Nice/Antibes-Brussel met TGV in juli 2023

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Nice/Antibes-Brussel met TGV in juli 2023

Bericht door msts.be »

Allen,

Ik bezoek het forum nog maar zelden wegens andere bezigheden, maar voor dit topic zitten er wel experten hier die me kunnen verderhelpen.. :)

Eind juni/begin juli ga ik opnieuw naar Zuid-Frankrijk, naar Antibes (tussen Cannes en Nice) voor een 10-tal dagen. Heen met de auto, maar ik verlaat mijn reisgezelschap op 11 juli om wat eerder terug te zijn (en omdat ik die extreme hitte niet zo lang meer verdraag).

Na lang afwegen tussen de keuze trein of vliegtuig is de keuze op de trein gevallen. Nu is enkel het probleem nog, welke trein ? Althans op het stuk Antibes-Marseille, want sinds 2018 (of vroeger?) rijdt de rechtstreekse rit van Nice naar Brussel (TGV 9864, al durfde het nummer door de jaren al eens veranderen) niet meer.

Ik heb een klein Excelletje gemaakt, en dan kom ik op dit uit:
tgv_11_07_2023_1.png
tgv_11_07_2023_1.png (12.19 KiB) 7301 keer bekeken
Omdat ik weet dat deze lijn (Nice-Marseille) de meest verzadigde en vertragingsgevoelige lijn van Frankrijk is, zou ik graag toch een buffer van minstens 1 uur willen inbouwen om de overstap in Marseille zonder al te veel stress te maken.

De SNCF Connect app stelt mij de TGV 6188 op het hele traject (Antibes-Parijs GdL) voor, en nadien een overstap tussen Gare de Lyon en Gare du Nord, met aansluiting op de volgende Thalys. Dat is té stressvol voor mij, ik doe dan liever langer over het gehele traject maar met een beperkt aantal overstappen.

Qua vertragingen heeft er een Duits team een site/app rond gemaakt, de Zugfinder. De gratis versie laat maar toe tot 30 dagen terug te kijken, voor langer en voor gedetailleerdere statistieken (vertraging per station, ..) moet je een betalende formule nemen.

Als we de 2 eerste ritten daarin gooien, krijgen we volgende resultaten:
https://www.zugfinder.net/en/train-TGV_5516

TGV 2242/5516 (beide Nice - Straatsburg, maar de 5516 wordt daar afgehaakt en rijdt alleen verder tot Nancy) is all over the place deze maand, met vertragingen variërend tussen 5 minuten en 140 minuten (op 03/05/2023). Ik denk dat de meeste vertragingen van deze relatie zich voordoen tussen Lyon en Dijon, want daar wordt via de klassieke PLM-lijn gereden met stops in Mâcon, Chalon-sur-Saône en Dijon-Ville.

https://www.zugfinder.net/en/train-TGV_6188

De 6188 doet beter, met één extreem geval van 51 minuten vertraging in St-Raphaël-Valescure, die nog opgehaald werd tot 30 minuten bij aankomst in Parijs.

Qua prijs maakt het niet uit: ik ga toch 1ste klas full-flex (Business Première/Première Pro) reizen, en dan is het verschil tussen 1ste semi-flex en 1ste full-flex op beide trajecten amper 5 euro. En met die 5 euro kan ik in het ergste geval één of beide tickets wisselen op de dag zelf.

Wat kan ik eveneens aan TGV materieel-verwachten ? De 2242/5516 is sowiso TGV-POS of TGV-R (verschillende spottings bevestigen dit). De 6188 zal TGV Duplex zijn, maar met ondertussen 3 varianten die onderling toch verschillen weet ik liefst op voorhand welke.

* TGV Duplex klassiek/"Tallon" -> origineel interieur van 1995-2001, grijstinten, niet gemoderniseerd. Deze stellen lijken eerder specifiek op de "vuilbakrelaties" in het noorden te rijden (Rang-du-Fliers/Boulogne/Calais/Duinkerke-Lille/Parijs), gemixt met de resterende POS enkeldeks stellen ?

* TGV Duplex Dasy/EuroDuplex -> nieuwer interieur vanaf 2005 tot en met nu, vooral blauwtinten & paars. Kan in alle Duplex stellen behalve Océane voorkomen, omdat er heel wat wisselingen van rijtuigen tussen verschillende motorbakken gedaan zijn. Dit omdat "oude" tussenrijtuigen werden verbouwd voor Ouigo met de low-cost layout en die met Dasy-motorbakken tot nieuwe Ouigo-stellen werden samengesteld.

