9 december 2011 (Fleurus - Le Vieux Campinaire)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

9 december 2011 (Fleurus - Le Vieux Campinaire)

Bericht door overweg13 »

Hallo

We stapten gisteren in Fleurus, in de buurt van Le Vieux Campinaire. Verslag van trein- en busreis en wandeling op http://blog.seniorennet.be/overweg13/ .
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: 9 december 2011 (Fleurus - Le Vieux Campinaire)

Bericht door Asterix »

Dat die 722 's avonds verder rijdt dan Gilly heeft te maken met de onveiligheid van het Karolingische ondergrondse tramnet
Toch effe een kleine rechtzetting. Charleroi heeft niets te maken met de Karolingers. De stad werd pas opgericht in de 17e eeuw (omstreeks 1666, waarmee het de jongste stad van het land is) door de Spaanse overheersers. De stad werd dan ook genoemd naar de Spaanse koning Charles/Carlos II. Iets helemaal anders dan de vaak gehoorde maar verkeerde redenering Karel de Grote (747-814) > Karolingers > Karel Koning > Charle-roi. In het Frans worden de inwoners dan ook correct 'Caroloringiens' genoemd en niet 'Carolingiens', dat inderdaad verwijst naar de inwoners van het rijk van Karel de Grote.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 9 december 2011 (Fleurus - Le Vieux Campinaire)

Bericht door overweg13 »

Bedankt voor de rechtzetting. Dat Charleroi zo jong was en in wezen niets met de echte Karolingers te maken heeft, wist ik ook wel. Hou het er maar op dat in de sportwereld met de naam Karolingers in de Vlaamse pers verwezen wordt naar spelers van bekende voetbal- en basketbalploegen uit Charleroi.
Maar: strikt genomen heb je natuurlijk volledig gelijk.
Met vriendelijke groet

overweg13
Paul
Berichten: 1290
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: 9 december 2011 (Fleurus - Le Vieux Campinaire)

Bericht door Paul »

Jeroen schreef:Toch effe een kleine rechtzetting. Charleroi heeft niets te maken met de Karolingers. De stad werd pas opgericht in de 17e eeuw (omstreeks 1666, waarmee het de jongste stad van het land is).
De jongste stad van België is Louvain-la-Neuve, denk ik... Al kun je natuurlijk discussiëren over wat de definitie is van een stad, maar LLN draagt in ieder geval wel officieel die titel.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 9 december 2011 (Fleurus - Le Vieux Campinaire)

Bericht door overweg13 »

En Genk is pas sinds 2000 officieel een stad, en er zijn er nog wel meer van recente datum, dacht ik.
Met vriendelijke groet

overweg13
Lekens M.
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 jan 2010, 22:25

Re: 9 december 2011 (Fleurus - Le Vieux Campinaire)

Bericht door Lekens M. »

"onveiligheid van het Karolingische ondergrondse tramnet: dat valt na 20:00 stil, en dan nemen bussen de taak over"

Heeft meer mee te maken dat er zo weinig reizigers zijn na 20u. dat het tramverkeer word stilgelegd en de bus het voor een deel overneemt.
Paul
Berichten: 1290
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: 9 december 2011 (Fleurus - Le Vieux Campinaire)

Bericht door Paul »

overweg13 schreef:En Genk is pas sinds 2000 officieel een stad, en er zijn er nog wel meer van recente datum, dacht ik.
Akkoord, Vic, maar ik bedoelde uiteraard het bouwen van de stad, niet de erkenning.

Vriendelijke groet,

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie