Go Pass

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Go Pass

Bericht door Dieselfreak »

KB schreef:Je neemt de NMBS hier wel geld af. Als je volgens de regels je reis wilt onderbreken moet je 2 regels invullen op je Go Pass i.p.v. 1.
Maar waarom? Waarom moet je voor dezélfde afstand méér betalen als je onderweg stopt? (zie ook mijn vergelijking met een reis per auto)
KB schreef:Je maakt dus een rit meer met dezelfde Go Pass.
Dat is niet erg juist. Je maakt inderdaad 2 ritten in plaats van één, MAAR samen zijn die wel precies even lang als die éne rit wanneer je je reis níet onderbreekt. Zo zou je ook kunnen zeggen: "Als je voor de prijs van een tweeliterfles 2 flessen van één liter koopt, koop je een fles meer voor dezelfde prijs."...
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Go Pass

Bericht door overweg13 »

Dag

De algemene regel die aan de basis ligt, is: hoe goedkoper het vervoerbewijs, hoe kleiner het aantal mogelijkheden. Dat is volgens mij de reden waarom je met GoPass je reis niet mag onderbreken. GoPass (en de andere passen) zijn spotgoedkoop en dus zijn de extra gebruiksmogelijkheden beperkt. Het is toch godgeklaagd dat je voor een appel en een ei van Oostende naar Arlon kunt, en dat je toch nog vindt dat je je reis zou moeten kunnen onderbreken.
Ik zou hier een erg lange lijst van beperkingen kunnen opsommen die samengaan met goedkope tarieven, maar denk maar aan
- groepsreizen: geen reisonderbreking, geen terugbetaling, geen fietsen of honden; verbod op veel treinen;
- goedkope Thalys- en Eurostarbiljetten: niet omwisselbaar of terugbetaalbaar; beperkt aanbod;
- Go Pass: geen reisonderbreking, geen klasverhoging;
- seniorentarief: beperkingen in tijd en gebruikte treinen, geen klasverhoging, geen reisonderbreking.

Wat die TBG's betreft die alle treinnummers uit het hoofd zouden moeten kennen: het volstaat dat je het systeem kent, dan kun je zo 75 % van de treinnummers reconstrueren. Misschien zit je er af en toe eens een uurtje na, maar als de reisonderbreking lang genoeg geduurd heeft, zou een oplettende TBG dat zeker moeten kunnen opsporen. Al zie ik het hen nog niet meteen doen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Go Pass

Bericht door Dieselfreak »

overweg13 schreef:De algemene regel die aan de basis ligt, is: hoe goedkoper het vervoerbewijs, hoe kleiner het aantal mogelijkheden. Dat is volgens mij de reden waarom je met GoPass je reis niet mag onderbreken. GoPass (en de andere passen) zijn spotgoedkoop en dus zijn de extra gebruiksmogelijkheden beperkt. Het is toch godgeklaagd dat je voor een appel en een ei van Oostende naar Arlon kunt, en dat je toch nog vindt dat je je reis zou moeten kunnen onderbreken.
Ik zie reisonderbreking niet als een "extra mogelijkheid", maar iets waar je sowieso recht op hebt bij welk vervoerbewijs dan ook, op voorwaarde natuurlijk dat het station waar je je reis onderbreekt op je reisweg ligt. De reden heb ik al verschillende keren uitgelegd. Je bewijs geeft je recht op een bepaalde afstand, en of je onderweg stopt of niet heeft daar niets mee te maken. Ook niet als je aan een "gunsttarief" reist. Als je een bak bier kunt kopen aan de helft van de prijs ben je ook niet verplicht die in één keer uit te drinken.
Laatst gewijzigd door Dieselfreak op 17 aug 2008, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Go Pass

Bericht door overweg13 »

En toch is de reisonderbreking een extra mogelijkheid. In feite maak je 2 reizen, waarvan het eindpunt van de eerste gelijk is aan het beginpunt van de tweede. Het pricipe van "reisonderbreking" bestaat trouwens als sinds mensenheugenis (mijn 55 jaar oude geheugen...). Vroeger kreeg je een papiertje, zonder kosten, dat je de toestemming gaf de reis te onderbreken. Sinds enkele jaren is de mogelijkheid uitgebreid tot een via-biljet, met meerkost, zodat je de reis niet eens op de normale reisweg hoeft te onderbreken.
Te noteren trouwens dat bij de TEC hetzelfde principe wordt gehanteerd.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Go Pass

Bericht door Dieselfreak »

overweg13 schreef:En toch is de reisonderbreking een extra mogelijkheid. In feite maak je 2 reizen, waarvan het eindpunt van de eerste gelijk is aan het beginpunt van de tweede.
Inderdaad, twee korte reizen in plaats van één lange. Als je een strip koopt met 2 verhalen van 20 bladzijden in plaats van één verhaal van 40 bladzijden, zeg je dan ook: "In feite heb je 2 strips?"
overweg13 schreef:Sinds enkele jaren is de mogelijkheid uitgebreid tot een via-biljet, met meerkost, zodat je de reis niet eens op de normale reisweg hoeft te onderbreken.
In dít geval wordt het anders. Als je een omweg maakt, gebruik je effectief meer trein dan wanneer je de kortste weg naar je bestemming neemt.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Go Pass

Bericht door overweg13 »

Dieselfreak schreef:
overweg13 schreef:En toch is de reisonderbreking een extra mogelijkheid. In feite maak je 2 reizen, waarvan het eindpunt van de eerste gelijk is aan het beginpunt van de tweede.
Als je een strip koopt met 2 verhalen van 20 bladzijden in plaats van één verhaal van 40 bladzijden, zeg je dan ook: "In feite heb je 2 strips?"
overweg13 schreef:Sinds enkele jaren is de mogelijkheid uitgebreid tot een via-biljet, met meerkost, zodat je de reis niet eens op de normale reisweg hoeft te onderbreken.
In dít geval wordt het anders. Als je een omweg maakt, gebruik je effectief meer trein dan wanneer je de kortste weg naar je bestemming neemt.
Uiteraard heb je dan 2 strips. Als je een "omnibus" koopt met 3 romans van Herman Brusselmans onder een band , heb je 1 boek maar 3 romans. Je hoeft ze (gelukkig) niet eens alle drie te lezen.
Het fijne aan het via-biljet was precies dat je zowel voor wat vroeger reisonderbreking genoemd werd, als voor de afwijkende reisweg kon vermijden om 2 keer instapgeld te betalen. Een jaar of drie geleden heeft de NMBS echter om een of andere reden opnieuw beslist om gewoon de prijs van beide deeltrajecten (dus met 2 maal instaprecht) op te tellen.
Maar dit is uiteraard een dovemansdiscussie. Samengevat: zolang de NMBS de reglementering niet aanpast, mag het niet, en ben je een grijsrijder. Of je dat nu leuk vindt of niet...
Met vriendelijke groet

overweg13
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Go Pass

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Ik denk dat het in de gegeven omstandigheden zinloos is om over dit onderwerp te discussiëren: enerzijds kan je stellen dat de officiële regels een reisonderbreking niet toelaten, maar anderzijds kan je je afvragen wat die regels waard zijn als geen enkele TBG de moeite doet (of misschien ondanks de eenvoudige nummeringswijze op de klokvaste verbindingen zelfs niet in staat is) deze toe te passen door de nummers van een vorige knip in het biljet te controleren. En zelfs als hij dat zou doen, zal de snuggere klant steeds beweren dat hij zijn aansluiting gemist heeft, en de trein dus niet opzettelijk heeft laten wegrijden, waardoor je opnieuw in een eindeloze discussie belandt...

Groeten,
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Go Pass

Bericht door Molenbruch Y. »

Voor alle duidelijkheid: ik praat niet goed wat de zogenaamde 'grijsrijders' doen, maar ik wil gewoon aantonen dat de NMBS oogst wat ze zaait, nl. verwarring en inconsequentie. Als men de klant de indruk geeft dat alles toegelaten is, dan is het een logisch gevolg dat deze laatste daar z'n voordeel uit haalt, los van het feit of dat nu verantwoord is of niet.

Groeten,
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Go Pass

Bericht door Steven »

Molenbruch Y. schreef:Dag,

Ik denk dat het in de gegeven omstandigheden zinloos is om over dit onderwerp te discussiëren: enerzijds kan je stellen dat de officiële regels een reisonderbreking niet toelaten, maar anderzijds kan je je afvragen wat die regels waard zijn als geen enkele TBG de moeite doet (of misschien ondanks de eenvoudige nummeringswijze op de klokvaste verbindingen zelfs niet in staat is) deze toe te passen door de nummers van een vorige knip in het biljet te controleren. En zelfs als hij dat zou doen, zal de snuggere klant steeds beweren dat hij zijn aansluiting gemist heeft, en de trein dus niet opzettelijk heeft laten wegrijden, waardoor je opnieuw in een eindeloze discussie belandt...

Groeten,

een goede TBG laat zich niet vangen door de passagier in kwestie, als iemand afkomt dat hij zijn aansluiting een uur geleden gemist heeft door vertraging kan de tbg dit eenvoudig weten via TC en binnen afzienbare tijd gaan ze vertragingen en andere info ook via ibis krijgen als ik me niet vergis. het hangt gewoon van de tbg af of hij deze inspanning wil doen en dus in detail wil controleren. denk dus niet dat er geen tbg's zijn die dit niet doen want ze zijn er wel degelijk. op dat moment kan ik u maar 1 ding zeggen = pech onderweg.

ter info in elk treinnummer van de binnelandse treinen (uitgezonderd de P treinen van de 7XXX en 8XXX reeks) zit het uur van die trein in verwerkt.
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Go Pass

Bericht door groentje »

Och, sommige aansluitingen zijn behoorlijk krap, hoor. Zelfs als er geen vertraging is, kan je nog je aansluiting soms missen. Niet iedereen is in staat op 5 minuten van spoor 1 naar spoor 10 te spurten, zeker als de gangen overbevolkt zijn... En als je onzeker bent, en graag eens naar het overzichtsbord wil gaan kijken (die toevallig alleen maar in het hoofdgebouw te vinden is), en daardoor je aansluiting mist, wat dan?
Natuurlijk is het grijsrijden. Al geloof ik niet dat de meeste tbg's er een probleem van maken, zeker als het niet de spuigaten uitloopt.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Go Pass

Bericht door Dieselfreak »

MIVB-reiziger schreef:Als die overstap deel uitmaakt van je reisweg, mag dat gewoon. Als je bijvoorbeeld van Antwerpen naar De Panne wilt, moet je wel in Gent overstappen, dus dat mag uiteraard.

Ergens even een "pauze" nemen (die dus niet nodig is voor je reisweg, dus niet gewoon een lange overstaptijd) wordt in NMBS-termen reisonderbreking genoemd en mag in pricipe niet met een Go Pass.

De praktijk leert wel dat de treinbegeleiders hier enigszins flexibel mee omspringen, zolang je ongeveer de goede richting uitgaat zeggen ze meestal niets. Zo weet ik dat ik eens Aarlen - De Panne heb gedaan (normaal mogelijk met één overstap in Brussel) via Ottignies - Leuven - Mechelen - Gent zonder dat een enkele treinbegeleiders iets gezegd heeft. Maar je kunt wel pech hebben en op een moeilijke TBG vallen, en dan moet je natuurlijk een uitleg vinden. In dat geval kun je misschien de naïeve buitenlander spelen "die dacht dat de trein wel zo ongeveer de goede richting uitging". Maar daarmee begeef je je natuurlijk enigszins op glad ijs. :wink:
Ik ben van plan volgende zaterdag met een paar kennissen naar Bobbejaanland te gaan met een B-dagtrip. Mijn traject is Kortrijk-Herentals, met overstap in Antwerpen. Zij vertrekken in Gent. Ik zou in Kortrijk om 7 uur 43 de trein naar Antwerpen nemen, en dan in Antwerpen de trein van 9 uur 21 naar Herentals. Zij zouden in Gent echter de trein Oostende-Antwerpen van 8 uur 20 nemen, om dan in Antwerpen eveneens de trein van 9 uur 21 te nemen. Ik zit niet graag alleen op de trein, daarom zou ik in Gent willen uitstappen om samen met hen de trein van 8 uur 20 te nemen. Is dit onreglementair? Ik stap dan onderweg wel uit, maar de totale reistijd verandert niet.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Go Pass

Bericht door Hogersluys »

Het is de stomste regel die de NMBS heeft, dat niet toelaten aan reisonderbreking te doen. Ik trek vaak foto's van stations en door deze strontregel moet ik steeds te voet of met de bus gaan tussen de stations. Het zou een fortuin kosten iedere keer instapgeld te betalen. Ik zie met de beste wil van de wereld het nut van deze regel niet in.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Go Pass

Bericht door Hogersluys »

overweg13 schreef:Dag

De algemene regel die aan de basis ligt, is: hoe goedkoper het vervoerbewijs, hoe kleiner het aantal mogelijkheden. Dat is volgens mij de reden waarom je met GoPass je reis niet mag onderbreken.
Reisonderbreking mag door nooit, als je een biljet van Sint-Pieters naar Zingem koopt en je stapt uit ik Gavere-Asper ben rij je in principe zwart. Zoals hierboven gezegd vind ik het ook regelneverij.
rvdborgt
Berichten: 4347
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Go Pass

Bericht door rvdborgt »

Hogersluys schreef:Reisonderbreking mag door nooit, als je een biljet van Sint-Pieters naar Zingem koopt en je stapt uit ik Gavere-Asper ben rij je in principe zwart.
Je mag wel een deel van je reis laten vervallen.

Groetjes,
Rian
Dietrich

Re: Go Pass

Bericht door Dietrich »

Jep maar je mag niet meer terug instappen en uw reis verderzetten. Met een Via mag dit wel, maar dat gaat dan ook alleen voor 1 tussenstop. Als je alle haltes van een lijn afgaat zou je quasi x * 1,60 euro moeten betalen, of je koopt een treinkaart voor dat traject. :D
Plaats reactie