Go Pass

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Wover

Re: Go Pass

Bericht door Wover »

overweg13 schreef:
Bartjedj schreef: Go-Pass afschaffen zou een oerslecht idee zijn. Je jaagt er een massa jeugd mee in het harnas. En de auto in, zoals ik al zei.


BDJ
En die auto is dan gratis, laat staan goedkoper dan het openbaar vervoer?
Ik geef u gelijk dat de jeugd zijn eigen interpretatie van duur heeft, maar je kan niet ontkennen dat door het afschaffen van bv een Go Pass massaal naar de auto zullen grijpen? "Papa kan je ons brengen, want de trein is veel te duur!"
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Go Pass

Bericht door overweg13 »

Bartjedj schreef:Neen, maar als je de jeugd van jongsaf een goedkopere formule geeft om de trein te nemen, zullen ze dit vlugger doen.
Laat je ze echter de volle pot betalen vanaf hun jeugd, dan nemen ze in hun jeugd nooit de trein, want dan 'voert mama en papa hen overal naar toe.'
Als ze dan later gaan werken, en zelfstandig kapitaalkrachtiger worden, zal het eerste geld naar een auto gaan ipv naar de trein, want daar hebben ze nooit ingezeten.

Dat heeft denk ik niets te maken met perceptie, maar met gewoontes.

Een opmerking: ik heb nog een tijdelijk rijbewijs met begeleider, dus met de auto-rijden is nog geen optie voor mij.

BDJ
De GoPass bestaat nu onderhand 20 jaar. Een recente studie toont echter aan dat pas afgestudeerde werknemers massaal naar de auto grijpen voor het woon-werkverkeer. Zo groot lijkt die invloed van de GoPass op de gewoontevorming van jongeren dus niet te zijn. Toon ik eergisteren in het kader van een les Engels vroeg wat ze Nu nodig hadden om echt vrij te zijn, beantwoordde zo goed als elke leerling dat met: een rijbewijs halen. Zo'n grote invloed heeft de GoPass dus niet gehad. Hetzelfde geldt trouwens voor Railpass en seniorentarief: de senioren beschouwen hun goedkope tarieven niet als een middel om de auto aan de kant te zetten, maar wel om nasst hun traditionele ritten met de wagen nu nog eens veel meer verplaatsingen te doen daarnaast, weliswaar met de trein. Met een ingreep in onze verplaatsingsgewoonten heeft het dus spijtig genoeg allemaal niet veel te maken.
Overigens heb ik niets tegen variabele tarieven, bijv. volgens leeftijd en moment van de dag, maar met velen zie ik in de Passformules een uitnodiging tot fraude. (Daar begon het hier allemaal over, weet je nog?). Je zou dus beter reductiekaarten (een soort getrouwheidskaarten) kunnen uitgeven waarmee jongeren goedkopere biljetten kunnen kopen, en dat niet alleen voor afstanden die rendabel worden voor GoPassgebruik, maar ook voor kortere afstanden, want ik hoor van leerlingen dat daar net het schaap gebonden ligt: afstanden die tussen de KeyCard en de GoPass in vallen. Een bijkomend voordeel daarvan zou zijn dat de GoPass niet langer als oncontroleerbare vervangingsformule voor het groepstarief gebruikt kan worden. Nu zie je soms enkele tientallen jongeren met Go Pass in groep op treinen stappen, die ze met het groepstarief ongetwijfeld niet zouden mogen nemen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Bartjedj

Re: Go Pass

Bericht door Bartjedj »

overweg13 schreef:Nu zie je soms enkele tientallen jongeren met Go Pass in groep op treinen stappen, die ze met het groepstarief ongetwijfeld niet zouden mogen nemen.
Wat bedoel je daarmee? Waarom zou je bepaalde treinen niet mogen nemen met groepstarief?
Het is trouwens niet verboden wat hierboven staat.

Over die getrouwheidskaart heb je wel gelijk.

BDJ
Fles

Re: Go Pass

Bericht door Fles »

overweg13 schreef:De GoPass bestaat nu onderhand 20 jaar. Een recente studie toont echter aan dat pas afgestudeerde werknemers massaal naar de auto grijpen voor het woon-werkverkeer. Zo groot lijkt die invloed van de GoPass op de gewoontevorming van jongeren dus niet te zijn.
Toch wel. Ze kiezen dan bewust voor de auto, omdat ze weten wat het alternatief is. Dat ligt niet aan de Go Pass, maar aan de trein als product. Maar dat is iets anders dan dat ze de auto nemen omdat ze domweg niet anders kennen. Waar kunnen we overigens die genoemde recente studie inzien? :idea:
Toon ik eergisteren in het kader van een les Engels vroeg wat ze Nu nodig hadden om echt vrij te zijn, beantwoordde zo goed als elke leerling dat met: een rijbewijs halen. Zo'n grote invloed heeft de GoPass dus niet gehad.
Niet mee eens. Als je de vraag zo stelt, forceer je automatisch het gegeven antwoord. Het is een beetje hetzelfde als vragen "als je van hartje Amsterdam naar hartje Brussel moet, en je wilt graag onderweg een uurtje slapen, met wat mensen kletsen en een biertje drinken, welk vervoermiddel kies je dan?" En als dan iedereen zegt "de trein natuurlijk" opeens de victorie kraaien over de Go Pass :idea: Het is gewoon niet reëel. Met de trein bereik je geen "Echte Vrijheid". Met een rijbewijs, en zeker met ook nog een auto, ben je veel minder afhankelijk voor je mobiliteit. Zelfs bij files heb je in ieder geval nog het idee dat je het zelf in de hand hebt. Maar dat wil niet zeggen dat de GoPass geen invloed gehad heeft.
Hetzelfde geldt trouwens voor Railpass en seniorentarief: de senioren beschouwen hun goedkope tarieven niet als een middel om de auto aan de kant te zetten, maar wel om nasst hun traditionele ritten met de wagen nu nog eens veel meer verplaatsingen te doen daarnaast, weliswaar met de trein.
Hier wil ik ook erg graag een bron van zien alstublieft :)
met velen zie ik in de Passformules een uitnodiging tot fraude. (Daar begon het hier allemaal over, weet je nog?).
Hoezo dan? Je doelt op mensen die gauw vlug snel nog even een regeltje gaan invullen als ze de TBG zien komen aanlopen? Of mis ik iets wellicht?
Je zou dus beter reductiekaarten (een soort getrouwheidskaarten) kunnen uitgeven waarmee jongeren goedkopere biljetten kunnen kopen, en dat niet alleen voor afstanden die rendabel worden voor GoPassgebruik, maar ook voor kortere afstanden, want ik hoor van leerlingen dat daar net het schaap gebonden ligt: afstanden die tussen de KeyCard en de GoPass in vallen.
Zoals wij in Nederland de Voordeelurenkaart hebben? 40 % korting buiten de spits, met een persoonsgebonden kaart? Ja, puik plan. Ik zou dat ook in België graag zien :idea:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Go Pass

Bericht door Steve »

Waarom zulke verzuurde reacties, Vic? Het is sterk overdreven om meteen met zwaarbeladen termen als 'fraude' te gooien. Het is niet omdat je ietwat de grenzen van de geldigheid van je Go Pass opzoekt dat je daarom meteen een fraudeur bent. De standaardregeltjes zoals 'geen enkele reisonderbreking toegestaan' zijn er in mijn ogen vooral om een stok achter de deur te houden, om te grote uitwassen te vermijden, het echte 'profiteren' dus. Maar moet je al die regeltjes daarom à la lettre toepassen? Zal er echt iemand slechter van worden als een paar jongeren die het land wat verkennen, een iets andere reisweg nemen? Een eenvoudig voorbeeldje; je moet van Aarlen naar de kust via Leuven, omdat je daar iets moet ophalen. Met een gewoon biljet heb je dan voor een vrij eerlijke meerprijs het via-biljet, maar met alle (zeer weinig flexibele) Passen kun je dat gewoon niet doen. Om 100% in orde te zijn, ben je verplicht twee ritten in te vullen, en dat terwijl de afgelegde afstand op het netwerk en de uiteindelijke reistijd amper hoger uitvallen.

Of nog een voorbeeld: probeer als jongere, bijvoorbeeld een jongere die sterk geïnteresseerd is in treinen zoals zovelen hier, maar eens een rondrit door het land te maken om op verschillende plaatsen iets mee te pikken. Er is bij mijn weten geen biljet te koop waarmee je voor een redelijke prijs de hele dag mag rondreizen (zoiets als de Sorry Pass), dus wat moet je dan doen? Het goedkoopste is wellicht om dan met de Go Pass aan de slag te gaan, maar als je echt alles exact volgens de voorwaarden wilt doen, dan ben je soms bijna een hele Go Pass kwijt - wordt best een dure rondrit dan. En dat terwijl je de rit met maar een paar lijntjes kunt uitvoeren als je een paar keer 'ongeveer' het goede traject uitvoert (dom voorbeeld: Antwerpen - Namen via Luik, lijkt me toch niet zo'n grote owmeg). De jongeren (en andere reizigers ook trouwens, wat deze discussie geldt evenzeer voor de Rail Pass!) kunnen er ook niets aan doen dat de tariefformules zo verouderd en weinig transparant zijn.

Dat leidt ook ergens anders toe: veel jongeren kennen bijna alleen de Go Pass (en eventueel Schooltreinkaart / Campus voor vaste trajecten), en dan is de keuze snel gemaakt. Het lijkt me goed mogelijk dat die tientallen jongeren die je wel eens in de trein ziet stappen met Go Passen, amper op de hoogte zijn van zoiets als een groepsformule. En ze weten dat ze met een Go Pass samen mogen reizen, dus leggen ze er een paar samen en ze zijn vertrokken. Ik zie niet in waarom je zou willen frauderen met een Go Pass in groep, want het groepstarief is bijna lachwekkend goedkoop én je hebt gereserveerde zitplaatsen.

Samengevat: ik denk dat het héél erg meevalt met het échte frauderen met de Go Pass. De andere tarieven moeten gewoon sterk aangepast worden als je wilt dat die Go Pass enkel nog strikt volgens de regels gebruikt wordt. Het principe achter de Sorry Pass kun je voor jongeren in een biljet gieten voor een redelijke prijs (15 euro?), want nu ben je al bijna verplicht een Benelux Tourrail of een Nettreinkaart voor een week te nemen om vrij in het land te reizen. Of waarom geen tegenhanger van het Seniorenbiljet, voor jongeren welteverstaan?
Fles

Re: Go Pass

Bericht door Fles »

MIVB-reiziger schreef:probeer als jongere, bijvoorbeeld een jongere die sterk geïnteresseerd is in treinen zoals zovelen hier, maar eens een rondrit door het land te maken om op verschillende plaatsen iets mee te pikken. Er is bij mijn weten geen biljet te koop waarmee je voor een redelijke prijs de hele dag mag rondreizen (zoiets als de Sorry Pass), dus wat moet je dan doen? Het goedkoopste is wellicht om dan met de Go Pass aan de slag te gaan, maar als je echt alles exact volgens de voorwaarden wilt doen, dan ben je soms bijna een hele Go Pass kwijt - wordt best een dure rondrit dan. En dat terwijl je de rit met maar een paar lijntjes kunt uitvoeren als je een paar keer 'ongeveer' het goede traject uitvoert (dom voorbeeld: Antwerpen - Namen via Luik, lijkt me toch niet zo'n grote owmeg). De jongeren (en andere reizigers ook trouwens, wat deze discussie geldt evenzeer voor de Rail Pass!) kunnen er ook niets aan doen dat de tariefformules zo verouderd en weinig transparant zijn.
Ja, precies. Ik wil dus graag stationsnaambordjes schieten, dus ik wil graag op elk station stoppen. Dat betekent vaak dat ik op een overstappunt een IC moet laten schieten omdat de stoptrein nou eenmaal later vertrekt. Lap, daar gaat weer een regel. Ik ben meestal 4 regels kwijt op zoeen dag, en dan heb ik nog maar beperkte uren in België omdat ik vanuit Utrecht moet komen (en ook weer terug thuis wil geraken in de avond). Dat is al bijna 30 euro, en dan doe ik helemaal niet gek. Een rondje Vise - Marloie - Namur - Vise kost me 21,30 euro met de Railpass. In NL kan ik me voor een pint meer strikt genomen 28 uur lang helemaal kleurenblind crossen door het hele land. Zo goedkoop is het ook weer niet. Het is alleen, soms, goedkoper dan een kaartje bij het loket halen.

En nog los van mijn persoonlijke belangen: Vergeet niet dat de GoPass een hele generatie jongeren mobiel gemaakt heeft. Zonder de Go Pass was de NMBS allang ter ziele geweest (allez, ook wat overdreven wellicht ;) ) maar dan hadden de treinen lang niet zo vol gezeten als de afgelopen 20 jaar het geval was geweest. Dan hadden een groot aantal stations en lijnen allang gesloten geweest, dan was er van de trein als maatschappelijke voorziening dermate weinig overgebleven dat het inderdaad op termijn weleens het einde had kunnen betekenen. Ik bedoel, als je uit oogpunt van efficiëntie bepaalde lijnen niet meer 1 keer per 2 uur, maar nog maar 1 keer per 4 uur gaat berijden, dan is de trein simpelweg geen optie meer voor de mensen. En het gevolg is dat de boel maar helemaal gesloten wordt.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Go Pass

Bericht door Joris »

Hallo,
Bartjedj schreef:
overweg13 schreef:Nu zie je soms enkele tientallen jongeren met Go Pass in groep op treinen stappen, die ze met het groepstarief ongetwijfeld niet zouden mogen nemen.
Wat bedoel je daarmee? Waarom zou je bepaalde treinen niet mogen nemen met groepstarief?
Het is trouwens niet verboden wat hierboven staat.

Over die getrouwheidskaart heb je wel gelijk.

BDJ
Je mag met een groep pas na 9.30u reizen (toch als je reserveert). Daarom neemt men een go-pass om deze regel te omzeilen. Bij de paar uitstappen die we met de school gedaan hebben de laatste maanden gebeurde het meestal zo.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Trainspotterke

Re: Go Pass

Bericht door Trainspotterke »

overweg13 schreef:Wel, dat de perceptie van de prijs van iets verre van objectief is: treinreizen zijn steevast veel te duur, uitgaan e.d., daar kan je al wat aan uitgeven. Wat ik wil zeggen is: treinreizen in België is helemaal niet duur, zelfs niet mocht de Go Pass verdwijnen. Maar ik wil zeker de jeugd niet viseren; oudjes percipiëren op dezelfde manier: de trein van Halle naar Brussel is in hun ogen veel te duur, maar dat ze voor die prijs op vele plekken in Brussel niet eens een trappist kunnen kopen, daar staan ze niet bij stil. Dat bedoel ik.
Sorry, maar dat schiet bij mij toch ook wel even in het verkeerde keelgat. Als ik eens naar een optreden in Brussel of Antwerpen zou willen gaan, dan heb ik zeker de middelen niet om de volle pot te betalen voor de trein! Het doet al zeer geneg wanneer ik een nieuwe GoPass moet kopen. Het is niet dat wij (ik spreek in de naam van de studenten) 1000 euro in de maand (en dat is dan nog weinig voor een maandloon) verdienen zoals u waarschijnlijk wellicht hebt. Die Passes zijn er juist zodat jongeren wat meer geld kunnen uitsparen om inderdaad naar concerten en festivals te gaan. Nu je nog jong bent is het niet de bedoeling om boeken te kopen en thuis niet anders te doen dan die te lezen.

Als je zo over jongeren bezig bent, kun je ook zeggen dat senioren volle pot moeten betalen. In theorie hebben die immers hopen meer geld dan studenten en die moeten maar 3 euro betalen tegenover wij 4,50 euro voor een reis!
Fles

Re: Go Pass

Bericht door Fles »

Joris schreef: Je mag met een groep pas na 9.30u reizen (toch als je reserveert). Daarom neemt men een go-pass om deze regel te omzeilen. Bij de paar uitstappen die we met de school gedaan hebben de laatste maanden gebeurde het meestal zo.
Mja, dat kan ten hoogste "onbedoeld gebruik" genoemd worden. Fraude is het zeker niet natuurlijk.
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: Go Pass t.o.v. groepstarief

Bericht door Henk »

Ik begrijp de frustatie bij reizigers wanneer groepen jongeren zonder reservatie, en met Go Pass, in de trein stappen. De rust kan wel eens weg zijn, ik heb het ook al meerdere keren meegemaakt. Toch bezondig ik me hier soms ook aan, wanneer ik een excursie voor jongeren organiseer. De reden is niet enkel de prijs (voor grote afstanden blijft de GoPass soms goedkoper: een groepsticket kan tot 9,60 per persoon oplopen voor een enkele reis, GoPass blijft 4,60, dat is dus telkens even uitpluizen). Integendeel, als de prijs van de GoPass slechts enkele tientallen centen hoger is dan het groepstarief, dan kijk ik daar niet naar om. Het probleem van de groepstarieven is de beperkte flexibiliteit. Je moet 8 werkdagen op voorhand alles regelen (dus in de praktijk minstens 10 kalenderdagen). Voor een klasexcursie geen probleem, maar voor een excursie met een groep vrijwilligers weet je niet altijd op voorhand hoeveel er komen opdagen. En als dat toch geregeld is, kan het altijd wel gebeuren dat iemand ziek of onverwacht verhinderd is. Oké, je kan ook met een groepsticket achteraf ticketjes teruggeven maar bij een GoPass vul je gewoon een vakje minder in. Bij slecht weer gee n enkel probleem een excursie uit te stellen als je met GoPass reist. Nog iets: wat met een happening waarvan je op voorhand niet weet wanneer die precies afgelopen is? Met een GoPass geen probleem: je gaat naar het station en je neemt de eerste trein die komt...

Het is natuurlijk een tweesnijdend zwaard: als de NMBS het groepstarief (nog) goedkoper en flexiberer maakt, zullen er nog meer aanvragen zijn voor groepsreizen, terwijl er gebrek aan capaciteit is. In het pinksterweekend hebben meerdere groepen meegemaakt dat hun gereserveerde plaatsen ingenomen waren door andere reizigers omdat er zo'n acuut plaatstekort was. Een jeugdgroep moest in Kortemark zelfs op het perron achterblijven!
Blijven het groepstarief aan beperkingen onderhavig, dan zullen die groepen zonder reservatie en met GoPass toch in de trein stappen, en heb je eigenlijk weer dezelfde capaciteitsproblemen... Ik heb op mijn reizen, vooral in Duitsland, al meerdere keren hetzelfde probleem meegemaakt, ook al is er daar geen sprake van GoPass. Je zit rustig in een rijtuig en plots stappen tientallen jongeren zonder reservatie op...
Fles

Re: Go Pass t.o.v. groepstarief

Bericht door Fles »

Henk schreef:Ik begrijp de frustatie bij reizigers wanneer groepen jongeren zonder reservatie, en met Go Pass, in de trein stappen. De rust kan wel eens weg zijn, ik heb het ook al meerdere keren meegemaakt. [..] Ik heb op mijn reizen, vooral in Duitsland, al meerdere keren hetzelfde probleem meegemaakt, ook al is er daar geen sprake van GoPass. Je zit rustig in een rijtuig en plots stappen tientallen jongeren zonder reservatie op...

Nou, wat erg. De rust weg, jeee.... Je Mensenrechten, wat DENKEN ze wel? :shock:

WAT weer een paniek. Dit soort situaties zijn heus niet van gisteren, die zijn van alle tijden. Dat sommige reizigers er zich aan irriteren, ja, dat heb je weleens. En als het echt zoeen probleem is, verander de regels dan :!: En als je als organisatie weigert de regels te veranderen, accepteer dan minstens dat mensen het spelletje volgens de geldende regels spelen :!:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Go Pass

Bericht door overweg13 »

Wow, twee uur weg geweest en een plethora van berichten. Ik ga echt de moeite niet doen om op allemaal te antwoorden: wat die studies betreft die ik zou moeten te voorschijn toveren: als ik er ooit een masterthesis of zelfs een artikel voor Mondig Mobiel moet over schrijven, dan zal ik al mijn bronnen netjes bijhouden en vermelden, zoals het hoort. Maar vermits ik op dat vlak geen aspiraties meer heb, zul je - samen met mij - moeten vertrouwen op mijn geheugen.
Wat de groepen betreft: die mogen ook tijdens de spits vertrekken, maar alleen met welbepaalde treinen. Er is dus geen tijdslimiet, zoals hier geopperd werd.
Wat de rest betreft: de GoPass is een biljet dat als tegemoetkoming aan de jeugd het mogelijk maakt tegen een sterk verminderd tarief van een station naar een ander te rijden. Als je van het ene station naar het andere wil reizen, dan moet je een ander biljet (een reeks biljetten) kopen. Als je dat niet doet dan rijd je grijs, zoals ik hier al een paar keer gezegd heb. Dat men ondanks het goedkope GoPasstarief het reglement nog probeert te omzeilen zegt veel over de gebruikers.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Go Pass

Bericht door Steve »

overweg13 schreef: Wat de rest betreft: de GoPass is een biljet dat als tegemoetkoming aan de jeugd het mogelijk maakt tegen een sterk verminderd tarief van een station naar een ander te rijden. Als je van het ene station naar het andere wil reizen, dan moet je een ander biljet (een reeks biljetten) kopen. Als je dat niet doet dan rijd je grijs, zoals ik hier al een paar keer gezegd heb. Dat men ondanks het goedkope GoPasstarief het reglement nog probeert te omzeilen zegt veel over de gebruikers.
Sorry, maar je maakt je er hier erg makkelijk van af. We vermelden een hoop argumenten en al wat je nu doet, is je eerdere woorden herhalen met een ontzettende dooddoener als conclusie. Was jij het niet die je leerlingen alles leerde over drogredenen?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Go Pass

Bericht door overweg13 »

MIVB-reiziger schreef:
overweg13 schreef: Wat de rest betreft: de GoPass is een biljet dat als tegemoetkoming aan de jeugd het mogelijk maakt tegen een sterk verminderd tarief van een station naar een ander te rijden. Als je van het ene station naar het andere wil reizen, dan moet je een ander biljet (een reeks biljetten) kopen. Als je dat niet doet dan rijd je grijs, zoals ik hier al een paar keer gezegd heb. Dat men ondanks het goedkope GoPasstarief het reglement nog probeert te omzeilen zegt veel over de gebruikers.
Sorry, maar je maakt je er hier erg makkelijk van af. We vermelden een hoop argumenten en al wat je nu doet, is je eerdere woorden herhalen met een ontzettende dooddoener als conclusie. Was jij het niet die je leerlingen alles leerde over drogredenen?
Waar zit de drogreden? Ik heb een aantal keer moeten slikken in een aantal bijdragen, maar dat zal dan wel aan mij liggen. Ik heb vooral begrepen dat je verzuurd bent als je vindt dat reglementen moeten worden toegepast... En als je vindt dat reglementen er zijn om te worden toegepast, dan ben je blijkbaar uitzonderlijk naïef, want hier wordt openlijk over allerlei truukjes gesproken om reglementen te omzeilen. En wat dat gemakkelijk afmaken betreft: ik kan inderdaad alleen maar mijn argumenten herhalen, want de argumenten die hier gebruikt worden, komen gewoon allemaal op hetzelfde neer: zet alle reglementen naar je hand, dat is veruit het gemakkelijkste.
Met vriendelijke groet

overweg13
Fles

Re: Go Pass

Bericht door Fles »

overweg13 schreef:Maar vermits ik op dat vlak geen aspiraties meer heb, zul je - samen met mij - moeten vertrouwen op mijn geheugen.
Nog zoeentje...
Plaats reactie