NMBS bant fiets tijdens de spits

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 1872
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: In de buurt van Kortrijk.

NMBS bant fiets tijdens de spits

Bericht door Dieselfreak » 17 okt 2018, 21:04

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181017_03851410

Reizigers die hun fiets op de trein willen meenemen, ­zullen dat vanaf volgend jaar niet meer op elk moment van de dag kunnen doen. Wellicht vanaf februari wordt het ­verboden om tijdens de spits nog met een gewone fiets op de trein te stappen.

Wie met zijn of haar fiets erbij per trein van punt A naar B wil reizen, betaalt daar 5 euro voor. Voor wie dat een hele dag in heel België wil doen, kost zo’n kaart 8 euro. Volgend jaar zullen de fiets-treinreizigers hun mogelijkheid echter ingeperkt zien. Wellicht vanaf februari zal het niet langer toegelaten zijn om tijdens de spits met een gewone fiets op de trein te stappen. “Het aantal reizigers groeit, en we kunnen treinen niet langer maken”, zegt Bart Crols, woordvoerder van de NMBS. “Daarom moeten we keuzes maken. Laat je veel fietsen toe, dan neem je plaatsen van reizigers af. En ook bij de veiligheid van fietsen aan deuren kan je je vragen stellen.”

De maatregel past in een breder fietsplan van de NMBS. Het is ­bijvoorbeeld ook de bedoeling om stations toegankelijker te maken voor fietsers, om de abonnementskaart Mobib ook voor de fiets te laten gebruiken, en om reizigers meer met de fiets dan met de auto naar het station te laten komen.

Reizigersorganisaties hebben echter veel bedenkingen bij de plannen om de fiets te bannen tijdens de spits. “Sowieso maken weinig fietsers van de mogelijkheid gebruik, omdat het vrij lastig en stresserend is”, zegt het officiële Raadgevend Comité van de Treinreizigers. “Wie het wél doet, doet dat met een goede ­reden, bijvoorbeeld beroepsmatig of voor een lange reis naar het buitenland. Dat mag niet worden ontmoedigd.”


Vouwfiets wel nog toegelaten

“We snappen dat het in de spits niet evident is. Maar voer je daarom een algemene regel in? Of beperk je dit tot de echte probleemlijnen?”, klinkt het ook bij TreinTramBus.

De NMBS benadrukt dat enkel gewone fietsen zullen worden geband. “Het zal mogelijk blijven om vouwfietsen op elk moment van de dag mee te nemen”, zegt Crols.

Veel uitleg, maar wat hier nergens vermeld staat, is: welke uren vallen precies onder "de spits"? En geldt deze ban enkel op werkdagen, of op álle dagen?
19/12/2015: 1. België (11490) 2. Nederland (6430) 3. Duitsland (3430) 4. Luxemburg (2625) 5. Frankrijk (2540) 6. Zwitserland (1915) 7. Italië (1066) 8. Oostenrijk (480) 9. Spanje (397) 10. Polen (267)


kika
Berichten: 2580
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS bant fiets tijdens de spits

Bericht door kika » 18 okt 2018, 10:27

Dat wordt nog uitgewerkt volgens de klantendienst. Het is momenteel trouwens al zo dat een tbg je mag laten staan als ze van oordeel is dat de trein al te vol is. Ter info, bij de NS is de spits van 6:30 tot 9u en van 16:00 tot 18:30. Ik wacht op de eerste Belgische discussie: "ik wilde de trein van 6:25 nemen, maar die had vertraging" :mrgreen:

Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 1872
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: In de buurt van Kortrijk.

Re: NMBS bant fiets tijdens de spits

Bericht door Dieselfreak » 18 okt 2018, 12:32

kika schreef:
18 okt 2018, 10:27
Ter info, bij de NS is de spits van 6:30 tot 9u en van 16:00 tot 18:30. Ik wacht op de eerste Belgische discussie: "ik wilde de trein van 6:25 nemen, maar die had vertraging" :mrgreen:
Dat gaat dus zeker problemen geven, vooral tijdens de avondspits. Stel dat je je fiets wil meenemen op de trein, je reis is in principe om 15:55 gedaan, maar je moet overstappen en de eerste trein heeft vertraging en daardoor mis je je aansluiting zodat je een latere trein moet nemen die ná 16 uur, dus tijdens de spits, op je bestemming is, wat dan?
19/12/2015: 1. België (11490) 2. Nederland (6430) 3. Duitsland (3430) 4. Luxemburg (2625) 5. Frankrijk (2540) 6. Zwitserland (1915) 7. Italië (1066) 8. Oostenrijk (480) 9. Spanje (397) 10. Polen (267)

Paul
Berichten: 839
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU

Re: NMBS bant fiets tijdens de spits

Bericht door Paul » 18 okt 2018, 14:14

Ik heb grote vragen bij dat plan van de NMBS om het vervoer van gewone fietsen te bannen tijdens 'de spitsuren'.
Vouwfietsen blijven (gelukkig maar) buiten schot, maar ze zorgen volgens mij soms ook voor veel overlast, zeker wanneer de eigenaars ze niet (volledig) opplooien of ze op hinderlijke plaatsen in de trein achterlaten. En er worden véél meer vouwfietsen op de trein meegenomen dan gewone fietsen.
In nieuw of vernieuwd reizigersmaterieel zijn ruimtes voorzien voor fietsen, de eigenaars moeten ze zelf in- en uitladen, dus wat is het probleem?
In ouder materieel moeten die fietsen normaal in de bagageruimte, daar is maar beperkt plaats, en - zoals gezegd - de treinbegeleider kan altijd weigeren ze mee te nemen als het niet kan.
Dus waarom die nieuwe (pest)maatregel? Ik snap er niets van.

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4003
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bant fiets tijdens de spits

Bericht door Steve » 18 okt 2018, 14:31

In verband met dat nieuwe of vernieuwde materieel moet wel opgemerkt worden dat die fietsplaatsen steeds gecombineerd zijn met klapstoeltjes. Met andere woorden: als de fietsplaats ingenomen is, zijn er X klapstoeltjes NIET beschikbaar (terwijl ze tijdens de spits gewoonlijk allemaal in gebruik zijn).

Wouterh12
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: NMBS bant fiets tijdens de spits

Bericht door Wouterh12 » 18 okt 2018, 20:27

Steve schreef:
18 okt 2018, 14:31
In verband met dat nieuwe of vernieuwde materieel moet wel opgemerkt worden dat die fietsplaatsen steeds gecombineerd zijn met klapstoeltjes. Met andere woorden: als de fietsplaats ingenomen is, zijn er X klapstoeltjes NIET beschikbaar (terwijl ze tijdens de spits gewoonlijk allemaal in gebruik zijn).
Maar dat is de schuld van de NMBS zelf. Neem nu de renovatie van de breaks: de Memlings hadden een bagageruimte waar de fietsen in opgeborgen kunnen worden. Dit heeft het nadeel dat de treinbegeleider moet tussenkomen, maar het voordeel dat de fiets daar veilig en uit de weg van reizigers staat. Je kan met een gerust gemoed een normale plaats in de trein uitkiezen. Met de gerenoveerde exemplaren heeft men ervoor geopteerd om een deel van de middenbak - nota bene die met de beste zitplaatsen - op te offeren als "multifunctionele ruimte". De fiets moet nu daar gezet worden, maar er staan ook klapstoeltjes.

Gevolg: de reizigers moeten het met het inferieure comfort van de klapstoeltjes doen (in plaats van de comfortable zetels georiënteerd in/tegen de rijrichting, die er waren) en als reiziger met fiets moet je maar een plaats zien te vinden voor de fiets. Je kunt er dan best nog zelf bij blijven, omdat je medereizigers makkelijk aan je fiets kunnen. Bovendien vraag ik me zelfs af of de Break van riemen voorzien is, zoals de multifunctionele ruimte in de M6 die wel heeft.

2 jaar geleden heb ik van de trein gebruik gemaakt om een fietstocht vanuit en rond Hasselt te doen. Het is ideaal dat je eigen fiets meekan: niet alleen staat de fiets-GPS daarop gemonteerd, die fiets past ook bij je qua maat en eigenschappen (rijhouding, remmen, verlichting, manier van schakelen). Een huurfiets is zeker geen ideale oplossing, een vouwfiets is voor mij duur en niet ideaal voor lange afstanden en de blue bikes worden zelfs afgestoten door de NMBS. Het is dan ook handig als je bij de terugrit geen zorgen moet maken of je trein al dan niet vertrekt in wat de NMBS als spits beschouwd. De trein hoeft daarom niet per se overvol te zitten bij het vertrek, en met een bagageruimte zoals op de oude Break is het al helemaal geen probleem (dat was 2 jaar geleden ook het geval).

Overigens komt het als pendelaar Mechelen-Brussel niet bij mij op om te proberen een fiets mee te nemen tijdens de spits op die lijn. Ik ben het dan ook eens met de kritiek dat het een kanonschot op een mug is en blij dat Bellot de NMBS terugfluit: http://www.standaard.be/cnt/dmf20181017_03851815

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 8996
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bant fiets tijdens de spits

Bericht door Shrek » 18 okt 2018, 21:02

De pakwagen voor fietsen is zeker geen goede oplossing. Dit vraag heel veel tijd van de begeleider en zorgt bijna gegarandeerd voor vertragingen. Hoe sneller deze pakwagens eruit zijn, hoe beter.

kika
Berichten: 2580
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS bant fiets tijdens de spits

Bericht door kika » 18 okt 2018, 23:16

Zolang je niet kan weten waar eerste of tweede klasse is, noch waar je je fiets op de trein kan zetten zal je ook buiten de spits kostbare tijd verliezen. Een treinbegleider is misschien aan de andere kant, pakwagens vertragen dat nog meer. Misschien, heel misschien, met goede rijtuigaanduidingen op de perrons (en in apps en weet ik waar nog) kunnen meer mensen een zitplaats hebben, zich beter over perrons verdelen, weten reizigers waar hun favoriete 1e/2e klasse is en staan fietsers vaker aan de juiste plek om op te stappen.

Ruben
Berichten: 298
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: NMBS bant fiets tijdens de spits

Bericht door Ruben » 19 okt 2018, 16:54

Het zou qua tijdsverlies ook al helpen mocht men de verlaagde deur van de M6 van een drukknop voorzien zoals de andere deuren, zodat de tussenkomst van de treinbegeleider hier niet meer nodig is.

Plaats reactie