Weekendje Stockholm

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Fles

Weekendje Stockholm

Bericht door Fles »

Afgelopen weekend ben ik even naar Stockholm geweest om mijn beste vriend op te zoeken die daar in 2007 naartoe geëmigreerd is en die ik sindsdien niet gezien had :) Ik zal jullie verder niet vermoeien met foto's van bier en barbecue, hier wel een kleine impressie van het spoorgebeuren daar.

1. Utrecht Centraal, 12 mei 2011. AnsaldoBreda-schandvlek V250 getrokken door 2 diesellocs op weg naar misschien wel de Watergraafsmeer.
Afbeelding 2. Solrød Strand (DK), 13 mei 2011. S-Tog stel 8203 is net aangekomen en rijdt als leeg mat door naar Køge.
Afbeelding 3. Køge (DK), 13 mei 2011. Tweebaks dieseltreinstel 4044 komt zojuist binnen als stoptrein naar Roskilde vanuit Naestved.
Afbeelding 4. Køge (DK), 13 mei 2011. Twee stellen van de S-Tog op hun eindpunt. Mooi man, sluitseinen :P
Afbeelding 5. Nässjö (SE), 13 mei 2011. Ook anno 2011 rijden er nog steeds dieselmotorwagens rond in Zweden. Hier treinstel 1299 van een lokale vervoerder.
Afbeelding 6. Stockholm Central, 13 mei 2011. Na een treinreis van 22½ uur kwam ik aan in Stockholm. Hier de X2000 die mij daarheen bracht vanuit København H. Het duurt nog wel even voordat de X2000 een fatsoenlijke hogesnelheidstrein is. Het is leuk als je met kantelbaktechniek 200 km/h kunt rijden op "normaal" spoor, maar comfortabel is het niet echt. Daarnaast blijft er door 11 halteringen, variërend van zo'n 4 tot ruim 10 minuten (!!) ook niet veel over van de snelheid. Tot slot is de laatste 180 km vanaf Norrköping tot Stockholm grotendeels enkelspoor. Over 647 km doet het ding ruim 5½ uur. Overigens is er sinds kort (eind 2007 was het nog niet zo) een tunnel klaar tussen de Zweedse kant van de Øresundsbron en station Malmö C, waardoor de X2000 tegenwoordig vanuit København H kan vertrekken. (Situatie lijkt heel erg op Antwerpen Centraal, voor wie daarmee bekend is :) )
Afbeelding 7. Stockholm Central, 13 mei 2011. Dubbeldeks treinstel 3321 als trein naar Gävle Central. Zo lelijk als ze van buiten zijn, zo comfortabel zijn ze van binnen :)
Afbeelding 8. Stockholm Central, 15 mei 2011. Green Cargo-loc 1274 staat aan het eind van het perron. Links mijn maat Yvo.
Afbeelding 9. Nässjö (SE), 15 mei 2011. Tweebaks treinstel 1405 van de Krösatågen.
Afbeelding 10, 11. København H, 15 mei 2011. De tweede omstreden AnsaldoBreda-schandvlek van dit weekend: De IC4 van DSB.
Afbeelding Afbeelding Tot slot nog 2 metrostellen uit Stockholm:
Afbeelding Afbeelding Enjoy :)
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Weekendje Stockholm

Bericht door treinbruno »

leuk verslag :D

Voor de Citytunneln in Malmö klaar was reden er ook al X2000's naar Kopenhagen hoor, die maakten toen kop in Malmö.
Nu is er zelfs een X2000 Stockholm-Odense.
In de X2000 had ik ook het gevoel zeeziek te worden, maar het is wel vet om zo snel door de bochten te gaan. Ik dacht eerst dat die vuilzakjes (die in zowat alle scandinavische treinen hangen) kotszakjes waren :lol:

Er zijn trouwens ook X2000's die wat minder stoppen onderweg. Jij hebt waarschijnlijk een van de traagste genomen (aangezien je in Mjorby gestopt bent)
Afbeelding
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Weekendje Stockholm

Bericht door groentje »

Knappe reis, Scandinavië zal echter niet voor dit jaar zijn, denk ik. Als ik nog eens op reis ga, zal het niet naar ergens duur mogen zijn. Veel plaatsen waar ik ook al ben geweest, ook andere (Stockholm zelf, bijvoorbeeld), maar Hylie was nog niet open, toen ik er was. Volgend jaar, dus. 8)
Trammist

Re: Weekendje Stockholm

Bericht door Trammist »

Sjiek!
Fles

Re: Weekendje Stockholm

Bericht door Fles »

treinbruno schreef:leuk verslag :D

Voor de Citytunneln in Malmö klaar was reden er ook al X2000's naar Kopenhagen hoor, die maakten toen kop in Malmö.
Ik moest in 2007 steeds de Øresundstog pakken om van KBH naar Malmö te komen. Nu op de terugweg trouwens weer, was ik niet zo blij mee. Het filmpje daarover laat ik achterwege in verband met mijn postrechten ;)
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Weekendje Stockholm

Bericht door groentje »

Het aantal X2000 die de Öresund oversteken is inderdaad toegenomen, maar er waren er dus al eerder.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Weekendje Stockholm

Bericht door Stef »

Het valt mij daar enorm op dat er nergens graffiti te bespeuren valt! Mooi verslag!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Weekendje Stockholm

Bericht door kika »

Stef schreef:Het valt mij daar enorm op dat er nergens graffiti te bespeuren valt!
Foto 6. Het is er dus echt wel hoor. Ik zit hier met hetzelfde probleem als groentje: je laat ons watertanden maar kunnen niet direct ook een uitstapje maken.
Fles

Re: Weekendje Stockholm

Bericht door Fles »

kika schreef:Ik zit hier met hetzelfde probleem als groentje: je laat ons watertanden maar kunnen niet direct ook een uitstapje maken.
Whehe, ik voel me bijna schuldig :mrgreen: :wink:
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Weekendje Stockholm

Bericht door Stef »

kika schreef:
Stef schreef:Het valt mij daar enorm op dat er nergens graffiti te bespeuren valt!
Foto 6. Het is er dus echt wel hoor. Ik zit hier met hetzelfde probleem als groentje: je laat ons watertanden maar kunnen niet direct ook een uitstapje maken.
Die graffiti staat niet op de trein. Dat moet je hier eens proberen: 10 foto's maken zonder graffiti.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stevie Wonder

Re: Weekendje Stockholm

Bericht door Stevie Wonder »

Mooie reportage en mooie foto's :P
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Weekendje Stockholm

Bericht door Accelerat »

Altijd tof om naar Zweden te gaan! :D
Plaats reactie