Go Pass

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Fles

Re: Go Pass

Bericht door Fles »

een dagkaart kost in Nederland € 41,70, voor kortingkaarthouders € 25,=

Ik stel me zo voor dat iets als € 35,= een reële prijs zou zijn voor een dagkaart in België, aangezien in Nederland nog steeds veel meer treinen veel vaker en veel langer rijden dan in België. Voor een weekend-dagkaart zou je dan vanwege de grondige inperking van de dienstverlening iets als 25-28 euro kunnen hanteren. Ben je van een heleboel gedonderjaag af :idea: Ik zou dat absoluut toejuichen.

En de discussie over "correct of niet-correct gebruik" van de Passen vind ik totale zever. De regels zijn zoals ze zijn. Er bestaat niet zoiets als "correct" of "niet-correct" gebruik van die Passen. Als je ze gebruikt volgens de regels, prima. Overtreed je de regels, dan heet dat fraude. Moeilijker wordt het gewoon niet.
Trainspotterke

Re: Go Pass

Bericht door Trainspotterke »

Inderdaad.

Of die passes er nu zijn of niet, fraude en zwartrijden zal je zowiezo altijd wel blijven hebben, wat voor tariefsystemen je ook gebruikt (of je zou al toegangspoortjes om naar de perrons te gaan moeten plaatsen zoals bij de metro, en dan nog...).
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Go Pass

Bericht door am62 »

Bartjedj schreef:Dat jij je mening uit daarover is natuurlijk geen probleem, maar AM62, die we nog niet gehoord hadden in de discussie, sprong daar ineens op.
En je weet ook hoe dat gaat bij topics als er zoiets gebeurt...

BDJ
Inderdaad ik sprong er ineens op (jaja).
Als ik iets knap vind, mag ik dat ook even zeggen hé. Je kan je draadje nu voortspinnen.
Groetjes uit Geraardsbergen van een eenmalige (sorry)passgebruiker.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Go Pass

Bericht door overweg13 »

Fles schreef: En de discussie over "correct of niet-correct gebruik" van de Passen vind ik totale zever. De regels zijn zoals ze zijn. Er bestaat niet zoiets als "correct" of "niet-correct" gebruik van die Passen. Als je ze gebruikt volgens de regels, prima. Overtreed je de regels, dan heet dat fraude. Moeilijker wordt het gewoon niet.
Hm, had ik dat nu eigenlijk ook al niet gezegd, of tenminste laten verstaan? Pas op, Fles, voor je het weet word je ook gestenigd!
Met vriendelijke groet

overweg13
Bartjedj

Re: Go Pass

Bericht door Bartjedj »

De methode waarop is lichtelijk verschillend.
Naar mijns inziens beledigt Fles niet alle Go-Passgebruikers voor fraudeurs...
Toen ik Fles' reactie las, was mijn reactie 'hij heeft gelijk'. Heb die bij jou niet echt gehad.

Vergeet niet wat je verder nog allemaal gezegd hebt.

BDJ
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Go Pass

Bericht door overweg13 »

Bartjedj schreef:De methode waarop is lichtelijk verschillend.
Naar mijns inziens beledigt Fles niet alle Go-Passgebruikers voor fraudeurs...
Toen ik Fles' reactie las, was mijn reactie 'hij heeft gelijk'. Heb die bij jou niet echt gehad.

Vergeet niet wat je verder nog allemaal gezegd hebt.

BDJ
Ik heb nog eens rustig de tijd genomen om een en ander na te lezen, en ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet waar ik DE jeugd beledigd zou hebben. Wat ik gezegd heb, is dat (alle) Passen fraudegevoelig zijn, dat de perceptie van de prijs zowel bij jongeren als bij senioren (die volgens mij al erg goedkoop reizen) fout is, en een derde keer heb ik geschreven: "...als je dat niet doet, dan rijd je grijs." Dat is nog altijd een voorwaardelijke wijs, en ik beweer dus nergens dat iedereen dat doet.

Ik heb ook nog even gezocht naar de bronnen van o.a. het feit dat er stemmen opgaan om de Passen af te schaffen doordat ze vaak aanleiding zijn tot agressie, maar die vind ik spijtig genoeg niet meteen terug. Ik vermoed dat het op een ander treinforum was in een syndicaal gekleurde bijdrage. Maar precieze bronvermelding zit er voorlopig niet in.

Voorts wordt me verweten dat ik het antwoord op de vraag: wat heb je nu nodig om vrij te zijn, heb gesuggereerd. Wie me kent, weet dat ik bij vele generaties leerlingen bekend sta als trein- en busliefhebber, ik kon dus alleen maar ontsteld vaststellen dat ze bijna allemaal voor het rijbewijs kozen. Voor alle duidelijkheid: ze konden kiezen tussen: elk weekend mogen uitgaan, alcohol drinken in een café, op vakantie gaan met vrienden, een eigen wagen hebben, een brommer hebben, zelf je schoolvakken bepalen, je eigen kleren kopen, uitgaan zo laat je wil, alleen gaan wonen. De keuzemogelijkheden werden voorgelegd aan vijfdejaars.

En om alles nog eens samen te vatten: ik vind dat alle Passen en andere Keycards perfect zouden kunnen verdwijnen door de tarieven aan te passen. Dat zou het voor iedereen een pak eenvoudiger maken, zelfs als men wil differentiëren volgens leeftijd e.d.m.
Met vriendelijke groet

overweg13
Fles

Re: Go Pass

Bericht door Fles »

overweg13 schreef:Voorts wordt me verweten dat ik het antwoord op de vraag: wat heb je nu nodig om vrij te zijn, heb gesuggereerd. Wie me kent, weet dat ik bij vele generaties leerlingen bekend sta als trein- en busliefhebber, ik kon dus alleen maar ontsteld vaststellen dat ze bijna allemaal voor het rijbewijs kozen. Voor alle duidelijkheid: ze konden kiezen tussen: elk weekend mogen uitgaan, alcohol drinken in een café, op vakantie gaan met vrienden, een eigen wagen hebben, een brommer hebben, zelf je schoolvakken bepalen, je eigen kleren kopen, uitgaan zo laat je wil, alleen gaan wonen. De keuzemogelijkheden werden voorgelegd aan vijfdejaars.
Je begrijpt het gewoon niet echt. WIL je het begrijpen? Of staken we de discussie gewoon? Zeg het maar.
thejay
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Go Pass

Bericht door thejay »

overweg13 schreef:In beide gevallen grijs rijden, dus. Het verbaast me niet dat er stemmen opgaan om al die Passen maar op te doeken. Ze zijn inderdaad een voortdurende bron van bedrog, licht of zwaar.
In plaats daarvan zou men bij de NMBS zou ook eens kunnen denken aan een dagkaart aan een redelijke prijs natuurlijk...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Go Pass

Bericht door overweg13 »

Fles schreef:
overweg13 schreef:Voorts wordt me verweten dat ik het antwoord op de vraag: wat heb je nu nodig om vrij te zijn, heb gesuggereerd. Wie me kent, weet dat ik bij vele generaties leerlingen bekend sta als trein- en busliefhebber, ik kon dus alleen maar ontsteld vaststellen dat ze bijna allemaal voor het rijbewijs kozen. Voor alle duidelijkheid: ze konden kiezen tussen: elk weekend mogen uitgaan, alcohol drinken in een café, op vakantie gaan met vrienden, een eigen wagen hebben, een brommer hebben, zelf je schoolvakken bepalen, je eigen kleren kopen, uitgaan zo laat je wil, alleen gaan wonen. De keuzemogelijkheden werden voorgelegd aan vijfdejaars.
Je begrijpt het gewoon niet echt. WIL je het begrijpen? Of staken we de discussie gewoon? Zeg het maar.
Ik vind het goed om te discussie te stoppen. Maar toch nog even deze vraag: want ik begrijp je opmerking ECHT niet, en ik WIL ze wel begrijpen. Moet je mij toch eens uitleggen, hoe ik het antwoord stuur als ik bij het begin van de les, bij het begin van een nieuwe unit, vraag om aan te vullen: "Freedom is..." Veel opener kan een vraag toch niet zijn? Wat natuurlijk in zo'n geval wel gebeurt, is, dat het eerste antwoord vaak gemakkelijkheidshalve overgenomen wordt door de anderen, maar zelfs bij aandringen in de richting uitgaan, zelf alles mogen beslissen etc. bleven de meesten erop hameren dat de auto pas echte vrijheid is. Voor alle duidelijkheid: het ging dus niet over mobiliteit of wat dan ook, het ging om vrijheid in het algemeen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Fles

Re: Go Pass

Bericht door Fles »

Mja, we gaan wel een beetje offtopic zo natuurlijk, maar okee. Ik ben persoonlijk van mening dat het sturen van het antwoord al begint op het moment dat je keuze biedt uit een aantal vooraf bepaalde opties. Bovendien optie waarvan je redelijkerwijs wel mag verwachten dat die het afleggen tegen de auto (al neem ik daar een vooschot op de antwoorden). Maar zelfs als deze beide punten verwaarloosbaar zijn, dan nog kun je gewoon niet stellen
Toon ik eergisteren in het kader van een les Engels vroeg wat ze Nu nodig hadden om echt vrij te zijn, beantwoordde zo goed als elke leerling dat met: een rijbewijs halen. Zo'n grote invloed heeft de GoPass dus niet gehad.
Dat mensen de auto associëren met vrijheid is niet raar natuurlijk. Het gaat niet eens zo zeer om mobiliteit als wel om onafhankelijkheid :idea: We zijn het er allemaal over eens dat je met de trein afhankelijker bent dan met de auto. Je kunt alleen maar op plaatsen komen waar die ijzertjes op de grond liggen, en alleen op tijdstippen die de NMBS voor je uitkiest. Maar hey, dat is gewoon inherent aan het hele idee van treinreizen. Je hebt de hele GoPass niet eens als mogelijk antwoord gegeven :!: En dat mensen dat wat anders kiezen gebruik je om te "bewijzen" dat de GoPass geen grote invloed gehad heeft. Het hele stelling <> bewijs verhaaltje klopt gewoon niet.
Vank

Re: Go Pass

Bericht door Vank »

Ik reis wekelijks met de trein, als ze de Go Pass afschaffen zijn ze mij als vaste klant kwijt.
Ik lever iedere maand 46 euro op voor de NMBS.

Losse tickets zal ik niet kopen want H/T kost mij dat 18 euro.



Houden zoals het is, ik heb een rijbewijs maar geen auto (klinkt misschien raar voor een jonge gast van 21).
De trein kan mij veel goedkoper naar verre afstanden brengen.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Go Pass

Bericht door treinbruno »

nog een nadeel als ze de gopass afschaffen: nu kan je in krantenwinkels gopass,railpass en keycard kopen.
maar als ze het gaan afschaffen zie ik niet direct een sabin computer instaleren :roll:

dus dat wordt dan ook weer lastig voor de plaatselijke bevoling...


Vank schreef:Ik reis wekelijks met de trein, als ze de Go Pass afschaffen zijn ze mij als vaste klant kwijt.
Ik lever iedere maand 46 euro op voor de NMBS.

Losse tickets zal ik niet kopen want H/T kost mij dat 18 euro.



Houden zoals het is, ik heb een rijbewijs maar geen auto (klinkt misschien raar voor een jonge gast van 21).
De trein kan mij veel goedkoper naar verre afstanden brengen.
waarom reis je niet met een campuskaart :lol: :wink:
Afbeelding
Wover

Re: Go Pass

Bericht door Wover »

Voor een campuskaart heb je bij mijn weten nog altijd een kopie van het huurcontract van een kot nodig...
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Go Pass

Bericht door rvdborgt »

Wover schreef:Voor een campuskaart heb je bij mijn weten nog altijd een kopie van het huurcontract van een kot nodig...
Volgens Bundel 1 is een attest van de school voldoende.

Groetjes,
Rian
Vank

Re: Go Pass

Bericht door Vank »

Klopt, maar ik zit daar niet op school.

Feit is gewoon, laat die passen bestaan (shoppingbiljets zijn het meest interessant).
Als ik er geen voordeel meer in vind, schaf ik mij een auto aan en is de NMBS mij kwijt als klant, en ik denk dat er velen zullen volgen.
Kunnen we met ons allen gezellig aanschuiven in de file :(.
Plaats reactie