* TGV Duplex Océane/Océane-like -> nieuwste model geïntroduceerd met de opening van de LGV naar Bordeaux, maar rijdt nu ook op andere lijnen omdat deze stellen een hogere zitcapaciteit hebben (556 plaatsen vs. 508 in Duplex klassiek/Dasy).
Océane-like zijn stellen van de originele serie die geen rijtuigen van een Dasy/EuroDuplex hebben gekregen, en waarvan het interieur wordt gemoderniseerd zoals op de "nieuwe" stellen. Deze situeren zich in de reeks 262-289, en ook enkele voormalige POS-motorbakken met RD-rijtuigen gaan deze layout krijgen.

Samenvatting en beeldjes van elke variant bij de man in zitje 61: https://www.seat61.com/trains-and-route ... TGV_Duplex

Als ik het zitplan bekijk en dat combineer met de info van deze site (https://showmethejourney.com/travel-inf ... elling-by/), dan zou het om een TGV Océane/like moeten gaan:
tgv_6188_2023_zitplan.png
tgv_6188_2023_zitplan.png (37.82 KiB) 7301 keer bekeken
Want weinig carrés en tafels in de carré, en de benedenverdieping van rijtuig 3/13 is tweede klasse. Op de andere Duplex-types is rijtuig 3/13 volledig eerste klasse.

De rit naar Brussel is met TGV-Réseau as usual. De enige vraag die ik daar bij heb: (bijna?)alle dubbeldeksstellen hebben Wifi aan boord. Is dit ook het geval nu op de TGV-R ? Of voorzie ik beter zelf een mifi-router (aka 4G hotspot) ?
Thalys heeft dat wel, maar Thalys of Thalys zon probeer ik te vermijden - daar die enkel zaterdag rijdt en je meestal dan échte toeristen aan boord hebt. Die wil ik enigzins vermijden door op een doordeweekse dag te rijden, alhoewel juli natuurlijk op elke dag drukker zal zijn dan buiten het seizoen.. :wink:

Nog een laatste zaak over prijzen: het heeft geen zin mij een SNCF Carte Avantage aan te praten. Ik heb de voorwaarden meermaals gelezen, en ze is niet geldig voor mij omdat:

* ik ouder ben dan 26 jaar maar jonger dan 60 jaar - geen carte Avantage Jeune of Senior voor mij
* bij een heen/terug-reis moet de reis in het weekend gedaan worden, of moet er minimaal 1 nacht van een weekend tussen de heen-en-terug reis zitten. de heen en terug-reis moet eveneens een symmetrische reisweg hebben. Dus ik kan niet voor de heenreis een "dummy" ticket tussen Cannes en Antibes maken om dan bij de terugreis Antibes-Marseille te doen.
* bij een enkele reis (wat hier het geval is) moet je ook op zaterdag of zondag reizen, of moet er door de week een kind meereizen (met eigen biljet te verstaan). Helaas of gelukkig heb ik geen kinderen of andere reisgenoten, dus die mogelijkheid sluit zich ook.

Alvast bedankt om door deze tekst te worstelen, maar dan is het grootste deel van de informatie al gepost.. :wink:
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nice/Antibes-Brussel met TGV in juli 2023

Bericht door trainlovertje »

Wat de vraag over 'welke trein' betreft, wat wil je exact weten? Wil je wat weten over de verschillende treinen tussen Antibes en Marseille? Of eerder over de aansluiting in Marseille/Lyon? Of nog wat anders? Wat bepaalt trouwens de trein die je uiteindelijk zal kiezen?

Betreffende welk type Euroduplex, die vraag kan ik niet beantwoorden. Ik ken de verschillende series niet goed genoeg en heb geen overzicht per trein.

In de TGV-R was een vijftal jaren geleden alleszins nog geen Wi-Fi, maar ik denk dat intussen alle stellen wel degelijk Wi-Fi hebben gekregen.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nice/Antibes-Brussel met TGV in juli 2023

Bericht door FLV-FGSP »

Groeten uit een TGV-R met werkende wifi!
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Nice/Antibes-Brussel met TGV in juli 2023

Bericht door nighttrain »

msts.be schreef: 02 jun 2023, 19:28

Nog een laatste zaak over prijzen: het heeft geen zin mij een SNCF Carte Avantage aan te praten. Ik heb de voorwaarden meermaals gelezen, en ze is niet geldig voor mij omdat:

* ik ouder ben dan 26 jaar maar jonger dan 60 jaar - geen carte Avantage Jeune of Senior voor mij
* bij een heen/terug-reis moet de reis in het weekend gedaan worden, of moet er minimaal 1 nacht van een weekend tussen de heen-en-terug reis zitten. de heen en terug-reis moet eveneens een symmetrische reisweg hebben. Dus ik kan niet voor de heenreis een "dummy" ticket tussen Cannes en Antibes maken om dan bij de terugreis Antibes-Marseille te doen.
* bij een enkele reis (wat hier het geval is) moet je ook op zaterdag of zondag reizen, of moet er door de week een kind meereizen (met eigen biljet te verstaan). Helaas of gelukkig heb ik geen kinderen of andere reisgenoten, dus die mogelijkheid sluit zich ook.

Alvast bedankt om door deze tekst te worstelen, maar dan is het grootste deel van de informatie al gepost.. :wink:
Carte Avantage Adulte
Avec la carte Avantage, bénéficiez de prix plafonnés en 2nde classe sur TGV INOUI et INTERCITÉS en direct, en dernière minute et même en période de grands départs !

- Pour vos trajets de moins d'1h30 = 39€ max
- Pour vos trajets entre 1h30 et 3h = 59€ max
- Pour vos trajets de plus de 3h = 79€ max

30% de réduction toute l'année pour vous et un accompagnant*

30% de réduction toute l'année pour vous et un accompagnant*
-60% sur les billets de 3 enfants accompagnants*

moins 60% sur les billets de 3 enfants accompagnants*
-15% sur les services SNCF
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Nice/Antibes-Brussel met TGV in juli 2023

Bericht door msts.be »

trainlovertje schreef: 03 jun 2023, 02:54 Wat de vraag over 'welke trein' betreft, wat wil je exact weten? Wil je wat weten over de verschillende treinen tussen Antibes en Marseille? Of eerder over de aansluiting in Marseille/Lyon? Of nog wat anders? Wat bepaalt trouwens de trein die je uiteindelijk zal kiezen?
Eerder of de overstap van 1u40 in Marseille voldoende is, gezien de reputatie van die lijn. Op SSC heb ik een gelijkaardige post gemaakt, en daar zegt men dat als er zich problemen voordoen, ze meestal van die orde zijn dat het niet uitmaakt of je 1u of 3u voorziet in Marseille. Dan zitten we in de categorie van persoonsongevallen, seinstoringen of problemen met de bovenleiding of wissels (hitte). Da's nagenoeg altijd overmacht, en daar heeft de trein zelf geen invloed op.
trainlovertje schreef: 03 jun 2023, 02:54Betreffende welk type Euroduplex, die vraag kan ik niet beantwoorden. Ik ken de verschillende series niet goed genoeg en heb geen overzicht per trein.
Ik blijf een sterk vermoeden hebben dat het een Océane(-like) zal zijn. Wat de keuze bepaalt ?

Océane heeft het voordeel van modern interieur en voldoende multimedia, maar heeft het nadeel dat zelfs in 1ste er meer plaatsen ingepropt zijn (wegvallen van de meeste vaste tafeltjes). Ook zijn daar in 1ste niet alle enkele zitjes mooi opgelijnd met de ramen, al is het minder erg dan bij vliegtuigmaatschappijen. In het begin (2017) pochtte de SNCF nog dat alle zetels in 1ste konden gedraaid worden naar de rijrichting, en dat men dat ook deed bij het begin van elke rit. Die service heeft men stopgezet in 2021, vermoedelijk nav corona en wat verdoken kostenbesparingen.

EuroDuplex/2N2 (paars/blauw interieur) heeft in feite het beste interieur: net nog licht genoeg, en de originele layout. Waarbij het merendeel van de solo's uitzicht heeft op een half raam.

Zeker op dit stuk klassieke lijn heb ik graag nog uitzicht naar buiten. Het 2de stuk naar Brussel boeit minder, gezien dat 90% hogesnelheidslijnen zijn met weinig bijzonderheden. Enkel de passage via Lyon-Part-Dieu maakt het nog afwisselend.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Nice/Antibes-Brussel met TGV in juli 2023

Bericht door msts.be »

Nog even een epiloog, gezien ik de trip dus vandaag heb ondernomen.

De samenstelling van het traject Nice/Antibes-Marseille was inderdaad zoals voorzien: 1 EuroDuplex Océane en 1 Duplex Océane-like (dat is een stel uit de 200-reeks dat gerenoveerd is zodat het identiek is aan een EuroDuplex Océane, dus inclusief ETCS en ook is rijtuig 3 op de benedenverdieping 2de klasse). Voor de nummer-fetichisten: het waren de stellen 869 (daar zat ik in, rijtuig 12 plaats 92) en 272.

Op dat traject was er nagenoeg geen vertraging, stipt om 10u33 in Marseille-St-Charles aangekomen ondanks hittegolf/canicule.

Vervolgens in Marseille nog wat beeldjes gemaakt van getrokken treinen met Corail-rijtuigen, vooral de Intercité Marseille-Bordeaux is een sammelsorium van allerhande kleurstellingen. En ook de "TER-IC" Marseille-Nice gaat zijn laatste periode in onder SNCF-vlag, in December 2024 is het de beurt aan Transdev met Omnéo Premium stellen (gelijkaardig aan die van de regio Normandie/Centre-Val-de-Loire).

In de lounge heb ik welgeteld maar 10 minuten doorgebracht, en dat was zelfs al genoeg. Net naast de lounge was men aan het boren. En jawel, ik had een hoofdtelefoon mee, maar ik ging de komende 5 uur toch al zittend doorbrengen. Dus dan was mijn Spaziergangetje van 1h30 een betere optie.

Het traject naar Brussel was zoals verwacht TGV-R Tri (stel 4518), inderdaad uitgerust met wifi (best wel goed op de meeste plaatsen, gemiddeld 40 à 60 Mbps download en 15 à 20 Mbps upload. Dat is gezien de gebruikte technologie - 4G/LTE bonding routers met meerdere sim-kaarten - niet slecht).
Wel nieuw (althans voor mij) is dat er regelmatig een "afvalman/afvalvrouw" langskomt met een "sac de tri", aka de gele zak. De vuilbakjes worden dus niet meer gebruikt ? Op mijn plaats was er nog eentje onderaan en ik heb er 1 papiertje in achtergelaten.
Vertraging was binnen de perken: in Lyon-Part-Dieu moesten er blijkbaar ordediensten aan te pas komen wegens onregelmatigheden. Dat gaf 10 minuten vertraging, die helaas niet meer werd opgehaald onderweg, of in Lille-Europe. Aankomst in Brussel-Zuid was dus om 17u53, op spoor 7 ocharm :shock:
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Nice/Antibes-Brussel met TGV in juli 2023

Bericht door JonasV91 »

Eigenlijk niet per sé on topic maar ik vroeg me net af of die Duplexstellen in België mogen/kunnen rijden?
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nice/Antibes-Brussel met TGV in juli 2023

Bericht door Shrek »

JonasV91 schreef: 12 jul 2023, 17:55 Eigenlijk niet per sé on topic maar ik vroeg me net af of die Duplexstellen in België mogen/kunnen rijden?
Neen, die hebben geen 3kV.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Nice/Antibes-Brussel met TGV in juli 2023

Bericht door msts.be »

Shrek schreef: 12 jul 2023, 18:08
JonasV91 schreef: 12 jul 2023, 17:55 Eigenlijk niet per sé on topic maar ik vroeg me net af of die Duplexstellen in België mogen/kunnen rijden?
Neen, die hebben geen 3kV.
Maar er is wel een variant van de EuroDuplex aan de overkant van de straat van Gibraltar die deze spanning wel lust: de Al-Boraq, aka ONCF reeks 1200:
https://www.mapbusiness.ma/a-la-une/onc ... -renforcee
(artikel is niet van toepassing, wou enkel de voorbeeldfoto tonen)
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Nice/Antibes-Brussel met TGV in juli 2023

Bericht door JonasV91 »

msts.be schreef: 12 jul 2023, 19:02
Shrek schreef: 12 jul 2023, 18:08
JonasV91 schreef: 12 jul 2023, 17:55 Eigenlijk niet per sé on topic maar ik vroeg me net af of die Duplexstellen in België mogen/kunnen rijden?
Neen, die hebben geen 3kV.
Maar er is wel een variant van de EuroDuplex aan de overkant van de straat van Gibraltar die deze spanning wel lust: de Al-Boraq, aka ONCF reeks 1200:
https://www.mapbusiness.ma/a-la-une/onc ... -renforcee
(artikel is niet van toepassing, wou enkel de voorbeeldfoto tonen)
Dus op zich zijn er geen verschillen met gewone dubbeldekrijtuigen?
Louter de correcte spanning en de juiste beveiligingssystemen om in België te kunnen/mogen rijden?

Ik was aan het denken aan de verbinding Oostende-Eupen maar met de M7 is dat irrelevant.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
edelweiss
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 apr 2018, 23:17

Re: Nice/Antibes-Brussel met TGV in juli 2023

Bericht door edelweiss »

Beste msts.be
Bedankt voor de epiloog! Altijd interessant dat iemand ná zijn/haar vraag de moeite neemt te schrijven hoe het achteraf in werkelijkheid is gegaan.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Nice/Antibes-Brussel met TGV in juli 2023

Bericht door Accelerat »

Hallo msts.be,

Ik wil ook graag mijn dank uitspreken voor het delen van al deze kennis met ons! Heb een hoop geleerd over de TGV Duplex series!
Plaats reactie