Groepsreis

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Juliën

Groepsreis

Bericht door Juliën »

Voor een reis Oostende-Brussen h/t, voor een groep jongeren +-25 mensen, allen -18 jaar: Ik zie hier 60% korting staan voor een groepreis: https://www.belgiantrain.be/nl/tickets- ... rds/groups Zou die 60% korting slaan op de normale ticketprijs van een volwassene, of op het normale jongerentarief (de Go Pass 1). Als ik het zo intik (via de knop 'reserveer je groepsreis hier') om de prijs te berekenen, zie ik geen verschil of ik nu wat invul in het vakje -12-17 jaar- of in het vakje 18jaar tot 65 jaar. Beiden geven dezelfde prijs. Het is weekend, dus vandaar stel ik hier maar even de vraag. In ieder geval toch heel wat voordeliger dan losse tickets!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Groepsreis

Bericht door Steve »

Kortingen gelden steeds op de normale ticketprijs. De Go Pass en dergelijke zijn forfaits, vaste prijzen waar geen bijkomende korting op gegeven wordt.

Zelfs als de normale ticketprijs met 60% korting ietsje duurder uitkomt dan de Go Pass, kan het toch het overwegen waard zijn omdat je gereserveerde zitplaatsen krijgt.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Groepsreis

Bericht door groentje »

Omgekeerd kan het soms interessant zijn om net een Gopass te gebruiken omdat he flexibeler is, ook als het iets duurder is, als je niet helemaal zeker bent van de samenstelling van je groep (misschien dreigen er nog last-minute afhakers), of wil je de mogelijkheid openhouden een uurtje later te vertrekken, of... Maar da's een afweging die wij natuurlijk niet voor jou kunnen maken. Er zijn voor- en nadelen verbonden aan elk systeem.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Groepsreis

Bericht door rdv »

Ik dacht dat het sinds 1 feb verboden is om Go Passen te gebruiken voor groepen.
Ook met een groepsbiljet heb je de flexibiliteit om het aantal aan te passen vlak voor vertrek.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Groepsreis

Bericht door groentje »

Ik vind nergens zo'n beperking terug op de website, ik zie dus niet hoe ze dit zouden kunnen hardmaken. Misschien is het wel flexibeler geworden qua groepsreizen, ik weet nog dat een aanpassing van het aantal reizenden minstens een dag op voorhand moest gebeuren, niet zolang geleden.
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Groepsreis

Bericht door wbrm »

rdv schreef: 16 feb 2019, 10:45 Ik dacht dat het sinds 1 feb verboden is om Go Passen te gebruiken voor groepen.
"Ok mensen, eens op de trein zijn we officieel x kleinere groepen. We kennen elkaar niet!" :twisted:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Groepsreis

Bericht door overweg13 »

rdv schreef: 16 feb 2019, 10:45 Ik dacht dat het sinds 1 feb verboden is om Go Passen te gebruiken voor groepen.
Ook met een groepsbiljet heb je de flexibiliteit om het aantal aan te passen vlak voor vertrek.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Dat is al vele jaren verboden. Er is een tijd geweest dat alles kon (GoPass, MultiPass). Het kwam erop neer dat je gereserveerde plaatsen kreeg zodra je je ook in groep verplaatste. Sindsdien - o.a. na incidenten tijdens de spits - is men alles heel erg gaan verstrengen. Vroeger kon je je groepsreis ongeveer zelf uitkienen, tegenwoordig moet je je neerleggen bij de oekazen, ook als dat je helemaal niet goed uitkomt. Het enige aantrekkelijke is nog het tarief, maar al de rest speelt in je nadeel: de verplichte treinen (en boete als je andere treinen neemt!), de vaak niet gereserveerde plaatsen, de gereserveerde plaatsen die ingenomen zijn door reizigers die door de tbg ongemoeid gelaten worden, het volstrekte gebrek aan soepelheid om de aantallen op het laatste moment te wijzigen of om de reis af te zeggen. Het is dus alleszins niet zo rooskleurig als voorgesteld.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Groepsreis

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef: 16 feb 2019, 14:33
rdv schreef: 16 feb 2019, 10:45 Ik dacht dat het sinds 1 feb verboden is om Go Passen te gebruiken voor groepen.
Dat is al vele jaren verboden.
Ik kon en kan dat nergens in de voorwaarden vinden. Of kijk ik niet goed?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Groepsreis

Bericht door overweg13 »

Kijk hier maar even: https://www.belgiantrain.be/nl/tickets- ... rds/groups. En klik dan onderaan door naar "Meer info over groepsreizen". Dan zie je meteen dat de korting 60 % bedraagt op het standaardtarief. Van passen of dergelijke is geen sprake. (Overigens is sinds 01.02.2019 de groepsreis eerste klas afgeschaft.) Wie na lectuur van die drie bladzijden nog geen punthoofd heeft en toch nog een groepsreis wil, verdient een medaille voor moed en zelfopoffering.
Zelf trok ik destijds op met een groep wandelaars. We waren dus sterk afhankelijk van het weer. De erg rigide voorwaarden hebben er een rol in gespeeld dat ik het organiseren van groepsreizen opgegeven heb. Ik begrijp dat het anders ligt als je een museumbezoek plant of een jeugdkamp, maar voor ons wandelaars was het telkens de hel.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Groepsreis

Bericht door Steve »

Er is enige spraakverwarring: je kunt geen aanspraak maken op de specifieke voordelen voor groepsreizen (nota bene plaatsreservering) als je niet tegen het bijbehorende tarief reist, maar het in se natuurlijk niet verboden om in groepsverband te reizen met een Go Pass of ander vervoerbewijs. Dat zou trouwens ook zeer moeilijk te controleren.
Plaats reactie