Ik heb lange tijd geweigerd om dergelijke apps te installeren, in een browser kan je nog enigszins de cookies in bedwang houden, maar met apps? Ik beken dat ik sindsdien ook een app van de supermarkt op mijn telefoon staan heb, maar niet van harte. En zeker voor kleinere bedragen betaal ik nog steeds liever cash, op een betaling van misschien €50 euro zijn een paar centiemen verwaarloosbaar, maar een paar centiemen voor elke transactie van onder de €5 (zoals bij de bakker)? De meesten zien mij dan ook graag komen.Steve schreef: ↑15 apr 2024, 13:30Het nut is uiteraard dat je Google Pay en consorten vlot kunt gebruiken via een smartphone of smartwatch en de fysieke bankkaart dus helemaal achterwege kunt laten. Dat klinkt voor sommigen als een wild idee, maar ik doe al jaren niets anders meer en het voelt als een flink anachronisme als ik plots ergens toch een bankkaart moet bovenhalen (laat staan enkel cash betalen). Voor veel andere zaken is het trouwens al de normaalste zaak ter wereld geworden - wie gebruikt tegenwoordig bijvoorbeeld nog klassieke plastic klantenkaarten als er apps zijn waar je ze alle 10 of 50 rechtstreeks bij de hand hebt?pmuy schreef: ↑15 apr 2024, 13:19 Het is ook gewoon mogelijk om een contactloze betaalkaart, die iedereen toch al heeft, te gebruiken. Ik zie zelf eigenlijk ook niet goed het nut van Apple Pay of Google Pay, ondanks het feit dat ik er prima mee overweg kan. Als het systeem goed geïmplementeerd is (dus niet zoals in Parijs, wel zoals in Nederland), is er verder geen werk aan. Ik merk zelf ook dat ik sneller geneigd ben om het openbaar vervoer te nemen wanneer ik niet eerst een ticket hoef te kopen, zeker als die aankoop behoorlijk omslachtig is. Even spontaan met de TEC reizen is bijvoorbeeld geen optie.
Ticket kopen aan het loket: mag het nog?
Re: Ticket kopen aan het loket: mag het nog?
Re: Ticket kopen aan het loket: mag het nog?
Er zijn nog niet-contactloze betaalkaarten in omloop hoor (steeds minder, maar toch), en buitenlandse kredietkaarten hebben ook niet allemaal een contactloze optie, of ze worden niet geaccepteerd.pmuy schreef: ↑15 apr 2024, 13:19 Het is ook gewoon mogelijk om een contactloze betaalkaart, die iedereen toch al heeft, te gebruiken. Ik zie zelf eigenlijk ook niet goed het nut van Apple Pay of Google Pay, ondanks het feit dat ik er prima mee overweg kan. Als het systeem goed geïmplementeerd is (dus niet zoals in Parijs, wel zoals in Nederland), is er verder geen werk aan. Ik merk zelf ook dat ik sneller geneigd ben om het openbaar vervoer te nemen wanneer ik niet eerst een ticket hoef te kopen, zeker als die aankoop behoorlijk omslachtig is. Even spontaan met de TEC reizen is bijvoorbeeld geen optie.
Ik sukkel regelmatig met Google Pay, soms vraagt die PIN-codes en het is mij niet steeds duidelijk of dat de PINcode van de kaart, van Google Pay of van de telefoon is. Dus steek ik dat maar terug weg (uit schrik dat mijn kaart geblokkeerd wordt), en neem mijn kaart uit mijn portefeuille. Maar ja, ik heb dan ook nog plastic klantenkaarten

Brengt me terug tot het startpunt van deze discussie, als het voor een 45-jarige ingenieur al te veel gedoe wordt, hoe kan je dan van een digi-beet verwachten dat die er vlot mee weg zou kunnen. Los van het feit dat een smartphone die dat allemaal kan (en die iedere 3 tot 5 jaar vernieuwd moet worden) niet goedkoop is.
(En over de NS en MIVB - voor kinderen moet een OV-chipkaart/MIVB-MOBIB gaan afhalen, of volle prijs betalen met je bankkaart).
Re: Ticket kopen aan het loket: mag het nog?
Vergeet niet dat 10% van de klanten een 2G gsm hebben en niet overweg kunnen met computers
Men zou er van schrikken hoeveel er zo zijn
wat maakt de NMBS dat mensen hun ticket op de trein moeten kopen
ik kan meerder stations aanwijzen waar de automaat in de wachtzaal van het station staat
wat ben je maar daar als het station gesloten
De service gaat achter uit !!!
Men zou er van schrikken hoeveel er zo zijn
wat maakt de NMBS dat mensen hun ticket op de trein moeten kopen
ik kan meerder stations aanwijzen waar de automaat in de wachtzaal van het station staat
wat ben je maar daar als het station gesloten
De service gaat achter uit !!!
-
- Berichten: 1224
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Ticket kopen aan het loket: mag het nog?
Normaal gezien zou een ticketje bij de treinbegeleider dan geen €9 extra moeten kosten.
Voorbeeld daarvan is station Tubize, loketten zijn daar geopend maar de automaten al enkele weken buiten dienst, reizigers dienen hier momenteel geen €9 "boordtarief" te betalen.
Voorbeeld daarvan is station Tubize, loketten zijn daar geopend maar de automaten al enkele weken buiten dienst, reizigers dienen hier momenteel geen €9 "boordtarief" te betalen.
Re: Ticket kopen aan het loket: mag het nog?
Ik was zojuist in het vernieuwde travel center van Antwerpen-centraal. Ondanks alle pogingen om mensen naar automaten te duwen, stond er hier een wachtrij tot buiten. Blijkt dat toch wel wat mensen om 1 of andere reden nog aan het loket moeten zijn.
Heb niet kunnen zien hoeveel ‘loketten’ er open waren, maar NMBS kennende zal het weer het minimum van het minimum zijn
Heb niet kunnen zien hoeveel ‘loketten’ er open waren, maar NMBS kennende zal het weer het minimum van het minimum zijn
Re: Ticket kopen aan het loket: mag het nog?
NMBS stopt fysieke verkoop tickets voor hogesnelheids- en nachttreinen in Limburg (Het Nieuwsblad, 27/09/2024)
Het schitterende antwoord van de woordvoerder:
“Reizigers kunnen op een andere manier aan de nodige vervoerbewijzen geraken en gaan hier zeer weinig last van ondervinden”, zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman.
Het schitterende antwoord van de woordvoerder:
“Reizigers kunnen op een andere manier aan de nodige vervoerbewijzen geraken en gaan hier zeer weinig last van ondervinden”, zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman.
Re: Ticket kopen aan het loket: mag het nog?
Als werknemer van de NMBS heeft hij weinig ervaring in ticketten kopen neem ik aan, hij weet dus niet beter.TimJ36 schreef: ↑28 sep 2024, 14:10 NMBS stopt fysieke verkoop tickets voor hogesnelheids- en nachttreinen in Limburg (Het Nieuwsblad, 27/09/2024)
Het schitterende antwoord van de woordvoerder:
“Reizigers kunnen op een andere manier aan de nodige vervoerbewijzen geraken en gaan hier zeer weinig last van ondervinden”, zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Ticket kopen aan het loket: mag het nog?
Dat laatste herken ik, ik heb deze middag een reiziger bijgestaan om een fietsticket te kopen, en eerlijk, ik had moeite om die terug te vinden op de automaat...
Re: Ticket kopen aan het loket: mag het nog?
Ik heb ooit bij zo'n interview bij NMBS, in hun kelder naast BruZuid, verteld dat de automaat duidelijk ontworpen was door mensen die nooit een ticket kopen.Want de NMBS-ers aan de tafel hebben geen ticket nodig en de ingehuurde IT-ers hebben een BMW van de firma.
Ik kreeg een vriendelijke glimlach terug.
Ik kreeg een vriendelijke glimlach terug.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Ticket kopen aan het loket: mag het nog?
Als het gaat om internationale treinen moeten wij ook al eens tickets/ reservaties kopen of vouchers inleveren aan een loket met internationale verkoop. Dus alle Limburgse collega’s zijn evengoed mede slachtoffer van deze keuze.dentheo schreef: ↑28 sep 2024, 20:14Als werknemer van de NMBS heeft hij weinig ervaring in ticketten kopen neem ik aan, hij weet dus niet beter.TimJ36 schreef: ↑28 sep 2024, 14:10 NMBS stopt fysieke verkoop tickets voor hogesnelheids- en nachttreinen in Limburg (Het Nieuwsblad, 27/09/2024)
Het schitterende antwoord van de woordvoerder:
“Reizigers kunnen op een andere manier aan de nodige vervoerbewijzen geraken en gaan hier zeer weinig last van ondervinden”, zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman.
-
- Berichten: 4017
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ticket kopen aan het loket: mag het nog?
Dat is veel te kort door de bocht. Ingehuurde consultants (informatici of andere beroepen) die in loondienst zijn bij hun agentschap kunnen inderdaad een salariswagen genegocieerd hebben, maar wie free-lance voor zo'n agentschap werkt die moet maar de eigen boontjes doppen. En wees maar gerust dat de tijd compleet voorbij is dat men in dat statuut fortuinen kon factureren. Komt dan nog bij dat vele bedrijven en organisaties hun bedrijfsparkings enkel openstellen voor de eigen (=loondienst)medewerker(st)ers, als externe kan men alweer de eigen boontjes doppen. Vermits bijna al die klanten in Brussel zitten heb ik sedert 2007 enkel nog met de trein naar Brussel gependeld, nooit meer met de auto.de ingehuurde IT-ers hebben een BMW van de firma.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Ticket kopen aan het loket: mag het nog?
Als freelancer kan je een bedrijfswagen dan weer wel aftrekken van je eigen onkosten
Maar je hebt wel gelijk dat het geen vanzelfsprekendheid meer is, wat wél waar is, is dat veel IT-ers een beetje de neiging hebben om voor alles een app te willen. Niet onlogisch, voor een hamer lijkt een probleem ook al snel op een nagel, en als iemand me polst voor reisideeën, dan ben ik onmiddelijk weg met de trein, ook als dat niet expliciet gevraagd was (en ze misschien liever met de wagen gaan, of naar een bestemming die enkel goed met het vliegtuig te bereiken is, zoals de Caraïben).

Maar je hebt wel gelijk dat het geen vanzelfsprekendheid meer is, wat wél waar is, is dat veel IT-ers een beetje de neiging hebben om voor alles een app te willen. Niet onlogisch, voor een hamer lijkt een probleem ook al snel op een nagel, en als iemand me polst voor reisideeën, dan ben ik onmiddelijk weg met de trein, ook als dat niet expliciet gevraagd was (en ze misschien liever met de wagen gaan, of naar een bestemming die enkel goed met het vliegtuig te bereiken is, zoals de Caraïben).
-
- Berichten: 4017
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ticket kopen aan het loket: mag het nog?
Dat hoort men vaak zeggen, maar het is GEEN argument. Ja, men geeft 100% uit en mag daar dan 20 of 30% van in mindering brengen bij de belastbare optelling. Blijft 70 of 80% die WEL belast wordt. Volledig terecht overigens, daarover heb ik het niet.Als freelancer kan je een bedrijfswagen dan weer wel aftrekken van je eigen onkosten
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Opiniestuk in De Standaard vandaag.
Commentaar overbodig.
"Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
De moord op het loket is uitgevoerd door het voetvolk, de opdrachtgever blijft veilig achter de schermen, schrijft Kris Peeters.
[Lector verkeerskunde (Hogeschool PXL), auteur van 'Weg van het systeem' (Vrijdag).
12 juni 2025 om 23:59]
Het loket sterft voor onze ogen. Langzaam maar zeker wordt het door onzichtbare krachten dicht- en dus doodgeknepen.
Niemand wil dat. “Geen maatregel zo onpopulair als de geplande sluiting van stations”, kopte deze krant enkele weken geleden nog (DS 22 mei). Toch gebeurt het.
Week na week krimpen de openingsuren. Zelfs als het loket officieel open is, is het feitelijk gesloten. De loketbediende wordt verplicht tot medeplichtigheid bij de sluipmoord op zijn eigen job. Gehoorzaam staat hij de klanten bij in hun gevecht met de machine.
Wie weigert, hangt een sanctie boven het hoofd. De vakbonden verklaren zich onmachtig. “Die discussie hebben we zeven jaar geleden al verloren”, luidt het. Dat moet dan een discussie achter gesloten deuren zijn geweest. Een waarbij de bonden andermaal vergaten dat de reizigers hun beste bondgenoten zijn. Wat rest is fatalisme: “Er is niks meer aan te doen. Brussel heeft beslist.”
Niemand weet precies wie “Brussel” is. Is het een minister? Is het de ceo? De raad van bestuur, misschien? In ieder geval eist niemand de verantwoordelijkheid op.
Het is een moord in opdracht. Uitgevoerd door het voetvolk, met een opdrachtgever die veilig achter de schermen blijft.
Tickets worden nu alleen nog aan het loket verkocht aan wie niet over een elektronisch betaalmiddel beschikt. Die service moeten we als een gunst beschouwen. Wie de trein wil nemen, heeft weldra een bankrekening en een bankkaart nodig. En liefst ook nog een smartphone met een abonnement.
Maar dat is pas de volgende stap. Al worden er nu al geen kaartjes van De Lijn meer verkocht: “Daarvoor moet je in de Lijnwinkel zijn.” Om die te bereiken moet je de bus nemen. Om die te betalen heb je een smartphone nodig.
De bediende aan het loket is gelaten en openhartig: “Als ik aan het loket te veel tickets verkoop, dan krijg ik last.” Hij wil wel bijstand leveren aan de automaat. Hij is de kwaadste niet. Ooit zat hij achter het loket. Tegenwoordig staat hij aan de automaat. Binnenkort is hij helemaal verdwenen. Verdampt in het efficiëntieproces.
Het is niet alleen een moord. Het is ook een verdwijningszaak.
Het aantal lokethandelingen moet naar beneden. Koste wat kost, want dat is goedkoper. Zo kan de NMBS straks beweren dat het loket wordt gesloten omdat niemand er nog gebruik van maakte.
Het is een moord, een verdwijningszaak, een masterclass bedrog. Voorkom dat mensen ergens gebruik van maken. Schaf het daarna af omdat ze er geen gebruik van maakten. Laat de mensen geloven dat het hun eigen schuld is. Een drietrapsraket van doortrapte listen en leugens om het loket naar de maan te schieten.
“Tuut, zei de trein en de statie vertrok”, grapte mijn grootvader een halve eeuw geleden. Het ziet ernaar uit dat hij alsnog gelijk krijgt.
Het station vertrekt in slow motion. Eerst het buffet, daarna de kiosk, nu het loket, straks de wachtzaal en de toiletten. We staan erbij en kijken ernaar. Mogelijk worden we later ondervraagd als getuigen, eventueel aangeklaagd wegens schuldig verzuim: “Waarom deed u niks? Tien procent van de Belgische bevolking heeft geen smartphone, 15 tot 20 procent wordt beschouwd als digibeet. De meesten zijn ouderen, laaggeschoolden, mensen met een laag inkomen. Waarom liet u de meest kwetsbaren aan hun lot over?”
De zaak zal als een cold case worden afgesloten. En koud zal het zijn op het perron. Met iedere mens minder wordt ons spoor een beetje minder menselijk.
Dat heet vooruitgang. Wie kan daar nu tegen zijn?"
Commentaar overbodig.
"Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
De moord op het loket is uitgevoerd door het voetvolk, de opdrachtgever blijft veilig achter de schermen, schrijft Kris Peeters.
[Lector verkeerskunde (Hogeschool PXL), auteur van 'Weg van het systeem' (Vrijdag).
12 juni 2025 om 23:59]
Het loket sterft voor onze ogen. Langzaam maar zeker wordt het door onzichtbare krachten dicht- en dus doodgeknepen.
Niemand wil dat. “Geen maatregel zo onpopulair als de geplande sluiting van stations”, kopte deze krant enkele weken geleden nog (DS 22 mei). Toch gebeurt het.
Week na week krimpen de openingsuren. Zelfs als het loket officieel open is, is het feitelijk gesloten. De loketbediende wordt verplicht tot medeplichtigheid bij de sluipmoord op zijn eigen job. Gehoorzaam staat hij de klanten bij in hun gevecht met de machine.
Wie weigert, hangt een sanctie boven het hoofd. De vakbonden verklaren zich onmachtig. “Die discussie hebben we zeven jaar geleden al verloren”, luidt het. Dat moet dan een discussie achter gesloten deuren zijn geweest. Een waarbij de bonden andermaal vergaten dat de reizigers hun beste bondgenoten zijn. Wat rest is fatalisme: “Er is niks meer aan te doen. Brussel heeft beslist.”
Niemand weet precies wie “Brussel” is. Is het een minister? Is het de ceo? De raad van bestuur, misschien? In ieder geval eist niemand de verantwoordelijkheid op.
Het is een moord in opdracht. Uitgevoerd door het voetvolk, met een opdrachtgever die veilig achter de schermen blijft.
Tickets worden nu alleen nog aan het loket verkocht aan wie niet over een elektronisch betaalmiddel beschikt. Die service moeten we als een gunst beschouwen. Wie de trein wil nemen, heeft weldra een bankrekening en een bankkaart nodig. En liefst ook nog een smartphone met een abonnement.
Maar dat is pas de volgende stap. Al worden er nu al geen kaartjes van De Lijn meer verkocht: “Daarvoor moet je in de Lijnwinkel zijn.” Om die te bereiken moet je de bus nemen. Om die te betalen heb je een smartphone nodig.
De bediende aan het loket is gelaten en openhartig: “Als ik aan het loket te veel tickets verkoop, dan krijg ik last.” Hij wil wel bijstand leveren aan de automaat. Hij is de kwaadste niet. Ooit zat hij achter het loket. Tegenwoordig staat hij aan de automaat. Binnenkort is hij helemaal verdwenen. Verdampt in het efficiëntieproces.
Het is niet alleen een moord. Het is ook een verdwijningszaak.
Het aantal lokethandelingen moet naar beneden. Koste wat kost, want dat is goedkoper. Zo kan de NMBS straks beweren dat het loket wordt gesloten omdat niemand er nog gebruik van maakte.
Het is een moord, een verdwijningszaak, een masterclass bedrog. Voorkom dat mensen ergens gebruik van maken. Schaf het daarna af omdat ze er geen gebruik van maakten. Laat de mensen geloven dat het hun eigen schuld is. Een drietrapsraket van doortrapte listen en leugens om het loket naar de maan te schieten.
“Tuut, zei de trein en de statie vertrok”, grapte mijn grootvader een halve eeuw geleden. Het ziet ernaar uit dat hij alsnog gelijk krijgt.
Het station vertrekt in slow motion. Eerst het buffet, daarna de kiosk, nu het loket, straks de wachtzaal en de toiletten. We staan erbij en kijken ernaar. Mogelijk worden we later ondervraagd als getuigen, eventueel aangeklaagd wegens schuldig verzuim: “Waarom deed u niks? Tien procent van de Belgische bevolking heeft geen smartphone, 15 tot 20 procent wordt beschouwd als digibeet. De meesten zijn ouderen, laaggeschoolden, mensen met een laag inkomen. Waarom liet u de meest kwetsbaren aan hun lot over?”
De zaak zal als een cold case worden afgesloten. En koud zal het zijn op het perron. Met iedere mens minder wordt ons spoor een beetje minder menselijk.
Dat heet vooruitgang. Wie kan daar nu tegen zijn?"
-
- Berichten: 1224
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Men is momenteel overal bezig met onderstationscheffen af te schaffen en hun takenpakket (begeleiden van groepen, groepsreservaties kleven, reisassistentie voor personen met een beperkte mobiliteit, ...) door te geven aan de loketbedienden en treinbegeleiders.
Daardoor zit er vaker en vaker niemand achter een loket en zie je enkel een bordje "Ik ben momenteel iemand aan het helpen in het station".
Allemaal met dank aan de politiek die de NMBS ziet als een geweldig overheidsbedrijf om op te besparen.
Daardoor zit er vaker en vaker niemand achter een loket en zie je enkel een bordje "Ik ben momenteel iemand aan het helpen in het station".
Allemaal met dank aan de politiek die de NMBS ziet als een geweldig overheidsbedrijf om op te besparen.