MOBIB-kaart kopen: wáár?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
jan_olieslagers

MOBIB-kaart kopen: wáár?

Bericht door jan_olieslagers » 09 jan 2018, 20:13

Een tijdje geleden ging het erover dat, afhankelijk van waar men de MOBIB-kaart koopt, sommige abonnementen er wel of niet kunnen aan toegevoegd worden. Ondanks enig zoeken vind ik dat draadje niet gelijk terug... daarom opnieuw de vraag.

Ik wil zeker een NMBS treinabonnement op de kaart kunnen zetten, én de optie open houden om later De Lijn en/of MIVB/STIB toe te voegen. Waar koop ik de kaart dan best? Zijn de kosten en modaliteiten overal gelijk?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 09 jan 2018, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

trainlovertje
Contacteer:

Re: MOBIB-kaart kopen: wáár?

Bericht door trainlovertje » 09 jan 2018, 20:26

NMBS en de MIVB kunnen hun vervoersbewijzen opladen op alle MOBIB's, De Lijn volgens mij enkel op zijn eigen MOBIB. Daarom zou ik voor een MOBIB van De Lijn gaan. Alleen ben ik niet 100% zeker of MIVB vervoersbewijzen ook op MOBIB's van De Lijn kunnen, maar ik vermoed van wel, want er kunnen MIVB vervoersbewijzen opgeladen worden op NMBS MOBIB's.

groentje

Bericht door groentje » 09 jan 2018, 20:32

Mogelijk moet je je kaart laten registreren aan een loket, maar ga er maar vanuit dat een Mobib van De Lijn momenteel de beste optie is. Voorwaarden en prijs zijn overal gelijk, alleen heeft De Lijn nog steeds kinderziektes, en lukt het het niet om andere kaarten te activeren en hun abonnementen erop te zetten...

Steve

Bericht door Steve » 09 jan 2018, 21:01

De Lijn kan momenteel inderdaad enkel op z'n eigen kaarten laden, terwijl de andere 3 het op alle kaarten kunnen.

Maar ik zou daarom eigenlijk geen De Lijn-kaart overwegen: bij verlies of defect moet je 10 dagen wachten op een nieuwe kaart (geen grap), en daar sta je dan mooi met je vervoerbewijzen van de andere operatoren die je in de tussentijd niet kunt gebruiken (zeker je treinabonnement)... bovendien zul je achteraf ook nog moeten langsgaan bij de anderen zodat zij hun vervoerbewijzen kunnen overzetten op je nieuwe kaart.

Bij een kaart van de NMBS, MIVB of TEC heb je dat niet: je krijgt je nieuwe kaart meteen mee en eventuele aanwezige vervoerbewijzen van de anderen (NMBS, MIVB en TEC) worden in principe automatisch mee overgezet. Die van De Lijn niet, dus het is wel duidelijk wie nog de langste weg af te leggen heeft.

Ik zou dan ook gaan voor de operator waar je het dichtste bij in de buurt bent: MIVB als je vaak in Brussel bent (overigens ook een visueel aantrekkelijkere kaart dan dat standaard wit/oranje van de NMBS, vind ik), de NMBS indien niet (aangezien je overal in het land wel loketten vindt). De MIVB heeft ten opzichte van de NMBS wel als voordeel dat je de kaart gewoon online kunt bestellen (optie 3 hier: https://www.stib-mivb.be/mystib/?l=nl#mybootik )

Je zult daar voorlopig geen De Lijn-vervoerbewijzen op kunnen zetten, maar het zal nog wel geruime tijd duren voor doordeweekse vervoerbewijzen (zoals de Lijnkaart) naar MOBIB overgezet zijn, en ik mag hopen dat men tegen dan wel kaarten van de andere operatoren zal kunnen gebruiken.

trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje » 09 jan 2018, 21:57

Steve schreef:
09 jan 2018, 21:01
Ik zou dan ook gaan voor de operator waar je het dichtste bij in de buurt bent: MIVB als je vaak in Brussel bent (overigens ook een visueel aantrekkelijkere kaart dan dat standaard wit/oranje van de NMBS, vind ik)
Vanaf de laatste dag dat ik als jobstudent achter het loket zat deze zomer (half september), heeft de NMBS nieuwe MOBIB's in omloop gebracht in 6 verschillende kleuren, net zoals de MIVB dus. 8)

groentje

Bericht door groentje » 09 jan 2018, 22:08

En ook al verzamelkaarten, zoals de Kuifjekaarten van de MIVB?

trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje » 09 jan 2018, 22:22

groentje schreef:
09 jan 2018, 22:08
En ook al verzamelkaarten, zoals de Kuifjekaarten van de MIVB?
Die waren slechts tijdelijk, niet?

Steve

Bericht door Steve » 09 jan 2018, 22:27

Absoluut, bovendien waren het naamloze MOBIB Basic-kaarten, waar je dus geen abonnementen op kunt zetten maar enkel ritten, dagkaarten en dergelijke.

groentje

Bericht door groentje » 09 jan 2018, 23:13

En dus onbruikbaar bij de NMBS of De Lijn, voor het moment, inderdaad. Niet meteen aan gedacht.

overweg13

Bericht door overweg13 » 10 jan 2018, 18:41

Het leek op een bepaald moment echt wel de bedoeling om alles op één kaartje te krijgen. De realiteit is lichtjes anders.
De eerste Mobib die ik kocht, was er één van de NMBS, met een netabonnement erop. Aantal valideringen: 0, want toen de NMBS het weekabonnement afschafte, leek het me niet langer doenbaar om een netabonnement te kopen. Meer dan 20 dagen op een maand van 's morgens tot 's avonds treinen is zelfs voor mij wat veel geworden.
Mijn tweede Mobib was er een van de TEC. Mijn eigen onhandigheid zorgde in het begin voor wat problemen; dat we eerst nog voor 2 personen moesten ontwaarden, was een bijkomende hinderpaal. Ondertussen gebruik ik mijn Multiflex op de mobib zonder problemen. Je kunt de meerrittenkaart thuis laden of aan een van de vele selfs, veelal in de buurt van stations.
Dan moest ik van De Lijn verleden jaar voor mijn omnipas overstappen op mobib. Het jaarabonnement op een mobib van een andere maatschappij zetten was niet mogelijk.
Resultaat: 3 mobibs, waarvan 1 (NMBS) thuis, want toch niet meer bruikbaar en 2 in de portefeuille. En oh ja, op de mobib van de TEC laad ik zonder problemen ook biljetten van de MIVB op.

Mijn vrouw heeft maar 2 mobibs: een van de TEC (met een jaarabonnement 65+) waarop dus evenmin haar Omnipas 65+ van De Lijn kon geladen worden.

Zo zie je maar: 5 mobibs staan tot onze beschikking. Waarschijnlijk had het beter gekund, als we wat beter uitgekeken hadden. Maar alles zou stukken eenvoudiger geweest zijn als alles van in het begin op een kaart had gekund.

En nog wat: mijn schoonmoeder van weldra 89 heeft recht op gratis vervoer om vaderlandslievende redenen. Bij de NMBS de oude klassieke kartonnen kaart vervangen door een Mobib ging vrij vlot. De Mobib was meteen ook geldig op De Lijn. Bij de TEC liep het iets moeilijker: ze was de eerste die een dergelijke kaart kreeg. Na een mail met Namur bleek dat ik best naar een verkooppunt kon gaan, in ons geval was het simpelste Waver! En daar moest ik de naam en het telefoonnummer doorgeven van de persoon die me teruggemaild had. Het lukte uiteindelijk, nadat zowat drie loketbediendes het zaakje bekeken hadden, met de loffelijke bedoeling om voortaan te weten hoe het moest. Oorspronkelijk moest de vrijkaart elk jaar vernieuwd worden, maar nu is het in orde voor het leven. Maar dat is niet alles: ook bij de MIVB zou mijn schoonmoeder gratis rijden. Alleen moest ze daar nog eens bewijzen dat ze er recht op had en moest ze eerst een mobibkaart van de MIVB aankopen om haar vervoerrecht te verzilveren. Contact met het kabinet van Smet kon dat alleen maar bevestigen. We hebben het uiteindelijk opgegeven...
Zo zie je maar: de mobib moest alles vereenvoudigen maar de realiteit is anders. En tegen dat alles op de mobib kan is het hele gedoe waarschijnlijk verouderd en kunnen we opnieuw beginnen sukkelen.

Triestig toch...
Met vriendelijke groet

overweg13

jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers » 10 jan 2018, 18:55

Allen bedankt voor het meedenken en voor de info en suggesties. Ik heb de kaart vannamiddag gekocht aan het NMBS-loket in Brussel-Schuman. De zeer vriendelijke en gedienstige loketbediende vertelde me dat het inderdaad allemaal wat stroef verloopt, vooral met De Lijn waar ze volgens hem met erg verouderd materiaal zitten (Prodata?).

Nu, voorlopig moet er enkel een NMBS-abonnement op dus dat lukt nog wel. Maar net nu hangt er een nieuw contract in de lucht voor me, en als dat doorgaat dan zal de Lijn de aangewezen vervoerder worden. Ik heb me getroost met de zeer beperkte kost van zo'n Mobibkaart: 5€ voor vijf jaar komt niet boven de ruisdrempel uit... Maar het had inderdaad allemaal veel fraaier kunnen zijn.
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

profke

Bericht door profke » 10 jan 2018, 19:18

volgens metro zou "begin van dit jaar" dat probleem bij de lijn van de baan zijn.
in openbaar-vervoer taal wil dit dus zeggen: 29/6 ;-)

https://nl.metrotime.be/2017/11/12/must ... j-de-lijn/

jotie

Bericht door jotie » 18 jan 2018, 19:22

Ter info: wie uitsluitend een MOBIB-kaart wenst om 'losse' vervoerbewijzen van de MIVB op te laden, kan ook een Pcard+ van Interparking aanvragen, bijvoorbeeld in de versie van Brussels Airport: https://www.brusselsairport.be/nl/passngr/parking/pcard
Die kaart is namelijk tegelijk een MOBIB basic-kaart, waarop dus alle niet persoonsgebonden vervoerbewijzen van de MIVB kunnen geladen worden. Die kaart kost 0,01 euro om te bestellen en is daarmee wellicht de goedkoopste MOBIB basic-kaart op de markt.

Plaats reactie