1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4660
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk

Bericht door Steve »

Het basisprobleem blijft dat die gecombineerde abonnementen een optelsom zijn van de afzonderlijke abonnementsprijzen, een symbolische korting in één geval even buiten beschouwing gelaten. Op die manier heeft het natuurlijk weinig zin, er is niemand die de vier maatschappijen bijna dagelijks zal nemen in heel het land (want op zo'n gebruik zijn die afzonderlijke abonnementen afgestemd). Bij een echte tariefintegratie wordt de prijs navenant aangepast zonder dat de operatoren erbij verliezen, precies omdat ze weten dat de betrokken klant nooit zoveel zal doorwegen als een klant die zich tot één operator beperkt. Brupass bewijst dat het kan, de toeslag in vergelijking met een "gewoon" MIVB-abonnement is minder dan 90 euro (en zelfs maar 40 euro voor het schoolabonnement) terwijl je voor afzonderlijke abonnementen NMBS (zelfs enkel voor de zone Brussel), De Lijn en TEC vele honderden euro's kwijt zou zijn. Alleen zal het dus grote politieke overeenstemming tussen letterlijk alle regeringen van dit land vragen om dit naar heel het land uit te breiden. Buiten de onvermijdelijke politieke tegenstellingen (die zich in tal van mobiliteits- en andere dossiers manifesteren) zit je ook met de moeilijke kwestie van de precieze verdeling van de inkomsten die zo'n gecombineerd tarief genereert.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5001
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01
Locatie: Kapellen

Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk

Bericht door Adler »

Steve schreef: 11 okt 2021, 10:13 Buiten de onvermijdelijke politieke tegenstellingen (die zich in tal van mobiliteits- en andere dossiers manifesteren) zit je ook met de moeilijke kwestie van de precieze verdeling van de inkomsten die zo'n gecombineerd tarief genereert.
Hoe lost men die verdeling dan op in landen zoals Nederland, Zwitserland en Oostenrijk met nog veel meer maatschappijen dan hier ?
Ik denk trouwens dat met de huidige prijzen het aantal verkochte Unlimited abonnementen, al dan niet gecombineerd met een ander abonnement, op de vingers van 1 hand te tellen is.
Dan is er ook niet veel te verdelen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4660
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk

Bericht door Steve »

Zwitserland en Oostenrijk ken ik onvoldoende, maar in Nederland wordt dat alvast grotendeels opgelost door infrastructuur: alle stations hebben er toegangspoortjes en zowel in stations als voertuigen geldt dat je in- en uitcheckt. Dan weet je feilloos wie wat gebruikt en kun je de verdeling van de inkomsten perfect regelen (ik ga er natuurlijk van uit dat ze het zo doen, de details heb ik ook niet). Daar staan we hier helaas nog ver van, alleen al het installeren van toegangspoortjes in de NMBS-stations (en vooral het navenant afsluiten van alle andere officiële en officieuze toegangen...) is er een gigantisch project. Ook de relatieve politieke eenheid in Nederland en de veel hogere tarieven voor OV (en dus veel minder financiële afhankelijkheid van de overheid) zullen ongetwijfeld helpen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5001
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01
Locatie: Kapellen

Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk

Bericht door Adler »

Steve schreef: 11 okt 2021, 11:54 Zwitserland en Oostenrijk ken ik onvoldoende, maar in Nederland wordt dat alvast grotendeels opgelost door infrastructuur: alle stations hebben er toegangspoortjes en zowel in stations als voertuigen geldt dat je in- en uitcheckt. Dan weet je feilloos wie wat gebruikt en kun je de verdeling van de inkomsten perfect regelen (ik ga er natuurlijk van uit dat ze het zo doen, de details heb ik ook niet). Daar staan we hier helaas nog ver van, alleen al het installeren van toegangspoortjes in de NMBS-stations (en vooral het navenant afsluiten van alle andere officiële en officieuze toegangen...) is er een gigantisch project. Ook de relatieve politieke eenheid in Nederland en de veel hogere tarieven voor OV (en dus veel minder financiële afhankelijkheid van de overheid) zullen ongetwijfeld helpen.
Ik weet niet waar u zich op steunt om te zeggen dat er in Nederland veel hogere tarieven zouden zijn dan hier.
Met een NS Flex Dal Vrij abonnement bijvoorbeeld reis je met alle treinen ( NS en andere ) in de daluren en het hele weekend voor 106 euro per maand.
Ik heb zelf een NS Flex Weekend Vrij abonnement waarmee ik alle treinen kan nemen in het weekend en op feestdagen voor 31 euro/maand.
Er zijn nog veel andere voordelige NS Flex formules zoals Dal Voordeel en Altijd Voordeel met kortingen van 40%.

Dit is onmogelijk hier.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4660
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk

Bericht door Steve »

Dat soort producten bestaat hier (helaas) niet, maar je hebt wel dingen als de Standard Multi (ex-Rail Pass) of het weekendbiljet, waardoor je in de praktijk vaak zelfs nog voordeliger uitkomt. Door de band genomen en zéker tijdens de spits betaal je in Nederland een pak meer dan hier, dat is nu niet bepaald een geheim. Bij de NS zijn losse tickets tegen standaardtarief zijn zo'n 20-30% duurder dan hier, doordeweeks heb je ook niets wat overeenkomt met de Standard Multi die we hier kennen (laat staan extra voordeeltarieven voor jongeren of senioren...) er is geen vast weekendtarief van -50%, en abonnementen kosten tot wel twee keer zoveel als hier (voor de prijs van een gemiddeld trajectabonnement in Nederland heb je hier met gemak een abonnement voor het hele net). Ook op de bus, metro en tram betaal je gemakkelijk meerdere tientallen procenten extra, met veel minder voordeeltarieven voor allerlei doelgroepen. Ook in de kostendekkingsgraad is dat heel duidelijk te zien, Nederlandse vervoerders halen nagenoeg al hun inkomsten daaruit terwijl dat hier in België maar tussen pakweg 15 à 45% ligt.
jpvdveer
Berichten: 120
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk

Bericht door jpvdveer »

Steve schreef: 11 okt 2021, 11:54 in Nederland wordt dat alvast grotendeels opgelost door infrastructuur: alle stations hebben er toegangspoortjes en zowel in stations als voertuigen geldt dat je in- en uitcheckt. Dan weet je feilloos wie wat gebruikt en kun je de verdeling van de inkomsten perfect regelen (ik ga er natuurlijk van uit dat ze het zo doen, de details heb ik ook niet). Daar staan we hier helaas nog ver van, alleen al het installeren van toegangspoortjes in de NMBS-stations (en vooral het navenant afsluiten van alle andere officiële en officieuze toegangen...) is er een gigantisch project. Ook de relatieve politieke eenheid in Nederland en de veel hogere tarieven voor OV (en dus veel minder financiële afhankelijkheid van de overheid) zullen ongetwijfeld helpen.
Correct, maar de "OV jaarkaart", zoals het product in Nederland vroeger heette, bestaat al vele decennia, lang voordat er sprake was van chipkaarten of toegangspoortjes. Alle spoorvervoer was destijds in handen van NS, maar het stads- en streekvervoer bestond toen uit een aanzienlijk aantal (rond de 15 denk ik) afzonderlijke maatschappijen. Ook toen was het daar mogelijk om tot een verdeelsleutel te komen. Infrastructuur helpt maar is geen voorwaarde. Daarnaast waren de tarieven en kostendekkingsgraad ten tijde van de invoering van de OV-jaarkaart in Nederland veel lager dan nu het geval is.
Plaats reactie