één Vlaams vervoersbedrijf

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
joverwimp
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

één Vlaams vervoersbedrijf

Bericht door joverwimp » 03 feb 2019, 09:30

Als in 2023 de Europese spoormarkt opengaat, komen er rijpaden in de aanbieding in het Brussels Gewest. De MIVB overweegt daarom diensten op het spoor aan te bieden, en de zowat 33 stations in het Brussels Gewest beter te verbinden. “Ons doel is mensen te vervoeren, op welke manier is van geen tel", aldus de MIVB-topman in De Tijd.
Waarop Ben Weyts, de Vlaamse minister van Mobiliteit reageert: hij wil tot één Vlaams vervoersbedrijf komen, met één ticketformule en één abonnement voor trein, tram en bus, zoals bijvoorbeeld in Londen het geval is. “Als we in Vlaanderen zeggenschap krijgen over het spoor, dan kunnen we ons huidig vervoeraanbod van bussen en trams ten minste eens afstemmen met het treinaanbod. Voeg daar nog aan toe deelfietsen, deelauto's en zelfs taxi's en dán heb je een doeltreffend en innovatief antwoord op de klimaatuitdaging. Met een abonnement dat je voor zowel korte als lange afstanden snel en efficiënt van deur tot deur brengt, kan je mensen echt verleiden om de auto vaker te laten staan."
Dat klinkt verleidelijk, maar
- is er al geen overleg om het vervoeraanbod af te stemmen (Aribus) ?
- nu reeds geeft één MOBIB-kaart toegang tot intermodaliteit, inclusief deelfietsen, deelauto’s, …(https://mobib.be/nl.html#partners)
- één ticketformule en één abonnement in Vlaanderen, maar wat als je de trein neemt naar Brussel of Wallonië? Twee ‘grensoverschrijdende’ tickets of abonnementen zullen wellicht niet eenvoudiger noch goedkoper zijn.


Paul
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU

Re: één Vlaams vervoersbedrijf

Bericht door Paul » 03 feb 2019, 10:07

Ik vraag me af of Ben Weyts ooit het openbaar vervoer neemt...

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9075
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: één Vlaams vervoersbedrijf

Bericht door Shrek » 03 feb 2019, 14:40

Ach, tegen dat het zover is zal de Europese commissie wel een achterpoortje voorzien waardoor de liberalisering enkel op papier moet doorgevoerd worden maar alles in realiteit bij het oude blijft.
Dit is misschien de natte droom van bepaalde politiekers, maar de Belgische spoorwegen opsplitsen zou het geheel zodanig inefficiënt maken dat mensen met kennis terzake dit niet zullen laten gebeuren.

Gebruikersavatar
HLE 2302
Berichten: 2576
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: één Vlaams vervoersbedrijf

Bericht door HLE 2302 » 03 feb 2019, 14:42

Een staatsbedrijf die een ander staatsbedrijf wil beconcurreren ? En dat in een regio waar er zo'n grote treindichtheid is dat er eigenlijk al lang geen plaats is voor andere treinen van andere vervoersbedrijven ? Een gevalletje schoenmaker blijf bij je leest zou ik zo denken.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...

Gebruikersavatar
HLE 2302
Berichten: 2576
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: één Vlaams vervoersbedrijf

Bericht door HLE 2302 » 03 feb 2019, 14:51

Shrek schreef:
03 feb 2019, 14:40
Ach, tegen dat het zover is zal de Europese commissie wel een achterpoortje voorzien waardoor de liberalisering enkel op papier moet doorgevoerd worden maar alles in realiteit bij het oude blijft.
Dit is misschien de natte droom van bepaalde politiekers, maar de Belgische spoorwegen opsplitsen zou het geheel zodanig inefficiënt maken dat mensen met kennis terzake dit niet zullen laten gebeuren.
Dat achterpoortje is reeds voorzien. In het 4e spoorwegpakket is opgenomen dat een opsplitsing in kleine landen als België maximum 80/20 verdeling mag gelden. Bovendien is opgenomen dat de regerende macht ervoor kan kiezen om het beheerscontract bij het open komen van het reizigersvervoer rechtstreeks aan de bestaande operator kan worden geschonken, en daar worden dan bepaalde eisen i.v.m stiptheid en klanttevredenheid in opgenomen. Indien bij het aflopen van het beheerscontract aan deze eisen werd voldaan dan word het volgende beheerscontract stilzwijgend verlengd. Is niet aan de voorwaarden voldaan dan komt er wel een openbare aanbesteding. Maar een openbare aanbesteding voor 80% van het net in ons land lijkt mij voor een private operator helemaal niet interessant. Ze hebben niet het materiaal noch het personeel om dit uit te voeren, en weten ook heel goed dat in die 80% heel wat niet rendabele lijnen opgenomen zijn waartoe ze in het beheerscontract wel verplicht zijn om er een vooraf bepaald aantal treinen te laten rijden.

Ik denk dus ook niet dat het zo'n vaart gaat lopen. Veel zal in elk geval afhangen van de regerende macht in 2023. In geval van een extreem rechtse regering zal er misschien wel een openbare aanbesteding komen, in geval van een centrum of linkse regering komt die er niet en zal het beheerscontract worden verlengd met hierboven vermelde voorwaarden. En in die tijd zal de NMBS worden omgevormd tot bedrijf denk aan de geschiedenis van Proximus of Bpost.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 3937
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: één Vlaams vervoersbedrijf

Bericht door overweg13 » 03 feb 2019, 18:34

De profileringsdrang neemt weer dramatische allures aan. Ik word stilaan ziek van de politiek. Dat kan ook aan mij liggen, maar ik denk dat ik toch wel wat af weet van het openbaar vervoer. Je hoeft er trouwens niet zo heel veel van af te weten om te beseffen dat een opsplitsing gewoon waanzin is. En of Weyts het OV neemt? Ik heb hem enkele jaren geleden nog wel eens zien staan in het station van Buizingen, toen hij nog niet alle dagen op tv of radio was. Maar of je daarom ook kunt beweren dat je veel van het OV kent, is een andere vraag.
Ik denk dat we als gebruikers meer gebaat zouden zijn bij één performant bedrijf voor alle OV in België. In afwachting kan Weyts al eens proberen om Aribus te doen respecteren door "zijn" chauffeurs, want die vegen daar vierkant hun laars aan. Het hele opzet van Aribus is schitterend en uitgewerkt door NMBS, De Lijn en TEC. Het is op het allerlaatste moment dat het fout loopt: als de chauffeur een wachttijd opgelegd krijgt. Laat ze daar maar eens iets aan doen.
Met vriendelijke groet

overweg13

FLV-FGSP
Berichten: 1469
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: één Vlaams vervoersbedrijf

Bericht door FLV-FGSP » 03 feb 2019, 19:42

Weyts, was dat niet die man die De Lijn opsplitst in 15 Lijntjes?

Plaats reactie