15 maart 2011 (Puivelde - Sint-Niklaas GR Reynaertland)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

15 maart 2011 (Puivelde - Sint-Niklaas GR Reynaertland)

Bericht door overweg13 »

Alles lag al klaar voor een tocht in Lomprez (nabij Wellin), maar zoals op wel meer plaatsen op deze wereldkloot beslisten wat elektrische vonken er anders over. Het werd dus een deel van de GR Reynaertland. Het was alweer een hele tijd geleden dat we het vorige schuifje beëindigden in Puivelde. Vandaag zou het een tocht Puivelde - Sint-Niklaas worden, nog geen 11 km lang. Dat Sint-Niklaas zich goed leent om terug te keren met het openbaar vervoer, is niet vreemd aan die korte afstand.

Tussen Puivelde en Belsele volgen we een van de charmantste GR-trajecten in Vlaanderen, over een lang en schitterend snoer van voet- en veldwegen; voor en na Belsele probeert men nog even de schijn op te houden door ons over de vroegere bedding van lijn 56 (Sint-Niklaas - Dendermonde) te sturen: die is nu een verharde weg geworden die vooral de appetijt van fietsers kan aanscherpen, waar we als wandelaars toch wel enigszins de neus voor optrekken. In het laatste deel van de wandeling loopt het pas echt fout: we lopen té lang over een fietspad dat geprangd zit tussen een tamelijk drukke asfaltweg en de opgehoogde lijn 59. De TWQ bedraagt 34 %, geheel op rekening te schrijven van het eerste deel, waar de 100 % benaderd wordt. Onnodig te zeggen dat vanaf Belsele de 0 % benaderd wordt.



De verplaatsing:



Halle - Brussel-Zuid 3707 8:46 8:56 +7 (452)

Brussel-Zuid - Dendermonde 2307 9:21 9:53 stipt (417)

Dendermonde - Sint-Niklaas 5710 9:59 10:25 +5 (164)

Sint-Niklaas - Puivelde [27] 10:46 11:05 +1 (ab2223-22, een Van Hool New A360, van Diana Cars)



Sint-Niklaas - Berchem-Antwerepen 1814 15:19 15:35 +3 (481)

Berchem - Antwerpen - Halle 3138 15:41 16:41 +2 (371)



De commentaar:



Sint-Niklaas is vanuit Halle op niet minder dan 3 manieren te bereiken, zeggen de planners: via Gent, via Dendermonde, via Berchem-Antwerpen. De vierde (in mijn ogen, de meest logische) ontbreekt dan nog in het plaatje: via Mechelen en lijn 54. Het komt er dus op aan die met de meest waarschijnlijke aansluiting met de bus te vinden. We opteren voor een verbinding via Dendermonde, met in ons achterhoofd enkele mogelijkheden om desgevallend toch nog de voorziene bus te halen.

We hebben al meteen geluk: eigenlijk wilden we de CR van 8:58 nemen, maar de IR van 8:46 heeft wat vertraging, en dat is meteen goed voor onze anders krappe aansluiting in Brussel-Zuid. De 3 ms 96 vertrekken met 4 minuten vertraging en gaan meteen op lijn 96 N. Ik heb al vaker ervaren dat dit geen garantie is voor een vlot binnenrijden van Brussel-Zuid. Ook nu worden we lang opgehouden, en dat brengt de stand bij aankomst op +7. Maar over onze aansluiting naar Dendermonde hoeven we ons geen zorgen te maken. Hoewel de IC enkele minuten te vroeg aankomt, vertrekken we toch met een minuutje vertraging. In Dendermonde is die weggewerkt. Tot Brussel-Centraal is deze 2307 (3 breaks) een goed bezette trein, maar voorbij Brussel-Noord is de bezetting mager.

Sinds december rijdt deze trein niet meer door naar Sint-Niklaas. Als alles goed loopt, is de aansluiting van 6 minuten op een soort appendix-IC ideaal, en dat is ook vandaag zo: op spoor 1 staan 2 bordeaux stellen te wachten. En wachten, dat doen ze, ook op de tegenligger uit Lokeren. We vertrekken uiteindelijk met 4 minuten vertraging, en tot Sint-Niklaas is het flirten met de vijfminutengrens. Railtime noteert zelfs 6 minuten vertraging bij aankomst, maar het zijn er echt maar vijf.



Voor de terugreis opteren we voor een reisweg via Berchem. We hebben onderweg al een tijdje langs lijn 59 gestapt (tussen Belsele en Sint-Niklaas) en de treinen rijden behoorlijk. Ook IC 1814 rijdt stipt, maar toch zal hij in Berchem met 3 minuten vertraging aankomen, tegelijk met de IR die we willen nemen. Maar de aansluiting verloopt prima, en tot Brussel zullen we de reis alleen maken, helemaal achteraan in de staart van deze trein, die uit 3 breaks bestaat. We komen zelfs zonder kleerscheuren door de NZV; alleen het binnenrijden van Halle verloopt niet vlot. Je denkt dan meteen aan de CR naar Geraardsbergen, waar de IR altijd dicht tegenaan zit, maar achteraf zal blijken dat de P8511 de boosdoener is. Voor de 3138 resulteert dat in 2 minuten vertraging. Terwijl we het station verlaten, zal ook de CR binnenschuiven. Benieuwd hoe het ondertussen afgelopen is met die bus van de MIVB die in Lot meer zwarte rook produceerde dan gezond kan zijn…

We hebben de reis Halle - Sint-Niklaas heen en terug afgelegd met 2 lijntjes op de Railpass. We hadden evengoed niets kunnen invullen, want de TBG's waren zo goed als onzichtbaar… Eigenaardig toch: voor onze laatste drie tochten hebben we 264, 160 en 158 treinkilometer opgetekend, en toch hebben we 3 keer krek hetzelfde betaald. Eenvoudig, dat is het wel, maar of het ook logisch is? Het gat dat door het verdwijnen van de halveprijskaart is ontstaan, raakt maar niet opgevuld.



