Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
rvdborgt
Berichten: 4344
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door rvdborgt »

Marijn512 schreef:Ik denk dat je het niet snapt, ik heb al een abonnement Puurs-Roosendaal grens, dus ik moet pas vanaf Roosendaal grens een kaartje hebben.. dat kan ik dus kopen in Antwerpen centraal als het goed is.. ik zal het morgen bekijken..
Ik snap precies wat er aan de hand is. Ik hou me al een behoorlijk tijd bezig met tarieven en internationale in het bijzonder.
Punt is dat NS aan het loket in principe 3,50 toeslag wil hebben bij een internationaal kaartje (maar sommige lokettisten vragen brengen dat nog steeds niet in rekening). Kaartjes naar de grens zijn ook internationaal en zijn alleen aan het loket te koop. Met die lokettoeslag wordt een kaartje naar de grens dus duurder dan een kaartje naar het eerste station over de grens, zoals je aan de prijzen kunt zien.
Print anders mijn vorige bericht uit en lees het in de trein nog eens :-)

Punt bij de NMBS is dat die 1,20 toeslag wil hebben voor het genoegen om jou een kaartje vanaf de grens te verkopen (dus zonder Belgisch traject). En verder geen tickets met jongerenkorting van/naar de grens wil verkopen.

Groetjes,
Rian
Marijn512

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door Marijn512 »

Oké bedankt!

Als ik in Rotterdam ben kan ik dan beter ineens enkele tickets van Roosendaal grens-Rotterdam kopen voor de volgende dagen dat ik ga, dat is toch goedkoper dan ze in het station in België te kopen(voor de heenreis)..


Mvg,
Marijn
Margreet

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door Margreet »

Ik zit net met het ander probleem, ben Nederlandse die studeerd in Gent (pendel niet elke dag op en neer)
Hoe ga ik dit goedkoop aanpakken.
Mijn idee nu:
Campuskaart Gent-Roosendaal (werd mij als tip gegeven toen ik vroeg hoeveel een kaartje naar roosendaal koste door het loket zelf, en wel bij internationaal) en dan los kaartje in Nederland.

Maar nu is het dan bijna zo ver dat ik het moet regelen, (zit nog op mijn attest te wachten, ga maar een kopie aanvragen, aangezien mijn papieren ook nog niet in nederland zijn aangekomen, dus ook nog geen studentenkaart heb.... maarjah dat is weer wat anders).
Ga ik het van de week proberen een campuskaart Gent-Roosendaal te halen.

Maar toen dacht ik als ik enkel tot de grens kan krijgen moet ik wel een kaartje hebben. En hoe kom ik hier aan (met of zonder datum enz.)
Maar nu komt de grap.
Mijn vader heeft voor mij met de klantensevers van de NS gebeld. Om dat na te vragen hoe ik aan een kaartje Roosendaal-grens naar mijn woonplaats zou kunnen komen. (omdat ik wist dat je die niet uit de autmaat kan halen en is ook wat lastig als je vanaf buitenland komt).
Maar die zeggen letterlijk. Voor ons bestaat roosendaal-grens niet. Kom je vanuit buitenland met abbonoment die geld tot de grens dan moet je gewoon een kaartje kopen vanaf roosendaal (dat kan via internet, via de site). Deze geld voor hun van de Grens (nu is het afwachten wat de coneteurs zeggen. Maar dan zeg ik weer wat ik weet via de klantensevers)

Volgens mij weten ze het zelf ook niet hoe ze het moeten doen tussen Essen en Roosendaal (beide partijen)
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door treinbruno »

gaat wel gewoon hoor, ze willen waarschijnlijk zo veel mogelijk kaartjes via internet verkopen ofzo :)
als je bij de automaat: NS traject gratis kiest, dan krijg je gewoon een kaartje vanaf de grens :)
Afbeelding
rvdborgt
Berichten: 4344
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door rvdborgt »

Margreet schreef:Campuskaart Gent-Roosendaal (werd mij als tip gegeven toen ik vroeg hoeveel een kaartje naar roosendaal koste door het loket zelf, en wel bij internationaal) en dan los kaartje in Nederland.
[...]
Mijn vader heeft voor mij met de klantensevers van de NS gebeld. Om dat na te vragen hoe ik aan een kaartje Roosendaal-grens naar mijn woonplaats zou kunnen komen. (omdat ik wist dat je die niet uit de autmaat kan halen en is ook wat lastig als je vanaf buitenland komt).
Maar die zeggen letterlijk. Voor ons bestaat roosendaal-grens niet. Kom je vanuit buitenland met abbonoment die geld tot de grens dan moet je gewoon een kaartje kopen vanaf roosendaal (dat kan via internet, via de site). Deze geld voor hun van de Grens (nu is het afwachten wat de coneteurs zeggen. Maar dan zeg ik weer wat ik weet via de klantensevers)

Volgens mij weten ze het zelf ook niet hoe ze het moeten doen tussen Essen en Roosendaal (beide partijen)
Die persoon van de klantenservice vertelde grote onzin. Ten eerste is er wel degelijk verschil tussen Roosendaal(grens) en Roosendaal en ten tweede heb je echt een kaartje nodig voor dat stukje.
Maar: als je een Campuskaart naar "Roosendaal(B)" hebt (zo heet die bestemming blijkbaar), dan geldt die tot Roosendaal. Sta er aan het loket op dat je die krijgt en niet naar Roosendaal(grens), zeg desnoods vriendelijk maar zelfverzekerd dat het wel degelijk kan en dat een vriend van je dat ook heeft. Kaartjes vanaf Roosendaal voor de rest van het traject zijn goedkoper dan vanaf de grens. Kaartjes vanaf de grens (voor het Nederlandse traject) zijn *niet* aan de automaat te koop en kosten ook nog 3,50 balietoeslag per transactie. Kaartjes vanaf Roosendaal zijn natuurlijk wel bij de automaat te koop. Ik zou je adviseren om voor het Nederlandse traject ongedateerde kaartjes te kopen. Verder een Voordeelurenkaart kopen, zodat je 40% korting hebt.
Zonder voordeelurenkaart kun je bij de NMBS ook een Benelux-weekendretour kopen, maar dat kan dan alleen vanaf Essen en dat kost toch elke keer een paar euro meer dan nodig.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door kika »

rvdborgt schreef: Zonder voordeelurenkaart kun je bij de NMBS ook een Benelux-weekendretour kopen, maar dat kan dan alleen vanaf Essen en dat kost toch elke keer een paar euro meer dan nodig.

Groetjes,
Rian
Zonder voordeelurenkaart kun je bij de NS ook een weekendretour kopen, superdagretour ook, zelfde verhaal, zelfde kaartje als bij de NMBS. Geldt minimaal vanaf Essen (of een ander Belgisch station). Het is helaas niet combineerbaar met bvb. voordeelurenkaart, wel met een studentenov in Nederland. Of met keuzedag 60+, als je daarvoor in aanmerking komt (leeftijdsgebonden dus).

Wat ik niet begrijp is waarom je uit een NS-automaat wel een retourtje Rotterdam-Gent kan halen, maar niet omgekeerd?
Marijn512

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door Marijn512 »

Hallo, hier ben ik weer:

Ik moet voorlopig 3x / week naar Rotterdam, ik heb een Belgisch NMBS abonnement tot Roosendaal Grens.
Vorige keer heb ik een Retour kaartje gekocht Rotterdam-Essen voor een kleine 20 euro, maar dit is enkel geldig na 9u 's morgens.

Ik moet namelijk meestal om 9u al in Rotterdam zijn, dus dat kaartje kan ik eigenlijk niet gebruiken 's morgens.
Voor 's morgens koop ik dan een kaartje in de automaat Roosendaal-Rotterdam (want ze hebben alleen buitenlandse tickets naar belgie maar niet voor de terugreis), en op de trein een ticket Roosendaal grens-Roosendaal station(3euro) dat samen op een 13tal euro komt.

Kan ik in België aan het loket ook kaartjes Roosendaal grens-Rotterdam kopen zonder datum voor 's morgens?
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door treinbruno »

ja, maar dat is natuurlijk wel een kaartje zonder belgisch traject > toeslag
wat ook nog bestaat is de benelux tourail (handig als je op 1 dag H/T moet) 99€/5 dagen onbeperkt rondreizen binnen de benelux binnen de maand (jongere) ong. 20€ per dag dus
Afbeelding
Marijn512

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door Marijn512 »

Ik zou het liefst zo goedkoop mogelijk houden, als je 30 euro / dag die ik nu uitgeef soms goedkoop kan noemen..

En als ik nu een kaartje in België van Essen - Rotterdam koop? dan heb ik toch een stukje België erbij?


Mvg
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door Shrek »

Marijn512 schreef:Ik zou het liefst zo goedkoop mogelijk houden, als je 30 euro / dag die ik nu uitgeef soms goedkoop kan noemen..
Dan ben je toch beter af met een appartementje in of rond Rotterdam? :)
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door K V B »

Shrek schreef:
Marijn512 schreef:Ik zou het liefst zo goedkoop mogelijk houden, als je 30 euro / dag die ik nu uitgeef soms goedkoop kan noemen..
Dan ben je toch beter af met een appartementje in of rond Rotterdam? :)
Da's in Nederland niet zo eenvoudig. En ik heb hier ook ervaring (9 jaar in Delft gewoond). Goedkopere appartementen worden via de gemeente verhuurd. Die hanteert een wachtlijst, dus je kan lang wachten. Personen met een bestaande "binding" met de gemeente krijgen voorrang...
Marijn512

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door Marijn512 »

Ja, maar ik heb gewoon echt weinig les om daar een kamer te huren, omdat er ook een beetje plaatsgebrek is op school om te studeren (terwijl ik thuis gewoon 24/24 tijd en ruimte heb om te kunnen studeren, drums spelen dus)

Grts,

Marijn
rvdborgt
Berichten: 4344
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door rvdborgt »

Marijn512 schreef:Ik moet namelijk meestal om 9u al in Rotterdam zijn, dus dat kaartje kan ik eigenlijk niet gebruiken 's morgens.
Voor 's morgens koop ik dan een kaartje in de automaat Roosendaal-Rotterdam (want ze hebben alleen buitenlandse tickets naar belgie maar niet voor de terugreis), en op de trein een ticket Roosendaal grens-Roosendaal station(3euro) dat samen op een 13tal euro komt.

Kan ik in België aan het loket ook kaartjes Roosendaal grens-Rotterdam kopen zonder datum voor 's morgens?
Zoals ik in dit topic al eerder heb geschreven, kost een enkele reis vol tarief van Roosendaal(grens) naar Rotterdam 12,20. De NMBS verkoopt die ook maar wil een toeslag van 1,20 hebben omdat er geen Belgisch traject bij zit, dus dat is in totaal 13,40.

Groetjes,
Rian
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 02 nov 2009, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Marijn512

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door Marijn512 »

Zijn dit dan Belgische kaartjes die 2 maand geldig zijn?
rvdborgt
Berichten: 4344
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door rvdborgt »

Marijn512 schreef:Zijn dit dan Belgische kaartjes die 2 maand geldig zijn?
Die zijn geldig voor 1 dag binnen een periode van 2 maanden.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie