DB online ticket

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

DB online ticket

Bericht door jotie »

Situatie: enkele dagen geleden zat ik op een ICE van Frankfurt naar Brussel, zelf met een Interrailbiljet, maar de persoon waarmee ik een Abteil deelde had een Online Ticket Frankfurt-Aachen en vroeg in de trein om een aansluitend kaartje Aachen-Brussel omdat hij dat niet online kon aanschaffen. Volgens de TBG was dit echter wel mogelijk - hij zou er al 'heel veel' gezien hebben met een thuis uitgeprint online ticket Frankfurt-Brussel. Voor zover ik me herinner, heb ik ook reeds grensoverschrijdende online tickets besteld, zonder problemen (onder andere, maar niet uitsluitend DB Nachtzug biljetten).

Nu wil ik een biljet Brussel-Zuid - Berlin Hbf boeken, maar 'plots' moet ik verplicht 'Fahrkarte per Post' laten toesturen, waarvoor DB me 3,50 euro extra wil laten betalen. Nu gaan we geen ruzie maken over die 3,50, maar ik vind het toch vreemd.
Weet iemand toevallig of ik iets fout doe, of DB 'onlangs' van strategie is veranderd en nu plots geen grensoverschrijdende online tickets meer uitgeeft?

Merkwaardig is ook dat ik net een nieuwsbrief van DB in mijn mailbox vond, waarin men stelt: 'Ab sofort können Sie über www.bahn.de Online-Tickets nicht nur für Fahrten nach Österreich und in die Schweiz, sondern auch für ICE-Verbindungen nach Brüssel und Amsterdam buchen. [...] Das Online-Ticket ausgedruckt und schon kann es losgehen.'
Ab sofort heeft bij DB dan blijkbaar wel een andere dan gangbare betekenis?
FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: DB online ticket

Bericht door FLV-FGSP »

Ik heb zelf in het verleden eens een online-ticket Brussel - Berlijn vv gekocht. Inmiddels kan dit niet meer, naar verluidt omdat de NMBS niet over de mogelijkheden beschikt om het A4tje te verifiëren.
Je kunt wel een ticket Frankfurt - Brussel als online-ticket kopen, omdat hier de DB-Schaffner als eerste zal controleren.
Dus: in de richting België-Duitsland kan het niet, in de richting Duitsland - België kan het wel.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: DB online ticket

Bericht door HLE 2302 »

FLV-FGSP schreef:Ik heb zelf in het verleden eens een online-ticket Brussel - Berlijn vv gekocht. Inmiddels kan dit niet meer, naar verluidt omdat de NMBS niet over de mogelijkheden beschikt om het A4tje te verifiëren.
Je kunt wel een ticket Frankfurt - Brussel als online-ticket kopen, omdat hier de DB-Schaffner als eerste zal controleren.
Dus: in de richting België-Duitsland kan het niet, in de richting Duitsland - België kan het wel.
:lol: de logica begint bij de NMBS waar het bij ons eindigt ... :lol:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Steviewonder

Re: DB online ticket

Bericht door Steviewonder »

HLE 2302 schreef:
FLV-FGSP schreef:Ik heb zelf in het verleden eens een online-ticket Brussel - Berlijn vv gekocht. Inmiddels kan dit niet meer, naar verluidt omdat de NMBS niet over de mogelijkheden beschikt om het A4tje te verifiëren.
Je kunt wel een ticket Frankfurt - Brussel als online-ticket kopen, omdat hier de DB-Schaffner als eerste zal controleren.
Dus: in de richting België-Duitsland kan het niet, in de richting Duitsland - België kan het wel.
:lol: de logica begint bij de NMBS waar het bij ons eindigt ... :lol:
Sorry verkeerd. :D

Het moet zijn; De logica eindigt waar de NMBS begint. :lol: Het bewijs is hier mee nog maar eens geleverd. Men werkt blijkbaar als tegen waar geen THALYS logo op staat. Hoewel ik persoonlijk de ICE komfortabeler vindt.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: DB online ticket

Bericht door jotie »

Het klinkt onwaarschijnlijk, maar het is inderdaad correct wat FLV-FGSP stelt: een enkele reis Frankfurt-Brussel kan je wel als online ticket boeken, omgekeerd niet. Wat meer is, je kan wél een heen-en-terugreis Frankfurt-Brussel-Frankfurt kopen, maar dus niet Brussel-Frankfurt-Brussel. :roll:
Ik begrijp het eigenlijk niet: het zijn toch Duitse TBG's die de controle doen op de ICE 10&11? Mijn jongste biljet is in ieder geval geknipt met een Duitse tang, ergens tussen Brussel en Luik.
Niet dat ik er verder van zal wakker liggen, hoor :wink:
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: DB online ticket

Bericht door Patrick »

Zojuist eens gecheckt voor de verbindingen tussen Duitsland en Frankrijk: idem dito.
Zelf ticketje printen is mogelijk in de richting Duitsland => Frankrijk => Duitsland (H/T).
Frankrijk => Duitsland => Frankrijk (H/T) is niet mogelijk.
rvdborgt
Berichten: 4347
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: DB online ticket

Bericht door rvdborgt »

jotie schreef:Het klinkt onwaarschijnlijk, maar het is inderdaad correct wat FLV-FGSP stelt: een enkele reis Frankfurt-Brussel kan je wel als online ticket boeken, omgekeerd niet. Wat meer is, je kan wél een heen-en-terugreis Frankfurt-Brussel-Frankfurt kopen, maar dus niet Brussel-Frankfurt-Brussel. :roll:
Ik begrijp het eigenlijk niet: het zijn toch Duitse TBG's die de controle doen op de ICE 10&11? Mijn jongste biljet is in ieder geval geknipt met een Duitse tang, ergens tussen Brussel en Luik.
Er is inderdaad alleen DB-personeel op de ICE. Maar DB had waarschijnlijk geen zin om voor de ICE naar Brussel een uitzondering te programmeren.

Groetjes,
Rian
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: DB online ticket

Bericht door jotie »

Intussen is het (opnieuw, na lange tijd) mogelijk DB online tickets Brussel -> Duitsland thuis af te printen (zolang je de ICE neemt vanuit Brussel). Dat spaart toch alweer 3,50 euro nutteloze kosten per enkele reis.
Uiteraard moet je op de trein jouw BahnCard of de creditcard waarmee de betaling is uitgevoerd, ter controle overhandigen.
kika
Berichten: 2860
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: DB online ticket

Bericht door kika »

Voor de volledigheid: Bij bahn.de, kan je inderdaad enkel zelf geprinte tickets voor de ice's met vertrek vanuit één van de stations waar die stopt (vertrek moet dan dus uit Brussel Zuid, Noord, Guillemins... zijn). Heeft dit enkel te maken met het feit dat Belgische conducteurs deze tickets niet kunnen controleren of ook met het TCV-systeem en hoe dat in Duitsland wordt gebruikt?

En net opgemerkt dat je op thalys.com een EBS-ticket kan kopen, waarschijnlijk weten de meeste toeristen dat niet, maar dat houdt in 'elk belgisch station.' Kan je met een Liege-EBS eigenlijk ook gewoon in de ice blijven zitten tot Bxl zuid?
rvdborgt
Berichten: 4347
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: DB online ticket

Bericht door rvdborgt »

kika schreef:Voor de volledigheid: Bij bahn.de, kan je inderdaad enkel zelf geprinte tickets voor de ice's met vertrek vanuit één van de stations waar die stopt (vertrek moet dan dus uit Brussel Zuid, Noord, Guillemins... zijn). Heeft dit enkel te maken met het feit dat Belgische conducteurs deze tickets niet kunnen controleren of ook met het TCV-systeem en hoe dat in Duitsland wordt gebruikt?
Dat heeft vrijwel zeker te maken met de controlemogelijkheid. NMBS-conducteurs kunnen die online-tickets van DB niet controleren.
kika schreef:En net opgemerkt dat je op thalys.com een EBS-ticket kan kopen, waarschijnlijk weten de meeste toeristen dat niet, maar dat houdt in 'elk belgisch station.' Kan je met een Liege-EBS eigenlijk ook gewoon in de ice blijven zitten tot Bxl zuid?
Nee, dat mag niet.

Groetjes,
Rian
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: DB online ticket

Bericht door treinbruno »

ik heb het al 2 keer gedaan (luik-keulen EBS gekocht) en de trainmannager kijkt er wat langer naar, maar zet er gewoon een knip in en loopt verder, al was dat omdat ik te laat vertrokken was waardoor ik in luik de thalys zou missen...
maar met een thalys ticket aachen-luik EBS is het toch misschien mogelijk tussen luik en brussel met de ICE te reizen? (ICE mag alleen met TCV ticket, thalysticket EBS = TCV)
Afbeelding
kika
Berichten: 2860
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: DB online ticket

Bericht door kika »

Vandaag voor het eerst een DB zelf afgedrukt ticket geprint. En ik lees: 'Tickets, die nur auf einem Laptop-Bildschirm vorgezeigt werden, sind ungültig.'

Ik begrijp dat men de tang niet in een beelscherm kan zetten (dat past niet geloof ik), maar waarom zou zoiets ongeldig zijn?
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: DB online ticket

Bericht door Patrick »

kika schreef:Vandaag voor het eerst een DB zelf afgedrukt ticket geprint. En ik lees: 'Tickets, die nur auf einem Laptop-Bildschirm vorgezeigt werden, sind ungültig.'

Ik begrijp dat men de tang niet in een beelscherm kan zetten (dat past niet geloof ik), maar waarom zou zoiets ongeldig zijn?
De barcode moet gescand kunnen worden en de lezer op een beeldscherm richten gaat niet?
Mogelijke vervalsing?
En stel dat uw laptopke gecrasht is of uw scherm is naar de kl.... :mrgreen:
kika
Berichten: 2860
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: DB online ticket

Bericht door kika »

Dingen als crashen, lege batterij, kapot scherm lijken me voor eigen rekening. Als je het kan vervalsen, kan je het net zo goed uitprinten. Dus misschien inderdaad dat de barcodescanner niet overweg kan met reflecterende oppervlaktes.
Plaats reactie