Wie alle foto's van de wandeling wil bekijken: http://s62.photobucket.com/albums/h98/o ... naertland/

We liepen een eindje langs lijn 59. Dat resulteert in enkele treinfoto's:
ms 556 met IC 3012 Antwerpen - Gent
hle 2022 met een mij onbekende goederentrein
ms 189 met IC5713 (hum...) Dendermonde - Sint-Niklaas
ms 475 met IC 3033 Gent - Antwerpen - de enigszins zichtbare graafwerken zijn ook spoorweggebonden - hier wordt nl. een brug gebouwd, om een OW (of 2?) af te schaffen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Met vriendelijke groet

overweg13
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: 15 maart 2011 (Puivelde - Sint-Niklaas GR Reynaertland)

Bericht door Stef »

overweg13 schreef: We liepen een eindje langs lijn 59. Dat resulteert in enkele treinfoto's:
ms 556 met IC 3012 Antwerpen - Gent
hle 2022 met een mij onbekende goederentrein
ms 189 met IC5713 (hum...) Dendermonde - Sint-Niklaas
ms 475 met IC 3033 Gent - Antwerpen - de enigszins zichtbare graafwerken zijn ook spoorweggebonden - hier wordt nl. een brug gebouwd, om een OW (of 2?) af te schaffen.
Ze zijn in Sint-Niklaas de ring aan het rondmaken. Daarvoor gaan inderdaad een aantal overwegen sneuvelen. Ik heb al weet van zeker 3 overwegen. Die 2022 zou ofwel een Zeebruggeshuttle kunnen zijn (lijkt mij meest waarschijnlijke), ofwel een trein voor de Gentse haven.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 15 maart 2011 (Puivelde - Sint-Niklaas GR Reynaertland)

Bericht door overweg13 »

Stef schreef:
Ze zijn in Sint-Niklaas de ring aan het rondmaken. Daarvoor gaan inderdaad een aantal overwegen sneuvelen. Ik heb al weet van zeker 3 overwegen. Die 2022 zou ofwel een Zeebruggeshuttle kunnen zijn (lijkt mij meest waarschijnlijke), ofwel een trein voor de Gentse haven.
Als ze de ring rondmaken, dan wordt het gevolgde traject nog minder interessant. Ik vrees dat Reintje de Vos een alternatief zal moeten zoeken.
De goederentrein reed in de richting Antwerpen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: 15 maart 2011 (Puivelde - Sint-Niklaas GR Reynaertland)

Bericht door Robin »

Afbeelding
zo te zien zijn de trapjes nog steeds proper die ik had gedaan, de eindkranen al wat minder :(

2022 te FNND op 16/02 :D Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: 15 maart 2011 (Puivelde - Sint-Niklaas GR Reynaertland)

Bericht door Stef »

overweg13 schreef:
Stef schreef:
Ze zijn in Sint-Niklaas de ring aan het rondmaken. Daarvoor gaan inderdaad een aantal overwegen sneuvelen. Ik heb al weet van zeker 3 overwegen. Die 2022 zou ofwel een Zeebruggeshuttle kunnen zijn (lijkt mij meest waarschijnlijke), ofwel een trein voor de Gentse haven.
Als ze de ring rondmaken, dan wordt het gevolgde traject nog minder interessant. Ik vrees dat Reintje de Vos een alternatief zal moeten zoeken.
De goederentrein reed in de richting Antwerpen.
Rijrichting maakt niet uit, dan zal hij ofwel van Zeebrugge komen (nog steeds meest waarschijnlijke) ofwel uit de Gentse haven naar Antwerpen Noord.

Ik dacht wel dat de fiets/wandelwegel waar jij op gelopen hebt zal blijven bestaan, daar er een brug komt. Dus misschien niet zo'n probleem voor de route?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 15 maart 2011 (Puivelde - Sint-Niklaas GR Reynaertland)

Bericht door overweg13 »

Stef schreef: Ik dacht wel dat de fiets/wandelwegel waar jij op gelopen hebt zal blijven bestaan, daar er een brug komt. Dus misschien niet zo'n probleem voor de route?
Nee, maar de wandelweg lijkt eerder op een flink uit de kluiten fietspad, en met een brug in de ring rond Sint-Niklaas onmiddellijk in de buurt verdwijnt de laatste charme, vrees ik. GR-paden houden zich beter aan minder verstoorde omgevingen. Ik mag dan nog volop genieten van het drukke treinverkeer op lijn 59, de meeste wandelaars willen waarschijnlijk liever wat verder van al de drukte weg.
Met vriendelijke groet

overweg13
gurodewa
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 jul 2008, 10:20

Re: 15 maart 2011 (Puivelde - Sint-Niklaas GR Reynaertland)

Bericht door gurodewa »

Het is altijd leuk te lezen wat andere landgenoten over je eigen streek vertellen, en vooral een bevlogen wandelaar als overweg13. Aangenaam wandelen is het zeker in de bossen tussen Puivelde en Belsele, daarom ook dat een groot deel van het traject dat je hebt afgelegd parallel loopt met een geocache-route die ik daar heb uitge'gpst'. GCX41N
De kapel die je daar in de bossen aantreft ligt op een stuifzandrug met als mooie naam 'den bezekoek'.
Plaats reactie