Geen realtime gegevens

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 4718
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01
Locatie: Kapellen

Geen realtime gegevens

Bericht door Adler » 06 okt 2019, 05:47

Waarom zijn er al dagen lang geen real-time gegevens op de NMBS website ?

Deze week stond er nog op de website dat de IT-dienst er alles aan doet om dit zo snel mogelijk op te lossen.

Het strafste is dan nog dat de website van NS wel realtime informatie kan geven voor de treinen naar Nederland, ook voor het traject in Belgie.

De data is er dus wel degelijk.


Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20558
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geen realtime gegevens

Bericht door Steven » 06 okt 2019, 11:28

NS geeft de vertraging gemaakt in België enkel vrij correct weer als het een trein van België naar Nederland betreft maar niet omgekeerd. Eens een trein hun land verlaten heeft is het niet echt correcte info.
De tijden komen eigenlijk van Infrabel. Dus het is niet dat de nmbs zijn eigen stiptheid meet. Ik vermoed dat als je ze niet ziet op de website het echt een website gebonden probleem is en geen probleem van de metingen op zich.

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 4718
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01
Locatie: Kapellen

Re: Geen realtime gegevens

Bericht door Adler » 06 okt 2019, 17:26

Het probleem schijnt eindelijk opgelost te zijn.
Ik vraag me af waarom dat dagen moet duren.
Als het een softwareprobleem is door een wijziging aan de software kunnen ze toch opnieuw de vorige versie installeren.
En als het een hardwareprobleem was aan de interface met de website duurt dat ook geen dagen om te vervangen.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20558
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geen realtime gegevens

Bericht door Steven » 06 okt 2019, 17:41

Zover ik weet is de it bij de NMBS onderbemand (privé krijgen zulke mensen nu eenmaal meer loon) dus als 1 iemand het werk van meerdere mensen moet doen kan dat niet snel vooruit gaan.

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 4718
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01
Locatie: Kapellen

Re: Geen realtime gegevens

Bericht door Adler » 06 okt 2019, 18:21

Steven schreef:
06 okt 2019, 17:41
Zover ik weet is de it bij de NMBS onderbemand (privé krijgen zulke mensen nu eenmaal meer loon) dus als 1 iemand het werk van meerdere mensen moet doen kan dat niet snel vooruit gaan.
Als ik goed ben ingelicht worden de IT-diensten voor de NMBS geleverd door een van de vele dochterondernemingen van de NMBS: Ypto.
Bij Ypto werken 220 mensen betaald door de NMBS.
Voor de website zal er dus wel meer dan 1 iemand verantwoordelijk zijn.
Die Ypto is trouwens verleden jaar al in opspraak gekomen omdat ze al sinds 2012 werkten aan een nieuw informaticasysteem NDS voor ticketverkoop waarin al 30 miljoen euro is gestoken en dat nu is stopgezet omdat het na 6 jaar nog altijd niet werkte.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20558
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geen realtime gegevens

Bericht door Steven » 06 okt 2019, 18:52

It en nmbs. Een deel uitbesteed, een deel intern al dan niet aangevuld door een deel externen (die dan nog andere loonvoorwaarden hebben en dergelijke). Mijn schoonbroer was zo’n externe it persoon bij de NMBS voor een hele tijd. Doch hij werkte niet voor de website.

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 4718
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01
Locatie: Kapellen

Re: Geen realtime gegevens

Bericht door Adler » 15 okt 2019, 19:32

Opnieuw geen real-time gegevens meer en deze keer zelfs geen aanduidingen meer op de borden in Brussel met een chaos als gevolg.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9371
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Geen realtime gegevens

Bericht door Shrek » 15 okt 2019, 20:31

Adler schreef:Opnieuw geen real-time gegevens meer en deze keer zelfs geen aanduidingen meer op de borden in Brussel met een chaos als gevolg.
Deze keer lag het probleem blijkbaar bij de Infrabel servers.

Plaats reactie