Adieu HLE26 (B, TSP) 24 Maart 2012

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Adieu HLE26 (B, TSP) 24 Maart 2012

Bericht door The_Knitter »

Adieu HLE26
Afbeelding
Aankondiging TSP-trein Brussel Zuid
Afbeelding
Adieu 26
Zaterdag 24 Maart 2012 - De laatste ritten voor de 2633 en 2627, een uitstervend ras van zijn soort. Kilometervreters geweest, oerdegelijk, maar worden gesloopt. Nieuwe locomotieven gaan overheersen.
TSP organiseerde voor de allerlaatste keer een fotorit met de HLE26. Hierna gaan deze locomotieven echt uit dienst. Onder andere de Antwerpse Havens worden aangedaan, en enkele andere leuke fotopunten. Vertrek Brussel Zuid was voorzien om 8:20 (stipt vertrokken), retour Brussel Zuid was voorzien om 19:30, dit werd 19:57.

Doordat ik bijna overvallen was, had ik weinig tijd voor een goede foto op het station van Brussel Zuid. Aangifte ed gedaan, enkel camerastatief kwijt. Heb mij kunnen bevrijden, terwijl ik in de wurggreep gehouden werd door 2 Marrokanen, op tramstation De Brouckère, wat uitgestorven was om 7:00...

De allereerste fotostop was voorzien in Mechelen. Daar hadden wij zo'n 15 minuten.
Afbeelding
B-Cargo 2633 + 4x M2-rtgn + 2627

Hierna vertrok de trein weer richting Antwerpen, en werd Antwerpen-Oost aangedaan. Dit station is voor reizigerstreinen inmiddels gesloten. Niet verwonderlijk met dat handjevol reizigers die daar kwamen. Net als Antwerpen Dam.
Afbeelding
B-Cargo 2633 + 4x M2-rtgn + 2627

Hierna werden wij naar een ander punt gedirigeerd, en kwam de trein aanrijden, en werd hier weer een fotostop gehouden.
Afbeelding
B-Cargo 2633 + 4x M2-rtgn + 2627

Hierna werd aan één stuk doorgereden naar de uiterste uithoek, Antwerpen Bundel Zandvliet, van de havens.
Daar stond een kolentrein of whatever. Deze moest om 11:55 vertrekken, waardoor wij zo'n 40 minuten hadden om de loc er tegen te plaatsen, foto's te maken, en weer weg te zijn.
Afbeelding
B-Cargo 2633 + kolentrein en 2627 Losseloc

Hierna werd deze trein voorzien van "Dubbeltractie":
Afbeelding
B-Cargo 2627 + 2633 + kolentrein
Afbeelding
B-Cargo 2627 + 2633 + kolentrein

En toen ging de 2627 de M4-rijtuigen weer ophalen, en werd dit plaatje nog eventjes geklikt.
Afbeelding
B-Cargo 2633 + Kolentrein

Vervolgens ging de reis naar Antwerpen Bundel Rhodesië.
Afbeelding
B-Cargo 2633 + 4x M2-rtgn

Afbeelding
B-Cargo 2633 + 4x M2-rtgn + 2627

Afbeelding
B-Cargo 2633 + 4x M2-rtgn

Daar werd een lok tegen lege containerdraagwagens gezet, en de andere er naast.
Afbeelding
B-Cargo 2633 en 2627

Afbeelding
B-Cargo 2633 als Losse Loc en 2627 met lege containerdraagwagens

Een voglende fotostop werd voorzien ter hoogte van halte Antwerpen Haven. Hier werden wij eerst naar Tractiewerkplaats Antwerpen gedirigeerd, en mochten daarna nog even op de bundel daar vrij rondlopen voor wat foto's van lokken.
Te Tractiewerkplaats:
Afbeelding
B-Cargo 1343+2012

Afbeelding
NMBS 8250

Afbeelding
Infrabel 6236 + B-Cargo 7789

Afbeelding
B-Cargo 2011, 7774, 1325 en 1331

Afbeelding
Tractiewerkplaats Antwerpen

Ook een uitstervend ras van zijn soort, waar op 28 april nog een fotorit mee word georganiseerd door TSP. Ben ik ook weer present.
Afbeelding
B-Cargo 1211

Afbeelding
B-Cargo 1211 en 1206

En toen naar de bundel... Reeks 62 en HLE23 die hier staan, gaan naar de sloop.
Afbeelding
Opstelsporen

Afbeelding
Museumloc 6244

Afbeelding
Reeks 23 bestemd voor sloop

Afbeelding
"Weekend"rust voor het materieel

Afbeelding
"Weekend"rust

Afbeelding
HLE23 wachtend op sloop

Afbeelding
"Weekend"rust

Afbeelding
6221 + 8265

Afbeelding
Bolneus 5404
Deze is een museumlok, net als de 6244.

Toen weer terug naar de halte:
Afbeelding
B-Cargo 2627 + 4x M2-rtgn + 2633

Vervolgens vertrok de rit naar de facultatieve fotostop in Zele. Facultatief vanwege het enkelspoor. Omdat wij te vroeg waren, hadden wij er tijd voor. Anders konden we nog 20 minuten wachten op de tegentrein. Hoezo, via de overweg? Gewoon de sporen over! We hadden 10 minuten voor deze stop.
Afbeelding
B-Cargo 2633 + 4x M2-rtgn + 2627

Toen was het snel vertrekken naar Dendermonde, gezien de tegentrein daar moest vertrekken als wij binnen kwamen.
Afbeelding
B-Cargo 2627 + 4x M2-rtgn + 2633
Afbeelding
B-Cargo 2627 + 4x M2-rtgn + 2633

En vervolgens ging het naar Schoonaarde, buiten het station.
Afbeelding
B-Cargo 2627 + 4x M2-rtgn + 2633

Afbeelding
B-Cargo 2627 + 4x M2-rtgn + 2633

Waarna de trein weer vertrok, ditmaal naar Denderleeuw. Daar waren wij te vroeg, maar wel vertraagd vertrokken.
Afbeelding
B-Cargo 2627 + 4x M2-rtgn + 2633

Afbeelding
Infrabel 6223

Afbeelding
NMBS 166
Een enorme drukte rondom dit treinstel, maar het bleef bij kijken en enkele klikjes voor de meesten.

Afbeelding
B-Cargo 2627+2633 + 4xM2-rtgn
En dit was mijn laatste trein-foto van de dag. De zon ging laag staan. We hadden te Zandbergen en Okegem nog een fotostop, maar het zat wel goed!

Hopelijk vinden jullie het een leuke reportage.
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Adieu HLE26 (B, TSP) 24 Maart 2012

Bericht door Lukas »

Hoi,

The_Knitter,

Bedankt voor de mooie reportage!!

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
COCOKEN007

Re: Adieu HLE26 (B, TSP) 24 Maart 2012

Bericht door COCOKEN007 »

hallo Knitter,
bedankt voor de mooie reportage.
Het is iedere keer lastig als een type loco of rijtuig verdwijnt.
In 2011 reed hij veel op de lijn 90 met een staaltrein en van veraf kon je hem horen aankomen
met de ventilatoren die hun geluid hadden.
Men staat er niet bij stil dat het op een gegeven moment gedaan is en dan besef je dat er een stukje tijdperk afgesloten wordt.
Gelukkig hebben we het fototoestel en camera om alles vast te leggen.
Maar waar je het meest van geniet is wanneer hij verschenen is in het begin en zo nu de laatste keer
Dat zijn de mooiste momenten.
Ik had ook niet gedacht dat er een soort van monotome tijdperken zullen aanbreken maar nu wordt het stilletjes duidelijk via Siemens en Alstom en nog grote treinbouwers ga je nu al in Europa dezelfde type locos tegenkomen alleen anders beschildert. Het geeft me een dubbel gevoel dat ieder land zn scharme verliest en karakter in de spoorwegen.
Alvast geniet ik ook van de fotos en zal nog veel aan type 26 denken :wink:


VG

Cocoken
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Adieu HLE26 (B, TSP) 24 Maart 2012

Bericht door Robin »

kleine correctie, 6244 is geen museumloc maar eentje die nog altijd in dienst is van Infrabel. Deze word wel weinig tot zelden gebruikt. Tot in het najaar van vorig jaar stond deze in park.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: Adieu HLE26 (B, TSP) 24 Maart 2012

Bericht door poyaud »

Robin schreef:kleine correctie, 6244 is geen museumloc maar eentje die nog altijd in dienst is van Infrabel. Deze word wel weinig tot zelden gebruikt. Tot in het najaar van vorig jaar stond deze in park.
Is zelfs nog niet gebruikt sinds hij uit park is gekomen.
Afbeelding
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Adieu HLE26 (B, TSP) 24 Maart 2012

Bericht door The_Knitter »

Robin schreef:kleine correctie, 6244 is geen museumloc maar eentje die nog altijd in dienst is van Infrabel. Deze word wel weinig tot zelden gebruikt. Tot in het najaar van vorig jaar stond deze in park.
Mij werd door een stel Belgen verteld dat het een museumloc was. Zelf heb ik er niet zoveel kennis van :lol:
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Adieu HLE26 (B, TSP) 24 Maart 2012

Bericht door LHOON »

The_Knitter schreef:
Robin schreef:kleine correctie, 6244 is geen museumloc maar eentje die nog altijd in dienst is van Infrabel. Deze word wel weinig tot zelden gebruikt. Tot in het najaar van vorig jaar stond deze in park.
Mij werd door een stel Belgen verteld dat het een museumloc was. Zelf heb ik er niet zoveel kennis van :lol:

Hopelijk wordt deze bewaard. Steeds mijn favoriete machine geweest sinds ik deze rond 1975 heb gezien in het station Mechelen en van de TB een kijkje aan boord mocht nemen!
Plaats reactie