Aankoop nieuwe camera ..

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Aankoop nieuwe camera ..

Bericht door msts.be »

Spijtig genoeg heeft mijn camera (een Canon Powershot A70 ; zo'n 3 jaar oud) het begeven tijdens mijn vakantie , het ding had blijkbaar last van de extreme temperatuur- en vochtigheidsgraadverschillen en werkt niet meer ..

Dus nu moet ik op zoek naar een nieuwe camera .. maar ik heb daar wel een aantal vraagjes bij..

Omdat ik dus al een Canon had zal ik ook nu weer een Canon kopen : ik zweer erbij omdat Canon camera's de meest natuurlijke kleurweergave hebben (dus met geen wazen) , ze zijn goed qua prijs-kwaliteit en ook de foto's zijn van een vrij goede kwaliteit ..

Ik twijfel tussen de topmodellen van de Powershot A-reeks , tussen 5 en 7 megapixel (8 is nu nog wat 'overkill' voor mij , dus daar begin ik nog niet aan ..) en de Powershot S2 IS (de betere Powershot S3 IS is ook wat overkill voor mij , en de prijs ligt gevoelig hoger voor maar een kleine upgrade)..

Die laatste heeft een zogenaamde optische beeldstabilisator , gezien de afkorting IS in de naam , wat staat voor Image Stabilisator.Het voordeel van een IS is dat die stabilisator 'geschudde' fotos beperkt of foto's maken in donkere ruimtes zonder flash mogelijk maakt.

Omdat ik niet echt een vaste hand heb , en niet overal het mogelijk is voor mij om een statief te plaatsen , is die IS dus een groot voordeel ..

MAAR .. hier komt mijn vraag : Heeft iemand een camera met IS en levert dat echt zo'n voordeel op bij het nemen van foto's van bewegende treinen ? Zo neen , dan kan ik voor die prijs een goedkopere camera kopen met een geheugenkaart meer..

Naast de Powershot S2 en S3 IS heeft ook de Ixus 800 een IS , maar omdat de Ixus-reeks meer op zakelijk gebruik gericht is , en men daar meer in het menu moet gaan bladeren voor bepaalde opties , probeer ik zoveel mogelijk de Ixus-reeks te vermijden ..
5307
Berichten: 1078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:52

Bericht door 5307 »

koopt u nikon, prijzen liggen lager voor zelfde kwaliteit 8) :wink:
TGV4513

Bericht door TGV4513 »

yep kan enkel het zelfde zeggen heb ook D50 ook en prijzen zijn echt stuk lager en hij is even goed of canon. IK heb me zelfs laten vertellen dat de D50 van Nikon beter zou zijn dan de EOS350D van Canon. En ook voor nieuwe lenzen aan te kopen nikon goedkoper of Canon echt geen kwaliteits verschil. :)
5307
Berichten: 1078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:52

Bericht door 5307 »

ik heb het zwaardere broertje van de d50, een d70,

en das TOP-kwaliteit
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Tja , als ik wou zou ik al lang de Eos 350D gekocht hebben , maar ik heb daar geen geld voor , mijn budget zit rond de €370 dus ja ..

En Nikon .. neen , ik ben echt een Canon-fanaat dus die zul je niet een andere aansmeren ..

Ik heb al eens op Dpreview gezien en als ik daar de witbalans van een Nikon bekijk gaat die al die mist in , dus dat is al één ding .. pas op , ook de Canon gaat bij automatische witbalans de mist in , daarom dat ik altijd de foto in de Programma-stand neem zodat ik die zelf kan regelen ..

Ook het menu van een Canon is gewoon gemakkelijk en doordacht , bij een Nikon , tja ..

Maar misschien is het gewoon dat ik de Canon bejubel omdat ik nog geen Nikon heb kunnen uitproberen ..
Nonkelronnie

Bericht door Nonkelronnie »

msts.be schreef: Maar misschien is het gewoon dat ik de Canon bejubel omdat ik nog geen Nikon heb kunnen uitproberen ..
onbekend is onbemind ee
onvolledige informatie leidt tot verkeerde beslissingen.
Misschien toch eens een Nikon testen
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Mmm , misschien geen slecht idee , want ik heb een review gevonden waar de Powershot S2 IS toch niet zo'n goede punten haalt .. hij zou namelijk teveel paarse randen vertonen bij sterke contrastovergangen ..

De review bevindt zich hier

Canon is wel zo slim geweest om dit probleem bij de S3 op te lossen , die werkt zoals het hoort ..

Maar goed , als ik eens op stap ga naar de winkels zal ik met de Nikons ook rekening houden ..

Ik heb dan op mijn vakantie toch wat foto's genomen met de camera van mijn vader , een Sony DSC-W5 , maar die was toch ook niet denderend .. die was zeer gevoelig voor schudden en had een blauwe kleurafwijking ..

Maar diegenen die toch content zijn van een Sony , Nikon , Canon of ander merk , laat het mij weten want het kan best nuttig zijn om ook wat andere meningen te weten ..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

Ik heb een Canon Powershot S2 IS en ben er zeer tevreden van.
Redelijk eenvoudig in gebruik, en toch uitgebreide functies en instellingen.
Die beeldstabilisator is idd zeer handig voor als je treinen gaat fotograferen, als ze claxoneren bv en je springt een meter omhoog van het verschieten zal je foto nog altijd gelukt zijn.

In deze topic zie je enkele foto's gemaakt met de S2 :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

hey
het is best da je met google is gaat zoeken, er zijn veel webpagina's te vinden waar ze vergelijkingstesten doen zoals deze
http://www.digitalreview.ca/cams/NikonD ... vsXT.shtml

in deze test vergelijken ze die toestellen
nikon D50
nikon D70
Canon rebelxt/350D
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Het is uiteindelijk de Canon PowerShot A620 geworden : Afbeelding Handig , met die 7 megapixels en dat draaibaar scherm.. ik zal hem volgende week eens goed uittesten en wat foto's posten ..

De bediening en menu's zijn zowat dezelfde als op mijn vorige Canon , enkel de FUNC en SET knop zijn omgedraaid dus dat wordt wat wennen ..
Wover

Bericht door Wover »

Ik heb de A85, die A620 is twee generaties nieuwer dan de mijne, maar nog steeds maar met 4x optische zoom, dat vind ik echt te weinig, zeker als je treinen wilt fotograferen heb je toch vaak de zoom nodig omdat je niet vlakbij de sporen moogt gaan staan enz...
Pierre

Bericht door Pierre »

Ik heb ook een A620 op het oog, laat zeker nog uw bevindingen weten aub msts! merci :)
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Pierre schreef:Ik heb ook een A620 op het oog, laat zeker nog uw bevindingen weten aub msts! merci :)
We zijn dan al met 2!
Pierre

Bericht door Pierre »

Ik bestel hem in Duitsland denk ik, slechts 229€, hier in de winkel 299€.
Duitse winkel geeft ministatiefje, 512 MB SD-kaart, tasje en nog wat dingen + het transport voor 280€ all-in.
http://www.imagejoker.de/shop/?shopid=9
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

OK , hier even het testverslag van vandaag .. ik was even in de buurt van Tommy en heb daar wat foto's gemaakt .. het heeft wel verdorie mij 10 foto's gekost eerdat ik eens eindelijk een goede sluitertijd kreeg en scherpe foto's , de 10 vorige waren allemaal mislukt ..

Misschien zat het weer er voor iets tussen ? (bewolkt met af en toe een regendruppel ..)

Goed , ik zal eerst even eens 2 mislukte tonen zo weet je wat er fout ging..

De 315 rijdt dus rond met een nogal grijze neus .. hebben ze in te car-wash misschien iets teveel kuisproduct gebruikt ? :lol:


Deze staat er dan weer wél scherp op , maar is weer te vroeg afgedrukt ..

De volgende zijn dan beter gelukt :

Tja , ook al is de lijn geëlektrificeerd , dan zet men er diesels op :roll: .. maar ja , dan kunnen we de discussie van DLC met hun diesellocs ook weer beginnen dus laten we het maar zo ..

In die containertrein zaten wel een aantal intressante wagons , deze waren Zwitserse wagons van de Hupac-trein..

Omdat ik morgen weer daar ongeveer moet zijn , zal ik nog eens proberen en wat meer foto's posten ..

Waar ben ik tot nu toe tevreden over ?
-Scherpte en kleuren
-Aparte toets voor witbalans
-Draaibaar scherm
-Snelle overdracht met USB 2.0 , vorige camera ging nog met 1.1

Waar ben ik minder tevreden over ?
-Te lange sluitertijd bij klein diafragma en het verdwijnen van de "Sport"-stand :cry:

Dat was het voor nu , morgen komen er nieuwe foto's ..

Edit 3/12/2006 : Foto's verwijderd
Laatst gewijzigd door msts.be op 03 dec 2006, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie