Jump / MTB

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
joverwimp
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Jump / MTB

Bericht door joverwimp » 19 feb 2018, 10:13

Met het Jump biljet kunnen reizigers een uur rondrijden op de netten van de vier maatschappijen in het Brussels Gewest: MIVB, NMBS, De Lijn en TEC. De UITP gaf hiervoor op 8 mei 2003 in Madrid de “The Third Secretary General Award”. De jury loofde het initiatief – opgestart in 1993 - als een voorbeeld van integratie van vier maatschappijen die in drie verschillende gewesten rijden en te maken hebben met vier overheden.

Jump-ritten worden enkel verkocht op een MOBIB-kaart: een, vijf- of tienritten. Het maakt niet uit of de kaart uitgegeven werd door de MIVB, De Lijn,TEC of NMBS; of ze op naam staat of niet (‘basic’). Opladen kan aan een ‘go’ automaat van de MIVB (aan de ingang van elk metrostation). Het kan ook op de automaten van de NMBS ( ga op het scherm naar passen> jump> meerrittenkaarten), op voorwaarde dat de MOBIB-kaart uitgegeven werd door de NMBS (of basic kaart van MIVB en TEC). Andere moeten eerst ‘herkend’ worden aan een loket van de NMBS; dat is gratis en neemt een minuut tijd in beslag.

Met de trein kan je daarmee sporen van en naar elk station in het Brussels Gewest, en dat zijn er heel wat (31). Een vijfrittenkaart geeft recht op eerste klasse in de trein. Vooraleer de trein te nemen, moet je MOBIB-kaart ontwaard/geregisteerd worden aan een NMBS-automaat, ook na een rit met De Lijn, MIVB, TEC waar al ontwaard werd. Gewoon de kaart op de lezer leggen en aanduiden of je voor een of meer personen wil valideren. De vroegere functie ‘passen>jump>valideren’ is grijs en inactief.

Bij de MIVB mag je al hun lijnen gebruiken behalve het gedeelte Bourget-Brussels Airport van de lijn 12 naar de luchthaven (‘airport line’).

Bij De Lijn en TEC is het verhaal ingewikkelder: met een vervoerbewijs van een of tien ritten mag je rijden in de MTB-zone, ook stadszone genaamd. Hier en daar komt die buiten het Brussels Gewest (www.stib-mivb.be/irj/go/km/docs/resourc ... ex-nl.html of www.mivb.be zoekfunctie: netplan)
Met een vijfrittenkaart mag je verder in de ‘voorstadszone’ : www.stib-mivb.be/index.htm?l=nl&news_ri ... 666219.xml (zoekfunctie: grenzen jump). In de busboekjes zijn de haltes in de voorstadszone aangeduid met *

‘MTB’ is de abonnementsformule voor een maand of een jaar, geldig op de stadszone. Sinds 3 oktober 2017 bestaat een gelijkaardige City Pass voor Antwerpen en Gent. Geldig in de Antwerpse stations + Hoboken, Ekeren,Sint-Mariaburg, Zwijndrecht, Mortsel, Oude God; in de Gentse + Drongen, Wondelgem, Evergem, Merelbeke; verder op alle bussen/trams van De Lijn (heel Vlaanderen). Voorlopig enkel via NMBS-loketten, op MOBIB-kaart; kost € 80/maand of € 484/jaar
In juni 2018 zopu er een city-pass komen voor Luik (22 stations) en Charleroi (24 stations).
Laatst gewijzigd door joverwimp op 28 feb 2018, 16:55, 4 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 3983
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Jump

Bericht door Steve » 19 feb 2018, 12:49

Heel nuttige post, een paar correcties/aanvullingen:

- Bij mijn weten kun je elke MOBIB-kaart gebruiken om JUMP-ritten te kopen aan een NMBS-automaat, ook al is die nog niet aan een loket gepasseerd. Bij de MIVB-automaten (GO) kan het zeker met elke MOBIB-kaart, bij een kaart van een andere operator zul je (de eerste keer) wel de vraag krijgen de vervoersvoorwaarden te accepteren.

- Als je eerst gevalideerd hebt bij MIVB, De Lijn of TEC en daarna de trein wilt nemen binnen het uur, moet je alsnog via hun automaat passeren om die validering te "bevestigen", anders herkent het toestel van de treinbegeleider de validering niet. Zo absurd als iets maar ik heb het zelf al meegemaakt.

- De Airport Line van de MIVB (12 / 21) mag je nemen, maar enkel binnen Brussel. Het is het stukje Bourget (nabij de gewestgrens) - Brussels Airport dat enkel toegankelijk is met het Airport Line-ticket/-abonnement.

- De trein is inderdaad enkel binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (Zone Brussel), wat in een aantal gevallen betekent dat je de bus/tram van de MIVB mag nemen aan een station maar niet de trein (onder meer Vilvoorde, Buda, Linkebeek, Groot-Bijgaarden, Ruisbroek, Lot).

- Het abonnement met dezelfde geldigheid (en dus ook de tegenhanger van de City Pass die je opnoemt) heet het MTB-abonnement en is verkrijgbaar bij de MIVB (1 jaar of 1 maand) of de NMBS (enkel 1 maand). Ik ben dan ook zo vrij geweest om "MTB" toe te voegen aan de titel van dit topic.

- Delen van de MTB-zone waar je met De Lijn buiten Brussel kunt reizen, zijn in het bijzonder (in wijzerzin) Strombeek-Bever, Sint-Stevens-Woluwe, Kraainem, Linkebeek, Drogenbos, Ruisbroek, Negenmanneke, Dilbeek, Groot-Bijgaarden (enkel het stuk binnen de Ring), Zellik en Wemmel. Wel altijd goed de precieze grens nakijken, hierbij de rechtstreekse link naar het MIVB-netplan: http://www.stib-mivb.be/irj/go/km/docs/ ... n_ACTU.pdf

- Sommige bussen van De Lijn komen in de MTB-zone, verlaten ze en komen er later weer in (bijvoorbeeld lijn 820 van Wemmel naar Dilbeek, via delen van Groot-Bijgaarden die niet in de zone zitten. Zulke trajecten zijn naar verluidt niet toegestaan, alle haltes op de route moeten binnen de zone zitten.

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 5930
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Jump / MTB

Bericht door groentje » 19 feb 2018, 18:55

Inderdaad, een Jumpticket moet je steeds valideren, ook bij overstappen, en dus ook bij een overstap op de trein. Wat de reden is dat ik al regelmatig de vraag heb gesteld waarom er geen eenvoudiger ontwaarders komen aan de stations, zoals vroeger het geval was, en waardoor je niet telkens een van de schaarse automaten moet gaan zoeken die soms op één van de beide perrons staat, en dus een omweg nodig maakt als je trein op het andere perron vertrekt, zoals bijvoorbeeld in Simonis... Een MTB-abonnement moet je trouwens niet valideren bij de NMBS...

joverwimp
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Jump / MTB

Bericht door joverwimp » 22 feb 2018, 12:45

Aanvullingen waren nuttig, maar ik blijf erbij dat niet elke MOBIB-kaart zomaar kan gebruikt worden om JUMP-ritten te kopen aan een NMBS-automaat. Alvast geen MOBIB kaart met abonnement van de Lijn of MIVB.
Wat de MTB-zone betreft, die is naast de MIVB en NMBS zone beperkt tot het stedelijke netten van de TEC en De Lijn (dus niet het voorstedelijk net)

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 3983
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Jump / MTB

Bericht door Steve » 22 feb 2018, 13:01

Ik heb een MOBIB-kaart van de MIVB met daarop een abonnement van de MIVB en koop probleemloos ritten aan de NMBS-automaten. Nochtans meen ik dat die kaart nog geen enkele keer aan een NMBS-loket gepasseerd is.

Het voorstadsnet geldt inderdaad enkel voor de JUMP-vijfrittenkaart (net zoals de 1e klas op de trein), niet voor de andere rittenkaarten noch voor het MTB-abonnement.

joverwimp
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Jump / MTB

Bericht door joverwimp » 23 feb 2018, 09:43

Toevallig heb ik ook nog een persoonlijke MOBIB-kaart van de MIVB, twee jaar oud en buiten gebruik omdat alles nu op mijn kaart van De Lijn staat.
Vanmorgen getest aan NMBS-automaat: opladen van jump op MIVB kaart: gaat nog steeds niet ! Is het anders met nieuwe MOBIB kaarten ? het zou me verwonderen.
Ik heb mijn MOBIB kaart van De Lijn aan een NMBS-loket moeten laten 'herkennen' en ook bij een 'espace TEC' om hun ritten te kunnen opladen.
Lees de vervoersvoorwaarden (www.belgianrail.be/~/media/6f443424686e ... 34f06e.pdf > §4):
Nominatieve MOBIB-kaarten uitgegeven door de regionale vervoersmaatschappijen.
De regionale vervoermaatschappijen MIVB, TEC en De Lijn geven elk hun eigen MOBIB-kaart uit.
De nominatieve MOBIB-kaarten uitgegeven door de regionale vervoersmaatschappijen kunnen eveneens gebruikt worden bij NMBS, op voorwaarde dat de MOBIB-kaart voorafgaandelijk werd geregistreerd aan een NMBS-stationsloket.
Uitzondering: §5. MOBIB Basic-kaart, uitgegeven door MIVB
De MOBIB Basic-kaart wordt enkel uitgegeven door MIVB. Deze kaart is een harde kaart in groene kleur, heeft het formaat van een bankkaart en is voorzien van een elektronische chip.Ze is niet-nominatief en kan dus worden doorgegeven. Bij NMBS, wordt ze enkel gebruikt om het “JUMP”-product op te laden.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3523
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Jump / MTB

Bericht door Asterix » 28 feb 2018, 07:56

Gisteren - tijdens de stakingsdag - probeerde ik met mijn MOBIB-kaart van De Lijn een Jump-ticket te kopen aan een automaat van de MIVB. Tot tweemaal toe kreeg ik aan 2 verschillende automaten de vraag om de kaart terug te verwijderen. De loketten waren gesloten dus daar stond ik dan maar.

Maanden geleden ging dit in een ander metrostation probleemloos. Wat is er aan de hand?

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 3983
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Jump / MTB

Bericht door Steve » 28 feb 2018, 12:06

Heel raar, vooral als je eerder kennelijk al aankopen gedaan had met de kaart. De allereerste keer zou je een scherm moeten krijgen waarin je de verkoopvoorwaarden van de MIVB moet accepteren, daarna zou het steeds normaal moeten werken.

Kun je het bij gelegenheid nog eens aan een andere automaat proberen?

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3523
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Asterix » 16 mar 2018, 20:47

Asterix schreef:
23 dec 2017, 13:44
BlackEagle schreef:
23 dec 2017, 11:43
Wat natuurlijk ook een rol speelt voor de reizigers is de prijszetting: Met de trein reizen is altijd veel duurder dan een busticket of abonnement. De Citypass komt daar voor een stuk in tegemoet, maar de actieradius zou nog moeten worden uitgebreid.
En laat dat nu net de reden zijn om niet alle heil van dat visgraatmodel te verwachten. Vergelijk eens prijs en gebruiksgemak tussen de buslijn Leuven-Turnhout en zijn spoorse variant. Dan weet je het wel. Net daarom ook dat ik niet geloof in die Citypass, de toegevoegde waarde van de spoorverbindingen staan niet in verhouding tot de meerprijs. Zowel in Antwerpen als in Gent hebben de meeste reizigers aan een Omnipas voldoende.
En zo blijkt...
Abonnement voor bus, tram en trein flopt

Het abonnement voor bus, tram én trein in Antwerpen en Gent slaat niet aan: in drie maanden tijd werden er in totaal nauwelijks 130 verkocht. ‘Dat is nog niet eens een volle tram.’
Van onze redacteur Jef Poppelmonde

Toen de NMBS en De Lijn ruim vijf maanden geleden hun City Pass lanceerden, werden ze op gejuich onthaald. Eindelijk was het er: één abonnement voor trein, tram en bus. Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) noemde het ‘een waardig alternatief om mensen te overtuigen de auto thuis te laten’.

Maar de eerste verkoopresul­taten lossen de hooggespannen verwachtingen niet in. In Gent gingen er in oktober 6 abonnementen over de toonbank, in november 2 en in december 11. In Antwerpen waren het er in diezelfde maanden 26, 36 en 49.

De reizigersvereniging TreinTramBus is snoeihard. ‘Wij hadden al bij aanvang bedenkingen bij het concept, maar deze cijfers verbazen alsnog in negatieve zin’, zegt voorzitter Stefan Stynen. ‘Dit resultaat is erbarmelijk. Je kunt het niet eens een druppel op een hete plaat noemen. 130 abonnementen: dat is nog niet eens een volle tram. Zo zal de City Pass onze mobiliteit niet redden.’

Minister Weyts vindt het te vroeg voor conclusies, omdat er ‘nog geen gerichte campagne werd uitgestuurd naar potentiële reizigers’. Die komt er in april en moet ‘kort voor de zomer op kruissnelheid komen’. ‘Op dat moment vindt traditioneel de slag om de abonnementen plaats: het grote deel verloopt en moet dan vervangen worden. Dat de verkoop in de najaarsmaanden niet piekte, is ook daaraan te wijten: mensen kopen geen nieuw abonnement, als het huidige nog geldt.’

Dagpas? Onmogelijk

TreinTramBus ziet andere verklaringen. De voornaamste is ‘het beperkte gebied waarbinnen de City Pass geldig is’. ‘In Gent vallen voorsteden als Wetteren en Deinze, vanwaar veel mensen naar de stad reizen, erbuiten. In Antwerpen is het gebied beperkt tot de tramzone, terwijl de stedelijke agglomeratie veel verder reikt. Dat levert absurde situaties op. Zoals in Boechout: daar kun je tot het einde van de tramlijn reizen, maar niet tot het treinstation. Daarvoor moet je een ander ticket kopen.’

‘Daarbij komt dat amper promotie werd gemaakt, dat de pas alleen door de NMBS en niet door De Lijn verkocht wordt en dat er alleen een formule voor één maand bestaat en niet voor kortere periodes van een dag of een week’, besluit TreinTramBus. Ze vraagt om dringende aanpassingen
Bron

joverwimp
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door joverwimp » 21 mar 2018, 11:34

Abonnement voor bus, tram en trein flopt

Het abonnement voor bus, tram én trein in Antwerpen en Gent slaat niet aan: in drie maanden tijd werden er in totaal nauwelijks 130 verkocht. ‘Dat is nog niet eens een volle tram.’
Van onze redacteur Jef Poppelmonde

Toen de NMBS en De Lijn ruim vijf maanden geleden hun City Pass lanceerden, werden ze op gejuich onthaald. Eindelijk was het er: één abonnement voor trein, tram en bus. Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) noemde het ‘een waardig alternatief om mensen te overtuigen de auto thuis te laten’.

Maar de eerste verkoopresul­taten lossen de hooggespannen verwachtingen niet in. In Gent gingen er in oktober 6 abonnementen over de toonbank, in november 2 en in december 11. In Antwerpen waren het er in diezelfde maanden 26, 36 en 49.

De reizigersvereniging TreinTramBus is snoeihard. ‘Wij hadden al bij aanvang bedenkingen bij het concept, maar deze cijfers verbazen alsnog in negatieve zin’, zegt voorzitter Stefan Stynen. ‘Dit resultaat is erbarmelijk. Je kunt het niet eens een druppel op een hete plaat noemen. 130 abonnementen: dat is nog niet eens een volle tram. Zo zal de City Pass onze mobiliteit niet redden.’

Minister Weyts vindt het te vroeg voor conclusies, omdat er ‘nog geen gerichte campagne werd uitgestuurd naar potentiële reizigers’. Die komt er in april en moet ‘kort voor de zomer op kruissnelheid komen’. ‘Op dat moment vindt traditioneel de slag om de abonnementen plaats: het grote deel verloopt en moet dan vervangen worden. Dat de verkoop in de najaarsmaanden niet piekte, is ook daaraan te wijten: mensen kopen geen nieuw abonnement, als het huidige nog geldt.’

Dagpas? Onmogelijk

TreinTramBus ziet andere verklaringen. De voornaamste is ‘het beperkte gebied waarbinnen de City Pass geldig is’. ‘In Gent vallen voorsteden als Wetteren en Deinze, vanwaar veel mensen naar de stad reizen, erbuiten. In Antwerpen is het gebied beperkt tot de tramzone, terwijl de stedelijke agglomeratie veel verder reikt. Dat levert absurde situaties op. Zoals in Boechout: daar kun je tot het einde van de tramlijn reizen, maar niet tot het treinstation. Daarvoor moet je een ander ticket kopen.’

‘Daarbij komt dat amper promotie werd gemaakt, dat de pas alleen door de NMBS en niet door De Lijn verkocht wordt en dat er alleen een formule voor één maand bestaat en niet voor kortere periodes van een dag of een week’, besluit TreinTramBus. Ze vraagt om dringende aanpassingen
Bron
[/quote]

In Charleroi en Luik komt in juni ook een City-pass. De dagpas ('ticket intégré') omvat 24/ 22 stations en kost 7/6 euro

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 5930
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door groentje » 21 mar 2018, 12:14

Daar lukt het dus wel. Je vraagt je toch af waarom het niet kan bij in Vlaanderen met De Lijn... Hetzelfde geldt voor een uitbreiding van de JUMP/MTB-zone rond Brussel, trouwens, al spelen daar ook nog andere politieke hangijzers een rol.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3523
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Jump / MTB

Bericht door Asterix » 02 apr 2018, 15:17

Steve schreef:
28 feb 2018, 12:06
Heel raar, vooral als je eerder kennelijk al aankopen gedaan had met de kaart. De allereerste keer zou je een scherm moeten krijgen waarin je de verkoopvoorwaarden van de MIVB moet accepteren, daarna zou het steeds normaal moeten werken.

Kun je het bij gelegenheid nog eens aan een andere automaat proberen?
Net nog eens geprobeerd en ditmaal werkte het wel. Het betrof vorige keer wellicht een storing. Ik zal het eerlang nog eens proberen.

FireSea
Berichten: 112
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Jump / MTB

Bericht door FireSea » 06 apr 2018, 12:37

Nog een correctie op de geldigheid van het Jump-ticket: Met een Jump 24 uur mag je WEL op het gedeelte Bourget - Brussels Airport reizen van de Airport Line.

joverwimp
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Jump / MTB

Bericht door joverwimp » 30 jul 2018, 18:03

Steve schreef:
28 feb 2018, 12:06
Heel raar, vooral als je eerder kennelijk al aankopen gedaan had met de kaart. De allereerste keer zou je een scherm moeten krijgen waarin je de verkoopvoorwaarden van de MIVB moet accepteren, daarna zou het steeds normaal moeten werken.

Kun je het bij gelegenheid nog eens aan een andere automaat proberen?
Mijn MOBIB-kaart van De Lijn werd ook niet herkend aan diverse automaten van de MIVB, kreeg telkens de vraag om de kaart terug te verwijderen.
Vroeger kon ik wel alle producten van de MIVB opladen; nu zelfs niet meer aflezen wat de inhoud is van de kaart.

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 5930
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Jump / MTB

Bericht door groentje » 30 jul 2018, 21:10

Kaart is nog geldig? Dat was een probleem bij mijn grijze Mobibkaart van MIVB, indertijd. Geen idee of dat het is, het is maar een vraag.

Plaats reactie