertrekken hier 4 bussen per uur (lijnen 395 en 830). Zoals wel meer staan die bussen veilig ver en warm van de vertrekhalte opgesteld. Die van ons zal pas op het allerlaatste moment aan komen rijden. Gelukkig is het er gezellig warm en proper, zoals alleen bussen van (goede) pachters proper kunnen zijn. Tot Overijse lijkt de rit wat overbodig, maar vanaf Overijse groeit het aantal reizigers gestaag.

Officieel is de halte Hoeilaart kerk vandaag een tijdje afgeschaft, wegens het opstellen van een kraan. Althans, dat heb ik kunnen lezen op de website van De Lijn, maar de chauffeur bedient de halte toch - waar trouwens reizigers staan te wachten - en van de kraan is geen spoor te bekennen. De dienstregeling voorziet hier in een bediening binnen de minuut van 3 halten (Post, Kerk, Nero) en dat is ondoenbaar. We rijden vanaf hier dan ook met 3 minuten vertraging, en dat zal zo blijven, want een groot deel van de weg rijden we achter een tractor met 2 met zware balen stro beladen karren. Toch maken we geen extra vertraging: in landelijke gebieden stemt De Lijn haar dienstregelingen dus af op de snelheid van een tractor met 2 beladen karren.

Voor de terugkeer stappen we in bij de halte Amnesty in Linkebeek. Ik heb de naam nooit begrepen, maar nu blijkt dat hier midden een mini-rotonde een boom geplant is voor Amnesty International. Aan een haltepaal staan 2 stoelen die zorgvuldig vastgebonden zijn. Primitieve halteaccommodatie langs deze vrij recente lijn, die een bushokje hier en een wachthuisje daar best zou kunnen gebruiken. De scholen lopen leeg en de bussen vol en dat verklaart de vertraging van onze bus bij aankomst. Overigens volgen de bussen hier ook nog een moeilijke omleiding, met bussluizen en door verkeerslichten geregeld eenrichtingsverkeer door al te smalle straten. Binnenkort zou er een einde aan deze omleiding moeten komen, omdat de kuilen van Aquafin dan weer dicht zouden moeten zijn…

Een jongetje wil nog een Lijnkaart kopen, maar dat lukt dus niet meer. En in Dworp wil een jongedame een biljet naar Halle. Ze legt € 3.00 neer, maar de chauffeur geeft een euro terug: langs lijn 155 (geschatte tijd 19 minuten) betaal je 2 zones, via lijn 153 (geschatte tijd 16 minuten) 3. Toen ik lang geleden voor het eerst de bus nam was er een sectie- of kilometertarief. Het was wat ondoorgrondelijk, dat geef ik toe, maar ik vraag me al vele jaren af of het zonetarief dan zo veel doorgrondelijker is. Een prijs voor fair trade verdienen ze er alleszins niet voor…

Meer foto's: http://s62.photobucket.com/albums/h98/o ... 0GR%20512/
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie