Aankoop nieuwe camera ..

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

Kan je sluitertijd en diafragma niet zelf instellen?
Toch redelijk essentieel als je rijdende treinen wilt fotograferen...
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Tim schreef:Kan je sluitertijd en diafragma niet zelf instellen?
Toch redelijk essentieel als je rijdende treinen wilt fotograferen...
Natuurlijk , maar enkel in de manuele stand en dan moet je alles regelen van ISO-waarde tot sluitertijd en diafragma enzovoort...

Normaal trek ik foto's in de P(rogramma)-stand bij stilstaande treinen , daar kan ik zelf de witbalans/ISO-waarde van aanpassen en de camera doet de rest .. bij bewegende treinen was dat dan in de "Sport"-stand , dat is eigenlijk de Programma-stand maar waar bijna altijd de snelst mogelijke sluitertijd en kleinste diafragma gekozen wordt ..

Ik heb het ook eens op de manuele stand geprobeerd , en dan koos ik bv. 1/500 met een diafragma van F2.8 (kleinste dus) en dan was de foto al goed onderbelicht .. en een flits kun je spijtig niet genoeg gebruiken..
Wover

Bericht door Wover »

Ik denk dat 1/100 al wel genoeg moet zijn voor een niet al te snel rijdende trein hoor
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Bericht door am62 »

Wover schreef:Ik denk dat 1/100 al wel genoeg moet zijn voor een niet al te snel rijdende trein hoor
Het is te zien wat je onder "niet al te snel rijdend" verstaat. Bij donker weer en een snelheid van 60 km/u moet ik nog naar 1/350 hoor... dat is het absolute minimum. Bij zonnig weer gaan we tot 1/1600. Uiteraard hangt veel af van het gebruikte apparaat. Analoge reflexcamera's scoren op dat punt veel beter is mijn indruk.
Plaats reactie