Avondopnames maken in het donker

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
timv

Avondopnames maken in het donker

Bericht door timv »

Hoi Iedereen.

Ik zou binnenkort enkele avondopnames willen maken in een station van stilstaande treinen. Welke sluitersnelheid en Diaframe is het beste voor het maken van avondopnames in het donker van stilstaande treinen ?

Met vriendelijke groeten
Van Rooy Tim
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Avondopnames maken in het donker

Bericht door Steven »

timv schreef:Hoi Iedereen.

Ik zou binnenkort enkele avondopnames willen maken in een station van stilstaande treinen. Welke sluitersnelheid en Diaframe is het beste voor het maken van avondopnames in het donker van stilstaande treinen ?

Met vriendelijke groeten
Van Rooy Tim
best is vooral om van op statief te werken aangezien de meeste toch ni het geluk hebben een volledig vaste hand te hebben :-) de rest komt dan vanzelf goed, meestal heeft u fototoestel wel een nachtstand :-)
timv

Bericht door timv »

Hoi @ Steven

Bedankt voor de tips. Ik zal het resultaat posten op het groot belgisch treinenforum binnen enkele weken :wink:
adminn

Bericht door adminn »

best zet je je diafragma helemaal open als je weinig scherpte wil of omgekeerd en sluitertijden in stations liggen meestal rond de 8-20 seconden
denk ik
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Ik dnek niet dat je tot 20 sec hoeft te gaan, ik kan meestal onder de 10 blijven. Het is wel handig om de sluitertijd niet té lang te maken, dan kan je eventueel meerdere opnames maken, en verminderd het risico dat de trein gaat rijden.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
timv

Bericht door timv »

Ik heb de instellingen van mijn digitale camera eens beken, moet de sluitersnelheid lager zijn dan 1/250 & diaframe hoger of lager dan 7.2 voor het maken van opnames in het donker ?
edje

Bericht door edje »

ALs je digitaal hebt, zou ik zeggen, gewoon wat proberen.
Sluitertijd opnames moet je altijd terplaatse bekijken.
Als de perronverlichting veel licht geeft, kun je het misschien wel met 4 seconden doen.
En anders wat meer.
Maar over de 10 seconden dat zou ik niet doen.
Sander

Bericht door Sander »

Het hangt er maar vanaf hoe donker een station is, maar een sluitertijd van 15 seconde met een diafragma van F22 is natuurlijk geweldig.
Bastiaan

Bericht door Bastiaan »

Mijn diafragma gaat (maar?) van F3,2 tot F8. Hoe werkt dat nou precies met dat diafragma? Bij welke waarde is het diafragma nou het meest open?
adminn

Bericht door adminn »

3.2
Sander

Bericht door Sander »

Hoe kleiner het getal, hoe verder geopend. Hoe groter het getal, hoe dichter. Sander gaat ooit nog is voor een lens met F1024 8) .
Plaats reactie