Studeren in Nederland

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Miki

Studeren in Nederland

Bericht door Miki »

Er is al een oud topic hierover; maar ik kon er geen goede (en up to date) oplossing vinden.

Vanaf volgend jaar begin ik te studeren in Utrecht (Nederland). Het dichtste station bij mij is Veurne. Mijn vraag is nu hoe ik het goedkoopst (en zo snel mogelijk; de snelst mogelijke aansluitingen zorgen al voor een reis van 4u55) tussen deze 2 stations kan raken. Ik zou ongeveer 2-4 keer per maand het traject heen-terug doen, voornamelijk tijdens de weekends. Ik ben dus een student en val (met mijn leeftijd) in de categorie 'jongere'. Verder heb ik (helaas) geen recht op een OV-studentenkaart in Nederland.

Natuurlijk heb ik zelf al heel wat geprobeerd maar mogelijks weten jullie nog betere oplossingen.
  • Oplossing 1) zomerpromotie. Gedurende de zomermaanden is er een promotie
    b-europe schreef: Reis van eender welk station in België naar eender welke bestemming in Nederland voor slechts € 19 per traject

    Één prijs van € 19 per enkele reis in 2e klas (€ 25 in 1e klas) van eender welk station in België naar eender welke bestemming in Nederland
    promo te koop van 1 juli t.e.m. 16 augustus, met aankoop ten laatste 3 dagen vóór de reisdatum
    aanbieding geldig voor reizen van 15 juli t.e.m. 19 augustus (in 1e klas: ook geldig op 7 en 8 juli)
    Enkel voor reizen met InterCity of InterRegio treinen via de lijn Brussel-Antwerpen-Amsterdam (niet via Luik-Maastricht)
    Niet geldig aan boord van Thalys
    Geen omwisseling of terugbetaling
    Het probleem met deze oplossing is dat het volgens mij goedkoper moet kunnen als student en dat het enkel tijdens de zomer geldig is.
  • Oplossing 2) internationaal ticket
    Het ticket 'Veurne-Utrecht' kost me, volgens de configurator op b-europe, €33.10 per rit.
    Het hele jaar geldig, maar in mijn ogen veel te duur.
  • Uitbreidingen voor oplossingen 2)
    • Met een go-pass naar Antwerpen (of roosendaal, alhoewel ik hier met wat verwarring zit: mag ik met een go-pass tot aan 'roosendaal grens'?) De go-pass kost me dan €5 en het ticket Antwperen-Utrehct kost me nog €18.50, wat het totaal op €23.50 brengt
    • Met een campuskaart naar Antwerpen (of roosendaal, zie opmerking hierboven). Dit kost volgens de configurator naar antwperen €2.49 (naar roosendaal krijg ik een foutmelding dat de er voor de prijsvraag geen geschikte aanbevelingen zijn) Dit brengt het totaal op 20.99, op voorwaarde dat er een campuskaart mag genomen worden tot het dichtstbijzijnde Belgische station, indien de universiteit zelf zich niet in België bevind.
    • Met een 'daluren' kaart (van de NS) zakt de prijs van de rit (die ik toch meestal in de daluren zal afleggen) van €18.50 naar €17.30. Indien ik van de grens kan vertrekken zakt de prijs van €17 naar €10.20.
Verder heb ik ook nog wat pogingen gedaan om met de railplus kaart goedkopere oplossingen te vinden, maar de configurator op b-europe (en nshighspeed) leveren geen korting op.

Zoals ik het nu zie zou het voor mij het voordeligste als ik een campuskaart kan nemen naar Roosendaal (als dat kan). Aangezien de prijs voor een campuskaart naar Antwerpen €16.20 kost veronderstel ik dat die naar Roosendaal niet zoveel meer kost. Indien dit niet mogelijk is naar Roosendaal (of naar Antwerpen) dan kan ik dit hopelijk via een go-pass oplossen.

In Nederland lijkt het mij het best om eenmalig te investeren in een daluren-kaart (voor €50/jaar) en dan van €7 korting per rit te genieten. (normaal reis ik toch in het weekend of buiten de spitsuren in Nederland)

In totaal kost een rit mij dan ~€1.8 (of €5 per Go-Pass) voor het Belgische stuk, plus €10.20 voor het Nederlandse stuk (+€50 vaste kosten voor het Nederlandse abonnement). (en op voorwaarde dat de campuskaart tot aan Roosendaal gaat en er dan een nationaal ticket binnen NL gerekend wordt). Dat brengt het totaal (als ik gemiddeld 3 keer per maand naar huis ga (3x2(heen en terug) * 10 maand les per jaar * (1.8(BE)+10.20(NL)))+50 (abonnementskosten) = €770 aan treinkosten (+ kostprijs om een campuskaart te laten maken + feit dat sommige campuskaartritten kunnen vervallen + marge (moet ik bijvoorbeeld een OV kaart kopen?)) ~= €850 voor een jaar met de trein.

Het enige wat ik hieruit kan concluderen is dat de NS een héél stuk duurder zijn dan den NMBS! Of zie ik enkele andere opties over het hoofd? Een alternatief voor de Go-Pass kan ik bijvoorbeeld niet vinden! Ik heb enkel jaren het traject Veurne-Kortijk gedaan en hier betaalde ik €1.11/rit (een heel jaar, 40x heen en terug, koste me dan 'maar' €88.8. Een heel verschil!). De campuskaart is écht onverslaanbaar.

Alvast bedankt voor eventuele betere oplossingen of suggesties! Ik heb trouwens ook mijn probleem al gemaild naar b-europe en hun suggestie was om een abonnement te nemen. Dat kwam voor het Belgische gedeelte op €500 en voor het Nederlandse op €2700 (als ik me het goed herinner) en dan lijkt me dat toch wel een héél dure oplossing. Op de helft van mijn vragen (of een campuskaart kan genomen worden tot aan Roosendaal, waarom de railpluskaart geen korting geeft op het traject (die de grens overschrijd)...) werd geen antwoord gegeven.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Studeren in Nederland

Bericht door groentje »

Geen volledig antwoord, maar toch wat informatie: de Gopass is slechts geldig tot het laatste Belgische station, dus niet tot het grenspunt. In jouw geval tot Essen, en niet Essen Grens, voor die laatste km heb je dus nog een kaartje nodig. De trein hoeft er wel niet te stoppen, je kan dus gewoon de Benelux nemen. Nederland heeft geen invulkaartjes, maar wel vaker dagkaartjes te koop bij Blokker, Kruidvat e.d.m. Ook studententarieven zijn overbodig, dankzij de OV-studentenkaart die ze daar hebben. Pech, dus, als je er geen recht op hebt.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Studeren in Nederland

Bericht door kika »

Zelf heb ik een voordeelurenkaart, die zijn niet meer verkrijgbaar, maar je kan even kijken wanneer je wilt reizen en welke alternative kortingskaarten er tegenwoordig bij NS zijn. Ook kan je overwegen om 8u/week te werken, studieverenigingswerk opnemen oid en dan heb je wel recht op een studentenOV. Ook kan je kijken of je na ~3 maanden niet al véél minder pendelt.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Studeren in Nederland

Bericht door rvdborgt »

Miki schreef:Vanaf volgend jaar begin ik te studeren in Utrecht (Nederland). Het dichtste station bij mij is Veurne.
  • Uitbreidingen voor oplossingen 2)
    • Met een go-pass naar Antwerpen (of roosendaal, alhoewel ik hier met wat verwarring zit: mag ik met een go-pass tot aan 'roosendaal grens'?) De go-pass kost me dan €5 en het ticket Antwperen-Utrehct kost me nog €18.50, wat het totaal op €23.50 brengt
Zoals al gemeld: Go Pass is geldig tot/vanaf Essen, of de trein er nu stopt of niet. van Utrecht tot Essen kun je een Benelux-weekend kopen, met dus 40% korting. Kost 29,20 voor een retour, heenreis op vr, za, zo, terugreis op za of zo.
Miki schreef: [*] Met een campuskaart naar Antwerpen (of roosendaal, zie opmerking hierboven). Dit kost volgens de configurator naar antwperen €2.49 (naar roosendaal krijg ik een foutmelding dat de er voor de prijsvraag geen geschikte aanbevelingen zijn) Dit brengt het totaal op 20.99, op voorwaarde dat er een campuskaart mag genomen worden tot het dichtstbijzijnde Belgische station, indien de universiteit zelf zich niet in België bevind.
Een Campuskaart is een "treinkaart" (= abonnement) en is dus tot de grens verkrijgbaar. Kost net zoveel als naar Essen (maximumprijs).
Miki schreef:[*] Met een 'daluren' kaart (van de NS) zakt de prijs van de rit (die ik toch meestal in de daluren zal afleggen) van €18.50 naar €17.30. Indien ik van de grens kan vertrekken zakt de prijs van €17 naar €10.20. [/list][/list]
Van de grens naar Utrecht is het vol tarief 22,40, dus met 40% korting 13,40. In vergelijking met een weekendretour Utrecht - Essen levert dat echter bijzonder weinig voordeel op. 17 euro of 10, 20 is overigens niet de prijs vanaf de grens maar vanaf Roosendaal (= 8 km ten noorden van de grens).
Miki schreef:Verder heb ik ook nog wat pogingen gedaan om met de railplus kaart goedkopere oplossingen te vinden, maar de configurator op b-europe (en nshighspeed) leveren geen korting op.
Railplus zou alleen zin als je veel in de ochtendspits denkt te reizen. Je hebt namelijk ook nog jongerenkorting van 35% als je in Nederland buiten de ochtendspits blijft.
Miki schreef:In Nederland lijkt het mij het best om eenmalig te investeren in een daluren-kaart (voor €50/jaar) en dan van €7 korting per rit te genieten. (normaal reis ik toch in het weekend of buiten de spitsuren in Nederland)
Een dalurenkaart is alleen zinvol als je ook veel binnen Nederland denkt te gaan reizen. 40% korting is immers nauwelijks meer korting dan 35% jongerenkorting of 40% korting voor een Benelux-weekend. Die laatste twee gelden alleen voor internationale tickets.
Miki schreef:Het enige wat ik hieruit kan concluderen is dat de NS een héél stuk duurder zijn dan den NMBS!
Het is eerder de NMBS die zo belachelijk goedkoop is geworden voor bepaalde reizigers...

Overigens zul je in Nederland een van de weinigen zijn die zo vaak naar zijn ouders gaat. Iedere week gaan alleen de Limburgse studenten, de anderen zo 1-2 keer per maand.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Studeren in Nederland

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:belachelijk goedkoop is geworden voor bepaalde reizigers...
Inderdaad. Men probeert te veel in België mensen in het OV te krijgen door het aan dumpprijzen aan te bieden, en verwaarloost de kwaliteit. De lage tarieven hebben ook als nadeel dat het OV veel te veel van de politiek afhankelijk is.
Overigens zul je in Nederland een van de weinigen zijn die zo vaak naar zijn ouders gaat. Iedere week gaan alleen de Limburgse studenten, de anderen zo 1-2 keer per maand.
Ik heb ook als Belg in Nederland gestudeerd, en je leert inderdaad snel af om elk weekeinde naar huis te gaan zoals in België gebruikelijk. Veel studenten blijven in het WE ook gewoon in de studentenstad, dus er is zeker meestal nog wat te beleven ook. Ik ging uiteindelijk maar ongeveer eens in de 5 a 6 weken naar België. Ik heb toen ook vaak op een Benelux Weekendretour gereisd.
Miki

Re: Studeren in Nederland

Bericht door Miki »

Bedankt voor alle antwoorden.

Een Go-Pass lukt dus helaas niet, of er komt een extra bij. Ik kan een ticket "Essen->Roosendaal" krijgen voor €2.70, maar dan heb ik toch nog een ticket nodig naar Utrecht, dus dan wordt het €15.90 (+€5 voor de go-pass) = €20.90/rit.

Een Campus-kaart zou, zeker voor het Belgische stuk, interessant kunnen zijn. Er zijn echter wel mensen die mij waarschuwen voor het feit dat ik niet vaak huiswaarts zou gaan. Aangezien een campuskaart 16.20/10 ritten kost is het goedkoper om een campuskaart te nemen indien ik 2x naar huis ga per 49 dagen. Een vraag hierbij is dan nog of ik een campuskaart kan nemen? (Als student in het buitenland)

Een andere bestemming dan Veurne is voor mij Leuven. Ik heb daar een hoop vrienden zitten en het zou leuk zijn om af en toe eens langs Leuven te passeren of de Leuvenaars richting Utrecht. Ik veronderstel dat hier het goedkoopst sowieso de oplossing van een go-pass & internationaal ticket is.

Een benelux retour kan ik helaas niet terugvinden. Ik vind wel iets van informatie (enkel op de site van nshighspeed) maar kan het nergens vinden in het 'boekingssysteem'. Is het iets wat lijkt op de huidige promotie om naar Nederland te gaan? (http://www.b-europe.com/Reizen/Promoties/Nederland) voor €19 van elke bestemming in BE naar elke bestemming in NL.
benelux retour
Met het Benelux Weekendretour krijgt u 40% korting op uw treinreis. Het Benelux Weekendretour is geldig van vrijdagochtend tot en met zondagavond. Het ticket is niet geldig in Thalys. Het Benelux Weekendretour is zonder boekingskosten online te koop via het boekingssysteem of via de kaartenautomaat. U kunt uw ticket ook kopen via NS Hispeed Telesales of de NS Hispeed balies, hier betaalt u wel boekingskosten.

PS: over de prijs/kwaliteit-discussie: persoonlijk heb ik veel liever dat mijn trein eens te laat of te vol is dan teveel te betalen. In Nederland zie ik veel mensen discussiëren over het feit dat ze vaak goedkoper/gelijk af zijn met de wagen (verzekering, brandstaf, onderhoud ... inclusief)
De lage prijzen voor studenten vind ik ook niet slecht: leer ze nu de trein te 'gebruiken', en dan als werkende mens iets meer te betalen (alhoewel je met een railpass als volwassene ook zeer goedkoop(voor €7.6/rit) het land doorkruist). Persoonlijk zie ik liever dat een openbare vervoersmaatschappij in handen is van de staat dan geprivatiseerd.
Tom024

Re: Studeren in Nederland

Bericht door Tom024 »

Dan zou het ook geen openbare vervoersmaatschappij heetten he. ;)
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Studeren in Nederland

Bericht door rvdborgt »

Miki schreef:Een Go-Pass lukt dus helaas niet, of er komt een extra bij. Ik kan een ticket "Essen->Roosendaal" krijgen voor €2.70, maar dan heb ik toch nog een ticket nodig naar Utrecht, dus dan wordt het €15.90 (+€5 voor de go-pass) = €20.90/rit.
Met de nieuwe abonnementen van NS kun je overigens alleen op chipkaart reizen. Als je je ticket in Roosendaal splitst,moet je dus de trein uit om in- of uit te checken. Maar zoals gezegd: een abonnement is alleen zinvol als je binnen Nederland ook veel denkt te gaan reizen.
Miki schreef:Een Campus-kaart zou, zeker voor het Belgische stuk, interessant kunnen zijn. Er zijn echter wel mensen die mij waarschuwen voor het feit dat ik niet vaak huiswaarts zou gaan. Aangezien een campuskaart 16.20/10 ritten kost is het goedkoper om een campuskaart te nemen indien ik 2x naar huis ga per 49 dagen. Een vraag hierbij is dan nog of ik een campuskaart kan nemen? (Als student in het buitenland)
Dat durf ik even niet te zeggen. Maar dat kun je nazoeken in de vervoersvoorwaarden: http://www.b-rail.be/nat/N/assets/downl ... 022012.pdf
Miki schreef:Een benelux retour kan ik helaas niet terugvinden. Ik vind wel iets van informatie (enkel op de site van nshighspeed) maar kan het nergens vinden in het 'boekingssysteem'. Is het iets wat lijkt op de huidige promotie om naar Nederland te gaan? (http://www.b-europe.com/Reizen/Promoties/Nederland) voor €19 van elke bestemming in BE naar elke bestemming in NL.
Nee, dat is niet hetzelfde. Ik heb nog nooit een probleem gehad om de Benelux-weekend te vinden, niet bij NS en niet bij NMBS. Je moet natuurlijk wel een retourreis opvragen. Wat heb je dan geprobeerd en waar?
Miki schreef:De lage prijzen voor studenten vind ik ook niet slecht: leer ze nu de trein te 'gebruiken', en dan als werkende mens iets meer te betalen (alhoewel je met een railpass als volwassene ook zeer goedkoop(voor €7.6/rit) het land doorkruist). Persoonlijk zie ik liever dat een openbare vervoersmaatschappij in handen is van de staat dan geprivatiseerd.
Openbaar vervoer kan prima door een privébedrijf worden geleverd. De Lijn laat ook de helft van de ritten door "pachters" uitvoeren (na aanbesteding) en in Duitsland zijn er ook veel goede ervaringen opgedaan met aanbestedingen.
Toen ik studeerde had ik gewoon een kortingskaart van NS en reisde ik overal naar toe met 40% korting. Later kwam de OV-studentenkaart maar door de korting op de beurs was ik daarna duurder uit...
Met de Go Pass heb ik verder geen problemen - dat is ook gewoon een commerciële aanbieding van de NMBS zelf. Maar de Campuskaarten vind ik eigenlijk te goedkoop. Als vervoer te goedkoop wordt, dan heeft het geen waarde meer.

Groetjes,
Rian
Miki

Re: Studeren in Nederland

Bericht door Miki »

rvdborgt schreef:
Miki schreef:Een Go-Pass lukt dus helaas niet, of er komt een extra bij. Ik kan een ticket "Essen->Roosendaal" krijgen voor €2.70, maar dan heb ik toch nog een ticket nodig naar Utrecht, dus dan wordt het €15.90 (+€5 voor de go-pass) = €20.90/rit.
Met de nieuwe abonnementen van NS kun je overigens alleen op chipkaart reizen. Als je je ticket in Roosendaal splitst,moet je dus de trein uit om in- of uit te checken. Maar zoals gezegd: een abonnement is alleen zinvol als je binnen Nederland ook veel denkt te gaan reizen.
Ik denk niet dat ik veel (ik denk zelfs nooit, mogelijk een of tweemaal naar Amsterdam om een vriend op te zoeken, maar die kan dan evengoed met zijn gratis ticket naar Utrecht komen ;)) in Nederland zal reizen. In dat geval kan ik gerust een promotie afwachten of een dagkaartje kopen. (blijkbaar zijn er vaak acties in bvb de kruidvat of blokker winkels)
rvdborgt schreef:
Miki schreef:Een Campus-kaart zou, zeker voor het Belgische stuk, interessant kunnen zijn. Er zijn echter wel mensen die mij waarschuwen voor het feit dat ik niet vaak huiswaarts zou gaan. Aangezien een campuskaart 16.20/10 ritten kost is het goedkoper om een campuskaart te nemen indien ik 2x naar huis ga per 49 dagen. Een vraag hierbij is dan nog of ik een campuskaart kan nemen? (Als student in het buitenland)
Dat durf ik even niet te zeggen. Maar dat kun je nazoeken in de vervoersvoorwaarden: http://www.b-rail.be/nat/N/assets/downl ... 022012.pdf
In de vervoersvoorwaarden staat het allemaal heel ruim. Zo spreekt men over het station dat de onderwijsinstelling bedient. Volgens mij is dat voor betwisting vatbaar. Nu, ik denk dat ik op dat vlak het best gewoon een aanvraag doe. Maar het lijkt er op (met alle huidige aanbevelingen) dat ik slechts 1/2 keer per maand (of zelfs minder) naar huis ga en dan komt de campuskaart er niet echt uit.
§2. De Campuskaart wordt afgegeven voor het traject tussen het door de treinkaarthouder
gevraagde station en het station dat de onderwijsinstelling of de bezochte stageplaats bedient.
rvdborgt schreef:
Miki schreef:Een benelux retour kan ik helaas niet terugvinden. Ik vind wel iets van informatie (enkel op de site van nshighspeed) maar kan het nergens vinden in het 'boekingssysteem'. Is het iets wat lijkt op de huidige promotie om naar Nederland te gaan? (http://www.b-europe.com/Reizen/Promoties/Nederland) voor €19 van elke bestemming in BE naar elke bestemming in NL.
Nee, dat is niet hetzelfde. Ik heb nog nooit een probleem gehad om de Benelux-weekend te vinden, niet bij NS en niet bij NMBS. Je moet natuurlijk wel een retourreis opvragen. Wat heb je dan geprobeerd en waar?
Na wat nagelezen te hebben lijkt het me dat die trein enkel van Amsterdam/Rotterdam naar Brussel rijd. Dan heb ik nog steeds een ticket nodig van Utrecht naar Rotterdam en van Brussel naar Veurne. Op een website (http://www.treinreiziger.nl/internation ... in_brussel) las ik dat zo'n ticket €44 kost (heen en terug) maar dan komt het Benelux-weekend ticket alleen al duurder uit dan mijn bovenvermeld ticket (voor 20.90*2)
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Studeren in Nederland

Bericht door rvdborgt »

Miki schreef:
rvdborgt schreef:Nee, dat is niet hetzelfde. Ik heb nog nooit een probleem gehad om de Benelux-weekend te vinden, niet bij NS en niet bij NMBS. Je moet natuurlijk wel een retourreis opvragen. Wat heb je dan geprobeerd en waar?
Na wat nagelezen te hebben lijkt het me dat die trein enkel van Amsterdam/Rotterdam naar Brussel rijd. Dan heb ik nog steeds een ticket nodig van Utrecht naar Rotterdam en van Brussel naar Veurne. Op een website (http://www.treinreiziger.nl/internation ... in_brussel) las ik dat zo'n ticket €44 kost (heen en terug) maar dan komt het Benelux-weekend ticket alleen al duurder uit dan mijn bovenvermeld ticket (voor 20.90*2)
Benelux-weekendretour is te koop tussen alle stations in de Benelux, op voorwaarde dat het een internationale reis is. Prijs van Utrecht naar Essen is op te vragen via http://www.nshispeed.nl, of omgekeerd bij http://www.b-europe.com. Maar dat heb je zo te zien nog niet geprobeerd, want de uitkomst is 29,20, zoals ik eerder al schreef.

Groetjes,
Rian
Miki

Re: Studeren in Nederland

Bericht door Miki »

Inderdaad Rian, het komt inderdaad iets goedkoper uit. De rit (+Go-Pass) is dan €19.60/rit ipv 20.90. (Mijn excuses voor het misverstand: ik had niet gezien dat er speciale promoties op de prijs van toepassing waren)

Volgens mij is dat de beste prijs die ik eruit kan krijgen. Ik ga zoveel mogelijk proberen om in extra lange periodes te gaan (lees: een week schoolvakantie, een vrijdag/maandag geen les...) dus ik weet niet of ik veel gebruik kan maken van de benelux-weekendretour, maar het is natuurlijk goed om het in het achterhoofd te houden.

Nogmaals bedankt. Mocht er nog een betere formule verschijnen, dan mogen jullie het altijd laten weten ;)
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Re: Studeren in Nederland

Bericht door SteC »

Ik ben zelf nog altijd regelmatig gebruiker van de benelux, en in mijn studententijd (2001-2007) reed ik wekelijks terug naar huis.
Toenertijd was dat een jongerenticket aan 35% korting naar Essen (jonger dan 26 jaar, bestaat nog altijd) in combinatie met een go-pass. Als je zo'n ticket in Nederland koopt is deze een maand geldig (in Belgie maar een dag, en vroeger was dat 2 maanden), dus als je niet gestempeld wordt kun je nog een keer rijden. Afhankelijk van wanneer je rijdt en waar je in de trein gaat zitten gebeurt het dat je nagenoeg nooit gestempeld wordt.
Ten opzichte van dat jongerentarief brengt een voordeelurenkaart dus niet zoveel op (ze worden niet gecombineerd). Voor mij was dat toenertijd dus niet de moeite. Railplus was ook niet de moeite, maar ik weet niet meer warom (misschien ook omdat dat niet combineerbaar was met jongerenkorting?).
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Studeren in Nederland

Bericht door rvdborgt »

SteC schreef:Ten opzichte van dat jongerentarief brengt een voordeelurenkaart dus niet zoveel op (ze worden niet gecombineerd). Voor mij was dat toenertijd dus niet de moeite. Railplus was ook niet de moeite, maar ik weet niet meer warom (misschien ook omdat dat niet combineerbaar was met jongerenkorting?).
Precies. Je kunt doorgaans geen kortingen combineren. Railpluskorting is maar 25% en dus vaak niet interessant voor eenn jongere die in de Benelux reist (want daar geldt deze jongerenkorting). Railplus geldt wel in de Nederandse ochtendspits, dus alleen dan kan het eventueel interessant zijn.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Studeren in Nederland

Bericht door K V B »

Miki schreef: PS: over de prijs/kwaliteit-discussie: persoonlijk heb ik veel liever dat mijn trein eens te laat of te vol is dan teveel te betalen. In Nederland zie ik veel mensen discussiëren over het feit dat ze vaak goedkoper/gelijk af zijn met de wagen (verzekering, brandstaf, onderhoud ... inclusief)
Veel mensen kunnen niet rekenen. Een trein die "af en toe eens te laat is" dat is namelijk ook een kost. En als een trein "te vol" is, dan is hij eigenlijk te goedkoop. Maar ik geloof dat we daar in "binnenland" al een hele draad over hebben...
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Studeren in Nederland

Bericht door The_Knitter »

Miki,

Ga je enkel op vrijdag/zaterdag/zondag in Nederland reizen, én reis je minimaal 2x/maand retour tussen België en Nederland(of vaker binnen Nederland zelf(in het weekend))? In dat geval heb ik een goedkope optie voor je.

NS heeft tegenwoordig voor €40,00 per maand een WeekendVrij-abonnement. Dit abonnement is geldig van vrijdagavond 18:30 t/m maandagochtend 04:00. Buiten deze vrij-reizen periodes heb je korting buiten de Daluren (ma-vr van 6:30 t/m 9:00 en 16:00 t/m 18:30).
Als je tijdens je vrij-reizen periode de grens over gaat, betaal je enkel voor het stuk over de grens. WeekendVrij is t/m de Grens geldig.

Voor tarieven binnen België kan ik je niet exact adviseren.
Plaats reactie